Проповеди на праздники:


Служба в честь Покрова Пресвятыя Владычицы нашея Богородицы и Приснодевы Марии

НА МА́ЛОЙ ВЕЧЕ́РНИ

Стихи́ры самогласны, глас 1, на 4:

На Вы́шних Престо́лех почива́яй Един Бог,/ превы́ше земны́х по́дал есть ви́дети Своему́ уго́днику,/ пребоже́ственнеи ру́це моле́бно простира́ющу,/ о гра́де и о лю́дех моля́щуюся Тебе́, Влады́чице./ Покры́й и ны́не, Госпоже́,/ нас омофо́ром ми́лости Твоея́.

Град, почита́ющий Тя и по до́лгу сла́вящий,/ покрыва́еши, Пречи́стая, Твои́м омофо́ром честны́м/ от нахожде́ния проти́вных, от гла́да же и тру́са, и междоусо́бныя бра́ни,/ Де́во Неискусобра́чная, Богоневе́сто,/ челове́ков покро́в и заступле́ние.

Пала́та одушевле́нная Христо́ва,/ ве́рным же стена́, и покро́в, и держа́ва,/ Тобо́ю град Твой, Богома́ти, спаса́ется,/ Твое́ю по́мощию правове́рнии венча́ются,/ Тобо́ю, хва́лящиися при́сно, побе́ды на пога́ныя но́сят:/ покрыва́еши бо омофо́ром ми́лости Твоея́.

Сла́ва, и ны́не, глас 6:

Прииди́те, празднолю́бных собо́ри,/ Пресвяту́ю Де́ву воспои́м:/ днесь бо А́нгели со святы́ми пра́зднуют/ честны́й Покро́в Бо́жия Ма́тере/ и к похвале́нию нас, земны́х, призыва́ют/ вопи́ти непреста́нным гла́сом:/ ра́дуйся, Це́ркве чу́дное украше́ние/ и всему́ ми́ру преди́вный покро́в./ Ра́дуйся, ве́рным посо́бие на бра́нех и во́ином соблюде́ние;/ ра́дуйся, покро́ве и заступле́ние на́ше:/ Тебе́ бо христиа́нский род непреста́нно блажи́т.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

Сла́ва на Небесе́х и на земли́ весе́лие,/ я́ко Цари́ца со все́ми святы́ми/ за вся ны в це́ркви мо́лится.

Стих: Слы́ши, Дщи, и виждь,/ и приклони́ у́хо Твое́.

Прииди́те, ве́рнии, во святу́ю це́рковь:/ та́мо бо Богоро́дица омофо́ром покрыва́ет лю́ди/ от всех напа́стей вра́жиих.

Стих: Лицу́ Твоему́/ помо́лятся бога́тии лю́дстии.

Пречи́стая Богоро́дице,/ не забу́ди нас, Твои́х рабо́в,/ но за ны моли́ся, ве́рою пою́щия Тя.

Сла́ва, и ны́не, глас 3:

Прииди́те, вси празднолю́бцы,/ честны́й Покро́в Бо́жия Ма́тере ублажи́м:/ к Сы́ну бо ру́це ми́лостивно простре́,/ и святы́м Покро́вом Ея мир огражде́н бысть./ Те́мже усты́ и се́рдцем/ и пе́сньми и пе́нии духо́вными/ со все́ми притека́ющими пра́зднуим све́тло.

Тропа́рь, глас 4:

Днесь благове́рнии лю́дие све́тло пра́зднуем,/ осеняе́ми Твои́м, Богома́ти, прише́ствием,/ и к Твоему́ взира́юще пречи́стому о́бразу, уми́льно глаго́лем:/ покры́й нас честны́м Твои́м Покро́вом/ и изба́ви нас от вся́каго зла,/ моля́щи Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего,/ спасти́ ду́ши на́ша.

И отпу́ст

НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ

Блажен муж: антифон 1. Стихи́ры Покрова на 4, аще престол на 8, глас 1

Подо́бен: О ди́вное чудо:

О вели́кое заступле́ние/ печа́льным еси́, Богоро́дице Чи́стая,/ ско́рая Помо́щнице,/ спасе́ние ми́ра и утвержде́ние,/ ми́лости пучи́на, Бо́жия му́дрости исто́чниче,/ ми́ру покро́в;/ воспое́м, ве́рнии, све́тлый омофо́р Ея,/ хва́ляще неизрече́нно:/ Обра́дованная, ра́дуйся, с Тобо́ю Госпо́дь,/ подая́й ми́ру Тобо́ю ве́лию ми́лость.

Ди́вный прорече́ Иса́ия:/ бу́дет бо, рече́, в после́дняя дни/ я́ве гора́ Госпо́дня и дом Госпо́день верху́ горы́;/ уви́дехом же, Влады́чице,/ о Тебе́ и́стинное сбытие́,/ го́ры бо и хо́лми украси́шася многоимени́тыми церква́ми Твоих пра́здников./ Тем ве́село вопие́м Ти:/ Обра́дованная, ра́дуйся, с Тобо́ю Госпо́дь,/ подая́й ми́ру Тобо́ю ве́лию ми́лость.

О чу́дное украше́ние всем ве́рным еси́,/ проро́ческое и́стинное сбытие́,/ апо́столом сла́ва и му́чеником удобре́ние,/ де́вству похвала́ и всему́ ми́ру преди́вный покро́в./ Покры́й, Влады́чице, омофо́ром ми́лости Твоея́ вся лю́ди, вопию́щия:/ Обра́дованная, ра́дуйся, с Тобо́ю Госпо́дь,/ подая́й ми́ру Тобо́ю ве́лию ми́лость.

И́ны стихи́ры, глас 4.

Подо́бен: Я́ко до́бля:

Я́ко Богонасажде́нный рай/ и ме́сто Живо́тнаго дре́ва, напая́емо Ду́хом Святы́м,/ Тебе́, Богоро́дице, све́дуще,/ Творца́ всех ро́ждшую,/ Живо́тным Хле́бом ве́рныя пита́юща,/ Емуже о нас с Предте́чею моли́ся,/ честны́м омофо́ром покрыва́ющи лю́ди от вся́кия напа́сти.

Освяща́ется Не́бо и земля́,/ Це́рковь же све́тится, и лю́дие вси веселя́тся:/ се бо Ма́ти Бо́жия/ со А́нгельскими во́инствы, с Предте́чею и Богосло́вом,/ с проро́ки же и апо́столы, неви́димо вше́дши,/ за христиа́ны мо́лится Христу́ поми́ловати град и лю́ди,/ сла́вящия Тоя́ Покро́ва пра́здник.

Добро́ту Тя Иа́ковлю/ и ле́ствицу Небе́сную,/ по не́йже Господь сни́де на зе́млю,/ тех же тогда о́брази/ Твою́ честь и славу, Богоро́дице, проявля́ху./ Тя, Ро́ждшую Бо́га всех,/ блажа́т Небе́снии А́нгели и земни́и челове́цы, я́ко за весь мир мо́лишися,/ покрыва́ющи ми́лостию/ Твой честны́й соверша́ющих пра́здник.

Возсия́ днесь ра́достный пра́здник/ всечестна́го Покро́ва Бо́жия Ма́тере:/ днесь бо Цари́ца и Влады́чица всех,/ ру́це свои просте́рши к Сы́ну Своему́, мо́лится приле́жно,/ прося́щи ми́ра ми́рови,/ покрыва́ющи лю́ди от нахожде́ния иноплеме́нных омофо́ром ми́лости Своея́/ и, Тобо́ю хва́лящеся, побе́ды на сопроти́вныя про́сят/ покрыва́ющеся омофо́ром человеколю́бия Твоего́.

Сла́ва, и ны́не, глас 8:

Сра́дуются с нами у́мная вся чинонача́лия,/ духо́вно совоку́пльше чу́вственный лик,/ ви́дяще Цари́цу и Влады́чицу всех/ многоиме́нне ве́рными сла́виму;/ ра́дуются же и ду́си пра́ведных,/ су́щии зри́телие виде́ния/ на возду́се моле́бно простира́ющу всечестне́и Свои ру́це,/ прося́щу умире́ния ми́ру и спасе́ния душ на́ших.

Вход. Проки́мен дне. И чтения:

Бытия чтение (глава́ 28):

Изы́де Иа́ков от студенца кля́твеннаго и и́де в Харра́нь./ И обре́те ме́сто и спа та́мо, за́йде бо со́лнце./ И взят от ка́мения ме́ста того́ и положи́ возгла́вие себе,/ и спа на месте оном, и сон ви́де:/ и се ле́ствица утвержде́на на земли́, ея́же глава́ досяза́ше до Небе́с, и А́нгели Божии восхожда́ху и низхожда́ху по ней,/ Господь же утвержда́шеся на ней и рече́:/ Аз Бог Авраа́мов, отца твоего, и Бог Исаа́ков, не бо́йся;/ земля́, иде́же ты спи́ши на ней, тебе́ дам ю́ и се́мени твое́му./ И будет се́мя твое́, я́ко песо́к земны́й,/ и распространи́тся на мо́ре и ли́ву, и се́вер, и на восто́ки,/ и возблагословя́тся о те́бе вся коле́на земна́я и о се́мени твое́м./ И се Аз с тобо́ю, сохраня́яй тя на вся́ком пути́, а́може аще по́йдеши,/ и возвращу́ тя в землю сию, я́ко не и́мам тебе́ оставити,/ до́ндеже сотворити Ми вся, елика глаго́лах тебе́./ И воста́ Иа́ков от сна своего́ и рече́:/ я́ко есть Госпо́дь на месте сем, аз же не ве́дех./ И убоя́ся, и рече́:/ я́ко стра́шно ме́сто сие,/ не́сть сие, но дом Бо́жий и сия́ врата́ Небесная.

Пророчества Иезекиилева чтение (главы́ 43–44):

Та́ко глаго́лет Госпо́дь:/ будет от дне осма́го и про́чее,/ сотворят иереи на олтари́ всесожже́ния вашего, и яже спасе́ния ва́шего, и прииму́ вы, глаго́лет Адонаи́ Господь./ И обрати́ мя на путь врат святы́х вне́шних, зря́щих на восто́ки, и сия́ бя́ху затворе́нна./ И рече́ Господь ко мне́:/ врата сия́ затворе́на будут и не отве́рзутся,/ и никто́же про́йдет сквозе́ их,/ я́ко Господь Бог Израилев про́йдет и́ми, и будут затворе́на./ Я́ко Игу́мен ся́дет в ни́х сне́сти хле́б, по пути́ Ела́мских врат вни́дет и по пути его изы́дет./ И введе́ мя по пути врат святых, су́щих к се́веру, пря́мо храму, и ви́дех,/ и се испо́лнь славы храм Го́сподень.

При́тчей чте́ние (глава́ 9):

Прему́дрость созда себе дом и утверди́ столпо́в седмь./ Закла́ своя же́ртвенная и раствори́ в ча́ши своей вино, и угото́ва свою трапе́зу./ Посла́ своя рабы́, созыва́ющи с высо́ким пропове́данием на чашу, глаго́лющи:/ и́же есть безу́мен, да уклони́тся ко мне./ И тре́бующим ума́ рече́:/ прииди́те, яди́те мой хлеб и пи́йте вино, еже раствори́х вам./ Оста́вите безу́мие, и жи́ви будете,/ и взыщи́те ра́зума, да поживете́, и испра́вите разум в ве́дении./ Наказу́яй злыя, прии́мет себе безчестие:/ обличаяй же нечести́ваго, опоро́чит себе́, обличе́ния бо нечести́вому, ра́ны ему./ Не облича́й злых, да не возненави́дят тебе́,/ облича́й прему́дра, и возлю́бит тя./ Даждь прему́дрому вину́, и премудрший бу́дет;/ сказу́й пра́ведному, и приложи́т приима́ти./ Начало премудрости – страх Го́сподень, и совет святы́х – разум:/ разуме́ти бо закон, по́мысла есть блага́го./ Сим бо о́бразом многое поживе́ши время, и приложа́тся тебе́ ле́та живота́.

На лити́и стихи́ры, глас 3:

Наста́ днесь пресве́тлый пра́здник, Пречи́стая Де́во,/ честна́го Твоего́ Покро́ва./ Па́че со́лнца освеща́еши лю́ди,/ ве́рою от чи́ста се́рдца Те́бе И́стинную Ма́терь Бо́жию испове́дающия/ и Сы́ну Твоему́ вопию́щия:/ Христе́ Бо́же, моли́твами Присноде́вы,/ чи́сто и без нетле́ния ро́ждшия Тя,/ не преда́ждь враго́м ра́тующим Твое́ достоя́ние,/ но я́ко Ми́лостив спаси́ в ми́ре ду́ши на́ша.

Глас 4:

Хвале́ние Тебе́, еже по достоя́нию,/ лю́дие Сы́на Твоего́, Пречи́стая Влады́чице,/ жела́юще воспе́ти, но не возмо́гут./ Всегда́ бо всех ве́рных заступа́еши/ и покрыва́еши честны́м Твоим Покро́вом,/ и мо́лишися спасти́ся всем,/ ве́рою Тебе́ Чи́стую и И́стинную Богоро́дицу почита́ющим.

Глас 2:

Пренепоро́чную всех Цари́цу, Пречи́стую Де́ву,/ соше́дшеся, ве́рнии, днесь ублажи́м, Матерь Христа́ Бо́га:/ при́сно бо к Сыну ру́це ми́лостивно простира́ет./ Ю́же и преди́вный Андре́й ви́де на возду́се,/ честны́м Свои́м Покро́вом лю́ди покрыва́ющую,/ и Той уми́льно возопии́м:/ ра́дуйся, покро́ве и заступле́ние,/ и спасе́ние душа́м на́шим.

Сла́ва, и ны́не, глас то́йже:

Смысл очи́стивше и ум,/ со А́нгелы и мы торжеству́ем,/ све́тло начина́юще Дави́дскую песнь Отрокови́це,/ Неве́сте всех Царя Христа́ Бо́га на́шего,/ воскресни́, Го́споди, глаго́люще, в поко́й Твой,/ Ты и киво́т святы́ни Твоея́:/ я́ко бо пала́ту красну́, Сию́ укра́сив,/ и причте́ Ю гра́ду Твоему́, Влады́ко,/ стро́ити и покрыва́ти от сопоста́тных пога́н/ держа́вною силою Твое́ю, моли́твами Ея.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2:

Я́ко всех вы́шши су́щи Небе́сных и земны́х,/ Херуви́м сла́внейши и всея́ тва́ри честне́йши,/ Тебе́, Засту́пницу и покро́в держа́вен,/ христиа́нскому ро́ду Христо́с дарова́/ покрыва́ти и спаса́ти лю́ди согре́шшия,/ к Тебе́ притека́ющия./ Те́мже прибе́жище всем, Тебе́ воспева́ем, Влады́чице,/ и честны́й пра́здник Твоего́ Покро́ва пра́зднуем све́тло,/ Христа́ моля́ще дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Глас 5:

Стих: Слы́ши, Дщи, и виждь,/ и приклони́ ухо Твое́.

Воспои́м, лю́дие, светло Дави́дскую песнь/ Отрокови́це Неве́сте,/ Бо́жии Ма́тери всех Царя Христа:/ предста́ Цари́ца одесну́ю Тебе́, Влады́ко,/ ря́сны златы́ми оде́яна и преукра́шена Боже́ственными ле́потами./ Сию́ бо, избра́нную в жена́х,/ па́че всего ми́ра удобри́в,/ благоизво́ли роди́тися от Нея,/ вели́кия ради ми́лости,/ и Сию́ Помо́щницу людем Свои́м дарова́/ стро́ити и покрыва́ти от вся́кия беды́ рабы́ Своя,/ Еди́ну Благословенную.

Глас 7:

Стих: Лицу́ Твоему́/ помо́лятся бога́тии лю́дстии.

Гора́ еси́ вели́ка и пресла́вна,/ па́че горы́ Сина́йския, Богоро́дице:/ она́ бо, не терпя́щи сни́тия Славы Бо́жия во о́бразе и се́нех,/ огне́м возгара́шеся, и гро́ми и мо́лния та́мо бы́ша./ Ты же всего́ в Себе Боже́ственнаго Огня́ су́щи,/ Бо́жия Сло́ва во чре́ве неопа́льно носи́ла еси́,/ ма́нием носящаго вся,/ и, ма́терне дерзнове́ние к Нему́ иму́щи,/ помози́, Влады́чице, ве́рно пра́зднующим/ Твой честны́й пра́здник/ и не забу́ди, ми́лостивно посеща́ющи:/ прия́ла бо еси́ от Бо́га дар стро́ити/ и покрыва́ти христоимени́тое Твое́ ста́до, рабы Твоя́.

Сла́ва, и ны́не, глас 2:

Я́ко венце́м пресве́тлым, Всечи́стая Богоро́дице,/ Покро́вом Твоим честны́м Це́рковь Бо́жия приоде́яся/ и светится, ра́дующися, днесь,/ и та́йно ликовству́ет, Влады́чице, вопию́щи Тебе́:/ ра́дуйся, одея́ние честно́е и ве́нче Бо́жия сла́вы;/ ра́дуйся, Еди́на сла́вы соверше́ние и ве́чное весе́лие;/ ра́дуйся, к Тебе́ притека́ющим приста́нище, и избавле́ние,/ и спасе́ние наше.

И́ны стихи́ры, глас 2

Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

До́ме Евфра́фов, пала́то Царя Небе́снаго,/ все́му ми́ру покро́ве/ и по́мощь наро́ду на́шему.

Гра́де Бо́жий Небе́снаго Царя́,/ покры́й град Свой/ покро́вом ми́лости Твоея́, Богоро́дице.

Всех проро́к и́стинное сбытие́,/ Ты еси́, Богоро́дице,/ покры́й нас омофо́ром ми́лосердия Твоего́, Влады́чице.

Все упова́ние мое/ на Тя возлага́ю, Ма́ти Бо́жия,/сохрани́ мя под кро́вом Твои́м.

Та́же тропа́рь, глас 4: Днесь благове́рнии лю́дие:

НА У́ТРЕНИ

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 3:

Боже́ственными сия́нии А́нгельских во́инств обступа́ема/ и с чи́нми проро́к и апо́стол че́стно слу́жбу прие́млющи,/ я́ко Ма́ти Бо́жия,/ посети́ нас, Твоих раб,/ моля́щи Христа́ Бо́га на́шего/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, то́йже.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 6:

Безпо́мощным кре́пость Ты вои́стину,/ Пречи́стая Богома́ти,/ отсю́ду, смире́ннии, Тобо́ю возвыша́емся,/ о Тебе́ высо́це держи́мся:/ всем Ты еси́ покров/ и к Бо́гу Ходатаица.

Сла́ва, и ны́не, то́йже.

Величание:

Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ и чтим Покров Твой святый:/ Тя бо ви́де святы́й Андре́й на возду́се,/ за ны Христу́ моля́щуюся.

Ины величания Покрову Пресвятыя Богоро́дицы:

Величаем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ Ма́ти Христа, Бо́га на́шего,/ и всеславный сла́вим Покров Твой.

Величаем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ Ма́ти Христа, Бо́га на́шего,/ И́же к Сыну Свои руце простирающи, и о мире молящися,/ и честны́м Свои́м омофором защищающи/ град и люди от врагов на́ших.

По полиеле́и седа́лен, глас 4:

Я́ко дре́вняго вои́стину пречестне́е киво́та/ Твой пречестны́й омофо́р, па́че иле́ктра просвеща́яся,/ не веще́ственне, но духо́вне, нетле́нными Твои́ми пречи́стыми рука́ми простира́ем,/ соблюда́ет ми́лостивно че́ствующих благоукраше́нный праздник твоего́ Покро́ва, Влады́чице,/ в о́ньже соше́дшеся, усе́рдно пра́зднуем.

Сла́ва, и ны́не:

Приими́, Влады́чице, ве́рою притека́ющих под кров Твой/ и не возненави́ждь мене́,/ ниже́ пре́зри, Блага́я, покая́ния боля́щаго./ Приими́ яже от уст недосто́йных мно́гих мольбу́/ и хода́тайством Свои́м от сете́й мя изба́ви,/ да со дерзнове́нием вопию́ Ти:/ ра́дуйся, Обра́дованная.

Степе́нна, 1 антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Помяну́ Имя Твое́ во вся́ком ро́де и ро́де. Стих: Лицу́ Твое́му помоля́тся богатии лю́дстии. Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие Луки, зача́ло 4. Псалом 50. Сла́ва, Моли́твами Богоро́дицы: И ны́не, то́йже. Помилуй мя, Боже:

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 8:

Сра́дуются с на́ми у́мная вся чинонача́лия,/ духо́вно совоку́пльше чу́вственный лик,/ ви́дяще Цари́цу и Влады́чицу всех, многоиме́нне ве́рными сла́виму,/ ра́дуются же и ду́си пра́ведных, су́щии зри́телие виде́ния,/ на возду́се моле́бно простира́ющу всечестне́и Свои ру́це,/ прося́щу умире́ния ми́ру/ и спасе́ния душ на́ших.

Канон Богоро́дицы на 6; апостола на 4 и преподо́бнаго Саввы на 4. Глас 4

Песнь 1

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя,/ и напо́лнятся Ду́ха,/ и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери/ и явлю́ся, све́тло торжеству́я,/ и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

С чи́нми святы́х А́нгел и с собо́ры проро́к и апо́стол,/ в сла́ве вели́цей, я́ко Ма́ти Бо́жия,/ днесь в це́рковь вше́дши, за христиа́ны мо́лишися,/ от напа́сти и печа́ли избавля́еши вся,/ покрыва́ющи Твое́ю ми́лостию.

Ски́нию Тя Моисей и жезл Ааро́нов именова́:/ Ты бо живо́тное дре́во, Христа, процвела́ еси́,/ к Нему́же дерзнове́ние иму́щи, за ны, че́ствующия Тя, Цари́це, помоли́ся/ изба́вити нас от вся́каго зла,/ да Твоего́ Покро́ва пра́здник сла́вим.

Не я́ко пред киво́том дре́вле, собра́в, Дави́д, ли́ки, игра́ет,/ но па́че ны́не с чи́нми святы́х пред Тобо́ю теку́ще в це́рковь, Тебе́ кла́няющеся, глаго́лют:/ моли́ за че́ствующия Тя люди,/ да Твой сла́вяще Покро́в, че́стно пра́зднуем.

Пою́т Тя, Богоро́дице, А́нгельстии чи́ни,/ и сла́вят патриа́рси со святи́тели пред лице́м Ти, теку́ще в церковь./ С ни́миже Тя тогда святы́й Андре́й ви́де, за ны гре́шныя, к Бо́гу моля́щуюся,/ поми́ловати лю́ди, сла́вящия Твоего́ Покро́ва пра́здник.

Катавасия, ирмо́с то́йже.

Песнь 3

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице,/ живы́й и незави́стный исто́чниче,/ лик Себе́ совоку́пльшия духо́вно, утверди́,/ в Боже́ственней Твое́й сла́ве/ венце́в сла́вы сподо́би.

Клас прозя́бшая Боже́ственный,/ я́ко ни́ва неора́нная я́ве,/ ра́дуйся, одушевле́нная трапе́зо,/ Хле́б Живо́тный вме́щшая./ Ра́дуйся, Животныя воды́ исто́чниче неистощи́мый, Влады́чице.

Твои раби́, Влады́чице,/ в це́ркви Твое́й ве́рою предстоя́ще, Твоея́ ожида́ем ми́лости:/ посети́ на́ше смире́ние и Твои́м святы́м Покро́вом защити́ лю́ди от вся́каго зла.

Многоимени́тая Де́во,/ проро́ки проображена́ че́стно, и́же Тебе́ ны́не со А́нгелы слу́жат./ С ни́миже о нас к Бо́гу моли́ся,/ да Твоего́ Покро́ва святы́й день, ра́дующеся, вси све́тло пра́зднуем.

Гедео́н Тя руно́ прообрази́,/ на Тя бо, я́ко роса́, Христос Бог сни́де,/ к Нему́же, Богоро́дице, моли́ся, побе́ду да́ти во́инству на́шему на враги́,/ да я́ко Мадиа́мы низложи́в, просла́вим святы́й Твой пра́здник.

Па́че со́лнечных луч Твои́м блиста́ющим омофо́ром освеща́еши Це́рковь и лю́ди/ и тьму грехо́в на́ших отго́ниши посеще́нием Твоим, Богоро́дице,/ к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу за ны моля́щися.

По 3-й песни седа́лен, глас 5:

Те́плая Предста́тельнице и непобеди́мая,/ упова́ние изве́стное и непосты́дное,/ стено́, и покро́ве, и приста́нище прибега́ющим к Тебе́,/ Присноде́во Чи́стая,/ Сы́на Твоего́ и Бо́га моли́ со А́нгелы/ умире́ние да́ти ми́ру, и спасе́ние,/ и ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, то́йже.

Песнь 4

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́,/ во о́блаце ле́гце,/ прии́де Иису́с Пребоже́ственный,/ нетле́нною дла́нию, и спасе́ зову́щия:/ сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Во гла́сех пе́ний, Де́во, Тебе́ вопие́м, Всепе́тая:/ ра́дуйся, ту́чная горо́ и усыре́нная Ду́хом./ Ра́дуйся, све́щниче и ста́мно, Ма́нну нося́щая,/ услажда́ющая всех благочести́вых чу́вства.

Па́че Ааро́ня киво́та всю Тя Бог освяти́л есть Ду́хом, Богоро́дице, Святы́м,/ и А́нгелом служи́ти Тебе́ повеле́,/ с ни́миже за град и лю́ди моли́ся,/ Твой сла́вящих честны́й пра́здник.

Прииди́ ны́не в сла́ве в Твою́, Богоро́дице, це́рковь с собо́ры всех святы́х,/ я́коже иногда́ Тя святы́й Андрей ви́де на возду́се све́тле, за христиа́ны моля́щуюся,/ и пода́ждь нам Твою́ ми́лость.

Укрепи́, Влады́чице, сла́вящее Тя во́инство на́ше на проти́вныя враги́,/ я́ко Дави́да на Голиа́фа;/ да Тебе́, веселя́щеся, вопие́м:/ ра́дуйся, покро́ве святы́й и Засту́пнице гра́ду на́шему.

Тебе́ припа́даем, Госпоже́, ве́рою и, покланя́ющеся, благода́рно вопие́м Ти:/ ра́дуйся, Богоблагода́тная Де́во, покро́ве, и огражде́ние на́ше, и Помо́щнице в беде́ су́щим,/ спаси́ нас, к Тебе́ прибега́ющих, на Тя бо наде́емся.

Песнь 5

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая/ о Боже́ственней сла́ве Твое́й:/ Ты бо, Неискусобра́чная Де́во,/ име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га/ и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на,/ всем воспева́ющим Тя/ мир подава́ющая.

Одр Тя дре́вле Соломо́н написа́/ и ло́жницу Небе́снаго Царя, обступа́ему Серафи́мы, еже о Тебе́ рече́ся, Богоро́дице./ Тем Тя ны́не мо́лим, Ма́ти Бо́жия Всесвята́я:/ покры́й нас от всех бед.

Тебе́ А́нгелов старе́йшины и честни́и проро́цы со апосто́лы/ я́ко Ма́тери Божии че́стно слу́жат,/ ви́дяще Тя за мир моли́тву творя́щу;/ Твоя́ же проше́ния послу́шав, Госпо́дь спаса́ет град и люди, на Тя наде́ющияся.

Вели́кий Тя во проро́цех Иса́ия прорече́, глаго́ля, Бо́га роди́ти неискусобра́чно:/ Ты бо, Чи́стая Мари́е, святе́йши всех была еси́,/ Бо́га бо во утро́бе и на руку́ носи́ла еси́./ Ему́же за ны моли́ся, Твоим осеня́ющи Покро́вом ве́рою Тя сла́вящих.

Духо́вными паря́ще кри́лы, святы́х собо́ри та́йно приидо́ша Тебе́ послужи́ти, Богоро́дице,/ ви́дяще Тя на ле́гце о́блаце сла́вы, ко Спа́су Христу́ моля́щуюся/ пода́ти побе́ду во́инству на́шему, погуби́ти вою́ющих нас.

Песнь 6

Ирмо́с: Боже́ственное сие и всечестно́е/ соверша́юще пра́зднество,/ Богому́дрии, Богома́тере,/ прииди́те, рука́ми воспле́щим,/ от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Иере́и Богому́дрии, в це́ркви Твое́й с людьми́ благочести́выми предстоя́ще,/ Твое́й ожида́ют, Богоро́дице, ми́лости:/ премени́ на ра́дость на́шу печа́ль, Ра́дость бо родила́ еси́,/ всех челове́ков грехи́ отпусти́вшаго.

Тебе́ вся земля́ да́ры прино́сит/ я́ко Цари́це Бо́жии Ма́тери:/ архиере́и кла́няются и лю́дие вси веселя́тся,/ покрыва́еми от вся́каго зла Твои́ми, Богоро́дице, моли́твами.

Го́ру Тя вели́ку Дании́л пронаписа́:/ из Тебе́ бо без се́мене роди́ся Христо́с/ и сокруши́ всю де́монскую лесть, и всю Своея́ ве́ры испо́лни зе́млю./ К Не́муже за ны, Богоро́дице, моли́ся, сла́вящия Твоего́ Покро́ва пра́здник.

А́нгельский глас взыва́ем Ти, Пречи́стая:/ ра́дуйся, Престо́ле Бо́жий, на не́мже Иезекии́ль ви́де Го́спода в подо́бии челове́ка, носи́ма Херуви́мы./ С ни́миже за ны, Богоро́дице, моли́ся, да спасе́т ду́ши на́ша.

Конда́к, глас 3.

Подобен: Дева днесь:

Дева днесь предстои́т в це́ркви/ и с ли́ки святы́х неви́димо за ны мо́лится Бо́гу,/ А́нгели со архиере́и покланя́ются,/ апо́столи же со проро́ки ликовству́ют:/ нас бо ра́ди мо́лит Богоро́дица Преве́чнаго Бо́га.

И́кос:

Тоя́ пресла́вных чуде́с,/ прииди́те, лю́дие, наслади́мся:/ Се́ю бо Ада́м от тли изба́вися./ Та бо и ковче́г, не Но́ем, но Бо́гом сотворе́н бысть./ Дре́вле у́бо Моисе́й в купине́ о́гненней Бо́га ви́дети не возмо́же,/ ны́не же от Тоя́ Ро́ждшагося вся земля́ зна́ет Сы́на Бо́жия,/ к Нему́же за ны мо́лится./ Сего́ ра́ди прославля́ем Ю я́ко Бо́жию Ма́терь:/ нас бо ради Богоро́дица мо́лит Преве́чнаго Бо́га.

Песнь 7

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии,/ па́че Созда́вшаго,/ но о́гненное преще́ние му́жески попра́вше,/ ра́довахуся, пою́ще:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог благослове́н еси́.

Неиспи́саная мно́гими проро́ки,/ несве́дома же бысть, Де́во, Небе́сными служа́щими Бо́гу А́нгелы;/ ны́не же вси ве́мы Тя Богоро́дицу,/ и Твоея́ тре́буем по́мощи и заступле́ния, Благослове́нная.

Гора́, усыре́нная Ду́хом,/ ю́же Авваку́м ви́де точа́щу ве́рным целе́бную сла́дость, Богоро́дице Де́во,/ исцели́ ны, Сы́ну Твоему́ вопию́щия:/ благослове́н Бог отец на́ших.

Преклони́вый Небеса́ в Тя, Де́во, всели́ся/ и ны́не на моли́тву Твою́ зрит, Богоро́дице Чи́стая, Твое́, Цари́це, исполня́я проше́ние:/ Ему́же за ны усе́рдно помоли́ся, на Тя бо наде́емся, Благослове́нная.

Тво́рче, Спа́се наш, Христе́ Бо́же, приими́ моли́тву Твоея́ Ма́тере,/ ю́же Тебе́ за ны, гре́шныя, прино́сит,/ да Тебе́, ра́дующеся, пое́м:/ препе́тый отец на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Песнь 8

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́/ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ есть,/ тогда́ у́бо образу́емое,/ ны́не же де́йствуемое,/ вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́:/ Го́спода по́йте дела́/ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

С чи́нми А́нгел, Влады́чице,/ с честны́ми и сла́вными проро́ки, с верхо́вными апо́столы, и со священному́ченики, и со архиере́и за ны, гре́шныя, Бо́гу помоли́ся,/ Твоего́ Покро́ва пра́здник в Росси́йстей земли́ просла́вльшия.

Горды́ню и шата́ния низложи́ и сове́ты непра́ведных разори́,/ зачина́ющих ра́ти погуби́, о Бо́жия Ма́ти, Цари́це Всечестна́я,/ правосла́вных рог возвы́си, да Твой пра́здник сла́вим, Пречи́стая Богоро́дице Де́во, зову́ще:/ Го́спода воспева́йте дела́ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Усты́ принося́ще Тебе́ пе́ние, и душе́ю ве́рно покланя́емся,/ ибо вну́трь сердца́ на́ша горя́т./ Ма́ти Бо́жия Пречи́стая, поми́луй нас, моля́щихся Тебе́, и Го́спода воспева́ющих,/ и превознося́щих Его́ во вся ве́ки.

Мно́гими отягчи́хся грехи́, недоуме́ю по достоя́нию написа́ти Твоего́ Покро́ва, Богоро́дице, похвалы́,/ но я́ко Ма́ти Бо́жия украси́ Твой пра́здник чудесы́,/ да вси, ра́дующеся, пое́м Го́спода и превозно́сим Его́ во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Всяк земноро́дный/ да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́ем,/ да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́,/ почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере,/ и да вопие́т:/ ра́дуйся, Всеблаже́нная,/ Богоро́дице Чи́стая Присноде́во.

Высо́кий Царю́, со Отце́м седя́й и от Серафи́м воспева́емый,/ при́зри на моли́тву Ма́терню, юже Тебе́ за ны, гре́шныя, прино́сит,/ и очи́сти грехи́ на́ша, спаси́ град, и лю́ди умно́жи,/ даждь нам здра́вие телесе́ и на пога́ныя побе́ды, моли́твами Ро́ждшия Тя.

А́нгельский глас вопие́м Тебе́, Де́во Богоизбра́нная:/ ра́дуйся, яже Ада́ма па́ки в рай вве́дшая;/ ра́дуйся, де́моны прогоня́щи Твои́м и́менем;/ ра́дуйся, наде́жде христиа́н;/ ра́дуйся, освяще́ние душ;/ ра́дуйся, Храни́тельнице гра́да на́шего.

Помяни́ нас во Твоих моли́твах, Госпоже́ Де́во Богоро́дице,/ да не поги́бнем за умноже́ние грехов на́ших./ Покры́й нас от вся́каго зла и лю́тых напа́стей:/ на Тя бо упова́ем и, Твоего́ Покро́ва пра́здник че́ствующе, Тя велича́ем.

Дар от Бо́га прия́ла еси́ я́ко Ма́ти Бо́жия/ всех христиа́н неду́ги исцеля́ти, и от бед избавля́ти, и грехи́ отпуща́ти, и от плене́ния спаса́ти и вся́кия ну́жды./ Но и нас не пре́зри, Госпоже́: ве́си бо, ихже тре́буем,/ здра́вия телесе́м и душа́м спасе́ния.

Свети́лен.

Подо́бен: Жены́, услы́шите:

О Пресвята́я Госпоже́, Де́во Богоро́дице!/ Покры́й нас чуде́сным Твои́м омофо́ром,/ сохраня́я град и лю́ди от вся́каго зла,/ я́коже Тя пречу́дный Андре́й ви́де во Влахе́рнстей це́ркви моля́щуюся;/ и ны́не нам, Госпоже́, посли́ вели́кую Твою́ ми́лость.

На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 8.

Подо́бен: О пресла́внаго чудесе́:

Тебе́ припа́даем, Госпоже́,/ уми́льно кла́няющеся, мо́лим Тя:/ ра́дуйся, Богоблаже́нная Влады́чице,/ многоимени́тая Де́во,/ проро́ки проображе́нная че́стно:/ в Тя бо, я́ко роса́, Христо́с Бог сни́де,/ и родила́ еси́, Браконеиску́сная Чи́стая, и на руку́ носи́ла еси́ всех Творца́ и Го́спода./ Ему́же ны́не о нас моли́ся,/ сла́вящих ве́рно Твоего́ Покро́ва пра́здник.

Пою́т Тя, Де́во Богоро́дице, А́нгельстии чи́ни,/ и сла́вят патриа́рси со архиере́и/ и святи́и апо́столи,/ я́ко Ма́тери Бо́жии че́стно слу́жат Тебе́,/ ви́дяще Тя за мир моли́тву творя́щую/ ко Спа́су всех, Христу́ Бо́гу./ Ему́же помоли́ся изба́вити град и лю́ди,/ сла́вящия Тя ве́рно/ и Твоего́ Покро́ва пра́здник че́ствующия.

Па́че Ааро́ня киво́та/ всю Тя Бог освяти́/ Ду́хом, Богоро́дице, Святы́м,/ и па́че со́лнечных луч/ Твои́м светя́щимся омофо́ром/ освеща́еши Це́рковь и лю́ди/ и тьму грехо́в на́ших отгоня́еши,/ избавля́еши же от бед и скорбе́й/ ве́рою че́ствующия Твоего́ честна́го Покро́ва пра́здник.

Сла́ва, и ны́не, глас 6:

Я́ко ви́де Тя пречу́дный Андре́й на возду́се/ со Арха́нгельским мно́жеством,/ со апо́столы, и проро́ки,/ и мно́жеством му́чеников,/ Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему о гра́де и лю́дех моля́щуюся, Влады́чице,/ и честны́м Твои́м Покро́вом покрыва́ющую,/ не оскуде́й и ны́не, Пречи́стая,/ спасти́ изря́дное достоя́ние Твоего́ Сы́на,/ пречестны́й пра́здник Твой пра́зднующе, Многопе́тая.

Славосло́вие вели́кое. И отпу́ст.

НА ЛИТУРГИ́И

Блаженны от кано́на, песни 3-я и 6-я. Проки́мен: Песнь Богоро́дицы, глас 3: Вели́чит душа́ Моя Го́спода: Стих: Я́ко призре́ на смире́ние Рабы́ Своея́: Апостол ко Евреем, зача́ло 320. Аллилуия, глас 8: Слы́ши, Дщи, и виждь: Стих: Лицу Твоему помолятся: Ева́нгелие от Луки, зача́ло 54: Причастен: Чашу спасения



Сии ирмосы и припевы поются на Святой Афонской горе в праздник Покрова Пресвятыя Богоро́дицы

Песнь 1

Ирмо́с: Отве́рзу уста моя,/ и напо́лнятся Духа,/ и сло́во отры́гну Царице Матери,/ и явлю́ся све́тло торжеству́я,/ и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ Покро́в честны́й.

Песнь 3

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице,/ живы́й и незави́стный Исто́чниче,/ лик себе совоку́пльшия духо́вно, утверди́/ и Святы́м Покрово́м Твоим сла́вящия покры́й.

Песнь 4

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на престо́ле Божества́,/ во о́блаце ле́гце/ прии́де Иисус Пребоже́ственный/ нетле́нною Де́вою и спасе́ пою́щия/ Покров Ея честны́й.

Песнь 5

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая/ о Боже́ственней сла́ве Твое́й,/ Ты бо, неискусобра́чная Де́во,/ во Влахе́рнстем храме Твое́м распросте́рла еси́ омофо́р Свой/ и моля́щихся покры́ла еси́,/ мир и спасе́ние подава́ющи.

Песнь 6

Ирмо́с: Боже́ственное сие и всечестно́е/ соверша́юще пра́зднество/ Покрова́ Бо́жия Ма́тере,/ прииди́те руками воспле́щим,/ от Нея ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Ирмо́сы 7-й и 8-й песен обычнии.

Припевы на 9-й песни:

Ангели, Покров Пречистыя зряще, удивишася,/ како покры в церкви молящияся люди.

Ангели, окружающе Де́ву, удивишася,/ како омофором во Влахе́рне покры благоверныя люди.

Ангели, с лики святы́х предстояще Деве, удивишася,/ како моляшеся с ними прилежно о мире.

Ангели Богоро́дицу песньми величают,/ како при́сно покрывает с верою к Ней прибегающих.

Ангели и вси снятии Тя, Богомати, славословят,/ како покрываеши от зол имя Твое́ призывающих.

Ангели и человецы Покров чтут Владычицы,/ заступает бо всегда требующих Ея помощи.

С Небе́сными земнии Тя, Госпоже, воспеваем,/ покрываеши бо от бед на Тя уповающих.

Величай, душе моя,/ пречестны́й Покров Бо́жия Ма́тере.

Величай, душе моя,/ Боже́ственный Покров Богоблагода́тныя Присноде́вы.

Величай, душе моя,/ державный Покров Преславныя Владычицы.

Величай, душе моя,/ необоримый Покров Небесе и земли Царицы.

Величай, душе моя,/ Покров святый Присноблаженныя Богоневесты.

Величай, душе моя,/ Благословенную в жена́х, Пресвятыя Троицы светоносное селение.

Величай, душе моя,/ Честнейшую горних воинств Де́ву Пречи́стую Богоро́дицу.

Ины:

Величай, душе моя,/ честны́й Покров Девы Богоро́дицы.

Величай, душе моя,/ ко Христу́ Молебницу за мир, Богоро́дицу Де́ву Марию.

Песнь 9

Ирмо́с: Всяк земнородный/ да взыграется, Духом просвещаемь,/ да торжествует же верных собрание,/ почита́ющее Покров Бо́жия Ма́тере,/ покрывающий вся Богомудрыя/ и избавляющий от всякаго зла.



Ведомо же буди и сие, я́ко аще случится праздник Покрова Пресвятыя Богоро́дицы в день седмичный, кроме недели, и изволит кто пети купно с Покровом апостолу Анании и преподобному Савве, да поет сице:

На ма́лой вече́рни: Стихи́ры Покрова на 4, глас 1. Самогла́сны: Сла́ва, и ны́не, глас 6: Прииди́те, празднолю́бных собо́ри: На стихо́вне стихи́ры, глас 2. Подо́бен: До́ме Евфра́фов: Сла́ва, и ны́не, глас 3: Прииди́те, вси празднолю́бцы: Тропа́рь Покрова, глас 4: Днесь благове́рнии лю́дие: Та́же, ектения малая и отпу́ст.

На вели́цей вече́рни: Блажен муж: 1-й антифо́н. На Го́споди, воззвах: стихи́ры Покрова, на 4, и апостола 3, и преподо́бнаго Саввы 3: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова, глас 8: Сра́дуются с нами: Вход. Проки́мен дне. Чтения 3, Покрова: 1-е Бытия: Изы́де Иа́ков: 2-е: Пророчества Иезекиилева: Будет от дне осмаго: 3-е: Притчей: Премудрость созда Себе Дом: Ектении обычныя. На лити́и стихи́ры Покрова Богоро́дицы, глас 3: Наста́ днесь: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова Богоро́дицы, глас 2-й: Смысл очистивше и ум: На стиховне, стихи́ры Богоро́дицы, глас 2, Самогла́сны: Я́ко всех вышши сущи: Сла́ва, преподо́бнаго: и ны́не, Покрова, глас 2-й: Я́ко венце́м пресве́тлым: На благословении хлебов, тропа́рь Покрова, глас 4: Днесь благове́рнии лю́дие: трижды. И Бу́ди Имя Господне: трижды, с пением, и псалом 33: Благословлю Го́спода: И чтение.

На утрени: На Бог Госпо́дь: Тропа́рь Покрова Богоро́дицы. Та́же апостола: Сла́ва, Саввы: И ны́не, Покрова. И обычные кафизмы. По кафизмах седальны Покрова. И чтение. По полиеле́и седа́лен Покрова. И чтение. Степе́нна, 1-й антифо́н, 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Помяну́ и́мя Твое́: Стих: Лицу Твоему помолятся: Вся́кое дыха́ние. Ева́нгелие от Луки, зача́ло 4: Псалом 50. Сла́ва, Моли́твами Богоро́дицы: И ны́не, то́йже. Помилуй мя, Боже: По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 8: Сра́дуются с нами: Канон Покрова Богоро́дицы со ирмо́сом на 6: и апостола на 4: и преподо́бнаго на 4. Катавасия: Отве́рзу уста́ моя: По 3-й песни конда́к апостола и преподо́бнаго: и седа́лен апостола: Сла́ва, преподо́бнаго: И ны́не, Покрова. И чтение. По 6-й песни конда́к Покрова, глас 3: Дева днесь предстои́т в церкви: и икос. И пролог. По 9-й песни светилен Покрова: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. На хвалитех, стихи́ры Покрова, на 4: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. Славосло́вие вели́кое. По Трисвятом, тропа́рь апостола: Сла́ва, преподо́бнаго: И ны́не, Покрова: Ектении. И отпуст. И час 1-й. На 1-м часе тропа́рь Покрова: Сла́ва, апостола: И ны́не, Богоро́дичен часов. По Трисвятом конда́к Покрова. И совершенный отпуст. Такожде и на прочих часех, вначале глаголем тропа́рь Покрова: святы́х же тропари́ пременяем. Конда́к же на всех часех глаголем Покрова.

На Литургии: Блаженны: от кано́на Покрова, песнь 3-я, на 4: и апостола 6-я, на 4. По входе тропа́рь Покрова, и апостола, и преподо́бнаго. Конда́к апостола: Сла́ва, преподо́бнаго: И ны́не, Покрова. Проки́мен, песнь Богоро́дицы, глас 3: Величит душа Моя Го́спода: Стих: Я́ко призре на смирение Рабы Своея. И апостола, Во всю зе́млю: Апостол Покрова, ко Евреем, зача́ло 320: Другой Деяний, зача́ло 21, от полу: Аллилуия, глас 8: Слы́ши, Дщи, и виждь. Стих: Лицу́ Твое́му помо́лятся: И апостола: Испове́дят Небеса чудеса́ Твоя́: Ева́нгелие от Луки, зача́ло 54: И апостола, от Луки, зача́ло 51: Причастен: Чашу спасения: Другий, Во всю землю: Ряд, Апостол и Ева́нгелие, вычитаем напреди.

* * *

Подобает ведати: Аще случится праздник Пресвятой Богоро́дицы, Честнаго Ея Покрова, и свята́го апостола Анании в неделю:

В субботу вечера, на ма́лой вече́рни, На Го́споди, воззвах: стихи́ры воскресны гласа, на 4: Сла́ва, и ны́не, Покрова. На стиховне стихи́ра воскресна, 1-я. И Покрова стиховна великия вече́рни, с припевы их: Сла́ва, и ны́не, Покрова, ма́лой вече́рни. По Трисвятом тропа́рь воскре́сен: Сла́ва, и ны́не, Покрова. Ектения малая. И отпу́ст.

На велицей вече́рни, На Го́споди, воззвах: стихи́ры воскресны 3 и восточен 1, Анатолиев: и Покрова, 3: и апостола Анании, 3: Сла́ва, Покрова: И ны́не, Богоро́дичен гла́са. Чтения Покрова, 3. На лити́и стихи́ры Покрова. Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. На стихо́вне стихи́ры воскресны: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. На благословении хлебов, тропа́рь Покрова, трижды.

* * *

Аще ли несть бдения, глаголем тропа́рь воскре́сен: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова.

На утрени: На Бог Госпо́дь: тропа́рь воскре́сен, два́жды. Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. По кафизмах седальны воскресны, и Богородичны их. Та́же полиелей: И тропари, А́нгельский собор: Ипакои гласа, и седальны Покрова. Степенны и Проки́мен, гла́са. Ева́нгелие воскресно: и прочая. Канон воскре́сен на 4: и Покрова на 6: и апостола на 4. Катавасия: Отверзу уста моя: По 3-й песни конда́к Покрова, и апостола, и седа́лен апостола. Сла́ва, и ны́не, Покрова. По 6-й песни конда́к воскре́сен. На 9-й песни поем, Честнейшую: Свети́лен воскре́сен. Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. На хвали́тех стихи́ры воскресны: 4, и Покрова, 3 подобны: и самогласен, и́же на Славу, с припевы вече́рними. Сла́ва, стихи́ра Евангельская: И ны́не, Преблагословенна еси́: Славосло́вие вели́кое. По Трисвятом тропа́рь воскре́сен. Ектении: И отпуст. И час 1-й. На 1-м часе, тропа́рь воскре́сен: Сла́ва, Покрова: И ны́не, Богоро́дичен часов. По О́тче наш: конда́к Покрова: На 3-м часе, тропа́рь воскре́сен: Сла́ва, апостола: И ны́не, Богоро́дичен часов. По Отче наш: конда́к воскре́сен. Такожде и на прочих часах глаголем конда́к воскре́сен, и Покрова, пременяюще.

На Литургии: Блаженны гласа, на 4: и Богоро́дицы, песнь 3-я, на 4: и апостола, песнь 6-я, на 4. По входе тропа́рь воскре́сен, и Покрова, и апостола. Конда́к воскре́сен: Сла́ва, конда́к апостола: И ны́не, Покрова. Проки́мен, Апостол, аллилуиа, Ева́нгелие, и причастен, прежде воскре́сен: и потом Богоро́дицы. Преподобнаго же Саввы Вишерскаго служба оставляется и поется на повечерии.

* * *

Типикон не предусматривает отправления службы двум бденным или полиелейным святым, и в нем нет уставной главы, которая излагала бы соединение таких служб. В старинных же русских монастырских обиходниках и в соборных чиновниках (местные уставы) встречается указание на соединение служб Пресвятой Богоро́дице и полиелейному святому. Ниже приводится такое указание из Чиновника Новгородского Софийского собора XVI века, изданного проф. А. И. Голубцовым (служба Покрову Пресвятой Богоро́дицы и преподобному Савве Вишерскому, который относился в Новгороде к полиелейным святым). Этим уставным указанием рекомендуется пользоваться и при соединении службы святите́лю Григорию Богослову и Бо́жией Ма́тери в честь Ее иконы «Утоли моя печали» (25 января); святите́лю Алексию, Московскому и всея России чудотворцу, и Бо́жией Ма́тери в честь Ее Иверской иконы (12 февраля) и в других подобных случаях

На вечерне на Го́споди воззвах: стихи́ры на 8; Богоро́дицы 4 и преподо́бнаго 4, Сла́ва: свята́го, И ны́не: Богоро́дицы. Вход, прокимен дня, чтения 2 Богоро́дицы, а свята́го едино. На лити́и стихи́ры Богоро́дицы и свята́го стиховные стихи́ры, Сла́ва: свята́го, И ны́не: Богоро́дицы. На стихо́вне стихи́ры Богоро́дицы со стихи их, Сла́ва: свята́го, И ны́не: Богоро́дицы.

На утрени на Бог Госпо́дь: тропа́рь Богоро́дицы (два́жды), Сла́ва: свята́го, И ны́не: Богоро́дицы. По 1-й кафизме седа́лен Богоро́дицы, Сла́ва и ны́не: то́йже. По 2-й Кафизме седальны о́ба свята́го, Сла́ва и ны́не: Богоро́дицы. Величания два – Богоро́дицы и свята́го. По величании и ектении седа́лен свята́го и по степенне прокимен и Ева́нгелие Богоро́дицы. По 50-м псалме́ Сла́ва: Моли́твами преподо́бнаго: И ны́не: Моли́твами Богоро́дицы: стихи́ра Богоро́дицы. Каноны Богоро́дицы со ирмо́сом на 8 и свята́го на 6. По 3-й песни конда́к, И́кос: и седа́лен свята́го. Сла́ва и ны́не: Богоро́дицы. По 6-й песни конда́к и икос: Богоро́дицы. На хвали́тех стихи́ры на 6; Богоро́дицы 3 и свята́го 3, Сла́ва: свята́го: И ны́не, Богоро́дицы.

В данной уставной главе не указан порядок пения тропарей на благословении хлебов, а также после великого славословия, на часах и по входе, очевидно потому, что в этих случаях имеются в виду общие для всех праздников правила: а) тропа́рь Богоро́дицы, который идет первым на Бог Госпо́дь: и поется два́жды, – два́жды поется и на благословении хлебов; в третий раз – тропа́рь святого; б) по великом славословии тропа́рь святого, Сла́ва, и ны́не: Богоро́дицы (как заменяющий собою Богоро́дичен); в) на всех часах тропа́рь Богоро́дицы, Сла́ва: святого, И ны́не: Богоро́дичен часа, Конда́ки же попеременно; г) по входе тропа́рь Богоро́дицы и святого, Сла́ва: конда́к святого, И ны́не: Богоро́дицы.

(Богослужебные указания для священно-церковнослужителей на 1957 год. Издание Московской Патриархии, М., 1956, с. 30 – 31).




Проповеди на праздники:

Наверх