Проповеди на праздники:


Служба в честь святителя и чудотворца Митрофана, перваго епископа Воронежскаго и в честь обретения его мощей.

НА МА́ЛОЙ ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 1:

Прииди́те, правосла́вныя Росси́йския Це́ркви ча́да,/ ублажи́м святи́теля Христо́ва Митрофа́на,/ и́же о ма́ле быв ве́рен,/ над мно́гими поста́влен есть от Небе́снаго Домовлады́ки,/ да мо́лится непреста́нно/ о ве́рою почита́ющих присносла́вную па́мять его́.

По достоя́нию о тебе́, святи́телю Христо́в, ра́дуемся,/ и моще́й твои́х нетле́нием хва́лимся:/ пролива́я бо от гро́ба твоего́/ целе́бныя струи́, я́ко во́ды,/ мир и благослове́ние притека́ющим к тебе́ подае́ши,/ я́ко предстоя́тель Го́рния Сла́вы,/ име́яй ве́лию благода́ть у Христа́ Бо́га на́шего.

На земли́ пожи́в а́нгельски,/ на Небеси́ жи́ти сподо́бился еси́/ и, свы́ше на оте́чество твое́ призира́я,/ низпосыла́еши благода́тныя да́ры/ ве́рою и любо́вию всесла́вную твою́ па́мять соверша́ющим,/ исцеля́я боле́зни душе́вныя и теле́сныя моли́твами твои́ми.

Сла́ва, глас 6:

Во всечестне́й па́мяти твое́й,/ пе́сньми и пе́ньми ликовству́юще,/ Боголе́пно сла́вим вся́ческих Го́спода Влады́ку,/ И́же за многопло́дное души́ твоея́ де́лание,/ многопло́дную благода́ть чудотворе́ний/ дарова́ тебе́, всеблаже́нне Митрофа́не, свы́ше:/ ты же моли́ изба́витися от бед душа́м на́шим.

И ны́не, пра́здника.

На стихо́вне стихи́ры, глас 5:

Име́я свети́льник нога́ма твои́ма – зако́н Христо́в/ и во све́те Боже́ственных повеле́ний Его́/ непреткнове́нно ходя́ и поуча́яся,/ жили́ще Пресвяты́я Тро́ицы, прему́дре Митрофа́не, был еси́./ Отону́дуже и нам кре́пкий защи́тник/ от Бо́га показа́лся еси́,/ злы́я ду́хи си́лою Свята́го Ду́ха прогоня́яй.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

С Правосла́вною Росси́йскою Це́рковию,/ в ми́ре правосла́вно живу́щих утверди́,/ и в житии́ их непременя́емое благополу́чие да́руй,/ освяще́нному же архиере́ев Собо́ру/ и твоего́ престо́ла наме́стником/ в благоле́пное Бо́жиих церкве́й устрое́ние,/ моли́тв твои́х, Митрофа́не, по́мощь низпосли́,/ прося́ нам грехо́в оставле́ние всем дарова́ти,/ и ве́лию ми́лость.

Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду,/ и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

При́зри на славосло́вие пою́щих тя,/ и приле́жныя, Митрофа́не, приими́ от нас моли́твы,/ и принеси́ я к Пренебе́сному Престо́лу Вседержи́теля,/ да немо́лчным хода́тайством твои́м/ спасе́т ду́ши на́ша.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника.

Тропа́рь, глас 4: Пра́вило ве́ры: (зри день сей ни́же) Сла́ва, и ны́не, пра́здника.

НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ

Блаже́н муж: 1-й антифо́н, на Го́споди, воззва́х: стихи́ры пра́здника 3 и свята́го 5. Глас 8:

О́тче Богому́дре Митрофа́не,/ ты от ю́ности возлюби́л еси́/ взыска́ние Го́рняго ми́ра прему́дрости,/ и, егда́ поще́нием и моли́твою от Бо́га стяжа́л еси́ ю,/ не в земли́ сокры́л еси́ тала́нт сво́й,/ но уча́ и творя́ па́стырски непреста́нно,/ во сто крат о́ный умно́жил еси́/ и был еси́ иера́рх свети́льник Це́ркви./ Те́мже в воздая́ние блаже́нным труда́м твои́м,/ вшед ны́не в ра́дость Го́спода своего́ Царя́ и Влады́ки,/ моли́ о душа́х на́ших.

О́тче преподо́бне Митрофа́не,/ ты, плени́в ум и се́рдце свое́ в послуша́ние Бо́гу,/ не о себе́, но о сла́ве Бо́жией раде́л еси́:/ тружда́яся бо в де́лании мы́сленнаго виногра́да Христо́ва,/ вся́ку ро́згу, не творя́щую плода́,/ жи́во и де́йственно Сло́ва Бо́жия мече́м отребля́л еси́,/ ве́ру же и чи́стыя нра́вы Ангелонра́вным по Бо́зе житие́м свои́м,/ я́ко опло́том, соблюда́л еси́./ И ны́не, венце́м нетле́ния от руки́ Госпо́дни украси́вся,/ моли́ о душа́х на́ших.

О́тче Богоно́се Митрофа́не,/ ты разу́мно пра́вил еси́/ вве́ренное тебе́ сло́во и́стины:/ стоя́ бо на неусы́пной стра́жи до́му Го́сподня/ и бдя о душа́х недре́мленно,/ па́ству свою́ угоди́ти Бо́гу/ сло́вом и де́лом наставля́л еси́./ Тем, я́ко до́брый па́стырь, Пастыренача́льнику, Сы́ну Бо́жию,/ о приставле́нии Его́ сло́во бла́го возда́л еси́,/ моли́ о душа́х на́ших.

Сла́ва, глас 6:

Святи́телей удобре́ние и отце́в сла́ву/ священноле́пно воспои́м днесь/ и, Царя́ царе́й, Христа́ Бо́га на́шего восхва́лим:/ Сей бо я́ко Освяти́тель святы́х и Творе́ц чудотво́рцев/ чуде́с благоле́пием того́ та́ко просла́ви,/ я́ко архиере́и, свяще́нницы и мона́си/ и вси благове́рнии лю́дие от честны́х моще́й его́,/ я́ко от многоцеле́бнаго исто́чника,/ благода́ть и исцеле́ние прие́млюще, уми́льно глаго́лют:/ ра́дуйся, Бо́жиих дарова́ний сокро́вище,/ Митрофа́не, святи́телю блаже́нне.

И ны́не, пра́здника.

Вход, проки́мен дне и чте́ния.

При́тчей чте́ние (гла́вы 10, 3, 8):

Па́мять пра́веднаго с похвала́ми,/ и благослове́ние Госпо́дне на главе́ его́./ Блаже́н челове́к, и́же обре́те прему́дрость,/ и сме́ртен, и́же уве́де ра́зум./ Лу́чше бо сию́ купова́ти,/ не́жели зла́та и сребра́ сокро́вища./ Честне́йшая же есть ка́мений многоце́нных,/ все же честно́е недосто́йно ея́ есть./ Долгота́ бо дней и ле́та живота́ в десни́це ея́,/ в шу́йце же ея́ бога́тство и сла́ва./ От уст ея́ исхо́дит пра́вда,/ зако́н же и ми́лость на язы́це но́сит./ Послу́шайте у́бо мене́, о ча́да!/ честна́я бо реку́:/ и блаже́н челове́к, и́же пути́ моя́ сохрани́т:/ исхо́ди бо мои́ – исхо́ди живота́,/ и уготовля́ется хоте́ние от Го́спода./ Сего́ ра́ди молю́ вас и предлага́ю мой глас сыново́м челове́ческим./ Я́ко аз, прему́дрость, устро́их сове́т,/ и ра́зум, и смысл аз призва́х./ Мой сове́т и утвержде́ние,/ мой ра́зум, моя́ же кре́пость./ Аз мене́ лю́бящия люблю́,/ и́щущии же мене́ обря́щут благода́ть./ Разуме́йте у́бо, незло́бивии, кова́рство,/ ненака́заннии же, прилага́йте сердца́./ Послу́шайте мене́ и па́ки, честна́я бо реку́,/ и отве́рзу от усте́н пра́вая,/ я́ко и́стине поучи́тся горта́нь моя́,/ ме́рзски же пре́до мно́ю устны́ лжи́выя./ С пра́вдою вси глаго́лы уст мои́х:/ ничто́же в них стро́потно, ниже́ развраще́но./ Вся пра́ва суть разумева́ющим/ и про́ста обрета́ющим ра́зум./ Науча́ю бо вас и́стине,/ да бу́дет о Го́споде наде́жда ва́ша,/ и испо́лнитеся Ду́ха.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (гла́вы 10, 6, 8, 9)

Уста́ пра́веднаго ка́плют прему́дрость,/ устне́ же муже́й му́дрых ве́дят благода́ть./ Уста́ му́дрых поуча́тся прему́дрости,/ пра́вда же избавля́ет их от сме́рти./ Сконча́вшуся му́жу праве́дну, не поги́бнет наде́жда./ Сын бо пра́веден ражда́ется в живо́т/ и во благи́х свои́х плод пра́вды объи́мет./ Свет пра́ведным всегда́,/ и от Го́спода обря́щут благода́ть и сла́ву,/ язы́к му́дрых до́брая свесть203,/ и в се́рдце их почи́ет му́дрость./ Лю́бит Госпо́дь преподо́бная сердца́,/ прия́тни же Ему́ вси непоро́чнии в пути́./ Му́дрость Госпо́дня просвеща́ет лице́ разу́мнаго./ Постига́ет бо жела́ющия ю,/ пре́жде да́же разуме́ти ю,/ и удо́бь у́зрится от лю́бящих ю./ У́треневавый к ней не утруди́тся,/ и бдяй ея́ ра́ди вско́ре без печа́ли бу́дет./ Я́ко досто́йных ея́ сама́ обхо́дит и́щущи,/ и во стезя́х ея́ явля́ется им благоприе́мне./ Му́дрости никогда́же одоле́ет зло́ба./ Сих ра́ди и рачи́тель бых добро́ты ея́,/ и возлюби́х ю, и поиска́х от ю́ности моея́./ И взыска́х неве́сту привести́ себе́,/ я́ко всех Влады́ка возлюби́ ю./ Таи́бница204 бо есть Бо́жия хи́трости/ и обрета́тельница дел Его́./ Труды́ ея́ суть доброде́тели:/ целому́дрию же и ра́зуму та учи́т,/ пра́вде и му́жеству,/ и́хже потре́бнее ничто́же есть в житии́ челове́ком./ А́ще же и многоиску́сства жела́ет кто,/ весть дре́вняя, и бы́ти хотя́щая разсмо́трит:/ свесть изви́тия слове́с и разреше́ния гада́ний,/ зна́мения и чудеса́ проразуме́ет,/ и сбытия́ време́н и лет,/ и всем сове́тник есть благ./ Я́ко безсме́ртие есть в ней/ и благосла́вие во обще́нии слове́с ея́./ Сего́ ра́ди бесе́довах ко Го́споду,/ и помоли́хся Ему́,/ и рех от всего́ се́рдца моего́:/ Бо́же отце́в и Го́споди ми́лости,/ сотвори́вый вся Сло́вом Твои́м/ и му́дростию Твое́ю устро́ивый челове́ка,/ да владе́ет бы́вшими от Тебе́ тварьми́/ и да управля́ет мир в преподо́бии и пра́вде,/ даждь ми Твои́х Престо́лов приседя́щую прему́дрость/ и не отлучи́ мене́ от о́трок Твои́х,/ я́ко аз раб Твой и сын рабы́ни Твоея́./ Посли́ ю с Небе́с от свята́го жили́ща Твоего́/ и от Престо́ла сла́вы Твоея́,/ да, су́щи со мно́ю, научи́т мя,/ что благоуго́дно есть пред Тобо́ю,/ и наста́вит мя в ра́зум,/ и сохрани́т мя в сла́ве свое́й./ Помышле́ния бо сме́ртных вся боязли́ва/ и погреши́тельна умышле́ния их.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (гла́вы 4, 6, 7, 2):

Похваля́ему пра́веднику возвеселя́тся лю́дие./ Безсме́ртие бо есть па́мять его́,/ я́ко от Го́спода познава́ется и от челове́ков,/ и уго́дна Го́споду душа́ его́./ Возлюби́те у́бо, о му́жие, му́дрость и поживете́,/ восхощи́те ея́ и нака́зани бу́дете./ Нача́ло бо ея́ – любы́ и соблюде́ние зако́на./ Почти́те прему́дрость, да во ве́ки ца́рствуете./ Возвещу́ вам и не скры́ю от вас та́ин Бо́жиих,/ я́ко Той му́дрости Наста́вник есть,/ и му́дрых Испра́витель,/ и вся́кому смы́слу и де́лу Хитре́ц./ И всем смы́слом научи́т му́дрость:/ есть бо в ней Дух Разу́мен и Свят,/ и сия́ние Све́та Присносу́щнаго,/ и о́браз бла́гости Бо́жия./ Та́я дру́ги Бо́жия и проро́ки устроя́ет./ Благоле́пнейши же есть со́лнца/ и па́че вся́каго сотворе́ния звезд,/ све́ту сосужда́ема, обрета́ется пе́рвейши./ Тая́ угожда́ющия ей от боле́зни изба́ви/ и наста́ви на стези́ пра́выя./ Даде́ им ра́зум име́ти свят,/ и сохрани́ от ловя́щих,/ и по́двиг кре́пок подаде́ им./ Да разуме́ют вси,/ я́ко си́льнейши всего́ есть благоче́стие./ И никогда́же премо́жет зло́ба му́дрости,/ ниже́ пре́йдет, злы́я облича́ющи, суд./ Реко́ша же в себе́, помы́сливше непра́ведно:/ наси́льствуем пра́веднаго/ и не пощади́м преподо́бства его́,/ ни усрами́мся седи́н ста́рости многоле́тны./ Бу́дет бо нам кре́пость зако́н,/ и улови́м пра́веднаго, я́ко неуго́ден нам есть:/ и проти́вится дело́м на́шим,/ и поно́сит нам отпаде́ние зако́на,/ и облича́ет нам согреше́ния наказа́ния на́шего./ Возвеща́ет нам ра́зум име́ти Бо́жий/ и о́трока Госпо́дня себе́ имену́ет./ Бысть нам на обличе́ние помышле́ний на́ших,/ и тя́жек нам есть, и ви́димь:/ я́ко неподо́бно ины́м житие́ его́,/ и измене́ны стези́ его́./ В поруга́ние вмени́хомся ему́:/ и удаля́ется от путе́й на́ших, я́ко от нечисто́т,/ и блажи́т после́дняя пра́ведных./ Уви́дим у́бо, а́ще словеса́ его́ и́стинна суть,/ иску́сим, я́же сбыва́ются ему́./ Руга́нием и му́кою истя́жем его́,/ да разуме́ем кро́тость его́,/ и иску́сим беззло́бство его́:/ сме́ртию безобра́зною осу́дим его́,/ бу́дет бо посеще́ние от слове́с его́./ Сия́ помы́слиша и прельсти́шася:/ ослепи́ бо я зло́ба их./ И не разуме́ша та́ин Бо́жиих,/ и не разсуди́ша, я́ко Ты еси́ Бог Еди́н,/ живота́ име́яй и сме́рти власть,/ и спаса́яй во вре́мя ско́рби,/ и избавля́яй от вся́каго зла./ Щедр и ми́лостив,/ и дая́й преподо́бным Свои́м благода́ть,/ и Свое́ю мы́шцею го́рдым противля́яйся.

На лити́и стихи́ра хра́ма, та́же стихи́ры святи́теля Митрофа́на, глас 5. Самогла́сны:

Тако́в нам подоба́ше архиере́й,/ преподо́бен, пра́веден, ми́лостив,/ и во всех оправда́ниих Госпо́дних непоро́чен./ Прииди́те, пе́сньми и псалмы́ духо́вными све́тло ликовству́ем днесь,/ тому́ си́це зову́ще:/ ра́дуйся, оте́ческих обы́чаев ревни́телю,/ сто́лпе и утвержде́ние ве́ры,/ ра́дуйся, Воро́нежская похвало́,/ Митрофа́не Богоно́се свяще́ннейший.

Не плоть и кровь яви́ тя, святи́телю Богоизбра́нне,/ но Оте́ц Небе́сный,/ Ему́же ты, Боже́ственною твое́ю кро́тостию угоди́в,/ я́ко а́гнец незло́бив,/ чи́ны незло́бивых в ли́ке А́нгельском насле́дил еси́/ и ны́не, в Го́рних предстоя́,/ моли́ дарова́ти нам мно́жество щедро́т/ и ве́лию ми́лость.

По до́лгу блажи́м тя,/ я́ко свети́льника ве́ры и а́нгела во пло́ти,/ поне́же житие́ твое́, Митрофа́не, че́стно/ и успе́ние со святы́ми./ Просия́л бо еси́ благи́ми де́лы/ я́ко па́стырь Богому́дрый,/ чудесы́ же твои́ми просвети́лся еси́/ я́ко ве́рный слуга́ и дру́г Бо́жий./ Те́мже, припа́дающе, мо́лим тя:/ моли́ся за ны, чудотво́рче святы́й, ко Го́споду,/ да пода́ст душа́м на́шим/ ве́лию и бога́тую ми́лость.

Сла́ва, глас 8:

Днесь красу́ется сла́вный град Воро́неж,/ Боже́ственным сокро́вищем моще́й твои́х,/ и па́ства твоя́, ликовству́ющи, ра́дуется,/ и правосла́внии твои́м просвеще́нием, блаже́нне Митрофа́не, хва́лятся;/ ты же моли́ лю́дем правосла́вным тишину́ дарова́ти,/ и земли́ плодоро́дие, и ве́лию ми́лость.

И ны́не, пра́здника.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2:

Ки́ими благогове́йными усты́ воспои́м Митрофа́на?/ святи́теля смире́нна, смире́нному Пастыренача́льнику подража́теля,/ подвиго́м вели́ких отце́в Це́ркви соуча́стника/ и высо́ким нра́вом их насле́дника,/ му́жа жела́ний чи́ста, слугу́ Госпо́дня ве́рна,/ ревни́теля уста́вов Це́ркви непоколеби́ма,/ его́же венча́ет Христо́с Бог наш,/ име́яй мно́жество щедро́т и ве́лию ми́лость.

Стих: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость,/ и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум.

Ки́ими свяще́нными пе́сньми ублажи́м Митрофа́на?/ иера́рха Богому́дра, Ева́нгельскаго Правосла́вия наста́вника,/ воздержа́ния учи́теля, А́нгелов собесе́дника,/ ни́щих и сиро́т пита́теля,/ оби́димым засту́пника и немощству́ющих врача́ преизря́дна,/ его́же венча́ет Христо́с Бог наш,/ име́яй мно́жество щедро́т и ве́лию ми́лость.

Стих: Услы́шите сия́, вси язы́цы,/ внуши́те, вси, живу́щии по вселе́нней.

Ки́ими похва́льными венцы́ почти́м Митрофа́на?/ па́стыря блаже́нна, Це́ркви свети́льника,/ гра́да Воро́нежа сла́ву, Росси́йстей стране́ утвержде́ние,/ и́ночествующих о́браз, свяще́нства вене́ц,/ иера́рхов святоле́пное украше́ние,/ его́же венча́ет Христо́с Бог наш,/ име́яй мно́жество щедро́т и ве́лию ми́лость.

Сла́ва, глас 5:

Сра́дуйтеся нам, Росси́йстии собо́ры, днесь/ в све́тлой па́мяти Богоно́снаго отца́ на́шего и па́стыря,/ и́же, до́брым житие́м свои́м ве́рно угоди́в Бо́гу,/ и во гро́бе сла́вою иера́ршеских доброде́телей свои́х/ сия́ет, я́ко свети́ло,/ подая́ от нетле́ннаго сокро́вища моще́й свои́х/ благоуха́ние Свята́го Ду́ха./ Те́мже у́бо, соше́дшеся,/ о́бщий лик тому́ соста́вим, пе́сньми Боже́ственными зову́ще:/ помина́й нас, о́тче, и за ны Христу́ моли́ся,/ я́ко вели́кий наш хода́таю, Митрофа́не.

И ны́не, пра́здника.

На благослове́нии хле́бов, тропа́рь свята́го два́жды, и пра́здника еди́ножды.

Тропа́рь святи́теля, глас 4:

Пра́вило ве́ры и о́браз кро́тости/ сло́вом и житие́м па́стве твое́й, о́тче смиренному́дре Митрофа́не, был еси́./ Те́мже и во све́тлостех святы́х/ со́лнца светле́йши возсия́л еси́,/ венце́м нетле́ния и сла́вы украша́емь,/ моли́ Христа́ Бо́га/ стра́не на́шей и гра́ду твоему́ в ми́ре спасти́ся.

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь пра́здника и свята́го.

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 8:

Украси́в ду́шу твою́ доброде́тельми/ и вре́меннаго жития́ по́прище в стра́се Бо́жии преше́д,/ обре́л еси́ благода́ть пред Бо́гом./ Ему́же с ли́ки А́нгел предстоя́,/ моли́, свя́те Митрофа́не, дарова́ти нам живо́т ве́чный и ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Влады́чице, приими́ моли́тву раб Твои́х/ и изба́ви нас/ от вся́кия ну́жды и печа́ли.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 2:

Упра́вив па́ству твою́ до́бре,/ сло́во бла́го Пастыренача́льнику Бо́гу возда́л еси́,/ и от руку́ Его́ пра́ведное воздая́ние прия́в,/ моли́, о́тче наш Митрофа́не,/ да блаже́ннаго в Ца́рстве Святы́х пребыва́ния/ и нас хода́тайством твои́м по бога́той ми́лости Свое́й сподо́бит.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

О́бщую всех наде́жду, Де́ву Пречи́стую,/ в мольбу́ приво́дим Ти, Бла́же:/ заступи́ нас от бед, пода́ждь блага́я ве́чная и вре́менная/ моле́нием Честне́йшия Херуви́мов и всех Сил Небе́сных.

По полиеле́и седа́лен, глас 8:

О всех сла́вных, Це́ркви Святе́й благода́тию Бо́жиею от Тебе́ быва́емых,/ благода́рственная Бо́гу воздаю́ще и Того́ Боголе́пное снизхожде́ние сла́вяще,/ мо́лим тя, святи́телю Христо́в Митрофа́не,/ помози́ нам обрести́ всем благода́ть и ми́лость в День су́дный.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Ты Еди́на еси́ ко́рень де́вства и неувяда́емый цвет чистоты́,/ Ты сте́рла еси́ главу́ зми́еву,/ Ты нас изба́ви от прегреше́ний на́ших и душе́вных скверн, Богоро́дице,/ и ко приста́нищу и́стиннаго покая́ния напра́ви.

Проки́мен, глас 4: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех,/ я́же воздаде́ ми. Ева́нгелие святи́тельское.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Преподо́бне о́тче, всеблаже́нне Митрофа́не,/ па́стырю до́брый, уго́дниче Христо́в усе́рдный,/ ско́рый наш хода́таю и те́плый к Бо́гу моли́твенниче,/ бу́ди нам в беда́х на́ших защи́тник и в печа́лех уте́шитель,/ па́мять твою́ любо́вию почита́ющим.

Кано́н свята́го на 8, глас 8.

Песнь 1

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу,/ и еги́петскаго зла́ избежа́в,/ изра́ильтянин вопия́ше:/ Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

От мно́гих зол мно́гаго уны́ния испо́лнены,/ к тебе́ прибега́ем, святи́телю Христо́в Митрофа́не,/ и от Тебе́ ско́рыя по́мощи и заступле́ния ны́не тре́буем.

Страсте́й нас бра́ни смуща́ют,/ па́стырю преподо́бне,/ ты же умири́ нас твои́м благоприя́тным к Бо́гу хода́тайством.

От бед и скорбе́й нас, чудотво́рче святы́й, изба́вив,/ му́жественное в доброде́телех преспе́яние всем да́руй,/ да вси о тебе́, свяще́ннейший Митрофа́не, ра́дуемся.

Богоро́дичен: Моли́тву на́шу приими́, Пречи́стая,/ и моли́твою Твое́ю всемо́щною изба́витися нам от враг ви́димых и неви́димых,/ от грехо́в же и вся́кия му́ки,/ моли́, Его́же родила́ еси́, Человеколю́бца Бо́га.

Песнь 3

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди/ и Це́ркве Зижди́телю,/ Ты мене́ утверди́ в любви́ Твое́й,/ жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние,/ Еди́не Человеколю́бче.

Покрови́теля жи́зни на́шея/ и моли́твенника к Бо́гу почита́ем тя,/ присносла́вный о́тче наш Митрофа́не:/ на стезю́ нас покая́ния напра́ви,/ архиере́ев красото́ и ве́рных утвержде́ние.

Мо́лим душе́вное на́ше смуще́ние/ и тьму бесо́вских наважде́ний в нас разори́ти:/ тебе́ бо, свя́те, даде́ся благода́ть Свята́го Ду́ха/ злы́я ду́хи прогоня́ти.

Неду́гующе те́лом, неду́гуем и душе́ю, Богоблаже́нне,/ ты же не оста́ви нас во гресе́х на́ших поги́бнути,/ но в них же и сам я́ко челове́к искуша́емь был еси́/ и нам, искуша́емым, ны́не помози́.

Богоро́дичен: Вся А́нгелов во́инства,/ Предте́че Госпо́день,/ апо́столов двоенадеся́тице,/ святи́и вси с Богоро́дицею,/ сотвори́те моли́тву, во е́же спасти́ся нам.

Седа́лен, глас 2:

Во святи́тельстве благоче́стно пожи́л еси́, святи́телю Богоявле́нне,/ лю́ди к Богоразу́мию сло́вом и де́лом наста́вил еси́/ и Бо́гу до конца́ угоди́л еси́./ Сего́ ра́ди от Него́ нетле́нием и чудесы́, о́тче Митрофа́не, почти́лся еси́,/ я́ко прича́стник Бо́жия благода́ти.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Му́чеников, проро́ков, апо́столов,/ иера́рхов, преподо́бных и святы́х всех от ве́ка пра́ведных/ похвала́ Ты еси́, Пречи́стая,/ те́мже Тя мо́лим:/ моли́ся с ни́ми ко Го́споду, да спасе́т ду́ши на́ша.

Песнь 4

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела́ Твоя́/ и просла́вих Твое́ Божество́.

Пла́мень погаси́ в нас плотски́х обурева́ний и нечи́стых на́ших помышле́ний,/ да пла́мени гее́нскаго огня́/ твои́ми моли́твами, Митрофа́не, изба́вимся.

Ду́шу и помышле́ние к тебе́ простира́ем, святи́телю Богоизбра́нне:/ согре́й на́шу ве́ру и любо́вь я́же к Бо́гу,/ да, зако́ну Его́ усе́рдно после́дующе,/ пре́йдем по́прище на́шего спасе́ния непреткнове́нно.

Столп кре́пости стяжа́вше тя от Бо́га,/ от ви́димых и неви́димых враго́в огражда́емся тобо́ю безбе́дно;/ те́мже тя вси по до́лгу, Митрофа́не, ублажа́ем.

Богоро́дичен: Черто́же Незаходи́маго Све́та, Де́во,/ не́смы досто́йны черто́га Небе́снаго грехо́вныя ра́ди вины́;/ ты же, Богороди́тельнице,/ ра́ди обнаже́ннаго на Кресте́ сла́дкаго Твоего́ Сы́на и Блага́го на́шего Го́спода,/ покры́й стыд лица́ на́шего и спаси́ нас.

Песнь 5

Ирмо́с: Просвети́ нас повеле́нии Твои́ми, Го́споди,/ и мы́шцею Твое́ю высо́кою/ Твой мир пода́ждь нам, Человеколю́бче.

Мо́лим ти ся и вопие́м всеусе́рдно:/ испо́лни, Боговдохнове́нне, весе́лия живо́т наш,/ покрыва́я нас кре́пким покро́вом защище́ния твоего́/ от гла́да, я́звы и междоусо́бныя бра́ни,/ я́ко мо́жеши, о́тче, а́ще хо́щеши.

Мрак на́ших заблужде́ний и жите́йския го́рдости/ све́тлостию святы́х моли́тв твои́х, Митрофа́не, прожени́,/ да по́мощию твое́ю грехо́в оставле́ние прии́мше,/ ми́лость у Христа́ Бо́га обря́щем.

На одре́ не́мощи и уны́ния низлежа́щу ми,/ пода́ждь ру́ку по́мощи, па́стырю Боговозлю́бленне,/ и не оста́ви мя лише́нна бы́ти твоего́ спаси́тельнаго благода́тию Свята́го Ду́ха посеще́ния.

Богоро́дичен: Чисте́йшая еси́ па́че А́нгельских чино́в,/ от Нея́же Исто́чник святы́ни воплоти́ся нас ра́ди,/ да освяти́т естество́ челове́ческое,/ моли́твами Твои́ми, Богоро́дице,/ изба́ви нас от тиме́ния нечи́стых на́ших дея́ний и неподо́бных глаго́ланий.

Песнь 6

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду/ и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́,/ я́ко зол душа́ моя́ испо́лнися/ и живо́т мой а́ду прибли́жися,/ и молю́ся, я́ко Ио́на:/ от тли, Бо́же, возведи́ мя.

Гра́ду твоему́ засту́пник бу́ди/ и па́ствы твоея́ храни́тель,/ гра́ды же и стра́ны чту́щих любо́вию па́мять твою́/ необори́мым моли́тв твои́х предста́тельством огради́,/ да вси тобо́ю, Богому́дре Митрофа́не, хва́лимся.

Я́ко защи́тника тя от Бо́га ве́дуще,/ власть на дусе́х нечи́стых ве́лию иму́ща,/ мо́лим от зла́го де́йствия злых духо́в/ на́ши ду́ши сохрани́ти безнаве́тны.

По до́лгу блажа́т тя ве́рнии,–/ ра́дуйся, Митрофа́не,– зову́ще:/ ты бо вои́стинну Росси́йстей Це́ркви ра́дование и похвала́,/ и тя чту́щим на вся враги́ одоле́ние, досточу́дне.

Богоро́дичен: Го́ру Тя мы́сленную и Ле́ствицу Иа́ковлю проро́цы нарица́ют,/ Е́юже Бог к челове́ком сни́де,/ поги́бшую дра́хму взыска́ти хотя́,/ ю́же обре́т, па́ки к Небеси́ возво́дит./ Те́мже Тя вси я́ко Ма́терь Бо́жию правосла́вно велича́ем.

Конда́к, глас 8:

Воздержа́нием те́ло ду́ху порабо́тив,/ ду́шу же равноа́нгельну сотвори́в,/ святи́тельскою оде́ялся еси́ оде́ждою, я́ко вене́ц свяще́нства,/ и ны́не, всех Влады́це предстоя́,/ моли́, всеблаже́нне Митрофа́не, умири́ти и спасти́ ду́ши на́ша.

И́кос:

В пусты́ни высото́ю смиренному́дрия,/ я́ко ра́йский цвет, красу́яся,/ и на Воро́нежския Це́ркви престо́ле украси́лся еси́ высо́кими удобре́ниями, прему́дре,/ и́бо был еси́ иера́рх, о́браз ве́рным сло́вом и житие́м./ Те́мже и Бог я́ко уго́дника Своего́ вознесе́ тя,/ нетле́нием и чудесы́ в Це́ркви Свое́й прославля́я,/ да вси́ ве́рою зове́м ти:/ ра́дуйся, Воро́нежская похвало́, Митрофа́не приснопа́мятне.

Песнь 7

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы/ в Вавило́не иногда́/ ве́рою Тро́йческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Нас обнови́ти хотя́/ и на́шему спасе́нию, Спа́се, благопоспеши́ти,/ Ты но́ваго Це́ркви Свое́й воздви́гл еси́ свети́льника, Митрофа́на, к Тебе́ зову́ща:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Человеколю́бца Спа́са о нас, святи́телю Христо́в, умоли́/ разреши́тися нам от прегреше́ний на́ших и душе́вных скве́рн,/ да и мы Тому́ я́ко Всеси́льному Изба́вителю зове́м:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

В сла́ву Бо́жию оде́янный/ святи́тель и чудотво́рец нам от Бо́га показа́лся еси́, Митрофа́не всехва́льне,/ да све́тлостьми чуде́с твои́х па́че со́лнечных луч озаря́емы,/ зове́м ди́вная тобо́ю Соверша́ющему:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Вели́кая дарова́ния/ Тобо́ю от Го́спода прия́хом, Де́во Пречи́стая,/ сего́ ра́ди благода́рственное пе́ние прино́сим Ти и зове́м:/ Благослове́нна Ты в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.

Песнь 8

Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго,/ Его́же пою́т Во́и А́нгельстии,/ хвали́те и превозноси́те во вся ве́ки.

К честны́м моща́м твои́м,/ я́ко к необори́мому покро́ву, прибега́юще,/ немо́лчнаго твоего́ хода́тайства, Богоно́се преподо́бне, про́сим:/ ты же не пре́зри и́же от Тебе́ тре́бующих по́мощи,/ но услы́ши и заступи́ всех, пою́щих тя/ и превознося́щих Христа́ во ве́ки.

Теле́сныя сла́бости и душе́вныя неду́ги/ си́лою моли́тв твои́х благода́тно пременя́я,/ премени́, о́тче Митрофа́не, вся́кое неможе́ние пою́щим тя/ и превознося́щим Христа́ во ве́ки.

Пла́чущим ты сле́зы отира́еши, па́стырю преблаже́нне,/ и бе́дствующим подае́ши ру́ку спасе́ния от Бо́га,/ те́мже и нас у Престо́ла Влады́чня помяни́, ве́рою пою́щих тя/ и превознося́щих Христа́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Велича́ем Твое́ тве́рдое заступле́ние,/ испове́дуем Ма́терния Твоея́ моли́твы си́лу,/ благодари́м возвели́чившаго Тя Го́спода, ро́ждшагося от Тебе́, Богома́ти,/ Его́же моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Песнь 9

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу,/ Тя испове́дуем,/ спасе́нии Тобо́ю, Де́во Чи́стая,/ с Безпло́тными Ли́ки Тя велича́юще.

Ты, и́же в Дому́ Твое́м уго́дников Твои́х насажда́еши,/ я́ко ма́слины и я́ко ке́дры, Спа́се,/ Митрофа́на уго́дника Твоего́ моле́нием насади́ в нас доброде́тельное житие́,/ да во вре́мя свое́ принесе́м Ти плоды́ покая́ния.

Со А́нгелы, служи́телю Святе́й Тро́ице,/ Митрофа́не прему́дре, ра́дуйся,/ и нам, ве́рою блажа́щим тя,/ пода́ждь моли́твами твои́ми о Ду́се Свя́те ра́доватися.

А́ще и не́мощны есмы́/ и премно́го согреша́ем, недосто́йнии,/ но не отступа́ем наде́жды мо́щнаго покро́ва твоего́, достосла́вне:/ ты же, Христу́ Бо́гу моля́ся,/ помози́ нам обрести́ всем с ли́ки пра́ведных стоя́ние в День су́дный.

На ме́сте озлобле́ния не́мощи смири́вшемуся,/ удиви́ моли́тв твои́х си́лу, чудотво́рче святы́й, Митрофа́не,/ и по да́нной тебе́ целе́б благода́ти/ нездра́вие мое́ во здра́вие премени́.

Богоро́дичен: Упова́ние и ра́досте на́ша, Мари́е Богоневе́стная,/ покры́й нас честны́м Твои́м омофо́ром,/ да хва́лим непреста́нно и́мя Твое́/ и пое́м с Безпло́тными Ли́ки, Тя велича́юще.

Свети́лен:

Светоза́рна свети́льника ве́ры,/ Боже́ственно и пресла́вно от Светонача́льныя Тро́ицы возсия́вша/ и нас со́лнца светле́йше чудесы́ свои́ми просвети́вша,/ Митрофа́на, па́стыря блаже́нна, пе́сньми восхва́лим.

Богоро́дичен: Богоро́дице Де́во, ра́дуйся,/ от А́нгела ра́дость прии́мшая;/ ра́дуйся, Влады́чице,/ и спаси́ на Тя упова́ющих.

На хвали́тех стихи́ры, глас 8:

Те́сен путь в житии́ твое́м, преподо́бне Митрофа́не,/ преше́л еси́, по́двигом до́брым в пусты́ни подвиза́яся,/ и тече́ние благо́е во святи́тельстве соверша́я,/ Бо́гу же все́ю душе́ю рабо́тая/ и до конца́ угожда́я ве́рно, я́ко сосу́д Богоизбра́нный./ Тем простра́нное обре́л еси́ воздая́ние/ у пра́веднаго Мздовоздая́теля и Царя́ святы́х, Го́спода,/ Ему́же, свя́те, моли́ся,/ мир Росси́йстей Це́ркви дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Житие́ чи́стое, терпе́ние, кро́тость и любо́вь нелицеме́рну,/ воздержа́ние соверше́нное, умиле́ние Боже́ственное,/ ве́ру же и наде́жду и́стинну и милосе́рдие стяжа́в,/ равноа́нгельно, Митрофа́не, на земли́ пожи́л еси́/ и на Небеси́ с ли́ки А́нгел предстои́ши,/ с ни́миже, свя́те, моли́ся/ мир Росси́йстей Це́ркви дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Боже́ственною благода́тию Свята́го Ду́ха просвети́вся,/ и по сме́рти благода́тное ми́лости ми́ро/ от честны́х твои́х и многоцеле́бных моще́й источа́еши./ Тем по до́лгу о тебе́, Митрофа́не, ра́дуемся/ и, па́мять твою́ священноле́пно соверша́юще,/ священноле́пными пе́сньми зове́м ти:/ сла́ва Да́вшему ти кре́пость,/ сла́ва Венча́вшему тя,/ сла́ва Де́йствующему тобо́ю всем исцеле́ния.

Сла́ва, глас 6:

Благи́й и ве́рный ра́бе,/ усе́рдный де́лателю виногра́да Христо́ва,/ ты я́ко до́брый па́стырь/ вар и тяготу́ дневну́ю поне́сл еси́,/ уча́ слове́сныя о́вцы/ се́рдцем ве́ровати в пра́вду,/ усты́ же испове́дати во спасе́ние,/ те́мже и Бог я́ко избра́ннаго Своего́ вознесе́ тя/ и па́мять твою́, досточу́дне Митрофа́не, просла́ви./ Ты же непреста́нно моли́ся, испроси́ оте́честву на́шему мир,/ христиа́ном же в доброде́телех преспе́яние/ и ве́лию ми́лость.

И ны́не, пра́здника.

Славосло́вие вели́кое, ектении́ и отпу́ст.

НА ЛИТУРГИ́И

Блаже́нны пра́здника и свята́го, песнь 6-я. Проки́мен, глас 1: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость,/ и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум. Стих: Услы́шите сия́, вси язы́цы,/ внуши́те, вси, живу́щии по вселе́нней. Апо́стол ко Евре́ем, зача́ло 318. Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 24. Прича́стен: В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник:


Моли́тва о́бщая святи́телем Христо́вым Митрофа́ну и Ти́хону, Воро́нежским чу́дотво́рцем

О вели́цыи уго́дницы Бо́жии, кре́пцыи на́ши засту́пницы и моли́твенницы, всехва́льнии святи́телие Христо́ви и чудотво́рцы Митрофа́не и Ти́хоне! Услы́шите нас, к вам припа́дающих и с ве́рою вас призыва́ющих. Помина́йте нас у Престо́ла Вседержи́теля и моли́теся о нас непреста́нно ко Христу́, Бо́гу на́шему, даде́ся бо вам благода́ть моли́тися за ны. Умоли́те предста́тельством ва́шим Всеми́лостиваго Бо́га на́шего, да пода́ст Он Це́ркви Святе́й мир, па́стырем ея́ – си́лу и ре́вность подвиза́тися о спасе́нии людей и всем нам – дар, коему́ждо потре́бен: ве́ру и́стинную, наде́жду тве́рдую и любо́вь неоскудева́ющую, да сохрани́т нас от гла́да, губи́тельства, тру́са, пото́па, огня́, меча́, на́шествия иноплеме́нных, междоусо́бныя бра́ни, смертоно́сныя я́звы, внеза́пныя сме́рти и от вся́каго зла; ю́ным и младе́нцем да да́рует в ве́ре возраста́ние, ста́рым и немощны́м – утеше́ние и подкрепле́ние, боля́щим – исцеле́ние, сирота́м и вдови́цам – ми́лость и заступле́ние, заблу́ждшим – исправле́ние, бе́дствующим – благовре́менную по́мощь. Не посрами́те нас во упова́нии на́шем, споспешеству́йте, я́ко отцы́ чадолюби́вии, и нам понести́ и́го Христо́во во благоду́шии и терпе́нии, и всех упра́вите в ми́ре и покая́нии непосты́дно сконча́ти живо́т свой и Ца́рствия Небе́снаго сподо́битися, иде́же вы ны́не водворя́етеся со А́нгелы и все́ми святы́ми, прославля́юще Бо́га, в Тро́ице сла́вимаго, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.



Проповеди на праздники:

Наверх