Проповеди на праздники:


Служба в честь собора святых Киево-Печерских, иже в пещере преподобнаго Антония, близ Великаго монастыря

ВЕЧЕР

Блаже́н муж: 1-й антифо́н.

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 6, глас 6.

Подо́бен: Все отло́жше:

Цевни́цею пе́сней духо́вных лику́юще,/ созыва́ем вся празднолю́бных собо́ры/ восхвали́ти трудолю́бных богоно́сных оте́ц сочета́ние./ И сему́ во основа́ние полага́ем/ вели́каго и чу́днаго Анто́ния/ и Феодо́сия богому́драго,/ и́хже ра́ди и всех оте́ц Пече́рских моли́твами/ про́сим человеколю́бия Твоего́, Христе́, всех Царю́,/ пода́ждь лю́дем Твои́м благода́ть и спаси́ от бед ду́ши/ в па́мяти их ве́рно хва́лящих Тя.

Воспое́м вси пе́сньми благогове́йно/ Анто́ния Пече́рскаго,/ верхо́внаго отце́м и всему́ собо́ру нача́ло,/ и сего́ доброде́телем неле́ностнаго ревни́теля,/ све́тлую лучу́, богоно́снаго Варлаа́ма,/ вку́пе хвала́ми почти́м/ и во гла́се ра́дования воззове́м, глаго́люще:/ преподо́бнии отцы́ на́ши всеблаже́ннии,/ проси́те от Христа́ Бо́га ми́лость улучи́ти/ любо́вию па́мять ва́шу соверша́ющим.

Ра́дуйся, благоплодови́тая Росси́йская земле́,/ воспита́вшая гра́жданы вы́шняго Иерусали́ма,/ воспо́й шу́мом весе́лаго пра́зднования/ и ты, ту́чная горо́ Пече́рская,/ собра́вшая во́ины Царю́ Небе́сному/ и показа́вшая кре́пкия му́жи жела́ний духо́вных,/ к ни́мже рцем ны́не, глаго́люще:/ богоно́снии отцы́, мы́сленная свети́ла,/ просвети́те све́том ва́шея благода́ти/ ду́ши любо́вию собо́р ваш почита́ющих.

Сла́ва, глас 8:

Кто изглаго́лет си́лы Госпо́дни/ или́ кий язы́к изрече́т земноро́дных/ чу́дное житие́ ва́ше,/ богоно́снии отцы́ на́ши Пече́рстии?/ Ка́ко страда́ния претерпе́сте,/ и каковы́ по́двиги понесо́сте,/ бде́нием, посто́м и слеза́ми плоть свою́ изможда́юще,/ моли́твами и смире́нием сокруша́юще горды́ню вра́жию,/ и, в ме́ртвеннем те́ле, а́ки А́нгели, просия́вше,/ в Небе́сныя кро́вы пресели́стеся./ Отню́дуже посети́те в дне́шний день хвала́ми воспева́ющих/ честно́е ва́ше по́стническое о Бо́зе собра́ние,/ и проси́те от Христа́ Бо́га/ улучи́ти нам ве́лию ми́лость.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: Царь Небе́сный:

Та́же вход. Проки́мен дне. И чте́ния три преподо́бническая.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава́ 3):

Пра́ведных ду́ши в руце́ Бо́жией, и не прико́снется их му́ка./ Непщева́ни бы́ша во очесе́х безу́мных умре́ти, и вмени́ся озлобле́ние исхо́д их./ И е́же от нас ше́ствие сокруше́ние, они́ же суть в ми́ре./ И́бо пред лице́м челове́ческим а́ще и му́ку прии́мут, упова́ние их безсме́ртия испо́лнено./ И вма́ле нака́зани бы́вше, вели́кими благоде́тельствовани бу́дут,/ я́ко Бог искуси́ я и обре́те их досто́йны Себе́./ Яко зла́то в горни́ле искуси́ их, и я́ко всепло́дие же́ртвенное прия́т я./ И во вре́мя посеще́ния их возсия́ют и, я́ко и́скры по сте́блию, потеку́т./ Су́дят язы́ком и облада́ют людьми́, и воцаря́тся Госпо́дь в них во ве́ки./ Наде́ющиися Нань разуме́ют и́стину и ве́рнии в любви́ пребу́дут Ему́./ Я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́, и посеще́ние во избра́нных Его́.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (главы́ 5 и 6):

Пра́ведницы во ве́ки живу́т, и в Го́споде мзда их, и попече́ние их у Вы́шняго./ Сего́ ра́ди прии́мут Ца́рствие благоле́пия и вене́ц добро́ты от руки́ Госпо́дни,/ зане́ десни́цею покры́ет я и мы́шцею защити́т их./ Прии́мет всеору́жие рве́ние Свое́ и вооружи́т тварь в месть враго́м./ Облече́тся в броня́ пра́вды и возложи́т шлем, суд нелицеме́рен./ Прии́мет щит непобеди́мый, преподо́бие./ Поостри́т же напра́сный гнев во ору́жие;/ спобо́рет же с ним мир на безу́мныя./ По́йдут праволу́чныя стре́лы мо́лниины/ и, я́ко от благокру́гла лу́ка облако́в, на наме́рение полетя́т./ И от каменоме́тныя я́рости испо́лнь паду́т гра́ды,/ вознегоду́ет на них вода́ морска́я, ре́ки же потопя́т я на́гло./ Сопроти́в ста́нет им дух си́лы, и, я́ко ви́хор, разве́ет их/ и опустоши́т всю зе́млю беззако́ние, и злоде́йство превратя́т престо́лы си́льных./ Слы́шите у́бо, ца́рие, и разуме́йте, навы́кните судии́ конце́в земля́./ Внуши́те, держа́щии мно́жества и гордя́щиися о наро́дех язы́ков,/ я́ко дана́ есть от Го́спода держа́ва вам и си́ла от Вы́шняго.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава́ 4):

Пра́ведник, а́ще пости́гнет сконча́тися, в поко́и бу́дет./ Ста́рость бо честна́ не многоле́тна, ниже́ в числе́ лет исчита́ется./ Седи́на же есть му́дрость челове́ком, и во́зраст ста́рости житие́ нескве́рное./ Благоуго́ден Бо́гу быв, возлю́блен бысть, и живы́й посреде́ гре́шников преста́влен бысть./ Восхище́н бысть, да не зло́ба измени́т ра́зума его́, или́ лесть прельсти́т ду́шу его́./ Раче́ние бо зло́бы помрача́ет до́брая, и паре́ние по́хоти пременя́ет ум незло́бив./ Сконча́вся вма́ле, испо́лни ле́та до́лга./ Уго́дна бо бе Го́споду душа́ его́, сего́ ра́ди потща́ся от среды́ лука́вствия./ Лю́дие же ви́девше и не разуме́вше, ниже́ положи́вше в помышле́нии таково́е./ Я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́, и посеще́ние во избра́нных Его́.

На стихо́вне стихи́ры, глас 4.

Подо́бен: Я́ко до́бля:

Пе́рвейший лик богоно́сных оте́ц,/ во пеще́ре посто́м просия́вших,/ а́ки до́брых ору́жников Христо́вых,/ прииди́те, лю́дие, пе́сньми предусря́щем:/ се бо от мы́сленнаго Сио́на/ со ско́ростию к нам прихо́дят,/ несу́ще от исполне́ния своего́,/ и подаю́т благода́ть неоску́дну/ че́стно собо́р их почита́ющим.

Стих: Воззва́ша пра́веднии,/ и Госпо́дь услы́ша их.

Е́же на тве́рди чу́вственней и́ноческое собра́ние,/ я́ко зве́зды мы́сленныя,/ честно́е не́бо озари́вшее,/ днесь во святе́м хра́ме соше́дшеся, лю́дие,/ свещи́ нося́ще, предсрета́йте,/ и моле́бными гла́сы воззови́те, глаго́люще:/ богоно́снии и преблаже́ннии,/ моли́теся о пою́щих любо́вию/ ва́ше сочета́ние.

Стих: Весели́теся о Го́споде/ и ра́дуйтеся, пра́веднии.

Веселя́щеся, ли́цы христолюби́вых люде́й,/ стецы́теся празднолю́бне днесь с на́ми/ и, похва́льныя венцы́ плету́ще,/ собо́р богоно́сных оте́ц целу́йте,/ всех по и́мени единоку́пно призыва́юще,/ и́же в пеще́ре посто́м просия́ша/ и озаря́ют луча́ми своея́ благода́ти/ ду́ши любо́вию велича́ющих/ и ве́рно па́мять их соверша́ющих.

Сла́ва, глас 6:

Царю́ Сла́вы присносу́щныя,/ Крест Свой, а́ки копие́, водрузи́вшу,/ стече́ся по́стническое собра́ние,/ и ста на горе́ Пече́рстей полк богознамени́тый преподо́бных оте́ц,/ нося́ще ору́жие на врага́ непобеди́мо,/ и́мже до конца́ де́монская ополче́ния низложи́ша./ И, прише́дше в Небе́сное селе́ние, восприя́ша побе́дныя венцы́ от Христа́, Бо́га и Спа́са на́шего,/ и мо́лятся непреста́нно о душа́х на́ших.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная:

Тропа́рь, глас 4:

Столп огнезра́чный и светоно́сное со́лнце,/ возсия́вшее на горе́ Пече́рстей,/ вели́каго Анто́ния со всем собо́ром богоно́сных оте́ц/ приво́дим Тебе́, Христе́, в моли́тву,/ и́хже ра́ди, мо́лим,/ пода́ждь оби́тели на́шей благода́ть/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Ин тропа́рь, глас 2:

Егда́ снидо́сте во гро́бы/ и саме́х себе́ заключи́сте,/ тогда́, стра́сти умертви́вше плотски́я,/ спогребо́стеся Христу́, богоно́снии,/ и диа́вольския в подзе́мных разруши́сте огра́ды./ Сего́ ра́ди А́нгели венцы́ с Небе́с вам подаю́т.

НА У́ТРЕНИ

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Яви́лся еси́:

Мно́гими скорбьми́ путь жи́зни сея́ преидо́сте/ и, доспе́вше кра́я у́мнаго жела́ния,/ в черто́г Боже́ственныя сла́вы всели́стеся./ И ны́не, ра́дующеся со всех Царе́м и Бо́гом,/ моли́теся, я́ко да и мы ва́шего весе́лия прича́стницы бу́дем,/ ваш собо́р почита́ющии, отцы́ всеблаже́ннии.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Обра́дованная, хода́тайствуй Твои́ми моли́твами/ и испроси́ душа́м на́шим мно́жество щедро́т и очище́ние прегреше́ний/ всем пою́щим Тя, Чи́стую Ма́терь и Де́ву.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 3:

Брак А́гнчий в черто́зе Небе́снем услы́шавше,/ и зва́нию Царя́ Вы́шняго ко всем бы́вшу,/ вся мирска́я пристра́стия оста́висте, отцы́ богоно́снии,/ и, сле́зными струя́ми ри́зы своя́ испра́вше35,/ чи́сти внидо́сте в трапе́зу Христа́ Бо́га./ Но пре́жде да́же не затворя́тся две́ри того́ вхо́да,/ моли́теся, я́ко да и мы, покая́нием вше́дше, вам прича́стницы бу́дем.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Черто́г, присносу́щною сла́вою укра́шен, ви́дяще вы́ну,/ жела́ние и́мамы совни́ти вонь,/ но, оде́жды не иму́ще, стыди́мся,/ да не свя́зани от А́нгел и изве́ржени бу́дем./ Ты, су́щи оде́жда наги́х дерзнове́ния, Де́во Мари́е,/ украси́ ны и введи́ внутрь Ца́рствия Христо́ва.

Велича́ние:

Велича́ем вас,/ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии,/ и чтим святу́ю па́мять ва́шу,/ вы бо мо́лите о нас/ Христа́, Бо́га на́шего.

Стих 1: Радуйтеся, пра́веднии, о Го́споде, пра́вым подоба́ет похвала́. Стих 2: Се́ющии слеза́ми ра́достию по́жнут. Стих 3: Восхва́лятся преподо́бнии во сла́ве и возра́дуются на ло́жах свои́х. Стих 4: Весели́теся о Го́споде и ра́дуйтеся, пра́веднии, и хвали́теся, вси пра́вии се́рдцем.

Сла́ва, и ны́не: Аллилу́ия: три́жды.

По полиеле́и седа́лен, глас 8.

Подо́бен: Прему́дрости:

Зва́нию Го́спода своего́ после́дующе, крест, а́ки жезл, в ру́це восприе́мше,/ не убоя́стеся стра́ха, предстоя́щаго во тьме,/ но упова́нием преидо́сте к безбе́дному приста́нищу,/ и, по́двигов свои́х обре́тше воздая́ние, весели́теся в Све́те Непристу́пнем./ Те́мже вас почита́ем, отцы́ всеблаже́ннии,/ я́ко при́сно моля́щих Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Я́ко еди́ну в жена́х благослове́нную и де́вам похвалу́ и украше́ние,/ в бра́нех непребори́мую по́мощь, немощны́м утвержде́ние/ и ско́рое посеще́ние в печа́ли су́щим иму́ще Тя, Богоневе́стная Де́во,/ днесь в пречестне́м Твое́м хра́ме припа́даем и мольбы́ на́ша к Тебе́ прино́сим,/ я́ко да мо́лиши Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ благоче́стно покланя́ющимся пресвято́му Рождеству́ Твоему́.

Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев. Стих: В це́рквах благослови́те Бо́га, Го́спода от исто́чник Изра́илевых. Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 10.

По 50-м псалме́: Сла́ва: Моли́твами преподо́бных оте́ц на́ших Пече́рских: И ны́не: Моли́твами Богоро́дицы:

Стихи́ра, глас 8: Кто изглаго́лет си́лы Госпо́дни: зри на Го́споди, воззва́х: сла́вник.

Кано́н Богоро́дицы со ирмосо́м на 6.

И преподо́бных на 8. Глас 8.

Песнь 1

Ирмо́с: Песнь возсле́м, лю́дие,/ чу́дному Бо́гу на́шему,/ свободи́вшему Изра́иля от рабо́ты,/ песнь побе́дную пою́ще и вопию́ще:/ пои́м Тебе́, Еди́ному Влады́це.

В па́мяти преподо́бных Твои́х даждь, Христе́ мой, по́мощь свы́ше/ и научи́ мя, умудря́я Святы́м Твои́м Паракли́том,/ да принесу́ пе́сненное хвале́ние Тебе́, Еди́ному Влады́це.

Собо́р богоно́сных оте́ц о Бо́зе собра́ся,/ лю́дие, прииди́те в поклоне́ние, несу́ще с собо́ю одушевле́нныя же́ртвы,/ се бо призыва́ют ны, да принесе́м сла́ву Царю́ всех, Еди́ному Влады́це.

И́хже изведе́ восто́к и Росси́йская страна́/ и израсти́ Пече́рская гора́, а́ки богонасажде́нная древеса́,/ сих плоды́ объе́млюще, лю́дие, стецы́теся почти́ти, и песнь принесе́м Влады́це.

Рай мы́сленный еси́, Пече́рская свята́я горо́,/ умно́жившая у́мная древеса́, блаже́нныя отцы́, и́хже исчести́ по еди́ному не могу́ще,/ о всех вку́пе хвалу́ и песнь прино́сим Еди́ному Влады́це.

Благоплодови́тое дре́во и ма́сличная ветвь,/ от Афо́на принесе́нная на сию́ го́ру, вели́кий Анто́ний,/ его́же плода́ми увеселя́юще ду́ши на́ша,/ прино́сим песнь Тебе́, Христу́, всех Влады́це.

Стефа́н, испо́лнь ве́ры и благоче́стия, соверши́тель Бо́гом основа́нныя Це́ркве,/ и Ни́кон, ико́нами украси́вый, я́ко вели́кая свети́ла просия́ша,/ и́хже чту́ще, прино́сим песнь Еди́ному Тебе́, Христу́, всех Влады́це.

Тро́ичен: Сла́ву Тебе́ принося́ще, Тро́ице Пресвята́я,/ привожду́ моли́твенника Варлаа́ма чу́днаго, презре́вшаго сла́ву ро́да боля́рска,/ его́же ра́ди сла́ву мою́ в ми́ре сем в персть всели́,/ да та́мо обря́щу сла́ву о Тебе́, всех Влады́це.

Богоро́дичен: В пе́рвое благоро́дие Приве́дшая род челове́ческий святы́м Рождество́м Твои́м,/ обезче́щена мя бесо́вскими ла́янии, приведи́ ко сла́ве у́мней, да вы́ну пою́ Ти:/ ра́дуйся, сла́во правосла́вных, Чи́стая Ма́ти Де́во.

Песнь 3

Ирмо́с: Несть свят, я́ко Госпо́дь,/ и несть пра́веден, я́ко Бог наш,/ Его́же пое́т вся тварь:/ несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

А́ще и несть красно́ пе́ние во устна́х мои́х, оба́че приношу́ ти, Ефре́ме богоно́се,/ ты бо, оста́вив рабо́тати земно́му кня́зю, послужи́л еси́ Царю́ Небе́сному/ и прия́л еси́ мзду от руки́ Госпо́дни.

Иса́ию чту, велегла́снаго в да́ре чуде́снем, и сего́ пою́,/ я́ко обдержа́щаго Росто́ва архиере́йство,/ моля́, да Вы́шняго Па́стыря па́стве прилучи́т мя, заблу́ждшее овча́,/ и введе́т во огра́ду Его́ свои́ми моли́твами.

Пресви́тером красоту́ и целе́бником, Дамиа́на блаже́ннаго похваля́ю,/ любо́вию бо ко всем горя́, еле́ем и моли́твою целя́ше,/ того́ врачевство́м и мене́ исцели́, Влады́ко Человеколю́бче.

Тя, Иереми́е, хвала́ми почита́ти досто́йно, почте́нный бо свы́ше прозорли́вства да́ром,/ был еси́ та́йн по открове́нию Бо́жию челове́ческих прови́дец,/ в забве́нии мя су́ща грехо́в неисче́тных воспомяни́, блаже́нне,/ и бу́деши наста́вник покая́нию моему́.

Матфе́е, ви́девый бесо́вския вхо́ды я́ве/ и исправля́яй даю́щия вину́ прило́гом стра́стным,/ я́ко ве́дый мы́сленныма очи́ма мое́ неисправле́ние, наста́ви,/ да велича́ю тя вы́ну, преподо́бне.

Па́стырю до́брый и свети́льниче Су́ждалю, Си́моне, ку́пно с Ники́тою затво́рником,/ я́ко люби́теле вели́кия Ла́вры и ревни́теле и́ноческому исправле́нию,/ па́дша мя испра́вите ва́шим, отцы́, наказа́нием.

Тро́ичен: Сла́ву Твою́, Тро́ице Свята́я, в жи́зни сей преподо́бнии в души́ свое́й сохрани́ша,/ тем сподо́бишася от Тебе́ присносу́щныя сла́вы, ея́же и мы да не лиши́мся,/ собо́р их днесь Тебе́ в моли́тву представля́ем.

Богоро́дичен: Сло́вом неизглаго́ланное весе́лие су́щи преподо́бных,/ ра́дости мя о́ных прича́стника сотвори́ и сла́вы святы́х не лиши́,/ я́ко вся Тебе́ о Бо́зе возмо́жна и твори́ши, ели́ка хо́щеши, Мари́е Богоневе́сто.

Ин конда́к, глас 8:

Отцы́ всечестни́и, ли́че богокра́сный,/ чуде́с мно́гих исто́чницы, ми́ро источа́ющии,/ сокро́вища краснобога́тная Госпо́дня, в земли́ сокрове́нная,/ не преста́йте, мо́лим вы, о нас моли́тися ко Го́споду, да зове́м вам:/ ра́дуйтеся, всему́ ми́ру свети́льницы.

Седа́лен, глас 8:

Зве́зды мы́сленныя, озаря́ющия Росси́йскую зе́млю,/ богоно́сных оте́ц собо́р почита́ти дерза́ю,/ но, страстьми́ омраче́нную имы́й ду́шу, умо́м недоуме́ю;/ разжени́те тьму непостоя́нныя мы́сли,/ да че́стно воспою́ песнь вам, отцы́ преблаже́ннии.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Звезды́ незаходи́мыя Ма́ти и заре́ таи́нственнаго Дне,/ ра́дуйся, Тобо́ю бо узре́хом Свет и Со́лнце и́стинныя Пра́вды,/ Ея́же луча́ми озаре́ни, вы́ну Тя пое́м, Отрокови́це Богоблаже́нная.

Песнь 4

Ирмо́с: Из горы́ приосене́нныя, Сло́ве, проро́к,/ еди́ныя Богоро́дицы,/ хотя́ща воплоти́тися богови́дно усмотри́,/ и со стра́хом славосло́вяше си́лу Твою́.

Из горы́ по предуве́дению Бо́жию свети́ла яви́шася на земли́ богоно́снии отцы́/ и просвети́ша Росси́йскую зе́млю све́тлостию жития́ своего́,/ е́же мы чту́ще, удивля́емся и славосло́вим, Христе́, си́лу Твою́.

Удивля́емся, я́ко, во пло́ти су́ще, вы́шше естества́ по́двиг прие́мше, А́нгелом уподо́бишася,/ ду́ши бо своя́ впери́вше в любо́вь Бо́жию, ничто́же в ми́ре па́че тоя́ предпочто́ша,/ от нея́же в немощне́й пло́ти прия́ша, Христе́, си́лу Твою́.

Стефа́н кре́пкий в посте́ бе, и Анаста́сий дерзнове́ние име́ к Бо́гу,/ в проше́нии бо свое́м вся получа́ху,/ и́хже трудолю́бие чтый, славосло́влю, Христе́ мой, си́лу Твою́.

Исаа́кий, прельще́нный тьмо́ю в све́те и све́том исправле́ния тьму прельсти́вый,/ я́ко и ны́не сы́нове тьмы и́мене его́ боя́тся;/ от такова́го искуше́ния изба́витися нам, мо́лится преподо́бный Твой, Христе́,/ да славосло́вим при́сно си́лу Твою́.

Илии́ Му́ромскаго, непребори́маго во́ина, почита́ти по́двиги дерза́ю,/ в руце́ иму́щаго от ору́жия я́зву,/ в се́рдце же любы́ к Тебе́, Христе́, глубоча́йшую ему́ соде́ла ра́ну,/ и се́ю па́че венча́ется, славосло́вя си́лу Твою́.

Ни́конову во искуше́нии сла́вим кре́пость, я́ко претерпе́ мно́го от неве́рных,/ но мно́жае терпе́нием стяжа́ смире́ние и спасе́ние,/ его́же моли́твами и мы да спасе́мся,/ всемогу́щую, Христе́, славосло́вим си́лу Твою́.

Тро́ичен: Во Еди́ном Существе́ Триипоста́сное прославля́ем Божество́,/ Отца́ и Сы́на и Ду́ха Пресвята́го,/ Еди́наго же Тя пое́м Бо́га,/ и, покланя́ющеся в па́мяти преподо́бных оте́ц на́ших, славосло́вим си́лу Твою́.

Богоро́дичен: В Тебе́ упова́ние имы́й, не устраша́юся бесо́вских нападе́ний/ и, о Тебе́ дерзнове́ние стяжа́в, сопротивля́юся страхова́нием сатани́нским,/ ве́дый, я́ко Ты еси́, Влады́чице, гром, устраша́яй враги́.

Песнь 5

Ирмо́с: Страсте́й мя мглы, я́ко от глубо́кия но́щи, избавля́яй,/ у́треневати сподо́би дух мой, молю́ся,/ во све́те дне повеле́ний Твои́х, Христе́.

Страсте́й мглу всю и по́хоть вре́дну отло́жше,/ терпе́нием востеко́ша на предлежа́щий по́двиг преподо́бнии Твои́, Го́споди./ Те́мже озари́шася от Тебе́ благода́тию,/ ходя́ще во све́те повеле́ний Твои́х, Спа́се.

Ти́та свяще́нника, попра́вшаго смире́нием гне́внаго бе́са,/ и Лавре́нтия затво́рника, дерзнове́ние иму́щаго на лука́выя ду́хи, сла́вим па́мять:/ си́и бо сохрани́ша за́поведи Твоя́ и сла́вятся во све́те Твое́м, Спа́се.

Сисо́я, просия́вшаго в посте́, восхвали́ти а́ще и дерза́ю,/ но по достоя́нию того́ ублажи́ти не могу́,/ к Тебе́ у́бо Еди́ному прибега́ю,/ Ты от Твои́х даро́в пода́ждь ми си́лу восхвали́ти уго́дника Твоего́, Спа́се.

Фео́фил, в чудесе́х изя́щный, пое́тся,/ той бо еще́ в жи́зни сей мно́гия чудоде́йствием удивля́ше,/ ны́не же бо́льшее прие́м дарова́ние, ины́м посо́бствовати,/ я́ко сохрани́ повеле́ния Твоя́, Спа́се.

Васи́лия и Фео́дора со му́ченики почита́ем,/ я́ко, бе́сом оклевета́ни, от кня́зя муче́ние непови́нне прия́ша,/ ов стрело́ю кончи́ну, ов же огне́м и ды́мом;/ но единоку́пно в Ца́рствии Твое́м прославля́ются, Спа́се.

Про́хор хвали́мь есть в чудоде́йствии свое́м и труде́х,/ я́ко пти́ца бо пита́шеся зе́лием несе́янным,/ про́чим же от лободы́36 хлеб све́тел и от пе́пела соль, претвори́в, подава́ше,/ его́же чудоде́йствию удивля́ющеся, славосло́вим Тя, Спа́се.

Ду́хом води́мь, сын Вы́шняго нарече́ся Иоа́нн, просве́щся посто́м,/ сло́вом бо пита́шеся Бо́жиим па́че, не́жели пи́щею,/ тем легко́, а́ки крила́т, протече́ жизнь сию́,/ от Тебе́ прие́м си́лу Твою́, Спа́се.

Богоро́дичен: Вся сла́ва Твоя́, Дщи Царе́ва, внутрь,/ оде́яна и преукраше́на предстои́ши Тро́ическому Престо́лу,/ отню́дуже сия́ющи па́че со́лнца луча́ми бла́гости Твоея́,/ при́зри на ны, да вы́ну пое́м, Ма́ти Де́во, си́лу Твою́.

Песнь 6

Ирмо́с: Содержи́ма мя приими́, Человеколю́бче, грехи́ мно́гими/ и припа́дающа щедро́там Твои́м,/ я́ко проро́ка, Го́споди, и спаси́ мя.

Одержи́мь есмь любо́вию восхвали́ти ваш собо́р, отцы́ богоно́снии,/ вы бо хвали́ми есте́ от Бо́га и челове́к,/ я́ко в жи́зни сей сла́ву ми́ра сего́ презре́сте,/ да испо́лните повеле́ния Христо́ва.

Кий язы́к изрече́т сла́ву ва́шу, о преподо́бнии,/ ю́же мно́гими труды́ стяжа́сте, благода́тию же наверши́сте?/ И сия́ зна́мения явля́ют чуде́сная ва́ша благотворе́ния и исцеле́ния,/ и́миже и нас, немощны́х, не пре́зрите,/ да возмо́жем испо́лните повеле́ния Христо́ва.

Ага́пите многочуде́сне, исцеле́ния дая́й неоску́дно,/ и Елла́дие преподо́бне, с други́м Авраа́мием,/ я́ко мно́гое иму́ще дерзнове́ние ко всех Влады́це, не пре́зрите рабы́ ва́ша,/ но моли́теся, изба́витися нам от вра́жиих наве́тов и всегда́ твори́те во́лю Бо́жию.

Иоа́нне многолю́бне, и по сме́рти бра́ту подвиже́нием те́ла любо́вь показа́вый,/ и Фео́филе, славолю́бия оскверне́ние слеза́ми омы́вый,/ я́ко зде и та́мо неразлу́чни су́ще, ку́пно помоли́теся к Бо́гу,/ е́же бы и нам возыме́ти к Нему́ любо́вь и́стинную и к бли́жнему на́шему нелицеме́рную.

Дамиа́не, исцеля́яй стра́сти теле́сныя моли́твою и еле́ем, с Са́ввою чудотво́рцем,/ не пре́зрите нас, изнемо́гших душе́вными страстьми́,/ но от целе́бнаго да́ра моли́тв ва́ших уврачу́йте серде́чныя на́ша стру́пы, да прия́тны Бо́гу принесе́м моли́твы.

Некта́рие послушли́ве с Се́ргием, тебе́ единонра́вным,/ я́ко преда́вшии ду́ши своя́ под и́го послуша́ния Христо́ва,/ преклони́те моли́твою свое́ю на́ше непоко́рство под яре́м послушли́ваго Иису́са,/ во е́же усе́рдно испо́лните нам повеле́ния Его́.

Сла́ва Смоле́нскому гра́ду, Мерку́рий па́стырь,/ па́стырей Нача́льника своего́ о́вцы пасы́й до́бре,/ ду́хом же горя́ вы́ну неразлу́чну бы́те от ли́ка преподо́бных Пече́рских,/ те́мже по сме́рти чудотво́рне приплы́ в кла́де37 и в пеще́ре святе́й почива́ет те́лом,/ душе́ю же ра́дуется с преподо́бными во сла́ве ве́чней.

Богоро́дичен: К преподо́бных селе́нию от дел восхо́да не имы́й,/ к Тебе́ прибега́ю, Влады́чице Богоро́дице,/ Ты бо еси́ дверь Небе́сная и проро́ком ви́денная ле́ствица,/ по благода́ти у́бо Твое́й даждь восхожде́ние в се́рдце мое́м и отве́рзи ми две́ри ми́лости Твоея́.

Конда́к, глас 2:

Лик по́стнический, собра́вшийся у́мне,/ мы́сленныма зря́ще очи́ма,/ прииди́те, лю́дие, хвала́ми почти́м,/ и, покланя́ющеся моще́м их,/ любо́вныя принесе́м да́ры,/ ти́и бо суть к Бо́гу хода́таи/ и моли́твенницы о душа́х на́ших.

И́кос:

Восхвали́ти по еди́ному кто возмо́жет святы́я Твоя́, Бла́же?/ Изочту́ их, и па́че песка́ умно́жатся./ Но Сам, Влады́ко Христе́, исчита́яй мно́жество звезд и всем имена́ нарица́яй,/ приими́ всех их мольбы́ о нас и яви́ щедро́ты Твоя́ на лю́дех Твои́х,/ ве́мы бо, я́ко мно́го и́мут дерзнове́ние к вели́честву Твоему́/ и хода́тайствуют к Тебе́, я́ко при́сно моли́твенницы о душа́х на́ших.

Песнь 7

Ирмо́с: О́троки ороси́вый в пещи́/ и Де́ву сохрани́вый/ ро́ждшую Тя по Рождестве́,/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

О́троческую песнь принести́ сопосо́бствуй ми, ли́че богокра́сный оте́ц Пече́рских,/ да наставле́нием ва́шим со христолюби́выми людьми́ безстра́стно воспою́:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Пи́мене многоболе́зненне, и́же не то́чию с благодаре́нием проте́кл еси́ в боле́зни жизнь сию́,/ но и ины́м подава́л еси́ моли́твою в боле́знех отра́ду,/ ты, ны́не в неболе́зненнем сый поко́и, от боле́зни мя премени́, да пою́:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Зла́то чи́сто и сребро́, седмери́цею дарова́ний искуше́но, Евста́фие пра́ведне,/ пра́ведно де́латель был еси́ и отсю́ду в де́лание доброде́телей у́мных преше́л еси́,/ и́миже ду́шу твою́ укра́сив, предста́вил еси́ чи́сту, а́ки зла́то, и пое́ши:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Времена́ и ле́та многочуде́сныя Це́ркве,/ жития́ и доброде́тели оте́ц первонача́льных писа́нием нам изъяви́вый/ и дело́м их ревни́тель усе́рдный бы́вый, Не́сторе сла́вне,/ с ни́миже тя ны́не ублажа́юще, пое́м:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Евстра́тие, му́чеником добро́то, вторы́й Илия́ колесни́чник яви́лся еси́,/ но он а́ки на Не́бо взя́тся, ты же в са́мыя о́гненною колесни́цею вшел еси́ Небе́сныя две́ри,/ гла́су призыва́ющу тя от велеле́пия сла́вы, иде́же гла́сом ра́дования пое́ши:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

В чудесе́х благодарови́тых сла́вимии, блаже́ннии отцы́, Елла́дие и Луко́ иконо́м,/ я́ко до́брии де́лателие за́поведей Влады́чних бы́вше,/ ны́не прия́сте возме́здие от пото́ка сла́дости и ра́достно пое́те:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Тро́ичен: Дух Пресвяты́й спослу́шествует ду́хови на́шему, отцы́ богоно́снии,/ я́ко есте́ ча́да Бо́жия и снасле́дницы Христо́ви,/ и, Ему́же рабо́тасте, с Ним и прославля́етеся, пою́ще:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Дух Святы́й на́йде на Тя, и си́ла Вы́шняго, осени́вши,/ показа́ Тя Ма́терь Чи́стую и по Рождестве́,/ Е́юже изба́вльшеся от чужда́го рабо́ты, блажа́т Тя вси ро́ди,/ я́ко ублажи́ Тя благослове́нный Бог оте́ц на́ших.

Песнь 8

Ирмо́с: На горе́ святе́й просла́вльшася/ и в купине́ огне́м Присноде́вы Моисе́ови та́йну я́вльшаго/ Го́спода по́йте/ и превозноси́те во вся ве́ки.

Проя́вльшаго на горе́ святе́й Пече́рстей вас, свети́ла вели́кая, отцы́ богоно́снии,/ отню́дуже благода́тныя лучи́ простро́сте/ и всю Росси́йскую зе́млю чудесы́ просвети́сте,/ те́мже пое́м Го́спода и превозно́сим во ве́ки.

Не многобу́рное мо́ре, но пеще́ра свята́я явля́ет ва́ша мо́щи,/ а́ки би́серие драго́е, уго́дницы Бо́жии,/ и обогаща́ете чуде́с излия́нии всех к вам с ве́рою приходя́щих/ и превознося́щих Го́спода хвала́ми во ве́ки.

Матфе́й, гряду́щих прови́дец,/ и Иоа́нн, во мно́гом страда́нии светле́йший па́че ины́х, с Моисе́ом, чистоты́ зерца́лом,/ а́ки ка́мение честно́е, в пеще́ре сокрове́нное,/ явля́ются чудесы́ всем с ве́рою к ним приходя́щим и превознося́щим хвала́ми Го́спода во ве́ки.

Ефре́м евну́х, у́мная голуби́ца,/ ветвь ма́сличную студи́йскаго уста́ва принесы́й во оби́тель святу́ю,/ и Аре́фа, украше́н ста́рческими нра́вы, с прозорли́вым Иереми́ем,/ сла́вими да бу́дут, и́же научи́ша всех сла́вити Го́спода во ве́ки.

Ма́рко гробокопа́тель трудолю́бцем показа́ся зерца́ло,/ ка́ющимся наста́вник, ме́ртвым воскреси́тель,/ его́же сло́ва, а́ки гла́са льво́ва, со стра́хом послу́шаху,/ и ны́не стра́шен есть бесо́м, я́ко живе́т с Го́сподем во ве́ки.

Григо́рий не от Кесари́и, но от Пече́рския Ла́вры чудотво́рец показа́ся,/ моли́твою три дни и три но́щи та́тей неподви́жимых со овощми́ удержа́вый,/ потопле́нием же в воде́ жизнь сконча́в, ны́не ра́дуется с Се́ргием преподо́бным на воде́ упокое́ния,/ пою́ще Го́спода во ве́ки.

Тро́ичен: Сла́ва бу́ди Ера́зму, украси́вшему ико́нами це́рковь Пече́рскую,/ и Они́симу, по́льзы имени́ту,/ и́мже причисля́ется Матфе́й ди́вный, проро́ческое дарова́ние име́вый:/ в ни́хже трие́х Тро́ическое и́мя сла́вится во вся ве́ки.

Богоро́дичен: Сла́вити Тя всегда́ кто не хо́щет, Чи́стая Де́во,/ чужд есть спасе́ния своего́:/ сла́ва бо Твоя́ всем простре́ся во спасе́ние,/ сла́вящим Тя, Мари́е Богоневе́сто.

Песнь 9

Ирмо́с: Проявле́нное на горе́ законополо́жнику во огни́ и купине́/ Рождество́ Присноде́вы/ в на́ше, ве́рных, спасе́ние/ пе́сньми немо́лчными велича́ем.

В горе́ святе́й, в те́мней пеще́ре ку́щи своя́ водрузи́сте, отцы́ преблаже́ннии,/ Бо́жий рай сотвори́сте и огусти́сте доброде́тельми и чудесы́, а́ки благоплодови́тыми древесы́,/ от ни́хже приходя́щии ве́рно прие́млют исцеле́ния плоды́/ и вас хвала́ми велича́ют.

Спиридо́н, незло́бия крин, и Никоди́м победоимени́тый, о́ба просфо́рницы святи́и,/ хле́бы чи́сты в дар творя́ще Бо́гу, и себе́ во благово́нную же́ртву сотвори́ша,/ причисля́ется к сим и Анато́лий,/ и́хже вси велича́ем.

Ангелому́дрый Али́пий с Григо́рием византи́йским, иску́снейшии иконопи́сцы,/ неиску́сная дела́ на́ша ва́пами38 благи́х дея́ний испра́вите,/ да светлообра́зно предста́вше Христу́,/ сла́вою вас велича́ем.

Пи́мен по́стник, благово́нный цвет, и Ефре́м свяще́нник,/ си́и суть до́брая ма́слина, и́хже дарова́нием благода́ти умасти́вшеся,/ благодаря́т ве́рнии и славословле́нии вы́ну/ всех Творца́ велича́ют.

Ону́фрий, молча́ния люби́тель, и Иса́ия, го́рлица пустыннолю́бная, с Сильве́стром блаже́нным,/ триплете́нная вервь на бе́сы, от ни́хже нанесе́нныя стра́стныя прило́ги до конца́ удави́вше,/ и́мут дарова́ния и ины́м посо́бствовати,/ тем вси их велича́ют.

Равноапо́стольный Влади́мир с богому́дрыми Рома́ном и Дави́дом,/ с ни́миже и Нико́ла Свято́ша, четвери́ца князе́й Росси́йских пое́тся,/ и на тех, я́ко на колесни́це у́мней, Бог почи́л есть,/ тем вси их велича́ют.

Тро́ичен: Сла́ва му́ченицам, светоно́сная Варва́ра,/ и Евфроси́ния от По́лоцка, сия́ние де́вам,/ и Иулиани́я, издаю́щая немощны́м цельбу́ еле́й благода́ти,/ сих ра́ди трие́х дев спаси́ всех, Тро́ице Свята́я,/ и́же Тя с поклоне́нием велича́ют.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, сла́во святы́х, Пречи́стая Де́во;/ ра́дуйся, кораблю́ во многобу́рней жи́зни сей хотя́щим спасти́ся;/ ра́дуйся, ка́меню, напои́вый жа́ждущия благ ве́чных./ Сие́ ра́дуйся вси Тебе́ прино́сим/ и пе́сньми велича́ем.

Свети́лен:

Росси́йския земли́ иера́рхов пе́сньми пое́м:/ от ни́хже пе́рвейшаго Михаи́ла, Иларио́на, Петра́, Алекси́я и Ио́ну,/ Фо́тия и Киприа́на, Ефре́ма, Никола́я и Ники́ту,/ Мака́рия священному́ченика, Лео́нтия и Симео́на,/ и все па́стырское сосло́вие приво́дим в моли́тву,/ и́хже ра́ди, Христе́, спаси́ ду́ши на́ша.

Богоро́дичен:

А́гнца Непоро́чнаго и Вы́шняго Па́стыря и́стинная Ма́ти,/ овча́ есмь святы́я Твоея́ огра́ды,/ но пусты́ми дея́нии во смра́дная беззако́ния уклони́хся;/ наста́ви мя, молю́ся, и спаси́ от волко́в мы́сленных ду́шу мою́.

На хвали́тех стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:

Единоу́мною душе́ю и единомы́сленным се́рдцем/ согласи́стеся, отцы́ преблаже́ннии,/ вся мирска́я пристра́стия отри́нувше/ и крест свой по словеси́ Госпо́дню взе́мше,/ во́льною нището́ю после́довати/ обнища́вшему нас ра́ди Христу́ Бо́гу,/ от Него́же ны́не обогати́стеся/ нетле́нными сокро́вищи на Небеси́,/ от ни́хже низпосли́те и нам,/ да и мы обогати́мся/ и прии́мем ва́шим хода́тайством/ от всех Влады́ки ве́лию ми́лость.

Ра́дуйся, ли́че богосо́бранных оте́ц,/ я́ко, единоду́шно жизнь а́нгельски в ми́ре сем пожи́вше,/ в те́мней пеще́ре положи́сте селе́ние свое́/ и, мно́гими труды́ Бо́гови присво́ившеся,/ прия́сте от Него́ усыновле́ние./ Но, я́ко Ми́лостивому предстоя́ще,/ ми́лостивно при́зрите на ны/ и хода́тайством уми́лостивите Человеколю́бца Христа́,/ е́же обрести́ нам грехо́в проще́ние/ и улучи́ти ми́лость в День Су́дный,/ к вам припа́дающе, мо́лимся.

Возсия́ днесь светле́е со́лнца/ всепра́зднственная па́мять богоно́сных оте́ц/ и озаря́ет празднолю́бное сосло́вие/ луча́ми благода́ти многоразли́чных чуде́с./ Те́мже и мы, о всеблаже́ннии,/ с ве́рою к вам притека́ем/ и припа́даем к моще́м ва́шим,/ прося́ще в ну́ждах на́ших ско́раго ва́шего посеще́ния;/ вы же не пре́зрите моле́ния на́шего,/ но, я́ко иму́ще дерзнове́ние ко Влады́це,/ испроси́те нам ве́лию ми́лость.

Сла́ва, глас 8:

Вели́ких че́стей пе́сненныя да́ры,/ преблаже́ннии отцы́ на́ши Пече́рстии,/ любо́вию прино́сим вам, глаго́люще:/ ра́дуйтеся, земли́ Росси́йстей украше́ние;/ ра́дуйтеся, и́ночествующим похвало́;/ ра́дуйтеся, до́брии ору́жницы Царя́ Небе́снаго;/ ра́дуйтеся, светоно́сныя зве́зды мы́сленныя тве́рди;/ ра́дуйтеся, вы́шняго Сио́на гра́ждане;/ ра́дуйтеся, мироуха́ннии цве́ти ра́йстии;/ ра́дуйтеся, засту́пницы на́ши в ско́рбех и спасе́нию хода́таи;/ и, я́ко иму́щии дерзнове́ние ко Влады́це,/ приле́жно моли́теся о душа́х на́ших.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: Влады́чице, приими́ моли́твы раб Твои́х:

Славосло́вие вели́кое и отпу́ст.

НА ЛИТУРГИ́И

Блаже́нны от кано́на, пе́сни 3-я и 6-я. Проки́мен, глас 7: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех: Апо́стол к Кори́нфяном, зача́ло 176. Аллилу́ия, глас 6: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода, в за́поведех Его́ восхо́щет зело́. Стих: Си́льно на земли́ бу́дет се́мя Его́. Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43. Прича́стен: Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде:



Проповеди на праздники:

Наверх