Служба в честь собора Пресвятыя Богородицы. И память святаго священномученика Евфимия, епископа Сардийскаго
И́ну слу́жбу Собору Пресвятые Богородицы зри день сей ниже
Слу́жба свято́му священному́ченику Евфи́мию поется на повече́рии.
ВЕ́ЧЕР
Стихоло́гии не быва́ет, кроме́ неде́ли. На Го́споди, воззва́х: стихи́ры пра́здника на 6, глас 2: Прииди́те, возра́дуемся: Го́споду Иису́су: Ца́рство Твое́: Что Тебе́ принесе́м: (зри день 25-й).
Сла́ва, и ны́не, глас 6:
Сла́ва в Вы́шних Бо́гу,/ и на земли́ мир,/ днесь восприе́млет Вифлее́м Седя́щаго при́сно со Отце́м,/ днесь А́нгели Младе́нца рожде́ннаго боголе́пно славосло́вят:/ сла́ва в Вы́шних Бо́гу,/ и на земли́ мир,/ в челове́цех благоволе́ние.
Вход. Проки́мен, глас 7: Кто Бог ве́лий, я́ко Бог наш?/ Ты еси́ Бог, творя́й чудеса́.
Стих 1: Сказа́л еси́ в лю́дех си́лу Твою́ и изба́вил еси́ мы́шцею Твое́ю лю́ди Твоя́.
Стих 2: И рех: ны́не нача́х, сия́ изме́на десни́цы Вы́шняго.
Стих 3: Помяну́х дела́ Госпо́дня, я́ко помяну́ от нача́ла чудеса́ Твоя́.
* * *
А́ще есть суббо́та, ве́чер поем проки́мен: Госпо́дь воцари́ся, в ле́поту облече́ся: (со стихи его́). А вели́кий проки́мен: Кто Бог ве́лий, я́ко Бог наш: со стихи́ его́ пое́тся тогда́ в на́вечерии пра́здника; дневны́й же оставля́ется. Посе́м ектения́.
На стихо́вне стихи́ры самогла́сны, глас 8.
Иоа́нна мона́ха: Пресла́вное та́инство устроя́ется днесь,/ обновля́ется естество́, и Бог Челове́к быва́ет,/ е́же бе пребы́сть, и е́же не бе прия́т,/ ни смеше́ния претерпе́в, ниже́ разделе́ния.
Стих: Из чре́ва пре́жде денни́цы роди́х Тя,/ кля́тся Госпо́дь и не раска́ется.
Го́споди, в Вифлее́м прише́д,/ в верте́п всели́лся еси́,/ Не́бо престо́л име́я,/ в я́слех положи́лся еси́,/ Его́же во́инства окружа́ют А́нгел,/ па́стырем снизше́л еси́,/ да спасе́ши, я́ко Милосе́рд, род наш, сла́ва Тебе́.
Стих: Рече́ Госпо́дь Го́сподеви моему́:/ седи́ одесну́ю Мене́.
Ка́ко изреку́ вели́кое та́инство?/ Безпло́тный воплоща́ется,/ Сло́во одебелева́ет,/ Неви́димый ви́дится,/ и Неосяза́емый осяза́ется,/ и Безнача́льный начина́ется./ Сын Бо́жий Сын Челове́чь быва́ет,/ Иису́с Христо́с вчера́ и днесь, То́йже и во ве́ки.
Сла́ва, и ны́не, глас то́йже:
В Вифлее́м стеко́шася па́стырие,/ и́стиннаго возвеща́юще Па́стыря,/ седя́щаго на Херуви́мех/ и возлежа́щаго в я́слех Младе́нца зрак восприи́мша нас ра́ди,/ Го́споди, сла́ва Тебе́.
Тропа́рь пра́здника, глас 4:
Рождество́ Твое́, Христе́ Бо́же наш,/ возсия́ ми́рови свет ра́зума,/ в нем бо звезда́м служа́щии/ звездо́ю уча́хуся/ Тебе́ кла́нятися, Со́лнцу Пра́вды,/ и Тебе́ ве́дети с высоты́ восто́ка./ Го́споди, сла́ва Тебе́.
Тропа́рь Богоро́дицы, глас 4:
Пречи́стая Богома́ти, Богоро́дице,/ Собо́р Твой честны́й украше́н многоразли́чными добро́тами,/ да́ры Ти прино́сят, Госпоже́, мно́ги мирсти́и лю́дие,/ у́зы на́ша гре́шныя раздери́ Свое́ю ми́лостию/ и спаси́ ду́ши на́ша.
Кано́н священному́ченику на повече́рии поется во ин день. Глас 4, его́же краегранесие: Рожде́нный тя Христо́с пелена́ми венча́ет, о́тче. Феофа́ново.
Песнь 1
Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну/ невла́жными стопа́ми/ дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль,/ крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма/ Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л есть.
Припев: Священному́чениче Евфи́мие, моли́ Бо́га о нас.
Рожде́нному присносу́щему Го́споду и пелена́ми пови́тому/ спови́вся я́звенными ра́нами, благоче́стно поклони́лся еси́/ и к Нему́, Евфи́мие, со благоду́шием отше́л еси́.
В я́слех поло́жся, Госпо́дь, дар Рождества́,/ твои́х крове́й, о́тче, ка́пли/ и ран твои́х я́звы па́че зла́та, и лива́на, и па́че сми́рны прия́т.
Зла́то у́бо от волхво́в прие́млет ро́ждся Госпо́дь,/ е́же к Нему́ любо́вь твою́, святи́телю, приле́жную, и тве́рдость,/ и кре́пость при́снаго терпе́ния твоего́.
Сме́ртию сме́рти Влады́чней подо́бяся,/ Влады́чни возгласи́л еси́ гла́сы,/ о убива́ющих тя све́тло моля́ся, священноявле́нне всече́стне.
Богоро́дичен: Из Тебе́, Благослове́нная, днесь всех Творе́ц пло́тию ражда́ется по нам/ и пелена́ми повива́ется,/ пови́вый мо́ре мгло́ю, Ма́ти Присноде́во.
Песнь 3
Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи:/ Ты моя́ кре́пость, Го́споди,/ и прибе́жище, и утвержде́ние.
Гное́ния му́ченическая вме́сто лива́на, и зла́та, и сми́рны же/ я́ко святи́тель прине́сл еси́ в Вифлее́ме ро́ждшемуся Христу́.
Стефа́на подо́бник, первому́ченика Христо́ва, был еси́,/ о спасе́нии убива́ющих тя моля́ся, Евфи́мие.
Тве́рдостию ума́ и до́блестию души́ обличи́л еси́ злочести́ваго Ле́онта,/ на Спа́са шата́ющагося.
Соблю́л еси́ приле́жно Спа́сову за́поведь, преподо́бне,/ и ду́шу положи́л еси́ по твои́х друзе́х, Евфи́мие.
Богоро́дичен: Село́, вмести́мое Невмести́маго Соде́теля, была́ еси́,/ Сего́ пло́тию вмести́вши, Обра́дованная Всенепоро́чная.
Песнь 4
Ирмо́с: Вознесе́на Тя ви́девши Це́рковь на Кресте́,/ Со́лнце Пра́ведное,/ ста в чи́не свое́м,/ досто́йно взыва́ющи:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Зауша́емь по лицу́, от Боже́ственныя благода́ти просвети́ся/ и слове́с му́дростию был еси́ соприча́стник Христу́, всеблаже́нне,/ нас ра́ди зауше́нному пло́тию.
Свяще́нства че́сти не постыде́вшеся,/ и седи́н честны́х не усра́мльшеся,/ и ста́рости твоея́ не почествова́вше, безу́мнии/ неми́лостивно тя ураня́ху.
Пелена́ми пови́тому и в я́слех возлежа́щему Изба́вителю, Евфи́мие,/ многоце́нен дар, о́тче, прине́сл еси́:/ честну́ю кровь твою́, любо́вию за Него́ излия́нную.
Богоро́дичен: Невеще́ственная существа́ соде́лавый,/ пло́тию я́ко Челове́к из Тебе́, Богома́ти, днесь ражда́ется./ Тому́ воспое́м:/ сла́ва в Вы́шних Христу́ Бо́гу.
Песнь 5
Ирмо́с: Ты, Го́споди, мой Свет,/ в мир прише́л еси́,/ Свет Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения/ ве́рою воспева́ющия Тя.
Тебе́ одушевле́н о́браз, Спа́се, прино́сится,/ поче́тший о́браз честна́го те́ла Твоего́ и воображе́ние теле́сное.
Тебе́, Влады́ко, па́стырь благоду́шия тезоимени́т,/ ра́ны телесе́ Твоего́ нося́ на свое́м те́ле, прино́сится.
Огнь погаси́л еси́ я́рости беззако́нных, Евфи́мие,/ излия́нием непра́ведно пролия́нных твои́х крове́й,/ свяще́ннейший преблаже́нне.
Богоро́дичен: Рече́ние ста тле́ния,/ Де́ва бо нетле́нно родила́ есть,/ истле́вшее челове́ческое естество́ от тли Свобо́ждшаго.
Песнь 6
Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди,/ Це́рковь вопие́т Ти,/ от бесо́вския кро́ве очи́щшися/ ра́ди ми́лости от ребр Твои́х/ исте́кшею Кро́вию.
Обнаже́нием всех, Спа́сове наготе́ уподо́блься, о́тче, и ра́нам,/ боле́зни претерпе́в, твою́ кровь Того́ Кро́ви спролия́л еси́.
Любо́вь, и наде́жду, и ве́ру Богому́дренну, во ве́ки пребыва́ющую,/ доброде́тельми обогати́вся, Рожде́нному от Де́вы дароно́сиши,/ всеблаже́нне Евфи́мие.
Зако́нно Христу́ служи́в, Боже́ственное священноде́йство Сло́ва,/ мзду́ Сего́, о́тче Богоглаго́ливе, прия́л еси́,/ е́же тебе́ сконча́тися кро́вию.
Богоро́дичен: Созда́вый по о́бразу Своему́ челове́ка,/ за мно́гое благоутро́бие обновля́ет сего́,/ из Тебе́, Де́во Богома́ти, соверше́нно в того́ оде́явся.
Седа́лен, глас 1.
Подо́бен: Гроб Твой, Спа́се:
Прине́сл еси́ Христу́, от Де́вы рожде́нному, Евфи́мие му́дре,/ я́ко волсви́ да́ры, пострада́в терпели́внейше, святи́телю, кровь твою́./ Те́мже прия́л еси́ сугу́б вене́ц побе́ды/ и предстои́ши Всесвяте́й Тро́ице, моля́ спасти́ся нам.
Песнь 7
Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей,/ любо́вию благоче́стия па́че,/ не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Свяще́нства, свяще́ннейше, Богода́нное пома́зание,/ смеси́в с кро́вию твое́ю, свяще́ннее показа́л еси́:/ благослове́н еси́, Бо́же мой, зовы́й,/ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Поста́вив но́ги на ка́мени ве́ры,/ все́ми прило́ги, всеблаже́нне, искуше́ний непревраще́н пребы́л еси́,/ благослове́н еси́, Бо́же мой, зовы́й,/ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Спривле́кл еси́ благода́ть Боже́ственнаго первому́ченика,/ его́же показа́лся еси́ изря́днейший подража́тель,/ благослове́ньми возме́здия дая́ убива́ющим тя неми́лостивно, всеблаже́нне Евфи́мие.
Богоро́дичен: Вы́шняго освяще́нное Боже́ственное селе́ние, ра́дуйся:/ Тобо́ю бо даде́ся ра́дость, Богоро́дице, зову́щим:/ благослове́нна Ты в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.
Песнь 8
Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л/ львов зия́ния в ро́ве затче́;/ о́гненную же си́лу угаси́ша,/ доброде́телию препоя́савшеся,/ благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Стал еси́ на суди́щи, кре́пко подвиза́яся, о́тче Евфи́мие:/ соверше́ннейшему бо преде́лу любве́ поучи́лся еси́,/ я́ко изво́лил еси́ умре́ти за дру́ги твоя́, вопию́щия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Све́тел и сло́вом и умо́м,/ све́тлу стяжа́л еси́ ду́шу, све́тло лице́,/ ны́не же светле́е был еси́ да́же до кро́ве, Евфи́мие,/ царе́м богоненави́стным проти́влься и вопия́:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Нападо́ша, блаже́нне, на тя кре́пции земли́,/ умертви́ти тя беззако́ннейшая де́лающии;/ но ты, простира́яся к ро́ждшемуся Изба́вителю от Де́вы Чи́стыя, взыва́л еси́:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богоро́дичен: Се ны́не оскуде́ я́ве от Иу́дова коле́на князь и игу́мен:/ Ты бо, Всенепоро́чная, родила́ еси́, я́же Тому́ пе́рвее угото́вана,/ ча́яние язы́ков, Христа́, Ему́же пое́м:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Песнь 9
Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный/ от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во,/ краеуго́льный отсече́ся,/ Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́./ Тем, веселя́щеся, Тя, Богоро́дице, велича́ем.
К тиша́йшему приста́нищу преста́вился еси́, о́тче, от су́щих зде:/ я́коже бо вра́бий28, изба́вился еси́ от се́ти ловя́щих тя,/ благословя́ Изба́вльшаго, священному́чениче благоду́шнейше.
Све́ту, с высоты́ я́вльшуся восто́ка, просвеще́н/ и светоявле́нием звезды́, от Иу́ды ны́не возсия́вшия,/ преесте́ственно сия́я, ко Влады́це изше́л еси́.
Ра́йския ны́не широты́ ликоходи́ти сподо́бился еси́,/ иде́же блаже́нных све́тлость и святы́х ра́дование,/ я́ко страда́льца, Евфи́мие, тя победоно́сна прия́ша.
Име́я к Бо́гу дерзнове́ние, я́ко святи́тель же и му́ченик,/ ны́не от настоя́щия зимы́ Це́ркви тишину́ испроси́/ и согреше́ний оставле́ние тя пою́щим, всеблаже́нне.
Богоро́дичен: Жезл прозябла́ еси́ из ко́рене Иессе́ова, Богороди́тельнице,/ цвет Божества́, Христа́, нам ро́ждши, Пречи́стая, днесь,/ я́ко Бо́га Невмести́маго и ны́не я́ко Младе́нца повива́емаго.
Стихи́ры, глас 8.
Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:
Еще́ кро́вию ка́пая/ и облия́н те́плою и па́ры испуща́я кро́ви,/ Христу́ предста́л еси́, Богоглаго́ливе Евфи́мие,/ твои́х у́бо ран, о́тче, я́звы/ в моли́твы ме́сто ны́не простира́я,/ Тому́ моли́ся за пою́щия тя/ и приле́жно, блаже́нне, моли́ о па́стве твое́й.
Дар прине́сл еси́, преподо́бне,/ ро́ждшемуся Христу́ и пло́тию младе́нствовавшу:/ седи́ну че́стну, укра́шену дарова́ньми святи́тельства, о́тче,/ и кро́вию очервле́ну твоего́ страда́ния;/ ве́ру Правосла́вну,/ и наде́жду усе́рдну и нерасте́рзну и́стинно,/ и непоколе́бленну любо́вь, преподо́бне.
Язы́к, дви́жимь Ду́хом,/ и веща́ющ я́ве и́стины уче́ния,/ Богода́нною благода́тию боголе́пно иска́пающ,/ благоче́стия цевни́ца Боговеща́нна,/ Правосла́вия основа́ние недви́жимо,/ уста́ медото́чна, сокро́вище прему́дрости,/ Це́рквей труба́ велегла́сна/ показа́лся еси́, преподо́бне.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Плоть прие́м от крове́й Твои́х, Преве́чный Бог/ Тя Предста́тельницу показа́ челове́ком, Чи́стая,/ те́мже изба́ви рабы́ Твоя́/ от вся́кия ну́жды и обстоя́ния/ и сете́й вселука́ваго врага́/ и осия́ния причасти́тися сподо́би избра́нных,/ вся сла́вящия и покланя́ющияся Тебе́.
* * *
Подоба́ет ве́дати, я́ко в попра́зднство Христо́ва Рождества и Богоявле́ния, повече́рие поется ма́лое, без кано́на Богоро́дична. На повече́рии к 26 числу, по Досто́йне, и по трисвято́м, глаго́лем конда́к Богоро́дицы, Собо́ру: И́же пре́жде денни́цы: На полунощнице глаго́лем кафизму обы́чную. По 1-м трисвято́м вме́сто: Се Жени́х: глаго́лем тропа́рь пра́здника: Рождество́ Твое, Христе́ Бо́же наш: По 2-м трисвято́м глаго́лем конда́к Богоро́дицы: И́же пре́жде денни́цы: та́же, Го́споди, поми́луй, 12, и отпу́ст. Моли́твы же, Помяни́, Господи: не глаго́лем.
НА У́ТРЕНИ
На Бог Госпо́дь: тропа́рь пра́здника трижды.
По 1-й стихоло́гии седа́лен, глас 1.
Подо́бен: Ка́мени запеча́тану:
Иису́су ро́ждшуся в Вифлее́ме Иуде́йстем,/ тварь просвети́ся, позна́вши Зижди́теля;/ удиви́шася а́нгельстии ли́цы, зря́ще Влады́ку на земли́, зрак ра́бий прие́мша/ и от Отца́ неразлу́чна су́ща./ Сла́ва вопло́щшемуся Бо́гу;/ сла́ва Рожде́нному на земли́;/ сла́ва Благоволи́вшему спасти́ род наш.
Сла́ва, и ны́не, то́йже.
И чтем сло́во Епифа́ния Ки́прскаго, похвалу́ Пресвяты́я Богоро́дицы, на три ча́сти.
По 2-й стихоло́гии седа́лен, глас 4.
Подо́бен: Удиви́ся Ио́сиф:
Что чуди́шися, Мариа́м?/ Что ужаса́ет е́же в Тебе́?/ Я́ко безле́тна Сы́на в ле́та роди́х, рече́:/ рожде́ннаго зача́тия не навы́кши, безму́жна есмь/ и ка́ко рожду́ Сы́на?/ Безсе́менно рожде́ние кто ви́де?/ Иде́же бо Бог хо́щет, побежда́ется естества́ чин, я́коже пи́шет:/ Христо́с роди́ся пре́жде па́дший возста́вити о́браз.
Сла́ва, и ны́не, то́йже.
Кано́ны пра́здника, ирмосы́ обою́ кано́нов по два́жды; тропари же на 12. Катава́сия, ирмосы́ обою́ кано́нов. По 3-й пе́сни, конда́к пра́здника: Де́ва днесь: и и́кос, и ипакои́.
По 6-й пе́сни конда́к, глас 6:
И́же пре́жде денни́цы от Отца́ без ма́тере роди́выйся,/ на земли́ без отца́ воплоти́ся днесь из Тебе́./ Те́мже звезда́ благовеству́ет волхво́м,/ А́нгели же с па́стырьми пою́т/ несказа́нное Рождество́ Твое́, Благода́тная.
И́кос:
Невозде́ланный Грозд возрасти́вшая, та́йный Виногра́де,/ я́ко на ве́твиих, на объя́тиих ноша́ше и глаго́лаше:/ Ты еси́ Плод Мой,/ Ты еси́ Жи́знь Моя́./ Отне́леже позна́х, я́ко и е́же бех, есмь./ Ты Мой Бог:/ печа́ть бо де́вства Моего́ зря́щи неразруши́му,/ пропове́дую Тя, непрело́жнаго Сло́ва плоть бы́вша./ Не вем се́мене, вем Тя, Реши́теля тле́ния:/ чи́ста бо есмь, Тебе́ проше́дшу из Мене́,/ я́коже бо обре́т, оста́вил еси́ утро́бу Мою́, зря́щи ю це́лу./ Сего́ ра́ди сликовству́ет вся тварь, вопию́щи Мне:/ ра́дуйся, Благода́тная.
И чтем пролог.
На 9-й пе́сни Честне́йшую: не поем, но поем припевы, я́коже на самый пра́здник.
Свети́лен:
Посети́л ны есть свы́ше Спас наш, Восто́к восто́ков,/ и су́щии во тьме и се́ни обрето́хом и́стину,/ и́бо от Де́вы роди́ся Госпо́дь. (Три́жды)
На хвали́тех стихи́ры пра́здника на 4, глас 4: Весели́теся, пра́веднии: Богоро́дице Дево: Прииди́те, воспои́м Ма́терь Спа́сову: Оте́ц благоизво́ли: (зри день 25-й).
Сла́ва, глас 6:
Днесь неви́димое Естество́ челове́ком от Де́вы совокупля́ется./ Днесь безме́рное Существо́ в Вифлее́ме пелена́ми обвива́ется./ Днесь Бог звездо́ю волхвы́ в поклоне́ние приво́дит,/ провозвеща́я Свое́ тридне́вное погребе́ние,/ я́ко в зла́те, и сми́рне, и лива́не./ Ему́же пое́м:/ воплоти́выйся от Де́вы, Христе́ Бо́же, спаси́ ду́ши на́ша.
И ны́не, глас 2. Иоа́нна мона́ха:
Днесь Христо́с в Вифлее́ме ражда́ется от Де́вы,/ днесь Безнача́льный начина́ется,/ и Сло́во воплоща́ется./ Си́лы Небе́сныя ра́дуются,/ и земля́ с челове́ки весели́тся,/ волсви́ Влады́це да́ры прино́сят,/ па́стырие рожде́нному дивя́тся./ Мы же непреста́нно вопие́м:/ сла́ва в Вы́шних Бо́гу, и на земли́ мир,/ в челове́цех благоволе́ние.
Славосло́вие вели́кое. По трисвято́м тропа́рь пра́здника, и ектении́, и отпу́ст. И час 1, и конечный отпу́ст. На часех тропа́рь пра́здника, конда́к Богоро́дицы: И́же пре́жде денни́цы:
НА ЛИТУРГИ́И
Блаже́нны от кано́нов пра́здника, пе́сни 3-я и 6-я. По входе: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, рожде́йся от Де́вы, пою́щия Ти: аллилу́ия. Си́це поем и до отдания пра́здника. Тропа́рь пра́здника: Рождество́ Твое́, Христе́ Бо́же наш: Сла́ва, и ны́не, конда́к: И́же пре́жде денни́цы: Та́же трисвято́е. Проки́мен, глас 3, песнь Богоро́дицы: Вели́чит душа́ Моя́ Го́спода: Стих: Я́ко призре́ на смире́ние рабы́ Своея́: Апо́стол к Евре́ем, зача́ло 306. Аллилу́ия, глас 8: Воскресни́, Го́споди, в поко́й Твой: Стих: Кля́тся Госпо́дь Дави́ду и́стиною и не отве́ржется ея́. Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 4. Прича́стен: Избавле́ние посла́ Госпо́дь лю́дем Свои́м.
Ину слу́жбу на Собо́р Пресвяты́я Богоро́дицы зри ниже́ уста́ва.
* * *
Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся Рождество́ Христо́во в неде́лю:
Не соверша́ем па́мяти святы́х Богооте́ц во гряду́щую неде́лю, занеже нача́ло прия́ти январю месяцу и пра́здник Христо́ва Рождества́ уже́ отдается; но соверша́ем сию́ неде́лю в 26 декабря́ месяца, наутрие пра́здника, в понеде́льник, поем же си́це. В неде́лю ве́чера, на Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 6: пра́здника 3, глас 2: Прииди́те, возра́дуемся Го́сподеви: и святы́х 3, глас 1, Подо́бен: Небе́сных чино́в: Богоотца́ вси: Сла́ва, святы́х, глас 6: Па́мять соверша́ем: И ны́не, пра́здника, глас то́йже: Сла́ва в Вы́шних: Вход. Проки́мен вели́кий, глас 7: Кто Бог велий: со стихи его́ и ектении. На стихо́вне стихи́ры пра́здника самогла́сны 3, глас 8, с припевы их. Сла́ва, глас 6: Свяще́нных па́мять: И ны́не, пра́здника. Тропа́рь святы́х, глас 2: Благовеству́й, Ио́сифе: Сла́ва, и ны́не, пра́здника. На повече́рии по Трисвято́м конда́к Богоотцев: Сла́ва, и ны́не, Богоро́дицы: И́же пре́жде денни́цы:
На у́трени, на Бог Госпо́дь: тропа́рь пра́здника два́жды: Сла́ва, святы́х: И ны́не, пра́здника. По кафизмах седа́льны пра́здника и чтем во Ева́нгелии толковом, Неде́ля по Рождестве́ Христо́ве. Кано́н пра́здника 1-й со ирмосо́м на 6, ирмосы́ по два́жды, тропари на 4: и други́й кано́н пра́здника на 4: и святы́х на 4. Катава́сия, ирмосы́ обою кано́нов. По 3-й пе́сни, конда́к Богоро́дицы, глас 6: И́же пре́жде денни́цы: и и́кос его́, и седа́лен святы́х. Сла́ва, и ны́не, пра́здника, и чте́ние. По 6-й пе́сни конда́к святы́х: Весе́лия днесь: и и́кос. И чтем Пролог. На 9-й пе́сни, Честне́йшую: не поем, но поем припевы пра́здника. Свети́лен святы́х, два́жды. Сла́ва, и ны́не, пра́здника. На хвали́тех стихи́ры пра́здника на 4, глас 4, самогла́сны. Сла́ва, святы́х, глас 8: Кровь и огнь: И ны́не, пра́здника, глас 2: Днесь Христо́с: Славосло́вие вели́кое. По трисвято́м тропа́рь святы́х. Сла́ва, и ны́не, пра́здника. Ектении́, и отпу́ст, и час 1-й, и конечный отпу́ст. На часех тропа́рь пра́здника. Сла́ва, святы́х, и ны́не, Богоро́дичен часов. По О́тче наш: конда́к Богоро́дицы: И́же пре́жде денни́цы: и святы́х конда́к, пременя́юще, глаго́лем.
На Литурги́и: Блаже́нны от кано́на пра́здника песнь 3-я, на 4 и святы́х песнь 6-я, на 4. По входе тропа́рь пра́здника и святы́х.Сла́ва, конда́к святы́х. И ны́не, Богоро́дицы: И́же пре́жде денни́цы: Проки́мен, глас 3, песнь Богоро́дицы: Вели́чит душа́ Моя́ Го́спода: Стих: Я́ко призре́ на смире́ние рабы́ Своея́: Други́й, святы́х, глас 4: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х, Бог Изра́илев. Апо́стол ко Евре́ем, зача́ло 306. Други́й Апо́стол святы́х, к Гала́том, зача́ло 200. Аллилу́ия, Богоро́дицы, глас 8: Воскреснй, Го́споди, в поко́й Твой: Стих: Помяни́, Го́споди, Дави́да: Ева́нгелие же еди́но Богоро́дицы, и святы́х, от Матфе́я, зача́ло 4. Прича́стен: Избавле́ние посла́ Госпо́дь лю́дем Свои́м: Други́й: Ра́дуйтеся.
Суббо́та по Рождестве́ Христо́ве:
На Литурги́и: проки́мен, глас 4: Помяну и́мя Твое́/ во вся́ком ро́де и ро́де. Стих: Слы́ши, Дщи, и виждь: Апо́стол к Тимофею, зача́ло 288. Аллилу́ия, глас 8: Воскресни́, Го́споди, в поко́й Твой: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 46. Прича́стен: Ча́шу спасе́ния прии́му:
Неде́ля по Рождестве́ Христо́ве.
Па́мять сотворя́ем святы́х пра́ведных Ио́сифа Обру́чника, и Дави́да царя́, и Иа́кова, бра́та Бо́жия.
Подоба́ет ве́дати, а́ще по Рождестве́ Христо́ве неде́ля сия́ случи́тся в 26, и в 27, и в 28, и в 29, и в 30, поем си́це. В суббо́ту на ма́лой вече́рни по обы́чаю.
На вели́цей вече́рни по кафизме, на Го́споди, воззва́х: стихи́ры воскресны 3, и пра́здника 4, и святы́х 3, глас 1. Подо́бен: Небе́сных чино́в: Богоотца́ вси восхва́лим: Сла́ва, глас 6: Па́мять соверша́ем: И ны́не, Богоро́дичен гла́са. Вход. Проки́мен дне. На лити́и стихи́ры пра́здника, поемыя на самый пра́здник. Сла́ва, и ны́не, пра́здника. На стихо́вне стихи́ры Окто́иха по алфавиту. Сла́ва, глас 6: Свяще́нных па́мять: И ны́не, пра́здника. На благослове́нии хлебов тропа́рь пра́здника: Рождество́ Твое́, Христе́ Бо́же наш: два́жды, и святы́х еди́ножды, глас 2: Благовеству́й, Ио́сифе: и чте́ние. А идеже несть всено́щнаго, на повече́рии по Досто́йне и по трисвято́м конда́к Богоотцев. Сла́ва, и ны́не, пра́здника.
На у́трени, на Бог Госпо́дь: тропа́рь воскресе́н два́жды. Сла́ва, святы́х. И ны́не, пра́здника. По обы́чных кафизмах седа́льны воскресны, с Богоро́дичны их и чте́ние во Ева́нгелии толковом от Матфе́я, Неде́ля по Рождестве́ Христо́ве. По непоро́чных тропари их. Ипакои́ гла́са. И чте́ние во Ева́нгелии толковом, неде́ля ряд. Степе́нна и проки́мен гла́са. Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие воскресное, и Воскресе́ние Христо́во: По 50-м псалме́ стихи́ра воскресна. Кано́н воскресе́н со ирмосо́м на 4, и Богоро́дицы на 2, и пра́здника на 4, и Богоотцев на 4. (А́ще же в 26 день, и поем кано́н воскресе́н со ирмосо́м на 4, и пра́здника оба кано́на на 6, и Богоотцев на 4.) Катава́сия пра́здника: Христо́с ражда́ется: По 3-й пе́сни конда́к и и́кос пра́здника и седа́лен святы́х, глас 3. Подо́бен: Де́ва днесь: Ио́сифа пра́веднаго: Сла́ва, глас то́йже: Де́ва роди́ Творца́: И ны́не: Лик проро́ческий: и чте́ние. По 6-й пе́сни конда́к святы́х, глас 3. Подо́бен: Де́ва днесь: Весе́лия днесь Дави́д исполня́ется: и и́кос, и чтем Пролог. На 9-й пе́сни поем: Честне́йшую: Свети́лен воскресе́н. Сла́ва, святы́х, Подо́бен: Со ученики́: Со Иа́ковом воспое́м: И ны́не, пра́здника. На хвали́тех стихи́ры воскресны 4, и пра́здника самогла́сны 4, глас 4: Весели́теся, пра́веднии: с припевы их. Сла́ва, святы́х, глас 8: Кровь и огнь: И ны́не, Преблагослове́нна еси́, Богоро́дице: Славосло́вие вели́кое. По трисвято́м тропа́рь воскресе́н. Ектении, и отпу́ст, и стихи́ра Ева́нгельская по своему́ чину, и час 1, и конечный отпу́ст. На часех тропа́рь воскресе́н. Сла́ва, пра́здника. И ны́не, Богоро́дичен часов, святы́х же тропа́рь и пра́здника, пременя́юще, глаго́лем. По О́тче наш: конда́к пра́здника, и святы́х, пременя́юще же, глаго́лем.
На Литурги́и: Блаже́нны гла́са на 4, и пра́здника рядовая песнь, на 4, и святы́х песнь 6-я, на 4. По входе тропа́рь воскресе́н, и пра́здника, и святы́х. Сла́ва, конда́к святы́х. И ны́не, пра́здника. Проки́мен гла́са и святы́х, глас 4: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х,/ Бог Изра́илев. Апо́стол к Гала́том, зача́ло 200. Аллилу́ия, глас 4: Помяни́, Го́споди, Дави́да: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 4, и потом ряд неде́ли. Прича́стен: Хвали́те Го́спода: Други́й: Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде
И́на слу́жба на Собо́р Пресвяты́я Богоро́дицы
ВЕ́ЧЕР
Стихо́логия не быва́ет труда́ ра́ди бде́ннаго. А́ще ли прилучи́тся во и́мя Богоро́дицыно храм, то поем Блаже́н муж: На Го́споди, воззва́х: стихи́ры пра́здника и Богоро́дицы, самогла́сны, глас 4:
Из Тебе́ изы́дет Царь спасти́ ны́не лю́ди Своя́,/ Ио́сифом ди́вным от Бо́га сохраня́емей,/ и́же Чи́стыя Богоотрокови́цы храни́тель бысть,/ в Ней бо яви́ся Бо́жий свет и сла́дость,/ источа́я нему́тный исто́чник в безсе́меннем Рождестве́,/ Де́во Отрокови́це, па́че естества́ безму́жная.
Мари́е Богоро́дице, Защи́тница еси́ ве́рным,/ Храни́тельница бы́вши па́че ума́,/ изми́ нас от напа́сти су́щия/ и глаго́лы Свои́ми от враг изба́ви и сохрани́/ пло́тию с челове́ки Соедини́вшемуся без боле́зни,/ Ада́ма обнови́вшему.
Христо́с роди́ся от Богоро́дицы,/ что чуди́шися, Мари́е?/ Прииди́те, ви́дим разуме́ния Христо́ва,/ я́ко Безле́тна Сы́на в ле́то породи́х,– рече́ Мари́я,/ ви́дяще Тя, зача́тию не навы́кшу,/ зна́ху са́ми А́нгели,/ я́ко рожде́нный Младе́нец Сей Бог есть.
Что ужаса́ет Тя, Богоро́дице?/ И ка́ко рожду́ Сы́на, без му́жа бо есмь?/ Безсе́менное рожде́ние кто ви́де?/ А́ще бо хо́щет Бог,/ то и побежда́ет естества́ чин.
Кто не диви́тся, я́ко в ложесна́ всели́ся/ Держа́й вся́ческая во́лею,/ яви́ла еси́ нам, Госпоже́, ве́лию ми́лость Свою́,/ Де́во Ма́ти, спаса́еши всех нас.
Сла́ва, глас то́йже:
Богоро́дице, некра́домое сокро́вище жи́зненное,/ Влады́чице, от вся́кия беды́ вра́жия изба́ви нас,/ Пречи́стая, спаси́ нас Свои́м милосе́рдием,/ грехо́в и страсте́й смуще́ния диа́вольскаго изба́ви, Влады́чице.
И ны́не, пра́здника. Вход. Проки́мен вели́кий. И чте́ния.
Бытия́ чте́ние (глава́ 28):
Изы́де Иа́ков от студенца́ кля́твеннаго/ и и́де в Харра́нь./ И обре́те ме́сто, и спа та́мо,/ за́йде бо со́лнце,/ и взят от ка́мения ме́ста того́, и положи́ возгла́вие себе́,/ и спа на ме́сте о́ном; и сон ви́де:/ и се ле́ствица утвержде́на на земли́,/ ея́же глава досяза́ше до небе́с,/ и А́нгели Бо́жии восхожда́ху и нисхожда́ху по ней./ Госпо́дь же утвержда́шеся на ней, и рече́:/ Аз Бог Авраа́мов, отца́ твоего́,/ и Бог Исаа́ков, не бо́йся,/ земля́, иде́же ты спи́ши на ней,/ тебе́ дам ю и се́мени твоему́./ И бу́дет се́мя твое́, я́ко песок земны́й,/ и распространи́тся на мо́ре, и ли́ву, и се́вер, и на восто́ки./ И возблагословя́тся о тебе́ вся коле́на земна́я и о се́мени твое́м./ И се Аз с тобо́ю, сохраня́яй тя на вся́ком пути́, а́може а́ще по́йдеши./ И возвращу́ тя в зе́млю сию,/ я́ко не и́мам тебе́ оста́вите,/ до́ндеже сотвори́ти Ми вся, ели́ка глаго́лах тебе́./ И воста́ Иа́ков от сна своего́ и рече́:/ я́ко есть Госпо́дь на ме́сте сем, аз же не ве́дех./ И убоя́ся, и рече́:/ я́ко стра́шно ме́сто сие́,/ несть сие́, но дом Бо́жий,/ и сия́ врата́ небе́сная.
Проро́чества Иезекии́лева чте́ние (главы́ 43 и 44):
Та́ко глаго́лет Госпо́дь:/ бу́дет от дне осма́го и про́чее,/ сотворя́т иере́и на олтари́ всесожже́ния ва́шего и я́же спасе́ния ва́шего,/ и прииму́ вы,– глаго́лет Адонаи́ Госпо́дь./ И обрати́ мя на путь врат святы́х вне́шних, зря́щих на восто́ки,/ и сия́ бя́ху затворе́на./ И рече Госпо́дь ко мне:/ врата́ сия́ затворе́на бу́дут и не отве́рзутся,/ и никто́же про́йдет сквозе́ их,/ я́ко Госпо́дь Бог Изра́илев про́йдет и́ми, и бу́дут затворе́на./ Я́ко игу́мен ся́дет в них сне́сти хлеб,/ по пути́ Ела́мских врат вни́дет и по пути́ его́ изы́дет./ И введе́ мя по пути́ врат святы́х, су́щих к се́веру, пря́мо хра́му,/ и ви́дех, и се испо́лнь сла́вы храм Госпо́день.
При́тчей чте́ние (глава́ 9):
Прему́дрость созда́ себе́ дом/ и утверди́ столпо́в седмь./ Закла́ своя́ же́ртвенная, и раствори́ в ча́ши свое́й вино́,/ и угото́ва свою́ трапе́зу./ Посла́ своя́ рабы́, созыва́ющи с высо́ким пропове́данием на ча́шу, глаго́лющи:/ и́же есть безу́мен, да уклони́тся ко мне,/ и тре́бующим ума́ рече́:/ прииди́те, яди́те мой хлеб и пи́йте вино́,/ е́же раствори́х вам./ Оста́вите безу́мие, и жи́ви бу́дете,/ и взыщи́те ра́зума, да поживете́,/ и испра́вите ра́зум в ве́дении./ Наказу́яй злы́я, прии́мет себе́ безче́стие,/ облича́яй же нечести́ваго, опоро́чит себе́,/ обличе́ние бо нечести́вому – ра́ны ему́./ Не облича́й злых да не возненави́дят тебе́,/ облича́й прему́дра, и возлю́бит тя./ Даждь прему́дрому вину́, и прему́дрший бу́дет,/ сказуй пра́ведному, и приложи́т приима́ти./ Нача́ло прему́дрости – страх Госпо́день, и сове́т святы́х – ра́зум./ Разуме́ти бо зако́н по́мысла есть блага́го,/ сим бо о́бразом мно́гое поживе́ши вре́мя,/ и прило́жатся тебе́ ле́та живота́.
На стихо́вне стихи́ры пра́здника.
Сла́ва, Богоро́дицы, глас 1:
Богоро́дице Де́во, Бо́жия Ма́ти,/ пала́то одушевле́нная,/ родила́ еси́ Безпло́тнаго, да обогати́т обнища́вшаго,/ разу́мным рабо́м долготерпели́вое поклоне́ние подае́ши, Госпоже́,/ свобожде́ние животу́ и уста́в есте́ственный обновля́еши,/ дивлю́ся вели́кому Твоему́ та́инству,/ си́лою Свое́ю спаси́ ду́ши на́ша.
И ны́не, пра́здника.
Тропа́рь Богоро́дицы, глас 4:
Пречи́стая Богома́ти, Богоро́дице,/ Собо́р Твой честны́й украше́н многора́зличными добро́тами,/ да́ры Ти прино́сят, Госпоже́, мно́ги мирсти́и лю́дие,/ у́зы на́ша гре́шныя раздери́ Свое́ю ми́лостию/ и спаси́ ду́ши на́ша.
Тропа́рь пра́здника, глас 4:
Рождество́ Твое́, Христе́ Бо́же наш,/ возсия́ ми́рови свет ра́зума,/ в нем бо звезда́м служа́щии/ звездо́ю уча́хуся/ Тебе́ кла́нятися, Со́лнцу Пра́вды,/ и Тебе́ ве́дети с высоты́ восто́ка./ Го́споди, сла́ва Тебе́.
НА У́ТРЕНИ
На Бог Госпо́дь: тропа́рь пра́здника, два́жды. Сла́ва, и ны́не, Пречи́стей.
По 1-м и 2-м стихословиях и по полиеле́е седа́льны пра́здника. Велича́ние и степе́нна Богоро́дицы.
По 50-м псалме́ стихи́ра самогла́сна, глас 6:
В нача́ле Су́щее Сло́во Бо́жие/ пло́тию ро́ждши, Богоро́дице Де́во,/ во́инства А́нгельская, на земли́ ви́девше, удиви́шася,/ па́стырие Небе́сную весть Ро́ждшемуся вопия́ху./ С ни́ми же и мы Тя,/ я́ко Ма́терь Христа́ Бо́га, велича́ем.
Кано́ны пра́здника два на 8 и Пречи́стей на 6, глас 4.
Песнь 1
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́,/ и напо́лнятся Ду́ха,/ и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери,/ и явлю́ся, све́тло торжеству́я/ и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Ка́ко ражда́еши, Цари́це, ка́ко, Огнь нося́щи, не опали́ся,/ я́коже купина́ горя́ше, и неопаля́ема, образу́ющи Тя,/ и вои́стинну рождества́ Твоего́ та́йну ка́жет о́браз.
Из Тебе́, Пречи́стая, днесь всех Творе́ц пло́тски ражда́ется по нас,/ пелена́ми повива́ется, пови́вый мо́ре мгло́ю, Ма́ти Присноде́во.
Вифлее́ме, ра́дуйся, и Еде́ме,/ днесь ра́йския пи́щи отверза́ет ми вход дре́во Живо́тное–/ роди́ся Христо́с.
Тя, вмести́лище Сло́ва, Богоро́дице,/ я́ко мы́сленную ле́ствицу, по не́йже сни́де Бог,/ да нас обожи́т, на Не́бо возводя́,/ вси у́бо досто́йно похва́лим Тя.
Песнь 3
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице,/ живы́й и незави́стный Исто́чниче,/ лик себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́,/ в Боже́ственней Твое́й сла́ве/ венце́в сла́вы сподо́би.
Да ра́дуются Небеса́, И́же всех Творец прихо́дит,/ в Вифлее́ме ро́ждся, ви́дим бысть и повива́ем,/ да грехо́в на́ших ю́зы разреша́ются милосе́рдием Твои́м, Христе́ Бо́же наш.
Село́ вме́стно невмести́му Зижди́телю бысть,/ Сего́ пло́тию вме́щши, Обра́дованная Пресвята́я Де́во.
Возвели́чил Тя есть Бог, во чре́ве Твое́м всели́вся, Непоро́чная,/ и на́шу нищету́ прии́м днесь,/ И́же всем челове́ком власть дав ча́дом Бо́жиим бы́ти нам.
Утро́бу нося́щи нам высоту́ и широту́, Богоро́дице,/ в не́йже Бог наш всели́ся,/ Ада́м Сей, Госпо́дь, возведе́ ны на дре́внюю красоту́,/ ю́же от нас прия́т, и обожи́.
Конда́к и и́кос пра́здника.
Седа́лен Богоро́дицы, глас 4:
Пречи́стая Де́во Богоро́дице,/ не опали́ся, Госпоже́, на правосла́вное христиа́нство, я́ко образу́ющу Тя./ Ты отверза́еши нам путь Живо́тный./ Вси у́бо есмы́, гре́шнии, ра́дуемся и весели́мся Твоему́ честно́му Собо́ру,/ на́шу не́мощь, Госпоже́, посети́ и спаси́ нас всех.
Сла́ва, и ны́не, седа́лен пра́здника.
Песнь 4
Ирмо́с: Седя́й в Сла́ве на Престо́ле Божества́/ во о́блаце ле́гце,/ прии́де Иису́с Пребоже́ственный/ Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия:/ сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Безпло́тный воплоща́ется, и начина́ется Безле́тный,/ от Деви́цы Ин яви́тся,/ Соверше́нный ви́дим есть неви́дением,/ Осяже́нный держи́м есть я́ко Челове́к.
И́же невеще́ственная существа́ соде́лав,/ пло́тски, я́ко Челове́к, из Тебе́, Богома́ти, днесь ражда́ется./ Тому́ воспои́м: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Безпло́тных чино́в мно́жества воспе́ша Тя, рожде́ннаго от Отца́,/ волсви́ поклони́шася;/ вся же земля́ с на́ми просла́вится:/ Христо́с от Деви́цы роди́ся.
Безнача́льный Бог Сло́во освяти́л есть утро́бу Ти, Деви́це,/ естество́ обнови́л есть истле́вшее,/ разреши́ в ней сосу́ды дре́вняго Ада́ма и спасе́ род наш.
Песнь 5
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая/ о Боже́ственней сла́ве Твое́й:/ Ты бо, Неискусобра́чная Де́во,/ име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га/ и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на,/ всем воспева́ющим Тя/ мир подава́ющая.
Удиви́шася днесь вся тварь,/ я́ко ви́дети Тя, су́щаго во Оте́ческих не́дрех,/ на руку́ Ма́тери Твоея́ воплоще́нна носи́ма/ и сосце́м пита́ема, пита́ющаго вся.
Стремле́ние уста́вила еси́ тле́ния, Де́во,/ Бо́га бо без истле́ния родила́ еси́/ истле́вшее естество́ челове́ческое от тли Свобо́ждшаго.
Па́стырие, свиря́йте, воспева́йте, А́нгели,/ и, волсви́, да́ры принеси́те,/ пусты́ня – я́сли, земля́ – верте́п.
Огнь неопа́льный, Пречи́стая, Ты Моисе́ови позна́ся – виде́ние купины́,/ обра́зно Рождество́ Твое́ проявля́я Влады́ка в Сина́и.
Песнь 6
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е/ соверша́юще пра́зднество,/ Богому́дрии, Богома́тере,/ прииди́те, рука́ми воспле́щим,/ от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Вифлее́ме, ра́дуйся, гра́де Дави́дов,/ Христо́с бо, прии́м смире́ние, нам дая́ о́браз,/ в верте́пе ражда́ется и ны́не Младе́нец Бо́жий быва́ет.
Созда́вый по о́бразу Своему́ челове́ка/ за мно́гое милосе́рдие обновля́ет сего́ из Тебе́, Де́во Бо́гомати,/ и соверше́нно в того́ обле́кся.
Присноживы́й Све́те, жезл Дави́дов из ко́рене Иессе́ова,/ отню́дь без отца́ из Ма́тере,/ от Тебе́ Христо́с роди́ся, Богоро́дице.
Кио́т Тя нарече́ вели́кий Дави́д,/ руно́ – Гедео́н, на не́же, я́ко дождь, Христо́с сни́де,/ я́ко жезл из ко́рене прозя́бше Иессе́ова, Христо́с от Де́вы.
Конда́к, глас 6:
И́же пре́жде денни́цы от Отца́ без ма́тере роди́выйся,/ на земли́ без отца́ воплоти́ся днесь из Тебе́./ Те́мже звезда́ благовеству́ет волхво́м,/ А́нгели же с па́стырьми пою́т/ несказа́нное Рождество́ Твое́, Благода́тная.
И́кос:
Невозде́ланный Грозд возрасти́вшая, та́йный Виногра́де,/ я́ко на ве́твиих, на объя́тиих ноша́ше и глаго́лаше:/ Ты еси́ Плод Мой,/ Ты еси́ Жи́знь Моя́./ Отне́леже позна́х, я́ко и е́же бех, есмь./ Ты Мой Бог:/ печа́ть бо де́вства Моего́ зря́щи неразруши́му,/ пропове́дую Тя, Непрело́жнаго Сло́ва плоть бы́вша./ Не вем се́мене, вем Тя, Реши́теля тле́ния:/ чиста́ бо есмь, Тебе́ проше́дшу из Мене́,/ я́коже бо обре́т, оста́вил еси́ утро́бу Мою́, зря́щи ю це́лу./ Сего́ ра́ди сликовству́ет вся тварь, вопию́щи Мне:/ ра́дуйся, Благода́тная.
Песнь 7
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии/ па́че Созда́вшаго,/ но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше,/ ра́довахуся, пою́ще:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.
В Вифлее́ме Христо́с ражда́ется, по проро́честву:/ ты, Вифлее́ме, земля́ Иу́дова, до́ме Евфра́фов,/ не́си мал во влады́ках, а́ще и мал в гра́дех,/ из тебе́ изды́дет Царь спасти́ лю́ди Своя́.
Ны́не молю́ Тя, Ма́ти Присноде́во, Обра́дованная, Пресвята́я,/ Невеще́ственное Существо́ родила́ еси́ – челове́ческое естество́, Де́во Ма́ти,/ И́же созда́вшаго челове́ка,/ уста́вила еси́ нам нетле́ннаго Христа́, Бо́га на́шего.
В Вифлее́м прииди́те,/ вше́дше, вку́сим разуме́ния Христо́ва,/ ту бо яви́ся Бо́жий свет и сла́дость,/ источа́я нему́тный исто́чник и́стиннаго просвеще́ния,/ па́че ума́ Бо́га ро́ждши, Чи́стая.
Безму́жная Мари́е, Защи́тнице ве́рным,/ изми́ от напа́сти чту́щия Тя,/ изба́ви и сохрани́ без боле́зни,/ вреда́ от врага́, ви́димаго же и неви́димаго.
Песнь 8
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́/ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ есть;/ тогда́ у́бо образу́емое,/ ны́не же де́йствуемое,/ вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́:/ Го́спода по́йте, дела́,/ и превозно́сите Его́ во вся ве́ки.
В верте́пе повива́емаго и в я́слех Христа́ ви́дяще,/ стяза́хуся А́нгели, глаго́люще:/ что Се Отроча́, Бог Сый,/ я́ко Младе́нец на́ми ви́дим есть, в пелена́х лежа́щ?
Се ны́не оскуде́ я́ве от Иу́дова коле́на князь и влады́ка,/ Ты бо, Пренепоро́чная, родила́ еси́,/ Его́же дре́вле чу́дно есть ча́яти язы́ком, Христа́,/ Ему́же пое́м: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Кто, слы́шав, не диви́тся, я́ко в ложесна́ все́лься Бог,/ я́ко Младе́нца без стра́сти и тле́ния Де́ва родила́ есть?/ О́ле бога́тства Твоего́ милосе́рдия,/ о́ле глубины́ та́йны!/ Содержа́й вся во́лею яви́лся есть.
Богопечатле́нное некра́домое сокро́вище жи́зни. Влады́чице, Де́во Ма́ти,/ без отца́ из Тебе́ воплоти́ся./ Ста́до су́щее Того́ Твои́ми Ма́терними моли́твами от вся́кия беды́ вра́жия избавля́й.
Песнь 9
Ирмо́с: Всяк земноро́дный/ да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь,/ да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́,/ почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере,/ и да вопие́т:/ ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице,/ Чи́стая Присноде́во.
На Тебе́, осени́в, Неразлу́чен, Сопресто́лен Отцу́ и Сы́ну,/ Дух Пресвяты́й почи́л есть,/ Пречи́стую Богома́терь всем показа́ Тя.
Жезл прозябла́ еси́ из ко́рене Иессе́ова, Богороди́тельнице,/ Цвет Божества́, Христа́, нам поро́ждши, Пречи́стая, днесь,/ я́ко Бо́га невмести́маго, ны́не же я́ко Младе́нца повива́ема.
Восто́к свы́ше посети́л есть Христо́с,/ су́щих во тьме и се́ни сме́ртней,/ спаси́ ны Свои́м милосе́рдием, я́ко Благ.
Град и чту́щия Тя,/ А́гница, ро́ждшая Пе́рваго Па́стыря,/ от бед, и тли, и грехо́в, и страсте́й изба́ви, Влады́чице.
Свети́лен Богоро́дицы:
О Госпоже́ Цари́це, Ма́ти Бо́жия,/ Собо́р Твой бысть со святы́ми,/ я́ко Невеще́ственное Существо́ родила́ еси́,/ ны́не же изба́ви нас от грехопаде́ний на́ших,/ моли́, Ма́ти, всегда́ непреста́нно и спаси́ ду́ши на́ша.
Сла́ва и ны́не, пра́здника.
На хвали́тех стихи́ры пра́здника и Богоро́дицы, глас 7:
Де́во Пресвята́я, Бо́жия одушевле́нная пала́то,/ в Небе́сных Невмести́маго в Себе́ вмести́вшая,/ Его́же в верте́пе родила́ еси́,/ па́че ума́ обнища́вша, плоть бы́вша/ неодержа́но го́рькою зло́бою/ вкуше́ния попо́лзшагося.
Написа́ся в рабе́х ке́сарева повеле́ния ра́ди,/ гряде́ши пода́ти обоже́ние, живо́т и избавле́ние/ благоразу́мным рабо́м, Долготерпели́ве,/ покланя́емся рождеству́ спасе́нному/ и нищете́ всех Обо́гащающаго.
Рождество́ непостижи́мое:/ уста́вы есте́ственныя обновля́еши, Сы́ну глаго́люще:/ Ча́до Любе́зное,/ дивлю́ся вели́кому Твоему́ та́инству,/ ка́ко, в верте́пе роди́вся от Де́вы Чи́стыя,/ си́лою твори́ши вся́ческая хоте́нием?
О блаже́нное Отрокови́цы чре́во!/ Я́же мы́сленне Небесе́ бо́льши показа́ся,/ Его́же бо не вмести́т Не́бо,/ Того́ ты обде́ржиши, нося́щи./ О блаже́нная сосца́ Твоя́, Деви́це!/ Цвет пита́ла еси́, Пита́ющаго вся́ко дыха́ние,/ Христо́с в Твое́й утро́бе быв,/ Безму́жная Отрокови́це.
Сла́ва, глас 6:
Днесь Неви́димое Естество́/ челове́ком от Де́вы совокупля́ется./ Днесь Безме́рное Существо́ в Вифлее́ме пелена́ми обвива́ется./ Днесь Бог звездо́ю волхвы́ в поклоне́ние приво́дит,/ провозвеща́я Свое́ тридне́вное погребе́ние,/ я́ко в зла́те, и сми́рне, и лива́не./ Ему́же пое́м:/ воплоти́выйся от Де́вы, Христе́ Бо́же, спаси́ ду́ши на́ша.
И ны́не, глас 2:
Иоа́нна мона́ха: Днесь Христо́с в Вифлее́ме ражда́ется от Де́вы,/ днесь Безнача́льный начина́ется, и Сло́во воплоща́ется./ Си́лы Небе́сныя ра́дуются,/ и земля́ с челове́ки весели́тся,/ волсви́ Влады́це да́ры прино́сят,/ па́стырие Рожде́нному дивя́тся./ Мы же непреста́нно вопие́м:/ сла́ва в Вы́шних Бо́гу, и на земли́ мир,/ в челове́цех благоволе́ние.
Славосло́вие вели́кое.
На Литурги́и слу́жба вся Пречи́стей.