Служба в честь преподобных отец наших Дамиана пресвитера, Матфея и Иеремии прозорливых, в Ближних пещерах почивающих
НА ВЕЧЕ́РНИ
На Го́споди, воззвах: стихи́ры на 6, глас 4
Подо́бен: Я́ко до́бля:
Одержи́ма мя боле́зньми душевными и телесными,/ еле́ем милости твоея́,/ я́ко пома́зание имы́й священное свыше,/ Дамиа́не преподо́бне,/ скоро исцели вопию́ща к тебе́ от сердца,/ и моли́твами теплыми к Бо́гу/ даждь смирение сердцу моему,/ согнившияся же души моея стру́ны очисти,/ да чистыми устнами принесу Бо́гу хваление,/ прославляющемуся во святы́х Своих.
Духа Пресвята́го благода́тию/ озарив свою душу, Иереми́е прехвальне,/ приял еси́ дар от Бога/ будущая, я́ко настоящая, провозвещати,/ и, древнему подобяся пророку,/ неложне вся предска́зовал еси́,/ и провидел еси́ тайны человеческаго сердца,/ озаре́нием твои́м и на́ша сердца просвети/ и испроси от Христа́ Бо́га ве́лию ми́лость.
Матфе́ю, Слова Бо́жия провозвестнику,/ последовал еси́ чу́дне,/ я́коже бо той ефио́пския непокаряющияся люди/ дерзновенно обличаше,/ тако и ты, блаже́нне,/ подземных лукавых ефиопов/ посрамил еси́ хитроплетенныя козни./ И ны́не молим тя, отче,/ мысленне очерняющия умы на́ша/ бесо́вския полки прожени́,/ и избави от бед души на́ша.
Сла́ва, глас 2:
Троицу достоблаженных отец,/ Троицы предстателей,/ Дамиа́на, и Иереми́ю, и Матфе́я,/ приидите, лю́дие, хвалами почтим/ и принесем славосло́вие в Вышних Сущему Бо́гу,/ давшему уго́дники Своя Российстей земли́ в помощь,/ и молитвенники о душах на́ших.
И ны́не, Богоро́дичен.
На стиховне в Октоихе.
Сла́ва, глас 6:
Светлая и светоносная возсия днесь па́мять ваша,/ отцы наши всеблаженнии,/ светло бо облиста́ете чудес лучами, к вам приходя́щих/ и просящих от вас те́плаго заступления./ Тем у́бо и мы припа́даем к мощем вашим,/ усердно тыя лобызающе,/ и сла́вим Бога, давшаго вам толи́ка дарования,/ имиже и нас обогати́те/ и испроси́те от Христа́ ве́лию ми́лость.
И ны́не, Богоро́дичен:
Тропа́рь, глас 1:
Христовых повелений светом сердца́ своя просвети́вше,/ страстный мрак прогнасте,/ те́мже Троицы селение бысте тричисленнии отцы,/ Дамиа́не, Иереми́е с Матфе́ем,/ от Неяже благода́ть приемше,/ недужныя исцеляете, будущая возвещаете/ и, А́нгелом сопричастницы суще,/ моли́теся Христу́ Бо́гу дарова́ти нам причастие святых.
Кано́н преподо́бным отцам, глас 5.
Песнь 1
Ирмо́с: спаси́телю Бо́гу,/ в мо́ри люди немо́крыми ногами наста́вльшему/ и фарао́на со всево́инством пото́пльшему,/ Тому Единому поим, я́ко просла́вися.
Спаси́телю Бо́гу хваление принесе́м,/ славословяще уго́дника Его́ преблаженнаго Дамиа́на, недужным мудраго врача,/ и возопиим Давшему таковая дарования, я́ко просла́вися.
Наставника своего́ равноангельному житию подражал еси́ ревностию непреста́нною,/ от негoже наста́влен, украси́лся еси́ доброде́телию,/ немолчно во хвалении по вся но́щи без сна пребывая и взывая Бо́гу, я́ко просла́вися.
С пророки предстоя ны́не Спаси́телю Бо́гу, я́ко дерзновение имы́й,/ моли́ся благода́тию облиста́ти сердца́, с верою тя, Богодухновенне Иереми́е, блажащих/ и Спаси́телю вопиющих, я́ко просла́вися.
Разумное око Божие всевидящее, видя твое́ чистое сердце, блаже́нне Матфе́е,/ даде́ тебе́ дар тайны человеческия ве́дати и открывати на пользу всем,/ да тобо́ю наставля́еми поют Бо́гу, я́ко просла́вися.
Богоро́дичен: Разумное солнце сущи Тричисленнаго Божества́, Де́во Чи́стая,/ на́ша умы помраченныя страстьми́ и сластьми́ озари,/ да Тобо́ю просвещаеми, пое́м Бо́гу, я́ко просла́вися.
Песнь 3
Ирмо́с: Силою Креста Твоего́, Христе́,/ утверди́ мое помышление,/ во еже пети и сла́вити/ спаси́тельное Твое́ вознесение.
Силою Божиею укрепля́ем, был еси́, блаже́нне, кроток и молчалив,/ к Бо́гу беседуя теплыми моли́твами, и упражняяся прилежным чтением Святых Писа́ний, и тем утверждаяся о Го́споде,/ я́коже сожительствующии о тебе́ ясно поведаху.
Брашно твое́ и питие бысть Слово Божие, имже пита́л еси́ душу твою́, преподо́бне,/ тело же твое́ хлебом токмо и водою, и сим питался еси́ до дне смерти своея,/ вся духу покоряя востающия страсти.
В старости масти́те, исполнив лета своя, Иереми́е,/ приял еси́ дар прови́дети тайны сердечныя, и обличал еси́ на едине́ лукавая человеческая помышле́ния,/ и наставлял блюстися от диаволя совета.
К первонача́льным отцем Печерским пришед, вселился еси́ с ними/ и, иночествуя, вся похоти телесныя победил еси́,/ те́мже приял еси́ от Бо́га дарование, я́ве зрети лица подземных ефио́пов, Матфе́е чудне.
Богоро́дичен: Преобразу́ющийся в различныя виды лукавыя ефиопы и действующия мысленне во удесе́х на́ших, Богоро́дице,/ посещением лица Твоего́ устрани́ и прожени́,/ да без смущения пое́м Твою́ спаси́тельную си́лу.
Седа́лен, глас 8:
Я́ко сугу́бую приемый благода́ть от Бога, Дамиа́не,/ сугу́быя исцеляеши страсти душевныя прилежными моли́твами,/ телесныя же возложением руки и пома́занием свята́го елеа;/ нас, стра́ждущих обои́ми неду́ги,/ уврачуй, и отжени ураня́ющия ны страсти,/ и моли́ся Христу́ Бо́гу/ получити вечный живот почитающим святое успение твое́.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Всенепоро́чная Невесто, пространное селение Бо́жия Слова,/ страсте́й мя, суща скверное селение, очисти и светлое обита́лище доброде́телей покажи,/ прожени́ тьму беззаконий и прича́стия сподо́би Света невечерняго моли́твами Твоими,/ да пою Твою́ несказа́нную ми́лость.
Песнь 4
Ирмо́с: Услышах слух силы Креста,/ я́ко рай отве́рзеся им,/ и возопих:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Благово́нный грозд винограда Бо́жия Ма́тере показался еси́,/ напое́н росою учений преподобных отец,/ и иска́паеши вино́ исцелений всем,/ к тебе́ с верою притекающим, Дамиа́не, Божий служителю.
Оружием веры и любве́ пламенем огражден быв, блаже́нне,/ отгнал еси́ врагов, вредя́щих недугами человеки;/ прилежная бо твоя́ моли́тва, о́блаки преходящи, прогоняше болезни, досточудне Дамиа́не.
Я́ко провидец человеческих помышлений, предзрел еси́ плещи́ дающих врагом и хотящих изы́ти от святыя сея́ ограды,/ растворенным любве словом нака́зовал еси́, Иереми́е,/ стати к боре́нию крепко и про́тиву врагов непоколебиму быти.
Открове́нными очи́ма яве узрел еси́ единою в церкви обходя́ща бе́са во образе воина/ и мета́юща на братию от воскрилия риз лепко́выя цве́тцы,/ да исходят прежде благословения сном омраче́нны,/ тех, отче, нака́зовал еси́ стояти неленостно и крестным оружием себе ограждати.
Богоро́дичен: Обстои́ма мя демонскими полки́/ и устреля́ема ласкосе́рдствующими страстьми́, Ма́ти Бо́жия,/ укрепи и подаждь ми благода́ть победити тех ле́стныя козни,/ да пребуду поя Твою́, Чи́стая, помощь.
Песнь 5
Ирмо́с: У́треннююще, вопие́м Ти,/ Го́споди, спаси́ ны:/ Ты бо еси́ Бог наш,/ разве бо Тебе́ иного не знаем.
О всех, в болезни приходя́щих, блаженный твой наставник Феодо́сий повелеваше тебе́ молитву творити,/ ты же смирен сый и благопокорив недостойна себе вменял еси́ исцеления дара,/ но повеление творя отца своего, молитвою и елеем подавал еси́ здравие болящим.
Я́ко добр путник, до́бре шествовал еси́ жизни сея путь, подтверждая себе иноческими подвиги,/ егда же доспел еси́ кончины своея, недостаточное болезнию навершив,/ чист па́че злата отшел еси́ в покой безболе́зненный.
Прозрением от Бо́га тебе́ данным, что либо видел еси́, блаже́нне,/ не ложно вся́кому ска́зовал еси́, и сбывашеся слово твое́ в пра́вду;/ тем, я́ко пророком славу и преподобным состоя́теля, досто́йно тя ублажа́ем, Иереми́е.
Никогдаже изходил еси́ из церкве прежде окончания пения, но всегда последи́,/ несытное имея желание во славосло́вии Божии пребывати;/ сего ради Бог прослави тя пред А́нгелы и человеки, Богоносне Матфе́е.
Богоро́дичен: Святую гору Божию и дом Славы Вы́шняго ве́дуще Тя, Чи́стая Де́во,/ во смирении припа́дая, молюся:/ возведи мя на высоту добродетельнаго жития́/ и сотвори мя чистый храм к восприятию Боже́ственных дарований.
Песнь 6
Ирмо́с: Обы́де мя бездна,/ гроб мне кит бысть,/ аз же возопи́х к тебе́, Человеколюбцу,/ и спасе́ мя десни́ца Твоя́, Го́споди.
Шествовав на земли правыя стези,/ при кончине молитву к Венцеда́вцу растворил еси́ слезами,/ прося Того благость, еже не лишити тя Царствия Небе́снаго/ и сожития отца твоего́ преподо́бнаго Феодо́сия.
В Свете неприступнем с преподобными прича́стия не лишитися жела́я,/ со смирением ко Христу́ возсылал еси́ мольбы и получил еси́, еже просил;/ мудрый бо Содетель извести́ тебе́, извещением чу́дным,/ я́ко да благонадежден отидеши в покой праведных почити.
В старости глубоце обнови́ся юность твоя́ духовне, преподо́бне Иеремие,/ оставль бо ветхий покров теле́сный, в новое отшел еси́ душею селение,/ к древним пророком на зрение Славы Бо́жия.
Седяй еди́ною под церковным билом,/ узрел еси́ биющую во двери сердец на́ших великую толпу мрачных бесов/ и, вопросив, уве́дал еси́ их к некоему брату идущих,/ сего ради многих от братии любе́зно сам нака́зовал еси́, како о́ных блюстися;/ научи у́бо и нас, блаже́нне, да не внидут в двери сердец на́ших.
Богоро́дичен: Избави мя, Влады́чице, бесо́вских страстей обстоя́ний,/ да не внидут в дом души моея тех лукавыя то́лпы,/ загради мысленныя двери се́рдца страхом/ и даждь ми бодрствовати и внимати спасению моему.
Конда́к, глас 2:
Я́коже древнии проро́цы благода́ть проро́чествия приемше/ и неложне духом предзре́вше, прорекоша наити́ хотящая,/ тако и вы в жизни нашей злая, грехов ради на́ших на ны грядущая, предвозвести́сте;/ и ны́не да не постигнут ны злая,/ испросите от Христа́ Бо́га исправление дело́м нашим и ве́лию ми́лость.
И́кос:
Тезоимени́тым свои́м подражавше и А́нгельски на земли поживше, великих дарований сподо́бистеся Иереми́е и Матфее,/ предвозвещающе бо будущая, многих ко исправлению приведосте, бе́сы посрамисте, человеки удивисте;/ и ны́не по временной жизни в безконечной с А́нгельскими лики живуще,/ просите у Христа́ Бо́га исправления дело́м нашим и ве́лия ми́лости.
Песнь 7
Ирмо́с: В пещи́ огненней/ песносло́вцы спасы́й о́троки:/ благословен Бог/ отец на́ших.
Предста тебе́ А́нгел Божий, святе Дамиа́не, во образе преподо́бнаго Феодосия/ и, пад на перси твоя́, лобызаше любе́зно, я́ко любимаго Бо́гу, человеком же и А́нгелом,/ ты же воспел еси́, благословен Бог отец на́ших.
Явлейся рекл есть:/ се чадо, о немже мо́лишися Го́сподеви, послан есмь известити тебе́,/ я́ко по прошению твое́му будет ти и водворишися в Царствии Божии со святыми./ Сия́ словеса слышав, радостно воспел еси́, Дамиа́не:/ благословен Бог отец на́ших.
Что есть сладча́е и что есть бо́льшее, я́ко еже жити со святыми вкупе,/ идеже живет Христос, во Свете невечернем,/ тамо и тебе́ уготовася упокоения место, Дамиа́не, еже и нам получити, моли́ся, поющим:/ благословен Бог отец на́ших.
В ли́це со святыми, в чести с пророки, в стоянии со А́нгелы сподо́блен еси́, учинен, Иереми́е, быти от Бога,/ Емуже моли́ся и нам чисте предстати без воздушных препятий поющим:/ благословен Бог отец на́ших.
Любовь имея ко братии присно, Матфе́е, вся откровенная тебе́ открывал еси́ на пользу всем/ и нака́зовал еси́ келлии приседе́ти, плакатися же о гресех своих и пети:/ благословен Бог отец на́ших.
Богоро́дичен: Изба́вленнии Тобою, Пречистая, от всех бесо́вских наве́тов,/ непрестанно Рождшемуся из тебе́ зовем:/ благословен Бог отец на́ших.
Песнь 8
Ирмо́с: Из Отца прежде век рожде́ннаго Сы́на и Бога/ и в последняя ле́та воплоще́ннаго от Девы Матере,/ священницы, пойте,/ лю́дие превозносите во вся ве́ки.
Явльшагося тебе́ от Отца Светов по́сланна, разумел еси́ быти наставника твоего́ Феодо́сия Богоноснаго,/ егóже пригласив, известил еси́, что представый глаго́лаше и что тебе́ обеща, Дамиа́не;/ то́йже пове́даемым удивляшеся и превозносяше Го́спода во веки.
С веселием истя́зовал еси́ обещания от наставника твоего́ и отца, глаголющи:/ будет ли, отче, еже на прошение мое обещал ми еси́?/ Той же отвеща́: не вем, чадо, о немже вопрошаеши мя,/ А́нгел бо Божий бысть, обещавый тебе́,/ и той вселит тя тамо, идеже поют святии Го́сподеви во веки.
Радостен и благонадежден сый от сицева́го извеще́ния,/ отшел еси́ в светоно́сная места светоно́сными проводим ангелы,/ с нимиже и поеши Го́спода во веки.
Вся́кое твое́ ве́дение бяше спаса́ющимся в наказание, преподо́бне Матфе́е,/ ниже́ начальствующий отрину твое́ наказание, имже возбужде́н доспе́ скорее блаженства,/ идеже святии превозносят Го́спода во веки.
По многих открове́ниих отшел еси́ в старости глубоце, Матфе́е,/ откровенным лицем Престо́лу Божию предстояти:/ моли́ся же и о нас, святе, да с тобо́ю сподо́бимся Го́спода ви́дети и превозносити хвалами во веки.
Богоро́дичен: Един Сый существо́м от Троицы Бог Слово,/ в Твою́, Чи́стая Де́во, утробу вселися и нам соесте́ствен плотию явися,/ Eгoже благословяще превозносим во веки.
Песнь 9
Ирмо́с: Тя па́че ума и словесе́ Матерь Божию,/ в лето Безлетнаго/ неизреченно рождшую,/ ве́рнии единомудренно величаем.
Что тя нареку, блаженное сие место:/ твердь ли Небесную, на нейже троица отец, аки звезды, чудесы сияют/ и озаряют честну́ю их па́мять празднующих, и песньми благоче́стно их ублажающих.
От временнаго света к Вечному преставльшеся Све́ту,/ светоношении вашими на́ша сердца просветите/ и испросите моли́твами вашими,/ да в свете заповедей Господних ходяще, узрим с вами Свет невече́рний.
Благода́ть исцелений от Бо́га святии еще в жизни сей приемше,/ нас страстьми одержимых скоро исцели́те,/ верно бо притекаем к мощем вашим и, молящеся, песньми величаем.
Просла́вим Бога, святы́х Своих Дамиа́на, Иереми́ю и Матфе́я прославльшаго,/ и́же Его́ в телесех, аки А́нгелы поживше, прославиша,/ Егóже и молим, да па́мять их днесь хвалами величающих,/ не лишит нас с ними Небесныя Своея Славы.
Богоро́дичен: Доспех кончины стихословия святым твои́м в память/ и помянух кончину, егда приидет время разрешится мне от соуз плотски́х,/ трепе́щу, я́ко грядет день Судный, от негoже кто мя избавит, аще не Ты, Чи́стая Де́во?/ Темже к Тебе́ выну во хвалении прибегаю.
Свети́лен:
Свято поживше на земли, святи есте и на Небеси и с А́нгельскими лики предста́сте Бо́гу;/ от Негoже приемше возмездие трудом своим, нас не забу́дите,/ но, руководяще, наставите на путь прав,/ да тем ходяще, обрящем ми́лость в день Судный.
Богоро́дичен: Свят храм Твой зде и дивен в пра́вду,/ Сама бо, сущи храм Бо́жия славы, Свои́м промыслом создала́ еси́/ и украси́ла еси́ отец святы́х равноангельным житием на́шего ради жительства;/ злообразие наше в благолепие претвори́,/ да вожделеет Царь добро́ты душ на́ших и излиет на ны великую Свою ми́лость.
На хвали́тех стихи́ры, глас 4.
Подо́бен: Дал еси́ знамение:
Светлое приятие бысте Ду́ха Пресвята́го,/ отцы всеблаженнии,/ и, от Того просвеща́еми Боговидно,/ пророчествия даром обогати́стеся,/ и будущих предуведение и разум истинный стяжасте;/ те́мже молим вы, моли́теся о нас/ Иису́су Человеколюбцу и Спасу душ на́ших.
Я́коже истиннии пророцы,/ нело́жными указании вся предрекосте наити хотящая/ и провозвести́сте, преподо́бнии отцы,/ Матфе́е и Иереми́е с Дамиа́ном досточу́дным,/ весть бо Дух Святый просвеща́ти чистыя сердцем/ и подаяти благода́ть откровения;/ сего ради прославляем вас прославльшаго/ Иису́са Человеколюбца и Спа́са душ на́ших.
Любовию Боже́ственною распалаеми/ и желанием благ грядущих,/ любе́зно тесный путь проидо́сте,/ нивочтоже вменивше того скорби,/ тем ны́не в прохладне месте ликующе,/ любо́вию вас почитающим дадите от дарований ваших/ и молите о нас, Дамиа́не и Иереми́е с Матфе́ем,/ Иису́са Человеколюбца и Спа́са душ на́ших.
Сла́ва, глас 6:
Троицу преподобных отец,/ ве́рнии, сошедшеся, ублажим,/ оваго, я́ко исцеления дар приемшаго,/ оваго же, пророчествия истиннаго исполненнаго,/ оваго же, невидимая прозрящаго,/ ихже торжества день, почита́юще,/ сла́вим Бо́га на́шего/ и молим, еже умирити мир/ и спасти́ души на́ша.
И ны́не, Богоро́дичен: Богоро́дице, Ты еси́ Лоза