Служба святых преподобных отец наших, пустынных жителей, в посте просиявших, Варлаама и Иоасафа, в велицей земли, глао́лемей Индии
ВЕ́ЧЕР
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 6, глас 6.
Подо́бен: Все отло́жше:
От ко́рене ца́рска прекра́сна ветвь израсте́,/ благоуха́нный крин,/ блаже́нный царь Иоаса́ф,/ и́же наказа́нием духо́внаго наста́вника/ возжеле́ ви́дети безце́нный би́сер,/ позна́ в Тро́ице сла́вимаго Бо́га/ и Того́ за́поведей де́латель изря́ден показа́ся;/ и ны́не, в Вы́шних ликовству́я,/ мо́лится о душа́х на́ших.
Просвеще́нный душе́ю, Варлаа́м/ царю́ Иоаса́фу глаго́лаше:/ позна́л еси́ Бо́га Творца́ всех,/ Той да просвети́т твоя́ о́чи серде́чныя/ и даст ти дух му́дрости и ра́зума,/ да уве́дати и́маши,/ что есть наде́жда зва́ния Его́,/ я́ко напосле́док и роди́телю твоему́ ко спасе́нию наста́вник бу́деши./ Аз же не и́мам оста́ти зде,/ но отхожду́ в путь мой,/ Бо́га наста́вника име́я,/ возводя́щаго мя ко спасе́нию.
Услы́шав до́блественный царь Иоаса́ф о разлуче́нии словеса́,/ распали́вся душе́ю,/ лице́ свое́ слеза́ми облива́я, глаго́лаше:/ ты, учи́телю духо́вный,/ всех благи́х мои́х хода́таю,/ па́ки ли оста́вити мя в ми́ре сем хо́щеши?/ Кто ми соверши́т твой чин учи́тельства?/ Кто ми бу́дет наста́вник ко спасе́нию?/ Ты мене́ к Бо́гу приве́л еси́/ и в чину́ сыно́вне наста́вника наста́вил еси́,/ и тобо́ю наде́юся/ от Христа́ прия́ти ве́лию ми́лость.
Сла́ва, глас 6:
Зарда́ну изве́стно уве́девшу/ ко о́троку учи́телево прилежа́ние/ и ко Христу́ обраще́ние,/ мно́ги ско́рби испо́лнися душа́ его́,/ зе́льную боле́знь себе́ притвори́;/ ни сим возмо́же утаи́тися,/ подро́бну царю́ вся испове́дая,/ и́мя Варлаа́мово нари́чет:/ той, рече́, прельсти́ сы́на твоего́./ Царь же, я́ко лев, от я́рости возреве́,/ вма́ле сме́рти не вкуси́,/ Иоаса́фу же безпреста́ни моля́щуся,/ призыва́я Спа́са душ на́ших.
И ны́не, Богоро́дичен: Кто Тебе́ не ублажи́т:
Вход. Проки́мен дне. Чте́ния 3, преподо́бническая.
Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава́ 3):
Пра́ведных ду́ши в руце́ Бо́жией,/ и не прико́снется их му́ка./ Непщева́ни бы́ша во очесе́х безу́мных умре́ти,/ и вмени́ся озлобле́ние исхо́д их,/ и е́же от нас ше́ствие – сокруше́ние;/ они́ же суть в ми́ре./ И́бо пред лице́м челове́ческим а́ще и му́ку прии́мут,/ упова́ние их безсме́ртия испо́лнено./ И вма́ле нака́зани бы́вше,/ вели́кими благоде́тельствовани бу́дут,/ я́ко Бог искуси́ я/ и обре́те их досто́йны Себе́./ Я́ко зла́то в горни́ле, искуси́ их,/ и я́ко всепло́дие же́ртвенное прия́т я./ И во вре́мя посеще́ния их возсия́ют/ и, я́ко и́скры по сте́блию, потеку́т./ Су́дят язы́ком и облада́ют людьми́,/ и воцари́тся Госпо́дь в них во ве́ки./ Наде́ющиися Нань разуме́ют и́стину/ и ве́рнии в любви́ пребу́дут Ему́./ Я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́/ и посеще́ние во избра́нных Его́.
Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (гла́вы 5, 6):
Пра́ведницы во ве́ки живу́т,/ и в Го́споде мзда их, и попече́ние их у Вы́шняго./ Сего́ ра́ди прии́мут Ца́рствие благоле́пия/ и вене́ц добро́ты от руки́ Госпо́дни;/ зане́ десни́цею покры́ет я и мы́шцею защити́т их./ Прии́мет всеору́жие рве́ние свое́/ и вооружи́т тварь в месть враго́м./ Облече́тся в броня́ пра́вды/ и возложи́т шлем – суд нелицеме́рен./ Прии́мет щит непобеди́мый – преподо́бие,/ поостри́т же напра́сный гнев во ору́жие,/ спобо́рет же с ним мир на безу́мныя./ По́йдут праволу́чныя стре́лы мо́лниины,/ и, я́ко от благокру́гла лу́ка облако́в, на наме́рение полетя́т./ И от каменоме́тныя я́рости, испо́лнь паду́т гра́ды,/ вознегоду́ет на них вода́ морска́я,/ ре́ки же потопя́т я на́гло./ Сопроти́в ста́нет им дух си́лы,/ и, я́ко ви́хор, разве́ет их,/ и опустоши́т всю зе́млю беззако́ние,/ и злоде́йство преврати́т престо́лы си́льных./ Слы́шите у́бо, ца́рие, и разуме́йте,/ навы́кните судии́ конце́в земли́./ Внуши́те, держа́щии мно́жества/ и гордя́щиися о наро́дех язы́к,/ я́ко дана́ есть от Го́спода держа́ва вам/ и си́ла от Вы́шняго.
Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава́ 4):
Пра́ведник, а́ще пости́гнет сконча́тися, в поко́и бу́дет./ Ста́рость бо честна́ не многоле́тна,/ ниже́ в числе́ лет исчита́ется./ Седи́на же есть му́дрость челове́ком/ и во́зраст ста́рости – житие́ нескве́рное./ Благоуго́ден Бо́гу быв, возлю́блен бысть/ и живы́й посреде́ гре́шников преста́влен бысть./ Восхище́н бысть, да не зло́ба измени́т ра́зума его́,/ или́ лесть прельсти́т ду́шу его́./ Раче́ние бо зло́бы помрача́ет до́брая/ и паре́ние по́хоти пременя́ет ум незло́бив./ Сконча́вся вма́ле, испо́лни ле́та до́лга,/ уго́дна бо бе Го́споду душа́ его,/ сего́ ра́ди потща́ся от среды́ лука́вствия./ Лю́дие же, ви́девше и не разуме́вше,/ ниже́ положи́вше в помышле́нии таково́е,/ я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́/ и посеще́ние во избра́нных Его́.
На стихо́вне стихи́ры, глас 8.
Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́!
Царю́ Авени́ру к сы́ну глаго́лющу:/ возлю́бленное мое́ ча́до,/ честь бого́в на́ших оста́вил еси́,/ чужде́му же Бо́гу служи́ти изво́лил еси́./ Вску́ю, ча́до мое́, та́ко сотвори́л еси́?/ аз, любо́вию воспитава́я тя,/ наде́яхся прее́мника бы́ти ца́рствия моего́,/ ты же, ча́до мое́, та́ко сотвори́л еси́,/ Галилея́нину после́довав.
Стих: Восхва́лятся преподо́бнии во сла́ве/ и возра́дуются на ло́жах свои́х.
Аз отверго́хся де́монския тьмы,/ и к све́ту притеко́х Богоразу́мия,/ и́дольскую пре́лесть оста́вив,/ и ко и́стине прибли́жихся,/ и Христу́ рабо́тати изво́лих:/ Той бо на́ше осужде́ние дре́внее разруши́,/ и естество́ на́ше на Небеса́ вознесе́,/ и Ца́рство Небе́сное обеща́ всем/ лю́бящим Его́ вои́стинну.
Стих: Мно́ги ско́рби пра́ведным,/ и от всех их изба́вит я Госпо́дь.
Царю́ я́ростию и преще́нием/ свята́го о́трока устраши́ти хотя́щу, прирече́:/ мно́гим му́кам преда́м тебе́,/ и зло́ю сме́ртию уморю́ тя,/ и ктому́ сы́на тебе́ не нареку́,/ но я́ко врага́ и отсту́пника;/ и та́ко прети́в, со гне́вом отъи́де./ Иоаса́ф же, в пала́ту вшед, безпреста́ни Бо́гу моля́шеся.
Сла́ва, глас 8. Самогла́сен:
В моли́тве свое́й Иоаса́ф царь глаго́лаше:/ Го́споди Бо́же мой,/ сла́дкая наде́ждо, нело́жное обеща́ние,/ тве́рдое прибе́жище на Тя наде́ющимся,/ укрепи́ мя во Твое́м благо́м испове́дании/ до коне́чнаго ми бы́ти издыха́ния:/ воспали́ся бо душа́ моя́ вели́кою к Тебе́ любо́вию./ Те́мже даждь ми во всей мое́й жи́зни/ за и́мя Твое́ и за Твое́ испове́дание вся страда́ти/ и всего́ мене́ Тебе́ пожре́ти:/ я́ко еди́н еси́ Побо́рник непобеди́мый/ и Бог ми́лостивый.
И ны́не, Богоро́дичен: Безневе́стная Де́во:
Тропа́рь, глас 1:
От духо́внаго наста́вника научи́вся,/ царю́ Иоаса́фе, Бо́га позна́ти,/ Креще́нием же просвети́вся,/ лю́ди к ве́ре обрати́л еси́,/ и отцу́ твоему́ от купе́ли прие́мник быв,/ ца́рство оста́вив, пусты́ню дости́гл еси́/ и в ней трудолю́бне подвиза́лся еси́./ Моли́ Христа́ Бо́га со учи́телем твои́м Варлаа́мом/ спасти́ся душа́м на́шим.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен воскре́сен.
НА У́ТРЕНИ
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 8.
Подо́бен: Прему́дрости:
Царь Авени́р, прие́м сове́т от Арахи́я, дру́га своего́,/ нача́т Иоаса́фа ласка́тельными и ти́хими словесы́,/ объима́я его и целу́я, прельща́ти, глаго́ля:/ о ча́до мое́ вожделе́нное!/ Почестви́ отца́ твоего́ седи́ны/ и, моея́ послу́шав мольбы́, принеси́ же́ртву бого́м:/ та́ко бо о́нех ми́лость получи́ши, и долготу́ дний,/ и сла́ву вся́кую, и ца́рство безвре́дно,/ и вся́ческих благ прича́стие от них прии́меши.
Сла́ва, глас 8.
Подо́бен: Прему́дрости:
Страстны́й мрак очи́стив/ и Христо́ва повеле́ния я́ко вои́стину свет прии́м,/ в посте́ просия́л еси́/ и, умертви́в те́ло, ду́хом о́жил еси́,/ вра́жия се́ти попра́в, блаже́нне,/ тем и Вы́шних Безпло́тных слуг соприча́стник бысть Ду́ха благода́тию,/ Иоаса́фе о́тче наш, моли́ Христа́ Бо́га/ согреше́нием оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
И ны́не, Богоро́дичен:
Пречи́стая Де́во, Ма́ти Бо́жия,/ души́ моея́ стра́сти лю́тыя исцели́, молю́ся,/ и проще́ние да́руй мои́х прегреше́ний,/ я́же безу́мне соде́ях, ду́шу и те́ло оскверни́в, окая́нный./ Увы́ мне, что сотворю́ в час он,/ внегда́ А́нгели ду́шу мою́ разлуча́т от страстна́го моего́ телесе́?/ Тогда́ Помо́щница мне бу́ди и Предста́тельница тепле́йшая:/ Тебе́ бо и́мам наде́жду, раб Твой.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 5.
Подо́бен: Собезнача́льное Сло́во:
Иоаса́ф ко отцу́ глаго́лаше:/ несть пра́ведно отца́ своего́ седи́ны чествова́ти,/ и́стиннаго же Бо́га безче́ствовати,/ ниже́ досто́йно, оста́вя Творца́ всея́ тва́ри,/ и́долом же́ртвы приноси́ти,/ но подоба́ет и́стиннаго Бо́га чествова́ти/ и Тому́ еди́ному же́ртву приноси́ти.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Себе́ пре́жде Суда́ ны́не пла́чу,/ помышля́я моя́ дела́ лука́вая и лю́тая,/ и прегреше́ний глубину́, одержа́щую мя от ю́ности и подавля́ющу ум;/ но Твои́м, Чи́стая, предста́тельством оставле́ние ми пода́ждь/ и спасе́ние улучи́ти сподо́би.
По Хвали́те И́мя Госпо́дне:
Припе́в: Ублажа́ем тя,/ преподо́бне о́тче Иоаса́фе,/ и чтим боле́зни и труды́ твоя́,/ и́миже труди́лся еси́/ во испове́дании Христо́ве.
Псало́м избра́нный: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода:
По полиеле́и седа́лен, глас 3:
Не престая́ше у́бо Авени́р о прельще́нии сы́на своего́ промышля́ти,/ собра́в вити́и на состяза́ние, рече́ им:/ а́ще ве́ру на́шу утвердите́,/ Христиа́нскую же ве́ру низложите́, просла́витеся;/ а́ще же победите́ся, то умертвите́ся./ Подо́бне рече́ и Иоаса́ф к Нахо́ру, нарица́ющуся Варлаа́му:/ а́ще ле́стныя вити́и победи́ши, просла́вишися;/ а́ще же побежде́н бу́деши, се́рдце и язы́к твой рука́ми изъе́м,/ псом в снедь с про́чими у́ды преда́м сия́./ Да, тя ви́дяще, устраша́тся вси/ не прельща́ти сыно́в царе́вых.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Те́плая Засту́пнице, наде́жда тве́рдая,/ стено́, и покро́ве, и приста́нище прибега́ющих к Тебе́,/ Присноде́во Чи́стая, необурева́емое,/ Сы́на Твоего́ и Бо́га моли́/ мир пода́ти ми́ру, и спасе́ние,/ и ве́лию и бога́тую ми́лость.
Та́же степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са.
Проки́мен, глас 4: Пра́ведник, я́ко фи́никс, процвете́т/ и, я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится. Стих: Насажде́ни в дому́ Госпо́дни,/ во дво́рех до́му Бо́га на́шего процвету́т. Вся́кое дыха́ние: Стих: Хвали́те Бо́га во святы́х Его́: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 11.
По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:
Преподо́бне о́тче,/ во всю зе́млю изы́де веща́ние исправле́ний твои́х:/ тем на Небесе́х обре́л еси́ мзду трудо́в твои́х,/ де́монския погуби́л еси́ полки́/ и А́нгельския дости́гл еси́ чи́ны,/ и́хже житию́ без поро́ка поревнова́л еси́;/ дерзнове́ние име́я ко Христу́ Бо́гу,/ мир испроси́ душа́м на́шим.
Кано́н Богородице, со ирмосо́м на 6, и Иоаса́фу на 8, глас 8. Царю́ Иоаса́фу пе́ние моле́бное приношу́.
Песнь 1
Ирмо́с: Сокруши́вшему бра́ни мы́шцею Свое́ю/ и прове́дшему Изра́иля сквозе́ Чермно́е мо́ре,/ пои́м Ему́/ я́ко Изба́вителю на́шему Бо́гу, я́ко просла́вися.
Царе́вы глаго́лы слы́шав, Нахо́р зело́ вострепета́:/ вме́сто бо развраще́ния изрече́ благослове́ние,/ облича́я иуде́и и е́ллины,/ пропове́дая же на земли́ Христо́во прише́ствие,/ я́ко просла́вися.
Рече́ния Нахо́р о зако́не изложи́,/ вити́и158 же и жерцы́ посрами́шася/ и я́ко безгла́сни обрето́шася,/ царю́ же Иоаса́фу душе́ю веселя́щуся и сла́вящу Бо́га Небе́снаго,/ я́ко просла́вися.
Иоаса́ф царь к Нахо́ру рече́:/ благода́ть ти испове́дую,/ я́ко по и́стине побо́рник был еси́,/ и а́ще Христа́ возлю́биши, жизнь насле́диши:/ обраща́ющимся бо к Нему́ отверза́ет врата́ Небе́сная.
Богоро́дичен: А́ще и недосто́йне принесо́х ти таково́е слове́с изви́тие,/ Богому́дрый царю́ Иоаса́фе,/ приими́ сия́ с любо́вию и принеси́ к Богома́тери моле́ние за мя,/ да ми́лость обря́щу в день Стра́шнаго испыта́ния.
Катава́сия: Отве́рзу уста́ моя́:
Песнь 3
Ирмо́с: Утверди́ся се́рдце мое́ во Го́споде,/ вознесе́ся рог мой в Бо́зе мое́м,/ разшири́шася на враги́ моя́ уста́ моя́,/ возвесели́хся о спасе́нии Твое́м.
Словесы́ любе́зными царь Нахо́ра наказа́в,/ он же с пла́чем и ра́достию пусты́ню дости́же,/ на ве́ру обрати́ся и Креще́нием просвети́ся,/ и, вме́сто волка́, овча́ Христо́во обре́теся.
Фе́вда к царю́ Авени́ру глаго́лаше:/ не убо́йся, царю́, Галиле́йских мудре́ц:/ си́и бо ско́ро испаду́т, не и́мут пред лице́м мои́м ста́ти,/ ни слове́с проти́вных глаго́лати.
Предста́виша отрокови́цы укра́шены царе́ву сы́ну на послуже́ние,/ да прельстя́т пра́веднаго о́трока;/ о́н же, а́ще и разжже́ние в се́рдце плотско́е прии́м,/ моли́твою же и поще́нием от се́ти о́ныя изба́влен бысть.
Богоро́дичен: Напа́стьми мно́гими одержи́мь,/ из глубины́ се́рдца вопию́ Ти:/ Влады́чице, изба́ви мя, непотре́бнаго раба́ Твоего́, лю́тых обстоя́ний/ и тишину́ пода́ждь се́рдцу моему́.
Седа́лен, глас 3:
Чи́стая и непоро́чная душа́ Боже́ственнаго о́трока/ ополче́ния вра́жия не устраши́ся,/ на по́двиг му́жески укрепля́яся, свы́ше избавле́ния прося́,/ да не оскверни́т оде́жды, ю́же от свята́го Креще́ния прия́т,/ да полу́чит красоту́ и сла́ву Христо́ву.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Ки́йждо иде́же спаса́ется, та́мо пра́ведно и притека́ет;/ и ко́е ино́е таково́е прибе́жище,/ я́ко Ты, Богоро́дице, покрыва́ющее ду́ши на́ша?
Песнь 4
Ирмо́с: Проро́к Авваку́м у́мныма очи́ма/ прови́де, Го́споди, прише́ствие Твое́,/ тем и вопия́ше:/ от ю́га прии́дет Бог./ Сла́ва си́ле Твое́й, сла́ва снизхожде́нию Твоему́.
Егда́ посто́м и моли́твою те́ло свое́ удручи́,/ зрит во сне па́жить прекра́сну/ и гра́да красоту́ недомы́сленну,/ во еди́ном у́гле жела́ет пребыва́ния, и глас слы́шит:/ подвиза́ющимся сия́ угото́вашася.
Мину́в места́ о́на све́тлая,/ зрит ме́сто, тьмы испо́лнено,/ и пещь, стра́шным пла́менем шумя́щую, и гла́су глася́щу:/ сие́ муче́ние гре́шником, де́лы скве́рными себе́ оскверни́вшим.
Лежа́ на одре́, убуди́вся от виде́ния,/ сле́зы, а́ки ре́ки, испуща́ше,/ и весь стра́хом объя́т быв и в себе́ разсужда́я:/ ка́ко све́тло пра́ведным воздая́ние и гре́шным стра́шно муче́ние?/ и вопия́ Христу́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Богоро́дичен: Бо́га на руку́ носи́вши, вся́ческая руко́ю Содержа́щаго,/ о Де́во Всеблагослове́нная!/ Того́, Де́ва, роди́вши, и по рождестве́ па́ки Де́ва пребыла́ еси́.
Песнь 5
Ирмо́с: Го́споди Бо́же наш, мир даждь нам,/ Го́споди Бо́же наш, стяжи́ ны,/ Го́споди, ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы,/ и́мя Твое имену́ем.
Не здра́вствует твой сын, пове́даше царю́;/ он же ско́ро притече́ и уми́льно вопроша́ше:/ что ти бысть, сы́не мой люби́мый, уте́хо ста́рости моея́?/ что та́ко лежи́ши на одре́ твое́м, ни ма́ло к кому́ бесе́дуя?
Препя́л еси́ сеть нога́м мои́м:/ вма́ле всели́лася бы во ад душа́ моя́,/ а́ще не Госпо́дь помо́гл бы ми/ и показа́ мне путь ко спасе́нию,/ и ктому́ не возмо́гл бы еси́ мене́ ви́дети жи́ва/ и сы́на себе́ именова́ти.
Рыда́ние и печа́ль с го́рьким пла́чем сплета́ше царь,/ неутоли́м мяте́ж име́яше, рече́ в себе́:/ ча́до, не то́кмо бого́в отступле́ния,/ но и живота́ твоего́ отрица́ешися.
Богоро́дичен: Неизглаго́ланно заче́нши Бо́га,/ и па́че естества́ родила́ еси́:/ Сего́ моли́, Всенепоро́чная, растле́вша безме́стными дея́нии,/ поми́ловати мя за неизрече́нную ми́лость.
Песнь 6
Ирмо́с: Я́ко во́ды морски́я, Человеколю́бче,/ волна́ми жите́йскими обурева́юся./ Те́мже, я́ко Ио́на, та́ко вопию́ Ти:/ возведи́ от тли живо́т мой, Благоутро́бне Го́споди.
Шу́яго стоя́ния изба́витися/ и десна́го стоя́ния сподо́битися жела́ти/ Иоаса́фу, та́ко и́стинствующу, и ничто́же чествова́ти па́че Христо́вы любве́:/ се бо и́стинная сла́дость, и весе́лие, и ве́чное пребыва́ние.
У́бо Фе́вда глаго́лаше:/ почто́ бого́в отступи́л еси́/ и отца́ царя́ прогне́вал еси́?/ Сего́ ра́ди от всех люде́й возненави́ден еси́./ Не бо́зи ли отца́ твоего́, моли́твы послу́шавше, тебе́ ему́ дарова́ша?
Возопи́ царь Иоаса́ф:/ о, заблужде́ния глубино́, Вавило́нское се́мя,/ столпотворе́ния вну́че, окая́нне чароде́ивый ста́рче!/ Почто́ укаря́еши спаси́тельную про́поведь Христо́ва прише́ствия,/ Его́же сла́вы Не́бо и вся земля́ испо́лнишася?
Богоро́дичен: Помози́, Влады́чице,/ и услы́ши глаго́л мой, Всенепоро́чная,/ его́же из глубины́ души́ приношу́ Ти,/ и разреше́ние долго́в пода́ждь ми.
Конда́к, глас 8:
Ве́дый твое́ из младе́нства благо́е изволе́ние, Иоаса́фе, еди́н сердцеве́дец Бог,/ и от ца́рствия земна́го в мона́шеское пребыва́ние приведы́й тя,/ вели́кому Варлаа́му после́довати сподо́би./ С ни́мже и ны́не го́рний Иерусали́м всесве́тлый оте́чество име́я,/ жела́емыя добро́ты красно́ наслажда́яся Святы́я Тро́ицы,/ мо́лим тя, ца́рская красото́,/ помина́й нас, ве́рою чту́щия тя.
И́кос:
Други́й, о́тче, яви́лся еси́ врач и предста́тель,/ неду́гом одержи́мых ско́рбию, Иоаса́фе чу́дне,/ исцеля́я вся ве́рныя, притека́ющия под Боже́ственный покро́в твой./ Тем и от нас слы́шиши:/ ра́дуйся, отца́ блага́го ко́реню,/ ра́дуйся, ма́тере благи́я ветвь,/ ра́дуйся, и́же тех любо́вь отри́нувый,/ ра́дуйся, и́же еди́наго Бо́га прие́мый,/ ра́дуйся, я́ко оста́вил еси́ на земли́ во́инство,/ ра́дуйся, я́ко низложи́л еси́ ва́рварскую горды́ню,/ ра́дуйся, стена́ и храни́тель ве́рных бы́вый,/ ра́дуйся, ору́жие и столп ми́ру я́влься,/ ра́дуйся, огне́м поже́г язы́чества,/ ра́дуйся, свети́льниче, сия́я чудесы́,/ ра́дуйся, наги́м мно́жицею покро́в,/ ра́дуйся, плене́нных изба́вителю,/ помина́й нас, ве́рою чту́щия тя.
Песнь 7
Ирмо́с: Халде́йская пещь, огне́м распала́емая,/ ороша́шеся Ду́хом,/ Бо́жиим предстоя́нием, о́троцы поя́ху:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Сла́ву же, и ца́рство, и о́бласть всю на́двое разде́льшему,/ о́ву себе́ оста́вль,/ о́ву же вруча́ет сы́ну, царя́ его́ поста́вив;/ кня́зи же мно́ги и страти́ги преда́в,/ любе́зно же и че́стно отпусти́ его́ на страну́ свою́.
Не про́сто к ца́рству идя́ше,/ но честны́й крест пред ним ноша́ху;/ вшед же во град,/ на всех столпе́х о́браз креста́ водружа́ше и ка́пища разоря́ше,/ прекра́сну це́рковь Влады́ки Христа́ воздви́же/ и всем собра́тися к ней повелева́ше;/ сам же приле́жно моля́шеся.
Христу́ ве́ровати вся подру́чныя уча́ше,/ изгна́нныя же отце́м епи́скопы, иере́и и мона́хи ра́достно срета́ше,/ и свои́ми рука́ми но́ги их омыва́ше,/ и вся́ко промышле́ние о них творя́ше; и усе́рдно взыва́ше:/ препросла́вленный Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Дре́вле у́бо Иа́ков Тя преднаписа́;/ Иса́ия же, у́глем Ду́ха очи́щся,/ Бо́га Емману́ила от утро́бы Твоея́ роди́тися прозна́менова./ К Нему́же велегла́сно вопия́ше:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Песнь 8
Ирмо́с: Покрыва́яй вода́ми превы́спренняя Своя́,/ полага́яй мо́рю преде́л песо́к/ и содержа́й вся,/ Тя пое́т со́лнце, Тя сла́вит луна́,/ Тебе́ прино́сит песнь вся тварь,/ я́ко Соде́телю всех во ве́ки.
У́бо Иоаса́фов дом растя́ше,/ Авени́ров же умаля́шеся,/ а́бие царь писа́нием сы́на призыва́ет,/ он же ско́ро прише́д, на ве́ру отца́ обрати́,/ и от купе́ли сему́ прие́мник быв, и возопи́ ра́достно:/ сла́влю Тя, Христе́, во ве́ки вся.
Бысть чу́до преди́вно:/ сын роди́телю своему́ отец яви́ся./ Окре́стныя страны́ просвеща́хуся, це́ркви созида́хуся,/ епи́скопи и иере́и же́ртву Бо́гу приноша́ху, песнь воспева́юще/ и сла́вяще Христа́ во ве́ки вся.
Госпо́днею благода́тию царь Авени́р веселя́шеся,/ всю ца́рскую власть сы́ну предаде́,/ сам же в молча́нии пребыва́ше:/ в толи́ку глубину́ смире́ния вложи́ себе́,/ я́ко и дре́вних превзы́ти благове́рием,/ и сла́вяше Христа́ во ве́ки вся.
Богоро́дичен: Ины́я по́мощи не и́мамы, ра́зве Тебе́, Влады́чице:/ Ты кре́пость и утвержде́ние,/ Ты похвала́, и ра́дование, и храни́тельница ми́ра;/ к Тебе́ прибега́юще, спаса́емся вси.
Песнь 9
Ирмо́с: Тя, Неискусобра́чную Ма́терь Бо́га Вы́шняго,/ Тя, па́че ума́ ро́ждшую сло́вом вои́стинну Бо́га,/ вы́шшую Пречи́стых сил,/ немо́лчными славословле́нии велича́ем.
Мину́вшим днем не́киим по Креще́нии/ царь Авени́р а́бие в неду́г теле́сный впаде́,/ и егда́ нача́т приближа́тися коне́ц жития́ его́,/ в до́брем испове́дании, с те́плыми слеза́ми ду́шу свою́ предаде́.
Ра́достными слеза́ми сын почита́ше отца́,/ не украси́ его ца́рскими оде́ждами,/ но просты́м одея́нием те́ло его покры́;/ над гро́бом став, ру́це возде́в, Бо́гу благодаре́ние возсыла́ше,/ в покая́нии того́ прии́мшу.
К лю́дем глаго́лаше, седя́ на престо́ле ца́рстем:/ отец мой, царь Авени́р, у́мре, я́ко еди́н от ни́щих,/ ничто́же ему́ после́дова, ни бога́тство, ни ца́рская сла́ва;/ вы же избери́те себе́, его́же хо́щете,/ да ца́рствует над ва́ми.
Богоро́дичен: Ле́ствица Иа́ковля, Е́юже дре́вле А́нгелы ви́де сходя́ща;/ гора́ приосене́нная, от Нея́же ка́мень без рук отсече́ся;/ и дверь Небе́сная, Е́юже Госпо́дь еди́н про́йде./ Еди́на в жена́х Ты еси́, Пречи́стая.
Свети́лен:
Ца́рство оста́вив, к пусты́ни устреми́ся/ и в хра́мине убо́гаго обита́,/ ца́рскую оде́жду совле́к, убо́гому даде́,/ коне́чную ми́лостыню показа́в, Христу́ после́дова.
Богоро́дичен: В це́рковь Твою́ прибега́юще, вопие́м Ти, Пречи́стая:/ пода́ждь нам по́мощь и лю́тых избавле́ние,/ да при́сно велича́ем Рождество́ Твое́.
На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 6.
Подо́бен: Все отло́жше:
пи́саны на вече́рни (зри день сей вы́ше)
Сла́ва, глас 6:
Преподо́бнии отцы́,/ во всю зе́млю изы́де веща́ние исправле́ний ва́ших:/ тем на Небесе́х обрето́сте мзду трудо́в свои́х,/ де́монския погуби́ли есте́ полки́/ и А́нгельския дости́гли есте́ чи́ны,/ и́хже житию́ непоро́чно поревнова́ли есте́./ Дерзнове́ние иму́ще ко Христу́ Бо́гу,/ мир испроси́те душа́м на́шим.
И ны́не: Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная:
Славосло́вие вели́кое. И отпу́ст.
НА ЛИТУРГИ́И
Блаже́нны, пе́сни 3-я и 6-я. Проки́мен, глас 7: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде/ и упова́ет на Него́. Стих: Услы́ши, Бо́же, глас мой,/ внегда́ моли́тимися к Тебе́. Апо́стол к Колосса́ем, зача́ло 250. Аллилу́ия, глас 5: Воззва́ша пра́веднии,/ и Госпо́дь услы́ша их. Стих: Мно́ги ско́рби пра́ведным,/ и от всех их изба́вит я Госпо́дь. Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 55, от полу́. Прича́стен: В па́мять ве́чную.
Ина служба преподобным отцем Варлааму и Иоасафу, царевичу Инди́йскому
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 4.
Подо́бен: Я́ко добля:
Пусты́ни до́брое воспита́ние/ и Небе́снаго Иерусали́ма граждани́на,/ преподо́бным украше́ние,/ преблаже́ннаго Варлаа́ма пе́сньми, лю́дие, почти́м/ со Иоаса́фом достохва́льным,/ я́ко де́лателей прему́дрых/ в Тро́ице сла́вимаго Бо́га,/ Е́муже и ны́не предстоя́т,/ с Вы́шними си́лами лику́юще,/ и мо́лятся о душа́х на́ших.
От присноживо́тнаго исто́чника напое́нный,/ уче́ний медото́чных Варлаа́ма преподо́бнаго,/ непло́дное дре́во израсти́ ветв многопло́дный,/ Иоаса́фа, ца́рское украше́ние/ и отце́м пусты́нным сла́ву,/ и́хже ли́ком сопричте́нны,/ ны́не водворя́ющеся в Небе́сных оби́телех,/ я́ко пе́рвии жи́телие,/ моли́теся Го́сподеви/ о любо́вию па́мять ва́шу пе́сньми ублажа́ющих.
Я́ко прему́дрый лове́ц/ и сладкоглаго́ливый ри́тор,/ мре́жею Богодухнове́нных ти слове́с,/ Варлаа́ме сла́вный,/ улови́ ца́рскую о́трасль,/ в пусты́ни неви́дения рожде́нную,/ и прине́сл еси́ в дар/ ко от Небе́с Соше́дшему взыска́ти поги́бшее/ и спасти́ естество́ челове́ческое.
Сла́ва, глас 6:
Иноку́ющих мно́жества,/ прииди́те, хвале́ние принесе́м/ досто́йным хвалы́ преподо́бным отце́м,/ Варлаа́му со Иоаса́фом,/ он бо тле́нных ми́ра оста́вль,/ а сей ца́рство презре́в,/ и те́сным путе́м, крест на ра́мена взе́мше, после́доваста,/ с Ни́мже ны́не ца́рствующе в Небе́сных дво́рех,/ моли́тася о чту́щих любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.
И ны́не, Богоро́дичен по гла́су.
На стихо́вне стихи́ры, глас 2.
Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:
Духо́вную мре́жу распросте́р,/ от вы́шния прему́дрости научи́вся,/ преблаже́нне Варлаа́ме,/ улови́л еси́ кра́сную лови́тву – Иоаса́фа сла́внаго,/ и того́ прине́с ко Влады́це своему́,/ я́ко непоро́чную же́ртву и всесожже́ние Богоприя́тно.
Стих: Восхва́лятся преподо́бнии во сла́ве/ и возра́дуются на ло́жах свои́х.
Би́сер многоце́нный обре́т,/ преподо́бне Варлаа́ме,/ в пусты́ни живы́й с Бо́гом,/ и того́ не сокры́в, я́ко лени́вый раб,/ но, а́ки до́брый купе́ц, шед, прода́в,/ досто́йный ца́рскаго венца́,/ до́брому то́ржнику, Иоаса́фу преблаже́нному.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.
От до́браго дража́йшую маргари́ту стяжа́в,/ преподо́бне Иоаса́фе,/ ца́рство и вся пре́лести ми́ра, а́ки уме́ты, вмени́л еси́,/ пусты́ни дости́гл, еди́н Еди́ному Бо́гу после́дуя,/ духо́внаго своего́ отца́ обре́т,/ и, от него́ укра́сився по́стническими труды́,/ вшел еси́ в Небе́сный черто́г,/ отню́ду же и нас не забу́дита,/ преблаже́ннии отцы́,/ па́мять ва́шу пе́сньми ублажа́ющих.
Сла́ва, глас 4:
От ко́рене терно́внаго/ благоуха́нный крин израсте́,/ блаже́нный царю́ Иоаса́фе,/ от пото́ка бо напое́н уче́ний преподо́бнаго Варлаа́ма,/ и те́мже, омы́в серде́чныя о́чи,/ узре́ све́тло Творца́ своего́,/ в Тро́ице сла́вимаго Бо́га,/ Ему́же ны́не в Вы́шних с учи́телем предстоя́ще,/ моли́те спасти́ся душа́м на́шим.
И ны́не, Богоро́дичен.
Тропа́рь преподо́бному Варлаа́му, глас 8:
Слез твои́х исто́чники пусты́ни безпло́дное возде́лал еси́,/ и и́же из глубины́ воздыха́ньми во сто трудо́в уплодоно́сил еси́,/ и был еси́ свети́льник вселе́нныя, сия́я чудесы́, Варлаа́ме о́тче наш,/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Сла́ва, тропа́рь преподо́бному Иоаса́фу, царю́ Инди́йскому, глас 4:
Из чре́ва ма́терня/ прекра́сное вселе́ние бысть Свята́го Ду́ха,/ пресла́вне Иоаса́фе,/ и от блаже́ннаго Варлаа́ма безце́нный би́сер, Христа́,/ в се́рдце свое́м прия́л еси́,/ и Боже́ственным Креще́нием И́ндию просвети́л еси́,/ оте́ческое же нече́стие испра́вль,/ приведе́ его́ от тьмы ко све́ту Богоразу́мия/ и, оста́вив тле́нное на земли́ ца́рство,/ пусты́ню дости́г и своего́ учи́теля,/ те́мже на Небесе́х от Живонача́льныя Тро́ицы/ венце́м ца́рским венча́ся,/ моли́ о нас, чту́щих честну́ю твою па́мять.
И ны́не, Богоро́дичен.
НА У́ТРЕНИ
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 1.
Подо́бен: Лик А́нгельский:
Зако́ну благоче́стия и и́стины су́щи служи́тель,/ уче́нию Ева́нгельскому ревни́тель изя́щный,/ ему́же Богосло́вными словесы́ преподо́бнаго Варлаа́ма научи́вся, царе́вичу Иоаса́фе,/ вся е́ллинская служе́ния и честь и́дольскую попра́л еси́/ и Еди́наго Бо́га в Тро́ице чести́ пред все́ми я́ко созда́нию Созда́теля/ пропове́дал еси́, преблаже́нне.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен: Гаврии́лу, веща́вшу Тебе́:
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 5.
Подо́бен: Собезнача́льное:
Я́ко многоце́нное сокро́вище и дража́йшую маргари́ту,/ открове́нием преблаже́ннаго Варлаа́ма обре́т, царе́вичу Иоаса́фе,/ Присносу́щное Сло́во Отцу́ и Ду́хови,/ ду́хи лука́вствия и лесть и́дольскую оплева́л еси́,/ ме́рзость творя́ служе́нием тва́ри тварь боготвори́ти,/ тем я́ко испове́дник ве́ры от Бо́га венча́лся еси́, преподо́бне,/ Ему́же предстоя́, со дерзнове́нием моли́ся о чту́щих любо́вию па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Собезнача́льное Сло́во Отцу́ и Ду́хови,/ от Де́вы ро́ждшееся на спасе́ние на́ше,/ воспои́м, ве́рнии, и поклони́мся,/ я́ко благоволи́ пло́тию взы́ти на Крест,/ и смерть претерпе́ти,/ и воскреси́ти уме́ршия/ сла́вным воскресе́нием Свои́м.
По полиеле́и седа́лен, глас 4.
Подо́бен: Ско́ро предвари́:
Я́ко прие́м, о́тче Варлаа́ме, Небе́сное Сло́ва се́мя,/ добропло́дну зе́млю душе́ при́тчею гада́ний возде́лав, преблаже́ннаго Иоаса́фа,/ все́яв му́дре, и израсти́ клас Богови́дения,/ и прине́с во всепло́дие Влады́це своему́,/ тем я́ко бла́га де́лателя Це́рковь почита́ет па́мять твою́, свя́те,/ хвалу́ даю́щи Творцу́ всех и Бо́гу.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Мно́гими обстоя́ньми и напа́стьми лю́тых, Де́во, окружа́еми, и ко отча́янию при́сно впа́дающе,/ еди́ну Тя спасе́ние, и наде́жду, и сте́ну и́мамы, Богоро́дице,/ и Тебе́ по до́лгу ве́рою и ны́не мо́лим:/ спаси́ рабы́ Твоя́.
Кано́н преподо́бным, глас 8.
Песнь 1
Ирмо́с: Сокруши́вшему бра́ни мы́шцею Свое́ю/ и прове́дшему Изра́иля сквозе́ Чермно́е мо́ре,/ пои́м Ему́ я́ко Изба́вителю на́шему Бо́гу, я́ко просла́вися.
Сокруше́нна ми се́рдца в хвале́нии па́мяти ва́шей, преподо́бнии отцы́,/ в сокруше́нии припа́дающия прие́мля, Бог да не уничижи́т,/ помоли́ся, о́тче Варлаа́ме со Иоаса́фом,/ е́же ми воспе́ти Изба́вителю, я́ко просла́вися.
Вы́шняго про́мысл, е́же всем хотя́й спасти́ся,/ посла́ тя от пусты́ни, преподо́бне Варлаа́ме, взыска́ти Иоаса́фа,/ в неве́дении Богови́дения су́ща,/ и показа́ти многоце́нный би́сер – Христа́,/ со́лнца светле́е блища́щийся,/ отъе́млющаго неве́рующим зра́ки.
До́браго купца́ уподо́бивыйся нра́ву, о́тче Варлаа́ме,/ сам пе́рвие прода́л еси́ вся своя́ отверже́нием ми́ра/ и купи́л еси́ село́ до́брое – Сенахери́мскую пусты́ню,/ иде́же обре́т сокро́вище, искупи́ тем, а́ки долг, ду́шу преблаже́ннаго Иоаса́фа.
Богоро́дичен: До́брую Тя Еди́ну обре́т в жена́х и нескве́рную голуби́цу,/ одесну́ю Себе́ ста́ти повеле́ Сын Твой и Бог,/ скве́рну душ на́ших очи́сти и шу́яго159 стоя́ния свободи́,/ рождая к десно́й160 ча́сти всех Призыва́ющаго, Мари́е Де́во.
Песнь 3
Ирмо́с: Утверди́ся се́рдце мое́ во Го́споде,/ вознесе́ся рог мой в Бо́зе мое́м,/ разши́ришася на враги́ моя́ уста́ моя́,/ возвесели́хся о спасе́нии Твое́м.
Ничто́же па́че любве́ предпочита́я, Варлаа́ме свя́те,/ е́же за ду́шу дру́га ду́шу свою́ положи́ти,/ упова́нием впери́ся, утверди́ся па́лицею ве́ры,/ изведе́ честно́е от недосто́йнаго/ и возвесели́ся о спасе́нии твое́м, Иоаса́фе.
О, блаже́нныя твоея́ любве́, преблаже́нне Варлаа́ме!/ О, вы́шния и Богода́нныя ти прему́дрости!/ Вверг бо еси́, а́ки у́дицу, сло́во/ в многому́тное идолобе́сия мо́ре/ и ят, а́ки ры́бу, Иоаса́фа,/ о его́же взыска́нии возвесели́ся.
Стра́нным о́бразом Бы́вшаго за ны стра́нна/ покры́лся еси́, преблаже́нне Варлаа́ме,/ и прии́де показа́ти и́стину по предуви́дению иму́щему я́тися пра́вды, Иоаса́фу преблаже́нному.
Богоро́дичен: Стра́нный о́браз прижи́тия Твоего́ ви́дяще,/ к Тебе́, Безму́жная Ма́ти, ра́бски припа́даем и мо́лимся:/ стра́нных нас на путь спасе́ния наста́ви,/ я́ко еди́на Наста́вница хотя́щим спасти́ся.
Седа́лен, глас 5:
Отце́м сла́ву и пусты́ни воспита́ние,/ преподо́бнаго Варлаа́ма пе́сньми пе́ти не земноро́дных подо́бне, но А́нгельским лико́м сво́йственно,/ я́ко земна́го А́нгела и Небе́снаго граждани́на,/ при́сно моля́щегося о душа́х на́ших.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Херуви́мов Честне́йшей и Серафи́мов Превы́шшей/ не земноро́дных уст песнь приноси́ти,/ но А́нгельскому ли́ку то сво́йственно,/ оба́че дерза́ем, кни́жнии, пе́ти и хвали́ти Тя, Пречи́стая,/ я́ко Неусы́пную Моли́твенницу о душа́х на́ших.
Песнь 4
Ирмо́с: Проро́к Авваку́м у́мныма очи́ма/ прови́де, Го́споди, прише́ствие Твое́,/ те́ми вопия́ше:/ от ю́га прии́дет Бог./ Сла́ва си́ле Твое́й,/ сла́ва снизхожде́нию Твоему́.
Усмотри́тельным Свои́м о́ком ве́дый Вы́шний коего́ждо пре́жде бытия́ его́/ призыва́ет и наставля́ет к Себе́,/ я́коже и тебе́, царе́вичу Иоаса́фе, блаже́нным Варлаа́мом,/ да возда́си сла́ву Призыва́ющему во спасе́ние, и́мже весть смотре́нием.
Ви́дев, преблаже́нне Иоаса́фе, а́ще и стрего́м,/ немощно́е челове́ческое естество́,/ и, разуме́в кра́ткую жизнь, се́рдцем уязви́ся, лу́чшия взыска́ти жела́я,/ те́мже и жела́емое ти извести́ся разу́мне преподо́бным Варлаа́мом.
Егда́ со́лнце пра́вды облиста́ тя, царе́вичу Иоаса́фе,/ уче́ньми преподо́бнаго Варлаа́ма,/ тогда́ идолопокло́нницы, а́ки зве́рие в ло́жах свои́х, неве́дением успо́ша/ и не разуме́ша та́йны, отверза́ющия ти врата́ Го́рняго Иерусали́ма.
Богоро́дичен: Со́лнцу предте́кшая денни́це, Богоневе́стная Де́во,/ сы́на дне́ви покажи́ ми и на путь покая́ния наста́ви,/ я́ко да тем улучу́ вход к ра́йскому селе́нию.
Песнь 5
Ирмо́с: Го́споди, Бо́же наш,/ мир даждь нам,/ Го́споди, Бо́же наш,/ стяжи́ ны,/ Го́споди, ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы,/ и́мя Твое́ имену́ем.
Во при́тчах отве́рзл еси́ уста́ своя́, Варлаа́ме,/ сия́ показу́я гада́ний о́бразы,/ и научи́ ти, Иоаса́фе, Ева́нгельскому после́довати тече́нию,/ пе́рвие отро́ждшися водо́ю и Ду́хом.
Ба́нею Креще́ния обно́влься, пречу́дне Иоаса́фе,/ ве́тхаго совле́кся челове́ка и в но́ваго обле́кся,/ я́коже наста́ви тя духо́вный твой оте́ц, Варлаа́м преподо́бный.
Бу́ря идолобе́сия воста́ на тя, преподо́бне Иоаса́фе,/ но не поколеба́ твоего́ ве́ры хра́му,/ осно́ван бо бе на краеуго́льном ка́мени – Христе́/ и утвержде́н до́бре, я́коже устро́и Варлаа́м прему́дрыми уче́ньми.
Богоро́дичен: Бу́ря жите́йских страсте́й воста́ на мя отча́яния,/ и проти́вен ветр от до́браго тече́ния ми воспяща́ет,/ ускори́, Чи́стая, и путь мой от паде́ния к до́брому приста́нищу устро́й,/ Ты бо еси́ приста́нище жите́йских пла́ваний.
Песнь 6
Ирмо́с: Я́ко во́ды морски́я, Человеколю́бче,/ волна́ми жите́йскими обурева́юся,/ те́мже, я́ко Ио́на,/ та́ко вопию́ Ти:/ возведи́ от тли живо́т мой, Благоутро́бне Го́споди.
Я́ко во́ды морски́я, во́лны искуше́ния воста́ша на тя, преподо́бне Иоаса́фе,/ но, а́ки крыло́ма, посто́м и моли́твою прелете́в на ти́хое приста́нище/ направле́нием до́браго учи́теля твоего́ Варлаа́ма.
Кре́пка любы́ твоя́, а́ки сме́рть, царю́ Иоаса́фе, к Бо́гу бя́ше,/ то́ю бо умори́л еси́ все Фе́вдино волхвова́ние,/ па́че же сама́го кня́зя тьмы́, хотя́щаго, твое́й чистоте́ одоле́в, от Бо́га отврати́ти.
Ди́вен позо́р161 и взыска́ние мудрецо́в о ве́ре,/ но, егда́ Дух Святы́й возде́йствова,/ вся е́ллинская шата́ния ослабе́ша,/ проти́ву твоему́, царе́вичу Иоаса́фе, Боже́ственному раче́нию не возмого́ша ста́ти/ и отца́ твоего́ Варлаа́ма моли́твам.
Богоро́дичен: Ди́вен позо́р А́нгелом и челове́ком, Пречи́стая,/ я́ко без му́жа ражда́еши и де́вством запечатле́нна Ма́ти познава́ешися,/ Бог бо из Тебе́ роди́ся, побежда́яй естества́ чин.
Конда́к, глас 8:
Ве́дый твое́ от младе́нства благо́е изволе́ние, Иоаса́фе,/ еди́н сердцеве́дец Бог,/ и́бо от ца́рствия земна́го во и́ноческое пребыва́ние приведы́й тя,/ и вели́кому Варлаа́му восле́довати сподо́би тя,/ и со А́нгелы с ним в Неизрече́нном Све́те водвори́ся;/ с ни́мже Святе́й Тро́ице предстоя́,/ мо́лим тя, ца́рское красото́,/ помина́й нас, ве́рою пра́зднующих па́мять твою́.
Песнь 7
Ирмо́с: О́троцы евре́йския в пещи́/ попра́ша пла́мень дерзнове́нно/ и на ро́су огнь преложи́ша, вопию́ще:/ благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
В се́ти свое́й увязе́ гре́шник,/ псало́мник предви́де сие́,/ запина́яй бо прему́дрым,/ в кова́рстве устро́и, е́же бы ста́ти проти́ву ве́ры твоея́, царе́вичу Иоаса́фе,/ сей той вторы́й Варлаа́м яви́ся, благослови́ и восхвали́ премене́нием о́браза,/ я́коже сам той Варлаа́м Нахо́р бя́ше.
Ка́мень мы́сленный был еси́, о́тче Варлаа́ме,/ источи́вший струю́ сла́дких уче́ний,/ и́хже испи́в, Иоаса́ф ди́вный, го́ресть ми́ра презре́в, и возопи́:/ благословен Бог оте́ц на́ших.
Ца́рствия Христо́ва жела́я насле́дник бы́ти, Иоаса́фе прему́дре,/ ца́рство земно́е оста́ви и взыска́ти и́де Варлаа́ма,/ измени́в ме́ньшее на бо́льшее и ху́ждшее покори́ лу́чшему, поя́:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Царя́ Небе́снаго Черто́г све́тел и Пала́та кра́сна су́щи,/ я́ко Многомо́щная не забу́ди люде́й Твои́х,/ но приклони́ у́хо Твое́ на мольбу́/ и введи́ в черто́г Небе́сный ве́рно испове́дающих Тя, Ма́терь Бо́га оте́ц на́ших.
Песнь 8
Ирмо́с: Покрыва́яй вода́ми превы́спренняя Своя́,/ полага́яй мо́рю преде́л песо́к и содержа́й вся,/ Тя пое́т со́лнце, Тя сла́вит луна́,/ Тебе́ прино́сит песнь вся тварь/ я́ко Соде́телю всех во ве́ки.
Покры́в себе́ во́льною нището́ю Христа́ ра́ди,/ нас ра́ди обнища́вшаго стопа́м после́дуя, царе́вичу Иоаса́фе,/ в пусты́ню всели́ся, а́ки пти́ца, избе́гшая се́тей ми́ра страсте́й,/ влеко́м любо́вию к Бо́гу и отцу́ своему́ Варлаа́му,/ с ни́мже ны́не Тро́ицу сла́вите во ве́ки.
Любо́вь твоя́, преблаже́нне Иоаса́фе, и жела́ние бысть, а́ки желе́зо,/ влеку́щееся, а́ки магни́том, Богому́дрым Варлаа́мом,/ его́же обре́т в пусты́ни,/ ра́достным се́рдцем возда́сте хвалу́ во ве́ки.
Во двои́х ли́цах бысть еди́но се́рдце в вас, преподо́бнии отцы́,/ еди́ным жела́нием, еди́ным раче́нием воскрыли́вшеся, на Богови́дение востеко́сте/ и, де́монов победи́вше полки́, со А́нгелы сла́вите Го́спода во ве́ки.
Богоро́дичен: Во двои́х во́лех и хоте́ниих,/ в еди́ном же соста́ве вопло́щся из Тебе́, Безму́жняя Ма́ти,/ просла́ви Тя в ро́дех родо́в/ и научи́ хвала́ми пе́ти во вся ве́ки.
Песнь 9
Ирмо́с: Проявле́нное на горе́ законополо́жнику во огни́ и купине́/ Рождество́ Присноде́вы,/ в на́ше, ве́рных, спасе́ние/ пе́сньми немо́лчными велича́ем.
Ле́ствицу доброде́телей утверди́вше, блаже́ннии отцы́,/ взыдо́сте на Го́рняя и всели́стеся в пресве́тлая места́ прекра́снаго Иерусали́ма,/ моли́тася и нам с ва́ми бы́ти, я́ко па́мять ва́шу велича́ем.
По мно́гих труде́х и боле́знех прише́л еси́, о́тче Варлаа́ме,/ в поко́йная и безболе́зненная места́, во град нерукотворе́нный,/ и по себе́ не оста́вил еси́ духо́внаго ти сы́на Иоаса́фа,/ но ско́ро умоли́ всели́тися ему́ с то́бою/ и наслади́тися, е́же угото́ва Бог лю́бящим Его́.
Я́ко единоу́мне в жи́зни сей пожи́сте,/ та́ко в бу́дущем ве́це неразлу́чно вселе́ние и́мате в оби́телях Небе́сных,/ иде́же и нам всели́тися моли́те, преподо́бне Варлаа́ме с Иоаса́фом,/ се бо па́мять ва́шу пе́сньми велича́ем.
Богоро́дичен: Жизнь присносу́щную ро́ждшая, Безневе́стная Де́во,/ жизнь вре́менную даждь нам до́бре премину́ти и доспе́ти ве́чныя жи́зни,/ раболе́пне Тя пе́сньми велича́ющим.
Свети́лен:
Ца́рскую диади́му и ски́петр держа́вы,/ све́тлыя черто́ги и златотка́нную порфи́ру оста́вль, царе́вичу Иоаса́фе,/ и измени́в та на убо́гую иноку́ющих оде́жду ску́дную,/ пусты́ню, а́ки простра́нныя черто́ги, возлюби́в за любо́вь возлюби́вшаго тя Христа́,/ Ему́же предстои́ши с Варлаа́мом достохва́льным,/ моли́те о всех чту́щих па́мять ва́шу.
Богоро́дичен:
Ца́рская порфи́ро и у́мная багряни́це, в ню́же Царь Сла́вы одея́ся,/ оде́жды све́тлыя нас не иму́щих/ покры́й ри́зою бла́гости Твоея́, Пречи́стая Де́во, и введи́ в черто́г,/ Ты бо еси́ Сама́ све́тлая пала́та и черто́г нескве́рный.
На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 4.
Подо́бен: Я́ко до́бля:
Во мно́жестве трудо́в ва́ю, преподо́бнии отцы́,/ Небе́сная упокое́ния стяжа́сте,/ с весе́лием на ло́жах свои́х восхваля́етеся,/ я́ко А́нгелом согра́ждане су́ще/ и Престо́лу Бо́жию предстоя́ще,/ на земли́ па́мять ва́шу соверша́ющим/ моли́тася страсте́й и грехо́в оставле́ние улучи́ти,/ я́ко моли́твенницы о душа́х на́ших.
Доброде́телем вели́кое приста́нище/ и пусты́ни украше́ние/ доброгла́сно нарица́ем тя, преблаже́нне Варлаа́ме/ со Иоаса́фом достохва́льным,/ вы бо бы́ста о́браз целому́дрию и моли́тве,/ сокро́вище некрадо́мо,/ и чудесе́м мно́гим де́лателие,/ и моли́твенника преизя́щна/ о при́сно хва́лящих па́мять ва́шу, отцы́ Богому́дрии.
Гроб и пусты́ня непрохо́дная/ сопря́та вас, отцы́ Богоно́снии,/ но Бог яви́ ца́рству Инди́йскому,/ ему́же держа́вствуяй, благоспе́шно про́йде, ища́,/ и, обре́т, отве́рзе земле́нна не́дра,/ ви́де мо́щи тле́нию неприча́стны и благоуха́ния испо́лнены,/ я́же, я́ко многоце́нное сокро́вище, ра́достию прене́с/ в по́мощь и заступле́ние держа́ве свое́й.
Сла́ва, глас 6:
Свети́льника слове́с Богодухнове́нных/ и при́точника преизя́щна, Варлаа́ма преблаже́ннаго,/ пе́сньми, лю́дие, почти́м,/ той бо отве́рзе в при́тчах уста́ своя́ медото́чная/ и провеща́ гада́ния, а́ки гусль сладча́йшая,/ приклони́ ушеса́ во слы́шание Иоаса́фа, царя́ достохва́льнаго,/ и, обвесели́в скорбьми́ одержи́ма о Бо́зе неве́дения,/ в Не́мже изве́стно обре́т Богови́денный свет,/ просвети́ся, ве́ровав в Тро́ице сла́вимому Бо́гу,/ от Него́ прия́т Ца́рство Небе́сное,/ иде́же моли́тася, о Богоно́снии отцы́,/ да обря́щемся с Ва́ми,/ любо́вию чту́щии святу́ю па́мять ва́шу.
И ны́не, Богоро́дичен.
На Литурги́и слу́жба преподо́бническая.
По заприча́стном стихе́ – стихи́ра, глас 2, песнь царе́вича Иоаса́фа, коли́ шел в пусты́ню к Варлаа́му.
Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:
Приими́ мя, пусты́не,/ я́ко ма́ти ча́до свое́,/ в ти́хое и безмо́лвное не́дро свое́,/ отбе́гшаго от лука́выя блудни́цы ми́ра сего́./ О прекра́сная пусты́не,/ возлюби́х бо тя па́че ца́рских черто́г/ и позлаще́нных пала́т./ Не брани́, пусты́не,/ страши́лищи свои́ми,/ ве́твие твое́ зеле́ное,/ дви́жащеся от возду́ха ма́лых ветро́в,/ и по́йду в лу́зе/ по кра́сному твоему́ виногра́ду,/ и бу́ду, я́ко ди́вий зве́рь,/ еди́н, скита́яся и бе́гая/ челове́к и многомяте́жныя сея́ жи́зни,/ седя́, пла́ча и рыда́я/ в глубо́ком и ди́ком не́дре твое́м./ О, Христе́, всех Царю́,/ не лиши́ мене́ Небе́снаго Ца́рствия Твоего́!
* * *
А́ще пое́м преподо́бным Варлаа́му и Иоаса́фу бде́ние, соединя́ем о́бе слу́жбы си́це: На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 8 из обе́их служб. На лити́и – стихи́ры стихо́вныя ино́й слу́жбы. Сла́ва, стихи́ра по заприча́стном стихе́ ино́й слу́жбы. На стихо́вне – стихи́ры стихо́вныя пе́рвой слу́жбы. Тропа́рь пе́рвой слу́жбы глаго́лем на вече́рни и у́трени, а тропари́ ино́й слу́жбы глаго́лем, пременя́юще на сла́ву. Седа́льны ино́й слу́жбы глаго́лем на сла́ву. Кано́ны святы́м обе́их служб на 8. По 3-й песни конда́к ино́й слу́жбы и седа́льны обе́их служб. По 6-й пе́сни конда́к и и́кос пе́рвой слу́жбы. Свети́лен ино́й слу́жбы глаго́лем на сла́ву. На хвали́тех – стихи́ры хвали́тныя ино́й слу́жбы.
На Литурги́и: зри уста́в пе́рвой слу́жбы. По заприча́стном стихе́ стихи́ра ино́й слу́жбы, глас 2: Приими́ мя, пусты́не.