Проповеди на праздники:


Служба святых отец Седмаго Вселенскаго Собора

В СУББОТУ НА МАЛОЙ ВЕЧЕРНИ

Стихи́ры воскресны и Богоро́дицы, по обычаю.

НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззвах: стихи́ры Окто́иха, воскресны 3 и восточен един.

Стихи́ры святы́х отцев, на 6, глас 6.

Подо́бен: Отча́янная:

Честныя Собо́ры отцев/ в разная времена составив,/ во едино собра́ единем и те́мже правилом/ зело́ до́бре Патриарх Герман Новый,/ пиша́ купно же и держа догма́ты сих,/ и́же и молитвенники бо́дрственныя сия́ спасения/ Господу предлагает, и па́стве с пастыри.

Закона пи́сание де́тем еврейским положи честну́ю седми́цу,/ се́ни придержащимся и служащим сей,/ юже отцы, стекшеся на Седмом Соборе ма́нием Божиим,/ в шести днех все сие соверши́вшаго,/ и седмый благословившаго,/ честне́йшую соделаша, предел веры изложи́вше.

Троицу, всем от вещей/ миробытия су́щую вину́,/ ясно преда́сте, треблаже́ннии отцы́:/ Три бо и Четыре Соборы, та́инственнейшим словом положи́вше и отмсти́телие явльшеся Православнаго слова,/ стихи́а четыре су́ща,/ и Троицу изъясни́сте,/ создавшую сия́ и мир сотворшую.

Довля́ше и единою жизнь вдохнути/ лежащему сыну служа́щия,/ пророка Елиссея сляче́ние зе́льно;/ оба́че обратися седми́жды и прекланя́шеся сему,/ провозвещая я́ко провидец ваша Соборы,/ имиже умерщвление Божественнаго Слова водуши́сте,/ Ария умертви́вше, и его све́рстники.

Кто Твою́, Спа́се, ри́зу раздра;/ Арий, Ты рекл еси́,/ и́же Троицы пресече́ Единоче́стное Начало в разделения;/ сей отве́рже Тя быти Единаго от Троицы,/ сей и Несто́рия учи́т Богоро́дицу не глаго́лати./ Но Собор, и́же в Нике́и,/ Сы́на Бо́жия Тя пропове́да, Го́споди,/ Отцу́ и Духу Сопресто́льна.

Арий безумный/ Пресвятей раздели Троицы Единовластие/ в три неподо́бная же и чу́ждая существа./ Темже отцы Богоноснии сошедшеся,/ усердно ревностию распаля́еми, я́коже Фесви́тянин Илия,/ духовным отсека́ют мечем, и́же студу научи́вшаго хульному,/ я́коже Дух изре́кл еси́.

Сла́ва, глас 6. Самогласен:

Та́инственный днесь Ду́ха трубы́/ Богоносныя отцы восхва́лим,/ песнопе́вшия посреде Церкве песнь сли́чную10 Богословия:/ Троицу Едину Непременную,/ Существо же и Божество,/ низложители Ариевы и православных поборники,/ молящияся всегда Господу/ помиловатися душам нашим.

И ны́не, Богоро́дичен первый гла́са.

По входе прокимен дне и чтения 3.

Бытия чтение (глава́ 14):

Слы́шав Аврам, я́ко плене́н бысть Лот, брата́нич его,/ сочте́ своя домочадцы, триста и осмьнадесять,/ и погна́ во след их даже до Да́на./ И нападе́ на ня нощию сам и о́троцы его с ним;/ и порази их, и гони́ их до Хова́ла, еже есть ошу́юю Дама́ска./ И возврати всякаго коня содо́мскаго,/ и Лота, брата́нича своего, возврати,/ и вся имения его, и жены́, и люди./ Изы́де же царь Содомский в сретение ему, повнегда возвратитися ему от се́ча Ходоллогомо́рскаго, и с царьми, и́же с ним, во удо́ль Сави́ну; сие же бя́ше поле царе́во./ И Мелхиседе́к, царь Салимский, изнесе́ хле́бы и вино, бя́ше же священник Бо́га Вы́шняго./ И благослови Авра́ма, и рече́: благословен Аврам Богом Вышним, И́же созда Небо и зе́млю;/ и благословен Бог Вышний, И́же предаде́ враги твоя́ под ру́ки тебе́.

Втораго закона чтение (глава́ 1):

Во днех о́нех рече́ Моисей к сыно́м Израилевым:/ ви́дите, преда́х пред лицем вашим землю,/ вшедше, наследуйте землю, юже кля́тся Господь отцем вашим – Аврааму, и Исааку, и Иакову – да́ти им и се́мени их по них./ И реко́х к вам во время о́но, глаголя:/ не возмогу́ един води́ти вас./ Господь Бог наш умно́жил вы есть, и се, есте́ днесь, я́ко зве́зды небесныя, мно́жеством./ Господь Бог отец на́ших да приложи́т вам, я́ко да будете ты́сящами сугу́бо,/ и да благословит вас, я́коже глагола вам./ И взях от вас му́жы мудры, и све́домы, и смы́сленны и поставих их владети над вами:/ тысященачальники, и стоначальники, и пятдесятоначальники, и десятоначальники, и писмоводи́тели судиям вашим./ И запове́дах судиям вашим во время оно, глаголя:/ разслушайте посреде братий ваших и суди́те праведно посреде му́жа, и посреде брата его, и посреде пришельца его./ Да не познаете лица́ в суде́, малому и великому су́диши,/ и не устыди́шися лица человеческа, я́ко суд Божий есть.

Втораго закона чтение (глава́ 10):

Во днех о́нех рече Моисей к сыно́м Израилевым:/ се Го́спода Бо́га твоего́ небо, и Небо небесе́, земля и вся, елика суть на ней./ Оба́че отцы ваша произволи Господь любити я́ и избра семя их по них, вас, па́че всех язык, в день сей./ И обре́жите жестосе́рдие ваше и вы́и вашея не ожесточи́те ктому./ Ибо Господь Бог наш, Сей Бог богов и Господь господе́й; Бог Великий, и Крепкий, и Страшный, И́же не диви́тся лицу, ниже вземлет дар./ Творяй суд пришельцу, и сироте, и вдове, и любит пришельца, да́ти ему хлеб и ри́зу./ И возлюби́те пришельца, пришельцы бо бе́сте в земли Еги́петстей./ Го́спода Бо́га твоего́ да убои́шися, и Тому Единому послу́жиши, и к Нему́ прилепи́шися, и Именем Его́ клене́шися./ Той хвала твоя́, и Той Бог твой, И́же сотвори тебе́ великая и славная сия,/ яже ви́деста очи твои́.

На лити́и стихи́ра храма. Сла́ва, глас 3:

Апостольских преданий изве́стнии храни́телие бысте, святии отцы;/ Святыя бо Троицы Единосущное, православно научи́вше,/ Ариево хуление собо́рне низложи́сте,/ с ни́мже и Македо́ния духобо́рца обличи́вше,/ осуди́сте Несто́рия, Евти́хия и Диоско́ра,/ Саве́ллия же и Севи́ра безглавнаго./ ихже пре́лести испроси́те избавитися нам,/ нескве́рну на́шему житию́ в вере сохра́нитися, мо́лимся.

И ны́не, Богоро́дичен: Без Се́мене от Божественнаго:

На стиховне Окто́иха. Сла́ва, отцев, глас 4:

Молебную па́мять днесь Богоносных отцев,/ от всея вселенныя собравшихся/ во светлем граде Нике́йстем,/ православных собрания, благоче́ствующе, верно пра́зднуем:/ сии бо лю́таго Ария безбожное веление благочестному́дренне низложи́ша,/ и от Кафолическия Церкве соборне того изгна́ша,/ и ясно Сы́на Бо́жия Единосущна и Соприсносущна, прежде век Су́ща,/ всех научиша испове́дати во изображе́нии веры,/ известно и благоче́стно сие изложи́вше./ Темже и мы, Боже́ственным их повелением последствующе,/ известно верующе, слу́жим со Отцем Сыну и Духу Всесвятому,/ во Едином Божестве, Троице Единосущней.

И ны́не, Богоро́дичен: При́зри на моления:

На благословении хле́бов тропа́рь: Богоро́дице Де́во: Два́жды. И отцев, глас 8:

Препрославлен еси́, Христе́ Боже наш,/ светила на земли отцы наши основавый/ и теми ко истинней вере вся ны наста́вивый,/ Многоблагоутро́бне, сла́ва Тебе́.

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь воскре́сен, два́жды. Сла́ва, отцев. И ны́не, Богоро́дичен: И́же нас ради:

Канон воскре́сен со ирмосо́м на 4; Крестовоскресен на два; и Богоро́дицы на два. И святых, глас 8, на 6, егóже краегране́сие: Пою блаженных Собрание Седьмое. Германово

Песнь 1

Ирмо́с: Колесницегонителя фараоня погрузи́,/ чудотворя́й иногда/ Моисе́йский жезл, крестообра́зно порази́в/ и раздели́в море;/ Израиля же беглеца́, пешехо́дца, спасе́,/ песнь Бо́гови воспева́юща.

Песносло́вити Седмое Собрание желающему ми ны́не,/ седмих дарований собор/ даждь ми Паракли́та, Го́споди,/ умудрившаго сей огненноязы́чне/ и ху́льное все языковре́дие умолчати сотворшаго.

Бо́льшее из начала числ седмое:/ ибо создания Божественнаго/ всего первообра́зно бысть,/ всесовершенное преста́ние в седмый день;/ и ны́не всех ересе́й конец/ в Соборе равночисленном.

Победи́в богоборнаго Ария в Нике́и/ древле пастырским жезло́м,/ православными ше́ствовати Церковь уче́нии лик отцев,/ и ны́не о сем посрамил есть образоборцы/ я́ко поборник.

Богоро́дичен: Я́коже отцы благоче́стно научиша,/ исповедующе верно Девическую утробу,/ безболезненно рождшую плотию Безплотнаго:/ покланя́емся же Сему, столпопи́шуще изображение, и че́стне облобыза́ем.

Катавасия: Отверзу уста моя:

Песнь 3

Ирмо́с: Утверждей в нача́ле небеса́ ра́зумом/ и зе́млю на вода́х основа́вый,/ на ка́мени мя, Христе́, за́поведей Твоих утверди́,/ я́ко несть свят, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

Не поколеба́тися Христове неруши́мей Церкви,/ от Него тайнонауча́еми, Божественнии пастыреначальницы,/ и́же сию поколебати хотящия,/ я́коже антихристовы ча́сти,/ от благочестивых отри́нуша.

Очищает мутныя и ти́нныя пото́ки,/ от источник спасения поче́рп,/ и жаждущия люди Христовы/ насыщает учений струя́ми отцев сословие.

На ненавидящих истинно/ и христианооглагольников Собрание христолюбных Седмое в светлем граде Нике́йстем бысть,/ егóже ца́рие Ирина и Константин защитницы.

Богоро́дичен: Всяк да отступит нечести́вый,/ не почитаяй икону честну́ю Богоро́дицы/ и Сию́ не пропове́дуяй, Христа́ Богому́жно ро́ждшую,/ и во огнь да отшле́тся/ сгара́ти несожже́нно.

Конда́к и икос: воскре́сен.

Та́же седа́лен отцев, глас 4.

Подо́бен: Скоро предвари́:

Свети́льницы пресветлии и́стины Христовы ми́ру яви́стеся на земли́,/ вои́стинну блаже́ннейшии отцы Боговеща́нии,/ изсуши́вше е́реси хульных языкобо́лий/ и угаси́вше пламеновидная злосла́вных смуще́ния./ Темже я́ко иерарси Христовы/ молитеся спасти́ся нам.

Ин седа́лен отцев, глас 2:

От начала бори́тельный Арий/ свире́по насилие наве́д, Спа́се, на Це́рковь Твою́,/ но сие подвигше отеческая воинства того победи́,/ и Единосущное Слово Отцу́ верно Тя славят.

И ны́не, Богоро́дичен:

Скоро нас предвари, Де́во Ма́ти Чи́стая;/ от враг нас исхити́, ху́лящих на Тя,/ сокруши языкобо́лия ересе́й вся,/ разреши́ крепостию Твое́ю стремления тех,/ да разумеют, я́ко едина Богомати еси́,/ моли́твами Твоими православных совокупле́ние спасающая.

Песнь 4

Ирмо́с: Ты моя кре́пость, Го́споди,/ Ты моя и сила,/ Ты мой Бог, Ты мое ра́дование,/ не оставль не́дра Отча/ и нашу нищету́ посети́в./ Тем с пророком Авваку́мом зову Ти:/ си́ле Твое́й сла́ва, Человеколюбче.

Глагол Божий иму́ще, стрелу́ и меч,/ вся ку́пно ты́я закала́ют злоумныя/ о́бразом Крестным,/ не чтущия равно изображения Христова, Богоро́дицы и всех святых,/ отцы Богови́днейшии.

Я́коже седмию труба́ми/ Иерихо́нския сте́ны в седмом обхождении падо́ша;/ тако си́ми седмию Соборы/ весь сонм, на Бо́га вознося́щийся, низведе́н в бездну/ в Собрании Седмом благогла́сных труб Духа.

Юношеское настоя́ние показу́я/ и Боже́ственною ре́вностию распаля́емо,/ отеческое множество,/ я́коже Илия, сту́дныя священники умертви́ло есть./ Тем со дерзнове́нием Христове иконе/ любе́зно покланятися научи́ло есть.

Богоро́дичен: Ты моя надежда, Всечистая, Ты мое и пение,/ Ты мое пристанище, Ты мое исправление, яже Бо́га Слова Отча Вопло́щшагося несочта́нно родила́ еси́./ Темже Твое́й несомне́нно покланяюся иконе,/ крепостию Твое́ю укрепляемь.

Песнь 5

Ирмо́с: Вску́ю мя отри́нул еси́/ от лица Твоего́, Све́те незаходимый,/ и покры́ла мя есть чужда́я тма окаяннаго,/ но обрати́ мя, и к свету заповедей Твоих/ пути моя напра́ви, молюся.

Высо́кою мыслию сразсмотри́вше,/ ана́феме образобо́рцев преда́ша,/ я́ко чужда́я сих му́дрствовавших, честни́и отцы;/ и честь Христове иконе, я́коже ле́по,/ воздая́ти повеле́ша.

Ны́не время веселия,/ ны́не день спасения яви́ся,/ возвеселимся у́бо и Христу́ радостно возопии́м:/ мир даждь нам Твой/ моли́твами отцев Седма́го Собора, Человеколюбче.

Богоро́дичен: Благоутробия ра́ди милости,/ от Девы родися Сын Божий невра́щно,/ чу́ждее нося́, я́ко Свое,/ и зра́ком сим опи́санный, зри́тся волею,/ по Существу Сый Неопи́сан.

Песнь 6

Ирмо́с: Очи́сти мя, Спа́се,/ мно́га бо беззакония моя,/ и из глубины́ зол возведи́, молю́ся;/ к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя,/ Боже спасе́ния моего.

Да ка́плют сладость го́ры и радость:/ ерети́ческое бо множество изгна́ся,/ горький излива́ющее яд,/ святы́х икон отверже́ние.

Небо и земля согласно да празднуют/ Дще́ре Бо́жия вели́чие:/ ибо велича́ется, отмета́ющи Сию́ умаляющия.

Богоро́дичен: Ма́терний Сын, И́же О́тчий пе́рвее безма́терен,/ безотчий же Боголе́пно родився/ и возродив мя;/ те́мже Рождшую с Рожденным образу́я, облобыза́ю.

Конда́к, глас 6.

Подо́бен: Рукопи́саннаго

Иже из Отца́ возсияв, Сын неизрече́нно/ из Жены́ роди́ся сугу́б естеством,/ Егóже ви́дяще, не отмета́емся зра́ка изображения,/ но, сие благоче́стно начерта́юще,/ почитаем верно./ И сего ради истинную веру Церковь держа́щи,/ лобыза́ет икону вочелове́чения Христо́ва.

И́кос:

Хотяй Всещедрый Бог нас воздвиза́ти при́сно/ к памяти соверше́нней Своего́ вочелове́чения,/ подло́г сей предаде́ человеком,/ шароде́ланьми11 икон честны́й возобража́ти зрак;/ я́ко да сия́ во зре́ниих ви́дяще,/ веруем, яже словом слышахом,/ разумеюще я́ве дея́ние и имя,/ начерта́ние и страдания святы́х мужей,/ и Христа́ Венцода́вца,/ венцы́ подающа святым, страдальцем же и мучеником./ ихже ради ясне́йше истинную веру держа́щи, Церковь лобызает икону вочеловечения Христова.

Песнь 7

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния/ огнь устыде́ся в Вавило́не иногда́,/ сего ра́ди о́троцы в пещи́ ра́дованною ного́ю,/ я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху:/ благослове́н еси́, Боже отец на́ших.

Побеждаются догма́тами/ Богоглаго́ливых мужей ересенача́льницы,/ образо́в честь первообра́зным изобразу́ющих право,/ я́коже рече́ Великий Василий:/ благословен Бог отец на́ших.

Хра́ми удобря́ются, светлыми иконами украшаемии днесь;/ сего ра́ди мир в це́рквах, па́че всех человек красне́йшему добро́тою,/ совоспева́ет поющему:/ благословен Бог отец на́ших.

Свет облиста́, дале́че тьма, нечести́вии отгна́ны./ Сего ради всяческая света испо́лнишася,/ Светодателя Христа́ с веселием поют и глаголют:/ благословен Бог отец на́ших.

Богоро́дичен: Пречистая Владычица, едина всех спасения надежда,/ Яже стра́шно рождшая Царя царей Христа,/ на руках Своих Сего Младенца нося́щи,/ спокланяема есть опи́санне, я́коже отцы глаголют.

Песнь 8

Ирмо́с: Седмери́цею пещь/ халде́йский мучи́тель/ Богочести́вым неи́стовно разжже́,/ Си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев,/ Творцу и Изба́вителю вопия́ше:/ о́троцы, благослови́те,/ священницы, воспойте,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Законополага́ет у́бо изя́щнейше отцев сосло́вие,/ Богочести́вым имстви́тельное поклонение/ и возставле́ние священныя иконы Христовы;/ любоблагочести́вии же ле́тнюю па́мять я́ко чада совершаем благопослушли́вая оных,/ и любо́вию образ Христов лобыза́ем.

Седмокра́тно преклони́ху смиренных высокому́дреннии/ и любодоброде́тельных стремления пресеца́ху,/ имиже оглаго́ловаху Боже́ственная деяния их;/ но и́же Седмаго Собора соше́дшиися отцы в Нике́и/ гордыню оных а́бие истерза́ша седмокра́тнейше.

Стре́лы младенец бывают псало́мски старому́дрствующим младому́дренных язвы и раны;/ Боже́ственною же силою изнемога́ют язы́цы мно́зи,/ хулы́ на высоту глаголющих;/ и всяк, кто Отца, Сы́на и Духа, Бо́га Единаго, не весть,/ Всевиновнаго и Единаго.

Богоро́дичен: Зи́ждется Младенец самово́льне милости ра́ди, Зижди́тель от чи́стых крове́й Твоих,/ соблюдаяй Тя по рождестве Преочище́нну всю Чистую/ и очища́яй оскверненный образ./ Темже на иконах соизобража́ется Тебе́,/ естеством быв Человек, Бог Сый естеством.

Песнь 9

Ирмо́с: Ужасе́ся о сем Небо,/ и земли́ удиви́шася концы,/ я́ко Бог явися челове́ком пло́тски,/ и чре́во Твое́ бысть простра́ннейшее Небе́с./ Тем Тя, Богоро́дицу,/ А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Ве́лий крепостию и сове́том вся содержай,/ Непостижи́ме Еди́не Бо́же,/ держа́внейше Всенача́льниче, Всецарю́,/ Церковь утверди, в православии Твое́м соблюдая,/ отцев всеславных, изобличающих злосла́вие, мольба́ми.

Великих че́стей сподо́бистеся на земли,/ Небому́дрении святии,/ я́ко Христово изображение любе́зно почто́сте./ И ны́не сень отложи́вше, и покрывало пло́ти,/ самолично Сего в Лице́ зрите́,/ и бо́льших сподобля́еми.

Да накажемся всевоинством ва́рварскаго безсловесия,/ еже попусти́л еси́ на ны;/ тех стремление и дерзость Сам сокруши́/ и ве́рным споборствуй, надеющимся на Тя, Вседе́телю,/ благодерзнове́нными моли́твами святы́х отец,/ ихже совершаем память.

Богоро́дичен: Разуме́ти тайну страшнаго Твоего́ Рождества никакоже может ум человеческий, но ниже́ А́нгельский высокоу́мный,/ я́ко Бо́га Ты родила́ еси́ Воплощеннаго, па́че естества./ Тем Тя, Богоро́дицу, ве́дуще и со О́нем напису́юще, величаем.

Свети́лен воскре́сен, Сла́ва, отцев.

Подо́бен: Ду́хом во святи́лищи:

Отцы Небому́дреннии, на Седмом Соборе собра́вшиися,/ молитву прилежну Троице принеси́те,/ еже избавитися от всякия ереси и суда вечнаго,/ Царствие же получи́ти нам Небесное,/ ваш Собор Боже́ственный воспева́ющим.

И ны́не, Богоро́дичен:

Мольбами, Преблаги́й Го́споди, Матере Твоея́/ и и́же на Седми Соборех собравшихся отцев/ Церковь утверди́ и веру укрепи́,/ и Царствия Небе́снаго вся покажи́ прича́стники,/ егда прии́деши на землю суди́ти всю тварь.

Воскреснаго же светильна Богоро́дичен не глаголется, но отцев.

На хвали́тех стихи́ры воскресны 4, и отцев 4, глас 6:

Подо́бен: Все отло́жше:

Все собравше душе́вное худо́жество/ и Боже́ственным Духом разсмотри́вше/ Небесный и честны́й Си́мвол веры,/ честни́и отцы Богопи́санне начерта́ша;/ в немже я́вственнейше/ Рождшему Собезнача́льнаго Слова научают/ и всеи́стинно Единосущнаго,/ апостольским после́дующе проявле́нно учением,/ благосло́внии и пребогатии истинно,/ и Богомудрии.

Стих: Благословен еси́, Го́споди, Боже отец на́ших,/ и хвально, и прославлено Имя Твое́ во веки.

Все прие́мше умное сияние Свята́го Духа,/ преестественнейшее благословие/ краткими глаголы и многим ра́зумом/ Богодохнове́нно провеща́ша,/ я́ко Христовы проповедницы,/ Евангельских предста́телие учений, блаженнии,/ и благочестивых преданий,/ свыше приемше сих откровение я́ве/ и, просве́щшеся, изложи́ша веру Богонауче́нную.

Стих: Соберите Ему/ преподобныя Его́.

Все собравше пастырское искусство/ и ярость дви́гше ны́не пра́веднейшую,/ отмсти́тельне тя́жкия отгна́ша и па́губныя во́лки,/ пра́щею Ду́ха изве́ргше от церковнаго исполнения/ па́дшия я́ко к смерти,/ и я́ко неисцельно неду́говавшия,/ Божественнии па́стырие,/ я́ко раби́ и́стиннейшии Христовы/ и Божественнаго пропове́дания таи́нницы свяще́ннейшии.

Сла́ва, глас 8. Георгия Никомиди́йскаго:

Святых отцев лик,/ от конец вселенныя сте́кшийся,/ Отца, и Сына, и Ду́ха Свята́го,/ Едино Существо научи́ша и Естество,/ и тайну Богословия ясно преда́ша Церкви;/ ихже, похваляюще верою, ублажи́м, глаголюще:/ о Боже́ственный по́лче,/ Богоглаго́ливии ору́жницы ополче́ния Госпо́дня,/ зве́зды многосветлыя мысленныя тве́рди,/ та́инственнаго Сиона необори́мии столпи́,/ миродохнове́ннии цве́ти ра́йстии,/ всезлата́я уста Слова,/ Нике́йская похвало́, вселенныя украше́ние, прилежно молитеся о душа́х на́ших.

И ны́не, Преблагословенна еси́, Богоро́дице Де́во: Славосло́вие вели́кое, и отпу́ст. И обычное исхождение в притвор.

Сла́ва, и ны́не, стихи́ра Евангельская.

НА ЛИТУРГИ́И

Блаженны воскресны на 6; и отцев песнь 3 на 4. По входе тропа́рь воскре́сен и отцев. Та́же конда́к воскре́сен; Сла́ва, отцев; И ны́не, Богоро́дицы. Проки́мен прежде воскре́сен; таже песнь отцев, глас 4: Благословен еси́, Го́споди, Боже отец на́ших, и хвально и прославлено Имя Твое́ во веки. Стих: Я́ко праведен еси́ о всех, яже сотворил еси́ нам. Апостол дне, и отцев, к Евреом зача́ло 334. Аллилуия гласа и отцев, глас 1: Бог богов, Господь глагола: Стих: Соберите Ему преподобныя Его́. Ева́нгелие дне и отцев, от Иоанна зача́ло 56. Причастен: Хвалите Го́спода с Небес: Другий: Радуйтеся:

* * *

Подобает ве́дати, я́ко по 11-м дни сего месяца, в прииду́щую неделю па́мять совершаем святы́х отец, и́же на Седмом Вселенском Соборе в Никеи собравшихся второе, святы́х отец 365, на извержение и потребление безбожных учений христоненавистных и христианооглагольников, иконоборцев, Копрони́ма и ему смудрствующих, окаянных епископов и несвященных архиере́ев, и тех безбожнаго и сквернаго соборища.

И аще случится 11 день настоящий в неделю, поется в то́йже день служба святы́х отец Седмаго Собора. Аще же в среду, поется служба их в мимошедшую неделю; аще же в четверток, поется служба их в прииду́щую неделю.

Рядоваго же свята́го служба оставляется и поется, егда разсудит екклисиа́рх.

В НЕДЕЛЮ, ближайшую к 11-му октября

И́НА СЛУЖБА СВЯТЫ́Х ОТЕЦ СЕДМАГО ВСЕЛЕНСКАГО СОБОРА, БЫВШАГО ВТОРАГО В НИКЕИ, О СВЯТЫ́Х И ЧЕСТНЫ́Х ИКОНАХ

На Го́споди воззвах: стихи́ры, глас 8.

Подо́бен: И́же во Еде́ме рай:

В плоти я́вльшагося Иису́са,/ по Божеству неопи́сана Суща присно,/ опи́сана же в нас, в толстоте12 телесней,/ Единаго Суща составом вку́пе,/ Сего плотию описа́ем человечески, а не Божески,/ и поклоняемся на дщицах единственне, а не дво́ически,/ Един бо Господь, всею благостию я́влься на земли, не оставль Отца,/ но лесть идольскую разори́в/ и предложив нам кланятися человекообра́зней иконе Его́.

Неви́димому Естеству Христову ничтоже подо́бно,/ нигде же бо виден бысть Бог,/ ви́денныя же плоти вописа́ем воображе́ние, я́ко ви́дехом лице́ Его́,/ не тако бо верующии вочелове́чению Его́ при́зрачна являют, прилагающеся злому,/ мы же, верующе, непри́зрачно Облекшася в образ наш/ и, того прии́мша все свое́ние без се́мене,/ поклоняемся Того Богому́жному телописа́нию верно.

На лоне О́тчи Сущаго Бо́га Неопи́саннаго,/ на руку́ Материю опи́сана испове́дающе, ве́рнии,/ благоче́стно вообра́жаем,/ в образе бо есть нашем, И́же со Отцем Необъя́тый и объя́тый в Матери,/ тамо Невоображе́нный и зде воображе́н во челове́честе,/ вся сугу́бная Его́, Боже́ственная же и человеческая сказа́ния Его́,/ я́ко Единому отъя́ту и с отъи́мша и сочета́ния Его́./ Того ради вообража́юще,/ Твое́й иконе поклоняемся, Христе́.

На стихо́вне стихи́ры Окто́иха.

Сла́ва, отцев Собора, глас 8:

Подо́бен: И́же во Еде́ме рай:

Образы видяще вашего телесе, святи́и,/ и, верою целу́юще я,/ чуди́мся вашим подвиго́м, суди́щем,/ яже подъя́сте твердо Христа́ ра́ди,/ яже бо слово представляет Книгами Святыми,/ сия́ бо Писание показа́ет ка́пы13 пе́стрыми,/ вку́пе Богоугодную обретающе пользу душа́м своим, Христа́ славословим,/ равно А́нгелом показавшаго вас,/ иконобо́рца, я́ко ла́юща, отгоня́юще.

И ны́не, Богоро́дичен, глас и подобен то́йже:

Огнено́сною купино́ю Моисей/ сподо́бися ви́дети Тя воображаему, Богоро́дице, тайну,/ Тебе́ же ясне́е мы в науче́нии бы́хом,/ видяще образ Твоего́ зра́ка,/ емуже покланятися сподо́бленнии,/ благода́ть приемлем абие, от Твоего́ заступления приходящую нам,/ едина бо обою́ икона на Первоо́браз и славе, и че́сти приобщается свойству,/ подобию существа изменя́я,/ юже чтуще, досто́йно Тя воспеваем, Приснодево.

Тропа́рь, глас 2:

Пречи́стому о́бразу Твое́му покланя́емся, Благи́й,/ просяще прощения прегреше́ний на́ших, Христе́ Боже:/ волею бо благоволи́л еси́ плотию взы́ти на Крест,/ да изба́виши, яже созда́л еси́ от рабо́ты вражия./ Тем благодарственно вопие́м Ти:/ радости исполнил еси́ вся, Спасе наш,/ прише́дый спасти́ мир.

Канон, глас 8.

Песнь 1

Ирмо́с: Песнь возслем, лю́дие,/ Чу́дному Бо́гу нашему,/ свободи́вшему Изра́иля от рабо́ты,/ песнь победну́ю пою́ще и вопию́ще:/ пои́м Тебе́, Единому Влады́це.

Вси славу дади́м Бо́гу,/ мирови возсиявшему, плотска́го Его́ ви́дения образом/ и разори́вшему и́дольскаго служения всяку лесть от человек.

Тело приим опи́сано Безплотный Бог наш,/ изво́ли я́ко во всех и в написа́нии виден бы́ти,/ тем образ Твой сей Богомужия вообразующе свойством, покланя́емся.

Божественным дохнове́нием ум многий вообразова́ти,/ рече́ Христово образование,/ Василий же паки на Первоо́браз честь иконы менова́ти верно взывает.

Вся́кое вопие́т Боже́ственное Писа́ние,/ я́ко едино обнови́ свое́ние естеством Христос, вочеловечився,/ вы же вво́дите два, в нечестии Спа́са необразопи́сано пи́шуще.

Грядите ны́не прочее, еретицы́,/ Боже́ственным поклони́мся священнообра́зным зраком:/ Христову о́бразу с Богома́терию и святы́х всех, Бо́гу угоди́вшим.

Едино Божество в Трех Ли́цех пропове́дается/ Богосло́вящим нам Безначальна Отца, Слово рождшаго,/ от Того и Дух присносущно изходя́щий.

Богоро́дичен: Честь до́лжнующе Ти, Чи́стая,/ я́ко воистину Матерь Тя Божию, явльшуюся Воплоти́вшагося,/ Божественную икону Твою́ любо́вию вообража́юще,/ покланя́емся ей до́лжно.

Песнь 3

Ирмо́с: Несть свят, я́ко Господь,/ и несть пра́веден, я́ко Бог наш,/ Егóже поет вся тварь:/ несть праведен, па́че Тебе́, Го́споди.

Видится Пло́тский и Безплотный Бог/ и воображается зраком человеческим, Безчисленный,/ да и́же сущая злобою омрачшая, соли́чны14 покажет Своя.

Икон в ви́дении ви́дяще Твое́ при́сно сошествие, Го́споди,/ пое́м державу Твою́ и, образ чтуще,/ ум возносим Божественней ве́щи.

Христово писа́ется, что льститеся, злольсти́вии,/ не я́ко Бог, но я́ко Человек, сугу́бен показу́ется,/ Егóже икону чтуще,/ Тому возно́сим славу служения нашего.

Троице Пресущественная и Пребоже́ственное Единство,/ разделением Единство и паки име́ющи Ли́цы Естеством,/ в еди́но ны сочета́й хотение Твоих заповедей.

Богоро́дичен: Храм Тя Богоустроенный прописа́л есть Моисей,/ Серафимом покрываемый святы́х святая,/ прообража́я Твое́, Де́во, Рождество неизрече́нное,/ Христа́ плотию напи́сана быти.

Седа́лен, глас 7. Самогласен:

Истинных повелений светлости/ и благолепных икон воображе́нием/ Церковь Твоя́ украси́вшися,/ страсте́м Твоим похвали́ся, Христе́ Боже наш,/ и тех ра́ди в едину веру возводи́ми,/ сла́вим непостижимое Твое́ величествие.

Песнь 4

Ирмо́с: Из горы́ приосене́нныя, Сло́ве, пророк,/ Единыя Богоро́дицы,/ хотя́ща воплоти́тися, Богови́дно усмотри́/ и со страхом славосло́вяше си́лу Твою́.

Дщи́цу разумную, добро сочета́нну всем,/ иконное пи́сание Твоих чудес почита́юще, имеем, Всещедрый,/ я́ко Ева́нгелие Твое́ второ́е.

Я́ко воистину Тебе́ тело приимшу плотя́но,/ ви́димое виде́ние вообра́жаем,/ не начерта́ющие, ибо Его́ в мене́нии не разумевают, Тебе́, воплощшагося Христа.

Ты погуби́ идоли ле́стныя/ и Свою нам предложи́ икону,/ да Егóже чтуще,/ Того же видения содержа́ще, не льстимся.

Честь первоо́бразным суща иконам укаря́ете,/ чтите сия, о неми́и, прочее познайте, льстивии,/ ка́мо злоче́ствуете, отгоняюще икону Христову.

Разумно видно Нераздельно Единство в Единора́слену Троицу простира́юще,/ Единаго Бо́га над всеми славословим/ и Соста́вы Три проповедаем.

Богоро́дичен: Ты во святы́х еси́ Пресвятая/ и в достойных еси́ Предостойна,/ я́ко Бо́га всех раждаеши/ и но́сиши описа́ема плотию Твое́ю, Чи́стая.

Песнь 5

Ирмо́с: От но́щи неве́дения/ Богове́дением просвети́вый концы,/ просвети́ мя утром человеколюбия Твоего́, Го́споди.

Иже и́дольскую лесть плотски́м Свои́м зра́ком разорив, Христе́,/ спаси́ чтущая Твой плотоявле́нный образ верою.

Божественную красоту паки Церковь прии́мши, украси́ся,/ о́бразы сияющи пришествия Твоего́, Го́споди.

Описа́ние Божества́ везде чу́жде сый безбожным,/ мудрии Сего не написа́хом,/ едино же плотско́е лице Христово.

Обруга́нием иконы Христовы врази́ я́ве показа́стеся,/ приимите разшибении печать Царствия Его́.

Троическое Едино безчи́слено сильное Естество славяще,/ Едино Пресоверше́нное от Три Совершен воспои́м.

Богоро́дичен: Всею честию Боголепно Тя чтуще, Чи́стая,/ и того чтим Твоего́ плотови́дения образа Твоего́.

Песнь 6

Ирмо́с: Я́коже проро́ка избавил еси́/ из глубины́ преиспо́дния, Христе́ Бо́же,/ и мене́ от грехов моих изба́ви я́ко Человеколюбец/ и упра́ви живо́т мой, молюся.

Да радуется тварь, своего́ Зиждителя и Бо́га видящи то́ю созидающася,/ непретваря́ема же и написа́ема плотию, а не Божеством.

Пришед к челове́ком,/ восхотел еси́ образ человечь прияти,/ то написа́юще, Спа́се,/ целу́ем на воспоминание смотре́ния Твоего́.

Свята́го образа плотскаго Твоего́ видения зряще, Христе́,/ на ра́зумы возносимся Божественнаго Твоего́ Естества,/ оставльше до́лу плотский смысл.

Соста́вы Трое, аще и Естеством Едино Божество есть,/ во И́же крестимся, Имже служим,/ Отец, Слово и Дух Сово́зрастен.

Богоро́дичен: Царский образ пи́санием вообража́юще Твой, Владыко,/ всех Царя Тя Матерь сла́вим/ и, чтуще Того, Тебе́ славу возсылаем.

Песнь 7

Ирмо́с: О́троки ороси́вый в пещи́/ и Де́ву сохрани́вый рождшую Тя по Рождестве,/ благослове́н еси́, Боже отец на́ших.

Написа́яй вся рукою Своею/ и на дщи́це нося написа́тися человекообразно,/ благослове́н еси́, Боже отец на́ших.

Иже свойствы всеми человеческими воплощся, кроме́ единаго греха, Спасе,/ о сем и алкание прия́т, жажду же, я́ко во плоти описа́тися,/ благослове́н еси́, Боже отец на́ших.

Иже из безначальна Твоего́ рождества имея Сына, соприше́дша,/ исходна же и Духа,/ благослове́н еси́, Боже отец на́ших.

Богоро́дичен: Воображающе Божественную Твою́ икону, я́ко печать являющу,/ Царское имя Твое́ в поклоне́ние и́мам своем,/ Богоро́дице Чи́стая.

Песнь 8

Ирмо́с: На горе́ святе́й просла́вльшася/ и в купине́ огне́м/ Присноде́вы Моисе́ови та́йну я́вльшаго,/ Го́спода по́йте/ и превозноси́те во вся ве́ки.

Неизрече́нных видений обличил ти́нными де́лы ви́дев Моисей, воображаше,/ мы же я́вльшагося в телеси зраковообра́жающа Тя, Христе́,/ пое́м во вся ве́ки.

Воображающе иконы вещьми́, не ве́щи покланя́емся несмы́слено,/ но на ней ту ста́вльшаго Го́спода Славы,/ Егóже превозносим во вся ве́ки.

Святых всечестны́я иконы,/ я́ко исцеления нам совершающа,/ и́же к ним на́шего доброчи́нства верою покланяемся,/ и благоуха́нии чтим,/ и свеща́ем во вся ве́ки.

Икону Христову злосло́вяще,/ жидо́вским прельститеся гневом,/ от полу́ Тому безчествующе,/ о́ни бо О́ному,/ Того же вы иконе ругающеся.

Пре́жде Су́щаго пре́жде безчи́сленных век/ с Сы́ном же и с Ду́хом Святы́м вседержи́тельне ца́рствующаго Го́спода/ по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.

Богоро́дичен: По всему́ досто́йно Тя чту́ще/ и Боже́ственному покланя́емся о́бразу Твое́му,/ показа́юще зде честно́е, Влады́чице, миру,/ Ю́же песносло́вим во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Проявле́нное на горе́ законополо́жнику во огни́ и купине́/ Рождество́ Присноде́вы/ в на́ше, ве́рных, спасе́ние,/ пе́сньми немо́лчными велича́ем.

Пребыва́я Неопи́санный я́ко Бог по Естеству,/ написа́ешися, Го́споди, челове́ческим существо́м,/ да уверит обое́ име́ти, непри́зрачствовав, та́инство.

Ты, преда́вый нам свы́ше от святы́х в телописа́нии/ и веще́ственнем сказа́нии Ве́тхаго и Но́ваго Завета,/ вся чудеса́ Твоя́, Го́споди.

О Христе́ мой, како стерплю́ Твое́ терпение,/ я́ко претерпе́л еси́, ви́дя Свой телообразный вид,/ укаряема честнаго образа/ и дерзких не спали́л еси́.

Отъи́мшим красоту церковную/ и прозвавшим ю́ я́ко куми́рницу обруга́нием святы́х икон/ буди анафема вечная.

Тресветлое, Го́споди, Твоего́ Единоначалия явленными сиянии в ум наш блистая,/ от льсти многостро́енныя обращаеши в единственное обоже́ние.

Богоро́дичен: Ты еси́ ереси прогоняющи, Чи́стая, Нестория расторгнувши, на Тя хулу́ ре́кша,/ Сама и ны́не враги иконы Своея и Сы́на Твоего́ победи́.



Проповеди на праздники:

Наверх