Служба святых мученик Терентия и Неонилы и чад их: Сарвила, Фота, Феодула, Иеракса, Нитта, Вила, Евникии и преподобнаго отца нашего Стефана Савваита, творца канонов
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры мучеников, хлас 4.
Подо́бен: Я́ко до́бля:
Многообра́зным му́кам мужески приобщи́вшеся,/ вражия возношения низложи́сте,/ испове́дающе, блаженнии, пред мучители Явльшагося нас ради дебельство́м плоти,/ и пречистыя страсти претерпевши волею,/ и источи́вша ми́ру просвещение и безстрастие.
С Тере́нтием возсия́ Неони́ла славная,/ Ни́тта же и Сарви́л чуднии,/ Фот же и Иера́кс с си́ми законно пострадавше/ и огнь мучений Боже́ственною росою Ду́ха угаси́вше/ и быша столпи́ благоче́стия, и благоприятныя жертвы, и приношения пречиста.
Я́ко многосветлое солнце,/ с луною совоку́плься Неони́лою,/ родил еси́, о Терентие, лик звезд седмочи́слен,/ мученическою кровию обагри́вшихся,/ и светлое испущающих сия́ние,/ вселившихся же в невече́рний покой,/ идеже всех страда́лец стада́ све́тло ликовству́ют.
И́ны стихи́ры преподо́бнаго, глас 8.
Подо́бен: О пресла́внаго чудесе́:
Отче Богоносне Стефа́не,/ Боже́ственным смы́слом ум укрепи́в светле́йше,/ ярость же мужеством, целомудрием желание,/ правдою же всю си́лу души́ управил еси́./ Мудролю́бнейше колесни́цу прекра́сну доброде́телей состро́ил еси́,/ на нюже всед, радуяся, возшел еси́ к высоте́, славне.
Отче Богоносне Стефа́не,/ Богословием ум просвети́л еси́, преподо́бне,/ я́коже копиено́сную ярость/ простира́я на хульныя, отче, еретики́,/ возжелев пищи вышния,/ ея́же сподо́бился еси́ причасти́тися, чудне,/ предстоя́ Престо́лу Всецаря и Вседержителя.
Отче Богоносне Стефа́не,/ воздержа́нием ум утучня́я всегда,/ к Первовино́вному востещи́ сотворил еси́,/ и отвергл еси́ мира смуще́ние, и молвы́ оттря́с,/ ума́ чистотою сраствори́вся, всемудре, с желанием, вои́стинну крайним,/ Богому́дре преподо́бне.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен. Подобен то́йже:
Девства сосу́д/ и чистое Божие и красное жили́ще,/ молю Тя, всечестно́е,/ душу мою уте́ши,/ озло́бленную ядом змии́ным и умерщвле́ную преступле́ньми,/ я́ко да сла́влю Тя,/ верныя вся возвеличившую, Богора́дованная.
Крестобогоро́дичен, подобен то́йже:
Что зримое виде́ние,/ еже Моими очесы́ видится, о Владыко,/ содержа́й всю тварь,/ на Древо воздви́жен быв,/ и умираеши, всем дая́й Жизнь,/ Богородица, пла́чущи, глаго́лаше,/ егда узре́ на Кресте́ возноси́ма,/ из Нея неизреченно возсиявшаго/ Бо́га и Человека.
Тропа́рь, глас 4:
Му́ченицы Твои, Го́споди,/ во страданиих своих венцы́ прияша нетленныя от Тебе́, Бо́га на́шего:/ имуще бо кре́пость Твою́,/ мучителей низложиша,/ сокрушиша и де́монов немощны́я де́рзости,/ тех моли́твами/спаси́ ду́ши на́ша.
Сла́ва, тропа́рь Стефа́на, глас 5.
Воздержанием житие украси́ и страсти умертвив,/ посрамил еси́ вражия прилоги, о́тче Стефа́не,/ и преложися к Бо́гу, чудотворец показася,/ в вечней сла́ве со А́нгелы ликуя,/ с ними же моли́ поми́ловати ду́ши на́ша.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
НА У́ТРЕНИ
Канон Окто́иха един, и святы́х два.
Канон мучеников. Глас 4.
Песнь 1
Ирмо́с: Отве́рзу уста моя,/ и наполнятся Духа,/ и слово отры́гну Царице Матери,/ и явлюся, све́тло торжествуя,/ и воспою, радуяся, Тоя чудеса.
Глубиною обуреваем греха, Человеколюбче,/ к единой пучи́не благоутробия Твоего́/ взираю очесы́ моего се́рдца,/ окорми́ и спаси́ мя страстоте́рпец моли́твами.
Незаходимое вас Солнце звезды показа на тверди Церкве Своея,/ озаряющия сиянием по́двиг,/ мученицы прехвальнии, сея́ исполне́ние.
Веры побо́рницы, Церкве утвержде́ние,/ Тере́нтий быст, Нитта́ же, Сарви́л, Феоду́л, Ие́ракс, Неони́ла,/ и Ви́л чу́дный, Евни́кия же и Фо́т.
Богоро́дичен: Радости нам Хода́таица, я́ко приемши полноту́ всего Божества́,/ яви́лася еси́, Всенепоро́чная./ Темже вси Тебе́, еже ра́дуйся,/ со А́нгелом согласно зовем, Богорадованная.
Ин кано́н преподо́бнаго. Глас 8.
Песнь 1
Ирмо́с: Пои́м Го́сподеви,/ прове́дшему люди Своя сквозе́ Чермно́е море,/ я́ко Един славно прославися.
Всю мою мрачную, отче, мглу уныния/ светом Боже́ственным разори,/ Божественную благода́ть пода́в, Стефа́не, пети па́мять твою́.
Единый тебе́ доброде́телей иску́с ве́дом,/ мирски́я бо всеконечно зло́бы не приял еси́,/ от младенства Бо́гу, Стефа́не, возложе́н.
Всего Христу́ Спасу ты тебе́ сама́го привед воздержательно,/ заколение све́тло благоприятно,/ безсмертнаго жития, славне, был еси́ причастник.
Положи духо́вная молния столп тя всесве́тел,/ прие́мша достояние службы та́инственныя,/ вся верныя озаря́ющая.
Богоро́дичен: Пречистая Богоро́дице, всех радосте,/ Яже Бо́га в Твое́й утробе вмести́вши, Нескве́рная,/ изба́витися от враг моли́ся поющим Тя.
Песнь 3
Ирмо́с: Не мудростию, и силою, и богатством хвалимся,/ но Тобою, О́тчею Ипоста́сною Мудростию, Христе́:/ несть бо свят,/ па́че Тебе́, Человеколюбче.
Я́коже солнце со многосветлою луною,/ соединяем Неони́ле славный Тере́нтий,/ породи́ звезд седмочисленный лик мучеников Христовых.
Сокрушение твои́х уде́с, страдальче Тере́нтие,/ пре́лести ко́сти, я́коже прах, истни́,/ тебе́ же исхода́таи славу неизглаго́ланную.
Златы́ми впери́вшися крилы́, Евники́е,/ беззаконных лове́ц коварствия избе́гла еси́/ и внутрь вселилася еси́ чертога мысленнаго.
Богоро́дичен: Тя Мудрость Бо́жия чистейшее селение обре́тши,/ от Твоих чистых крове́й воплотися,/ и по Рождестве нетленну показа́.
Ин
Ирмо́с: Страх Твой, Го́споди,/ всади́ в сердца́ раб Твоих/ и буди нам утверждение,/ Тя во истине призывающих.
Скверня́щих в житии человеческия ду́ши избежавши тя, Стефа́не, плотски́х,/ очисти пусты́ня изде́тска/ Боже́ственным промышлением.
Небесное иму́щии житие́, по́стницы тя приемше,/ утверди́ша, блаже́нне, страхом Господним к мудрости Божественней.
Отце́в повинуяся учением премудрости,/ страх Божий, я́ко основание положил еси́/ твоего́ небесоподо́бнаго, отче, жития.
Богоро́дичен: Безсе́менно зачала́ еси́, Богоневесто, Спа́са и Го́спода,/ избавляющаго ны от тли,/ Тя вои́стинну песносло́вящия.
Конда́к Стефана, глас 4.
Подо́бен: Вознесыйся:
Насадил еси́ доброде́телей рай/ и напои́л еси́ то́ками слез твои́х,/ я́ко жизни, всеславне, древо получив,/ спаси́ моли́твами твои́ми от тли стадо твое́,/ избави от обстоя́ний те́пле чту́щих тя, Стефа́не,/ тя бо предстателя велича́йша, мудре,/ вси ве́рою и любо́вию стяжа́хом.
Седа́лен мучеников, глас 8.
Подобен: Прему́дрости:
Я́ко зве́зды солнцу световидны, Тере́нтию,/ дети священныя я́ве совозсиява́ют и тварь просвещают,/ мужескими по́двиги доблественно сия́юще, многобожия нощь разоряют;/ ихже с веселием ублажа́ем верою, я́ко сущия уго́дники Бо́жия, и возопиим:/ страстотерпцы всехва́льнии, моли́те Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять вашу.
Сла́ва, преподо́бнаго, глас 5.
Подо́бен: Собезначальное Слово:
Воздержанием житие́ украси́в и страсти умертви́в,/ попрал еси́ вражия прило́ги, о́тче Стефа́не,/ и, преложи́вся к Бо́гу, чудотворец показался еси́,/ в вечней сла́ве со А́нгелы ликуя./ С нимиже моли́ непрестанно поми́ловатися нам.
И ны́не, Богоро́дичен:
Теплая Предста́тельнице и непобедимая,/ упование изве́стное и непостыдное,/ стено́, и покро́ве, и приста́нище прибегающим к Тебе́,/ Приснодево Чи́стая,/ Сы́на Твоего́ и Бо́га моли́ со А́нгелы/ мир да́ти миру, и спасе́ние,/ и ве́лию ми́лость.
Крестобогоро́дичен:
На Кресте зря́щи Тя, Христе́, Ма́ти Твоя́,/ волею посреде́ разбойников ви́сяща,/ растерза́ющися утробою ма́терски, глаго́лаше:/ Безгрешный Сы́не,/ како неправедно на Кресте, я́коже злодей, пригвожден еси́,/ человеческий род хотя́ оживи́ти,/ я́ко Благоутробен.
Песнь 4
Ирмо́с: Вознесена Тя ви́девши Церковь на Кресте,/ Солнце пра́ведное,/ ста́ в чи́не своем,/ досто́йно взывающи:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Окормля́еми дла́нию всесильною,/ мук пучи́ну немо́кренно преидоша,/ до́ндеже достиго́ша в приста́нище тихое Вы́шняго Царствия, мученицы.
Возвышаемаго державою нече́стия гордаго мучителя,/ веры оружии, мученицы всехва́льнии, низложи́сте, пою́ще:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Седмобра́тный лик страстотерпцев с двои́ми родители,/ непорочная жертва Тебе́, тех ради чудно поже́ршемуся,/ я́ко овча, Владыко Христе́, приведо́шася.
Богоро́дичен: Иже волею всяческая создавый,/ зи́ждется хотя́ из Тебе́ па́че сло́ва,/ спасая, Неискусобра́чная, верою зову́щия:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Ин
Ирмо́с: Услышах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела Твоя́/ и прославих Твое́ Божество́.
Законом Боже́ственным Ду́ха все покорил еси́ плотско́е мудрование/ и словом безсловесная стремле́ния страсте́й отгна́л еси́, мудре Стефа́не.
Ты ярости во́лны на врага вооружил еси́, Стефане,/ к Единому же Рачителю желание, Бо́гу, простерл еси́.
Светлый свет узре́л еси́ ты безстрастия, преподо́бне Стефане,/ совле́кся мглы темныя страсте́й, благода́тию наставляемь.
Во уме ты будущая помышляя,/ возгнушался еси́ мимотекущих безслове́сия./ Темже вся наследовал еси́ боле́зньми присносу́щая.
Богоро́дичен: Бога, Eгoже родила́ еси́, Чи́стая Де́во,/ Сего умоли́, рабо́м Твоим дарова́ти согрешений проще́ние/ и противных избавле́ние.
Песнь 5
Ирмо́с: Ты, Го́споди, мой свет/ в мир пришел еси́,/ Свет Святый, обращаяй из мрачна неве́дения/ верою воспева́ющия Тя.
Тя, Го́споди, кре́пость стяжа́вше мученицы,/ терза́ния, и раны, и огнь, и смерть му́жески преоби́деша.
О дети священныя!/ О Богоприятная заколе́ния!/ О совокупле́ние, разорившее ко́зни многоплете́нныя врага борющаго!
Побе́дами главу́ безсмертными венча́ла еси́,/ победи́вшая зми́я, Еву победи́вшаго, Евники́е добродево.
Богоро́дичен: Свет безлетный нам, Отчее Сияние родила́ еси́,/ под летом благости богатством бы́вша, Всенепоро́чная.
Ин
Ирмо́с: Просвети нас повелении Твоими, Го́споди,/ и мышцею Твое́ю высокою/ Твой мир подаждь нам,/ Человеколюбче.
Являешися, я́ко светильник, с Небес поющим тя,/ отгоня́ дел омраче́ние/ и Божественнаго вообража́я дея́ния осия́ние.
Бо́дренну молитву и стояние всено́щное,/ рук приле́жное воздеяние стяжа́л еси́, отче,/ и источники слез, Стефа́не.
Нов истинно пусты́ни яви́лся еси́/ све́тел светильник, о Стефане,/ просвеща́я во тьме держи́мыя злых.
Богоро́дичен: Моли при́сно Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего,/ Неискусобра́чная Марие Чи́стая,/ низпосла́ти нам ве́рным ми́лость.
Песнь 6
Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хваления, Го́споди,/ Церковь вопиет Ти,/ от бесовския кро́ве очищшися,/ ради милости от ребр Твоих/ исте́кшею Кровию.
Простре́ти немилостивно повелев мучитель/ и к колесе́м привяза́ти многообра́зными ви́ды му́ченики,/ но посрами́ся,/ непобеди́мы ты́я ви́дев.
Звере́м в снедь пре́дани бывше,/ показа́сте я кротчайшия овец непрестанными ва́шими моли́твами/ и вре́да от тех никакоже прии́сте, святи́и.
Сарви́л, Неони́ла, Фот и Феоду́л,/ Вил, Иера́кс, Евни́кия же и Нитта́ Боже́ственный с Тере́нтием,/ я́ко до́блии, благоче́стно да восхва́лятся, мученицы.
Богоро́дичен: Купина преобразоваше великое та́инство,/ еже па́че ума, Твоего́ Рождества,/ огне́м всюду окружа́ема и никакоже опаля́ема, Де́во Всепетая.
Ин
Ирмо́с: Ио́ну в ки́те, Го́споди,/ единаго всели́л еси́,/ мене же, связаннаго мре́жами вра́жиими,/ я́ко от тли онаго, спаси́.
Ты рука́ми, ви́ден был еси́, Стефа́не, се́рне подавая пищу,/ душевныя бо стра́сти отря́с,/ над ди́виими животными, я́коже пе́рвее во Еде́ме Адам, царствовал еси́.
Путетворя́ Христу́ селение твоея́ в клети́ души,/ чре́во твое́, Стефане, и язык удержа́в,/ и плотски́я сла́сти до конца умертви́л еси́.
Победительными венча́лся еси́ венцы́, Стефане, по́стничества,/ де́монов бо полки́ победил еси́/ и помышлений и страсте́й прило́ги низложил еси́, блаже́нне.
Богоро́дичен: Па́че ума воплоще́ннаго Го́спода во чреве Твое́м/ сотвори Твоим рабо́м милостива быти/ Твоими моли́твами, Чи́стая,/ я́ко да страшнаго избавимся муче́ния.
Конда́к, мучеников, глас 4.
Подо́бен: Вознесы́йся:
Му́ченическая честна́я па́мять прии́де днесь, веселящи всяческая,/ Тере́нтия премудраго и подру́жии его./ Те́пле у́бо стеце́мся, да прии́мем исцеле́ние,/ си́и бо благода́ть прие́мше от Ду́ха Свята́го/ исцеля́ти неду́ги и болезни душ на́ших.
Песнь 7
Ирмо́с: В пещи́ Авраа́мстии о́троцы перси́дстей,/ любо́вию благоче́стия па́че,/ не́жели пла́менем опаля́еми, взыва́ху:/ благослове́н еси́ в храме славы Твоея́,/ Го́споди.
В пещь муче́ний вве́ржени бывше, мученицы,/ ро́су с Небесе́ обрето́сте терпе́нием, благодарно взыва́юще:/ благослове́н еси́ в храме славы Твоея́, Го́споди.
Вкорене́но душе́вное иму́щи мудрова́ние на ка́мени непреложныя веры Христовы,/ безбо́жных свере́пства трус,/ мученицы молитвою творя́ще, низложи́ша.
Пове́шени бывше и по ре́бром крепко стру́жеми,/ о́цтом люте́йшим же и огне́м сожигаеми, блаженнии,/ всю попали́сте вещь ле́стную, славнии.
Богоро́дичен: Одева́яй небо о́блаки, Пречистая, Тя небо показа́ на земли,/ из Тебе́ облече́ся во всего человека/ и обожа́ет мя за милосердие безчи́сленное.
Ин
Ирмо́с: О́троки оросивый в пещи́/ и Де́ву сохрани́вый Рождшую Тя по рождестве,/ благослове́н еси́, Боже отец на́ших.
Воистинну Нетле́нныя тя Троицы благода́ть обре́тши, сосу́д, Стефа́не, избра́н,/ я́коже жела́ше, в тебе́ упоко́ися,/ и дарова́нии обогати́, и врача́ душевных страсте́й показа.
Таи́нниче пресветлаго Богоначалия, зрителю славы неизреченныя Бо́жия причаща́яйся,/ подаждь нам просвеще́ние, творящим верою па́мять твою́,/ угодниче Христов, преблаже́нне Стефа́не.
Воду Моисе́йски в земли невла́жней, жа́ждущу твое́му ученику, Стефа́не,/ твои́м жезло́м начерта́в, источи́л еси́, преподо́бне,/ песнопоя́ Христу́ Вседержителю:/ благослове́н еси́, Боже отец на́ших.
Богоро́дичен: Подоба́ше безсе́менно Воплоще́нному из Тебе́ проити́, Марие Чи́стая,/ па́че солнца я́вльшися Чи́стая и Нескве́рная,/ на объя́тиих бо носи́ла еси́, Благословенная, Бо́га Вседержителя.
Песнь 8
Ирмо́с: Ру́це распросте́р Дании́л,/ львов зия́ния в ро́ве затче́,/ огненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся,/ благоче́стия рачи́тели,/ о́троцы, взыва́юще:/ благословите вся дела Госпо́дня Го́спода.
На огнь дерзну́ша, светом Божественнаго Ду́ха просвещаеми,/ коно́бов вре́ния32 показаша неде́йственна,/ Боже́ственный хлад с Небесе́ Боже́ственнии мученицы прие́мше,/ ихже по достоянию, ве́рнии, восхва́лим.
Ангелов явися множество, на три́знищи ясно укрепля́юще вас, всехва́льнии мученицы,/ и болезни отъе́млюще;/ с нимиже отроко́в песнь взыва́ете:/ благословите вся дела Госпо́дня Го́спода.
Бо́дро име́я к Бо́гу о́ко, Сарви́ле, се́рдца твоего,/ оче́с терпе́л еси́ избоде́ние,/ облича́я мучителя, безбожия мглою одержи́маго./ Тем вси тя, я́ко дне сына, ублажа́ем.
Богоро́дичен: Отчим благоволением Сы́на во утробе прия́ла еси́,/ осени́вшу Боже́ственному Духу, Пречистая,/ и рождши я́ко пе́рвее Пречиста пребыла́ еси́;/ к Нему́же непрестанно моли́ся избавитися всем, Де́во, тли и озлобле́ния.
Ин
Ирмо́с: Мусики́йским орга́ном согласу́ющим/ и людем безчисленныя покланяющимся о́бразу в Деи́ре,/ три о́троцы не повину́вшеся,/ Го́спода воспеваху/ и славосло́вляху во вся ве́ки.
Повину́лся еси́, блаже́нне, Господу, пребыва́нием жития́ непоро́чнаго,/ и, отту́ду укрепи́вся,/ враги́ покоря́еши под но́зе твои́ и сокрушаеши,/ на ты́я болезньми, я́ко оружии, до́блествовав.
Единообра́зно житие имея, Истины слово показа/ и обы́чай прост и прав, нелука́в нрав, Боголюби́в разум./ Темже тя пою́ще, Христа́ превозно́сим во веки.
Вседушно, отче, возлюби́л еси́ Бога, пли́щей33 отврати́лся еси́,/ непрохо́дныя же обходя́ пусты́ни,/ наслажда́лся еси́ Единаго Рачи́теля твоего,/ Eгoже ради уме́ты вменя́л еси́ вся.
Богоро́дичен: Известно ве́дящии Тя, Де́ву и Божию Матерь, па́че слова,/ пое́м Тя всеблагоче́стно, верою песнопою́ще:/ Го́спода пойте и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Песнь 9
Ирмо́с: Камень нерукосе́чный/ от несекомыя горы́, Тебе́, Де́во,/ краеуго́льный отсечеся,/ Христос, совокупивый разстоящаяся естества./ Тем, веселящеся, Тя, Богоро́дице, величаем.
Рай яви́стеся, среде́ жизни древо имущ,/ источник же, пролива́ющ капли исцелений/ и река, истинно испо́лнена, святии, Боже́ственных вод Духа.
Столпи́ Христовы Це́ркве/ и тиша́йшая пристанища су́щих в пучи́не лю́тых обурева́емых, мученицы яви́стеся,/ и мира пита́телие, и А́нгелов сожи́тельницы.
В Небесных се́лех с радостию живете́,/ добро́ты недомысленныя вку́пе сматря́юще и наслажда́ющеся истиннаго обожения,/ венцено́сцы великоимени́тии.
Богоро́дичен: Яже Небес ши́рши и Херувимов святейши, всея же твари вку́пе честне́йши,/ Бога, Eгoже родила́ еси́,/ о нас моли, Богороди́тельнице, чту́щих Тя.
Ин
Ирмо́с: Чистую славно почти́м,/ лю́дие, Богоро́дицу,/ Огнь Божества́ прии́мшую во чреве неопально,/ пе́сньми величаем.
Те́сный путь шествовал еси́,/ егóже ничтоже в мире истинно ну́жднейше,/ сего ради во Еде́м вшел еси́, пространное поко́ище.
Ти́х яви́лся еси́, о Стефа́не,/ на Небесе́х бо венце́м славы венча́лся еси́, блаже́нне, достойно,/ поя́ Венча́вшаго тя.
Чудно житие́ твое́ проси́я, благовонно,/ я́ко шипо́к в ве́рте, и я́ко све́щник на возду́се,/ светови́дно озаря́я, всеблаженне, честву́ющия тя.
Богоро́дичен: Де́ву вси и Пречи́стую, ве́рнии, Богоро́дицу,/ неизреченно носи́вшую во утро́бе Бо́га и Спаса,/ в песнех величаем