Проповеди на праздники:


Служба святых мученик Назария, Гервасия, Протасия и Келсия

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры святых, глас 4.

Подо́бен: Я́ко до́бля:

Иже веры свиде́теле, подвиг соверши́вше,/ победы венец прия́ша/ доблему́дренный Наза́рий и великий Прота́сий/ с Келси́ем мудрым, Богомудрый Герва́сий./ ихже воспои́м, я́ко до́блия ору́жники,/ я́ко Вы́шняго Царствия наследники/ и я́ко самово́льная заколе́ния.

Просвети́вся смыслом светозаре́ния Духа,/ священный Наза́рие,/ па́че солнца, во тьме сущим, возсиял еси́ душа́м,/ Боже́ственною благода́тию поучая,/ просвещая, наставляя светле́йше/ Единаго Го́спода и ве́ровати и чти́ти,/ воплощенна от Девы пресла́вно/ и земныя осия́вшаго.

С Наза́рием возсия приснопамятный Келси́й,/ и славный Прота́сий, и Герва́сий,/ доблему́дренно пострада́вше/ и вся полки́ де́монския му́жески на земли победи́вше./ Тем то́чат исцелений струи́/ и сердца́ напаяют богатно благочестивых/ Боже́ственною благода́тию.

Да восхва́лится Наза́рий, и да почти́тся Прота́сий,/ и Боже́ственный Келси́й, и Герва́сий,/ и́же благославно пострада́вше и лесть ума́ливше,/ и А́нгельским лико́м священно причита́еми,/ и обожа́еми по причастию Боже́ственному,/ и победы венцы́ от дла́ни Живоначальныя прие́мше.

Я́ко течение соверши́вше и веру соблюдше,/ страдания венцы́ увязо́стеся/ и А́нгелом сочета́стеся,/ све́тло хра́брствовавше и льстиваго врага о Христе́ поправше,/ Божественнии мученицы./ Сего ради, согласно соше́дшеся,/ светоно́сную вашу па́мять совершаем, веселя́щеея.

Богомудрый Наза́рий/ Боже́ственным пропове́данием гра́ды проходя́, просвети́,/ егóже подражав, Келси́й/ славу стяжа́ Боже́ственных страдалец, поправ льстиваго./ Сия́ вси похвала́ми почти́м,/ я́ко зве́зды и светила сущим во тьме/ и врачи душ на́ших.

Сла́ва, глас 8:

Жертвы слове́сныя,/ Наза́рия, Герва́сия, Прота́сия и Келси́я похва́лим,/ я́ко все мучителей неи́стовство со идолы упраздни́ша./ Тем моли́твами их, Христе́ Бо́же,/ мир ми́ру даруй/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.

Подо́бен: Мученицы Господни:

Не терплю, Чадо, ви́дящи Тя на Древе усну́вша,/ бодрость всем подаю́щаго,/ я́ко да древле преступления плодо́м сном погибельным уснувшим/ Божественную и спаси́тельную бодрость пода́си,/Дева глаго́лаше, плачущи,/ Ю́же величаем.

На стиховне Окто́иха.

Тропа́рь, глас 4:

Му́ченицы Твои, Го́споди,/ во страданиих своих венцы́ прия́ша нетленныя от Тебе́, Бо́га на́шего:/ иму́ще бо кре́пость Твою́,/ мучителей низложи́ша,/ сокруши́ша и де́монов немощны́я дерзости./ Тех моли́твами/ спаси́ ду́ши на́ша.

Сла́ва, и ны́не Богоро́дичен, аще среда или пяток Крестобогоро́дичен.

НА У́ТРЕНИ

Оба кано́на Окто́иха и святы́х кано́н на 4, егóже краегране́сие: Верно воспою мученики венценосныя. Иосифово. Глас 4.

Песнь 1

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя,/ и напо́лнятся Духа,/ и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери,/ и явлюся, све́тло торжествуя,/ и воспою, радуяся, Тоя чудеса.

Верно пострадавше и подвиг скончавше,/ победы венце́м увязо́стеся, Божественнии мученицы./ Божественную вашу па́мять тем празднуем, веселящеся.

Ве́трилом вперя́еми Ду́ха Божественнаго,/ пучи́ну немо́кренно преидо́сте, мученицы славнии, мучений/ и ны́не к Боже́ственному приста́нищу Вышния светлости всели́стеся.

Кресто́м, я́коже броня́ми, оде́яни, блаженнии,/ врага безплотнаго пора́товасте в теле,/ томле́ния многоплете́нная и смерть неправедную претерпевше.

Богоро́дичен: Едину, вместившую Превечнаго Го́спода во утробе,/ Всенепорочную Отроковицу воспои́м,/ я́ко бысть Небес простра́ннейши, Бо́га воплотивши благости ра́ди.

Песнь 3

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице,/ живый и незави́стный Источниче,/ лик себе совоку́пльшая, духовно утверди,/ в Божественней Твое́й славе/ венцев славы сподо́би.

Я́ко гро́здие Божественнии бы́сте Винограда Божественнаго истинно,/ страдания изливающе вино нам, мученицы,/ духовно веселящее всех сердца́ благода́тию.

Кре́пко проти́вился еси́ гонителю, Наза́рие, мучениче Христов,/ повелева́ющу мерзским тебе́ бого́м жре́ти, пребогате,/ я́ко а́гня заколению готов был еси́, славне.

Хвале́ния вси согла́сне воспои́м днесь верно/ Наза́рию, Герва́сию, Прота́сию и Келси́ю,/ Истины свидетелем, бывшим в Ду́се.

Богоро́дичен: Закона прообразова́вше скиния Тя быти хотящую, Чи́стая,/ Божие священное жили́ще:/ из негoже Очищение наше, святыню даруяй всем нам, приидет.

Седа́лен, глас 8.

Подо́бен: Прему́дрости:

Назариевы страсти и гонения,/ Прота́сиевы болезни и раны чту́ще,/ Герва́сия хва́лим и Келси́я, Святыя Троицы сосу́ды честныя,/ светлыя зве́зды, верных предсто́лпия,/ нечестия истиннии потреби́теле,/ и столпи́ веры, и утверждение непоколеби́мо./ Имже верою возопии́м:/ молите Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять вашу.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Я́ко Де́ву и Едину в жена́х,/ Тя, без Се́мене рождшую Бо́га плотию,/ вси ублажа́ем ро́ди человечестии:/ Огнь бо вселися в Тя Божества́,/ и, я́ко Младенца, пита́вши Зижди́теля и Го́спода./ Тем А́нгельский и человеческий род досто́йно сла́вим пресвятое Рождество Твое́/ и согласно вопие́м Ти:/ моли́ Христа́ Бо́га согрешений оставле́ние дарова́ти/ покланяющимся верою пресвято́му Рождеству́ Твое́му.

Крестобогоро́дичен:

А́гнца, и Пастыря, и Изба́вителя/ А́гница зря́щи на Кресте, восклицаше, плачущи,/ и, горько рыдающи, вопия́ше:/ мир у́бо радуется, приемля Тобо́ю избавле́ние,/ утроба же Моя горит, зрящи Твое́ распятие,/ еже терпи́ши за милосердие милости./ Долготерпели́ве Го́споди, милости бездно и источниче неисчерпаемый,/ умилосердися и даруй согрешений оставле́ние/ верою пою́щим Божественныя стра́сти Твоя́.

Песнь 4

Ирмо́с: Седяй в сла́ве на Престо́ле Божества́,/ во облаце легце/ прии́де Иисус Пребоже́ственный/ нетленною дла́нию и спасе́ зову́щия:/ сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Па́че смысла святы́х мученик Твоих любовь превосходит вся помышления, Слове,/ боре́ния, и мужественныя по́двиги, и натрижне́ния,/ яже пода́л еси́ законно им, пострадавшим.

Един разум в разных ураня́еми телесе́х Христовы ору́жницы преизли́шно показаша,/ Единаго Бо́га в три́знищи испове́даша/ и многобожия лесть я́ве погуби́ша.

Наза́рия, Прота́сия, Герва́сия и Келси́я, честны́х мучеников,/ А́нгели боре́нию подиви́шася,/ како в пло́ти безплотному сплета́ющеся,/ низложиша сего на землю му́жественнейше.

Я́ко до́блии во́ини, я́ко непобедимии мученицы,/ я́ко Христовы ору́жницы и я́ко благоче́стия побо́рницы/ Небе́сная селения насле́довасте и лико́м А́нгельским всегда свеселя́щеся.

Богоро́дичен: Не истощи́в Отеческих, Пребоже́ственный, Пречистая Богоро́дице, недр,/ в не́дрех Твоих пречистых седи́т,/ Боже́ственное седа́лище всем благостынею готовля́я/ и славу, при́сно пребыва́ющую.

Песнь 5

Ирмо́с: Ужасо́шася всяческая/ о Божественней сла́ве Твое́й:/ Ты бо, Неискусобра́чная Де́во,/ име́ла еси́ во утро́бе над всеми Бога/ и родила́ еси́ Безле́тнаго Сына,/ всем воспева́ющим Тя/ мир подавающая.

Ранам тело твое́, Наза́рие, приобщи́ся, у́зам многообра́зных мук,/ миро благовонное тем источа́ет нам, облагово́нствующее ду́ши/ верою несомненною тя почитающих, всехвальне.

Кропле́ньми крове́й твои́х погасил еси́ у́глие многобожия, страстотерпче,/ Боже́ственных чудес огнем же, всемудре, ти́ну страсте́й лю́тых пожигаеши,/ Божиею благода́тию Спа́совою, Наза́рие.

Цве́ты, дыха́ющии воню́ Бо́жия зна́ния,/ Богозна́ния зла́чники,/ райская древеса́ благопло́дная, предобрыя и светоза́рныя, почти́м мученики/ и верно ублажи́м.

Да поется Наза́рий, да величается Келси́й,/ ку́пно с Прота́сием до́блий да похвалится верою Герва́сий,/ Церкве непреклоннии столпи́ и основания нерушимая бывшии.

Богоро́дичен: Оружие, древле Едем стрегу́щее, плещи́ ве́рным подае́т, Чи́стая,/ зна́менанным честно́ю Кровию, прежде источи́вшеюся от ребр копия́ прободением,/ из Тебе́ Возсия́вшаго.

Песнь 6

Ирмо́с: Боже́ственное сие и всечестно́е/ совершающе пра́зднество,/ Богомудрии, Богоматере,/ прииди́те, рука́ми воспле́щим,/ от Нея рождшагося Бо́га сла́вим.

Твоя шествия на вода́х быша, всеблаженне Наза́рие,/ и не позна́шася сим следы́ твоя́ в Дусе,/ Егóже силою вся враги посрами́л еси́.

Телес стра́сти неисце́льныя Божиею благода́тию исцелил еси́, мучениче Наза́рие,/ миро благовонное источа́еши же/ твои́м честны́м моще́м приближа́ющимся.

Яве Боже́ственный Прота́сий, великий же с ним Герва́сий,/ богатство привременное и могу́тство попра́вше,/ вечныя славы сподо́бишася.

Богоро́дичен: Законы Едина обнови́ла еси́ естества, Де́во,/ рождши Бо́га Безсмертнаго, в плоть ме́ртвенную оде́явшася,/ да мертвыя оживи́т благостию.

Конда́к, глас 2:

Подо́бен: Вышних ища:

Свети́льницы светлии явльшеся,/ Божественнии мученицы,/ тварь светом чудес озаряете,/ неду́гов разрешающе глубокую нощь всегда/ и Христу́ Единому Бо́гу моля́щеся/ непрестанно о всех нас.

И́кос:

Я́ко светоза́рнии и Божественнии свети́льницы,/ Све́ту Великому предстоя́ще присно, Богоблаженнии мученицы,/ и отту́ду испуща́емыми невечерняго Божества́ сиянии всегда просвещаеми и обожа́еми,/ верою па́мять вашу совершающия Божественную просвети́те,/ и омраче́ния, и страсте́й, и бед, и зло́бы избавите,/ молящеся непрестанно о всех нас.

Песнь 7

Ирмо́с: Не послужи́ша твари Богомудрии/ па́че Созда́вшаго,/ но огненное преще́ние му́жески попра́вше,/ ра́довахуся, поюще:/ препетый отцев Господь и Бог, благослове́н еси́.

На ка́мени Божественнаго зна́ния утверди́вше стопы́, славнии,/ сердец ваших вражиими ухищре́ньми не преврати́сте, воспева́юще:/ препетый отцев Господь и Бог, благослове́н еси́.

Свет невече́рний страдавшим кровию вам возсия́,/ и веселие я́ве вас прият, великомученицы, воспева́ющих:/ препетый отцев Господь и Бог, благослове́н еси́.

Освяти́сте преусердно проходя́ще гра́ды, блаженнии,/ исповедающе Христа́ пред мучители и всем исцеле́ния подающе требующим/ благода́тию Ду́ха Всесвята́го.

Богоро́дичен: Светле́йшую палату обре́т Бог утробу Твою́, в сию всели́ся,/ сы́ны соде́ловая света, Всенепоро́чная, зову́щия:/ отец на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Песнь 8

Ирмо́с: О́троки благочестивыя в пещи́,/ Рождество Богородичо спасло́ есть,/ тогда у́бо образу́емое,/ ны́не же действуемое,/ вселенную всю воздвиза́ет пети Тебе́:/ Го́спода пойте дела/ и превозносите Его́ во вся ве́ки.

У́тренююще к возсия́вшему из Девы пресла́вно великому Солнцу,/ мученицы непобедимии свет бы́сте и пре́лести тьму благода́тию разори́сте:/ Го́спода пойте, вопиюще, дела и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Рим древле по́двиги твоя́ проповедает, Наза́рие многострадальне,/ Константиногра́д поет чудеса, священныя твоя́ мо́щи верою содержа́я,/ Го́спода пойте, вопию́щий, дела/ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Боже́ственный Наза́рий, источа́я мира благода́ти,/ повелевает всем притекающим верою почерпа́ти/ на просвещение и очищение, взывающим:/ Го́спода пойте дела и превозносите Его́ во вся ве́ки.

Вас, до́блия страстоте́рпцы,/ Наза́рия, Келси́я, Прота́сия, паки же Герва́сия,/ моле́бники ко Господу крепчайшия имуще, любо́вию зовем:/ Го́спода пойте дела и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Богоро́дичен: Плотию соедини́вся Тебе́ по существу,/ всем, еже быти, Подаяй,/ всего мя обнови́, всего назда́, обветша́вшаго, Пречистая, преступле́ньми./ Тем Тя, Де́ву, пое́м и превозно́сим во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Ева у́бо неду́гом преслушания/ клятву всели́ла есть,/ Ты же, Де́во Богоро́дице,/ прозябе́нием чревоноше́ния ми́рови благословение процвела́ еси́:/ тем Тя вси величаем.

Крепостию вжиля́еми Христа, разо́ршаго зло́бу губи́теля,/ преклонивше сему вы́ю, конец мече́м прия́сте,/ разре́шшеся от пло́ти, великоимени́тии:/ тем досто́йно блажи́ми есте́.

Красни́ я́звами плотски́ми бы́сте и А́нгелом уподо́бистеся;/ ны́не же предстоите́ всех, радующеся, при́сно красоте́,/ причастием я́ве удобря́еми, красне́йше, всечестни́и.

Зна́меньми и чудесы вас украси́/ и прежде конца, всеприснопа́мятнии, и по конце Владыка,/ Наза́рие, Прота́сие, Келси́е, Герва́сие, непобедимии мученицы,/ тем досто́йно ублажа́етеся.

Освяти́шася любо́вию вашею всяческая, совершающи па́мять днесь:/ радуются мученицы и вси пророцы с нами пра́зднуют,/ с нимиже о нас моли́теся Благодетелю, всеблаженнии.

Богоро́дичен: Глас Ти Божественнаго Гаврии́ла приносим, веселя́щеся, Отроковице Пречистая:/ ра́дуйся, Обрадованная,/ мучеников, апостолов похвало и всех верных спасе́ние,/ Де́во Ма́ти Неискусобрачная.

Свети́лен.

Подо́бен: Духом во святилищи:

Претерпе́л еси́, я́ко безплотен, нестерпимыя му́ки, Наза́рие блаже́нне,/ мучеников сла́ва, с Герва́сием мудрым,/ Прота́сием же ку́пно и Боже́ственным Келси́ем./ Тем верою чтим всепразднственную вашу и честну́ю память.

Богоро́дичен: Па́че ума Рождества Твоего́ пресла́вное чудо/ удивляет всяк смысл, и земных, и А́нгел:/ Дева бо су́щи родила́ еси́, и Дева пребыла́ еси́, я́ко прежде рождества, Де́во./ О страшнаго та́инства! О рождества ди́внаго!/ О чревоноше́ния преславнаго!



Проповеди на праздники:

Наверх