Служба святителя Иакова, епископа Ростовскаго, чудотворца
ВЕЧЕР
Блаже́н муж: На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 6.
Подо́бен: Все отло́жше:
Весь освяще́н и Богоно́сец показа́лся еси́,/ пома́зание Бо́жие свято́е,/ Святы́м Ду́хом обложе́н,/ и све́тло входя́ вы́ну во свята́я святы́х,/ Богонача́льными светлостьми́ озаря́емь,/ и благода́ти причаща́яся спаси́тельным та́йнам,/ я́ко и́стинный иера́рх пресла́вен/ со дерзнове́нием моли́ся о душа́х на́ших.
Просвети́ся житие́ твое́ доброде́тельными светлостьми́,/ и ве́рныя просвети́л еси́,/ и льсти тьму разгна́л еси́,/ и́стинное бо яви́лся еси́ и светоза́рное со́лнце,/ иера́рше преблаже́нне Иа́кове,/ и ны́не всели́лся еси́, иде́же сия́ет Свет невече́рний,/ сын дне благода́тию Ду́ха Свята́го быв./ Те́мже, твою́ Боже́ственную па́мять и светоно́сную/ че́стно соверша́юще, приснопа́мятне,/ любо́вию почита́ем.
Ум твой манове́нием,/ е́же к Бо́гу, му́дре, ве́рою удобря́емь,/ све́тел яви́лся еси́, всесла́вне,/ в ме́ртвеннем те́ле и тле́ннем, прему́дре,/ нетле́нию поучи́вся,/ притяжа́л еси́ Безпло́тных све́тлости,/ и страсте́й вне быв,/ безстра́стием украша́яся,/ Иа́кове о́тче, иера́рше прему́дре,/ светле́йшее свети́ло/ и моли́твенниче о чту́щих ве́рою па́мять твою́.
И́ны стихи́ры, глас 8.
Подо́бен: О пресла́внаго чудесе́!
Преподо́бне о́тче Иа́кове,/ ты еще́ во утро́бе сый ма́терни,/ архиере́йства прозва́ние и́мя прии́м нарече́нное,/ измла́да Христа́ возлюби́л еси́,/ вручи́вся же па́стве слове́сных ове́ц,/ до́бре пасл еси́ Це́рковь Христо́ву./ Тем пра́зднуем твое́ успе́ние,/ ра́достию се́рдца Христа́ велича́ем,/ прославля́ющаго Своего́ уго́дника.
Преподо́бне о́тче Иа́кове,/ испроси́ я́же к Бо́гу моли́твами твои́ми Це́ркви утвержде́ние,/ иера́рха покры́й моли́твою твое́ю,/ благочести́вым же и христолюби́вым побе́ды да́руй на враги́ и одоле́ние,/ гра́ду же твоему́ кре́пкое и недви́жимое утвержде́ние,/ и ве́рным лю́дем грехо́в оставле́ние испроси́,/ и о всех нас, притека́ющих к моще́м твои́м/ и све́тло творя́щих пра́зднество успе́ния твоего́,/ свя́те, помоли́ся.
Преподо́бне о́тче и Богоно́се святи́телю Иа́кове,/ ты вои́стинну яви́лся еси́, просвеща́я всех омраче́нная сердца́,/ наставля́я на путь и́стинный./ Ты был еси́ убо́гим и сирота́м и вдова́м засту́пник,/ вельмо́жам тве́рдое наказа́ние и утвержде́ние,/ всем, ве́рою притека́ющим под кров пречи́стыя Бо́жия Ма́тере,/ испроси́, свя́те, грехо́в оставле́ние,/ моля́ся за ны ко Влады́це.
Сла́ва, глас 8.
Апо́столов ревни́теля Иа́кова,/ преблаже́ннаго отца́ и учи́теля,/ соше́дшеся днесь восхва́лим,/ и́мже Христа́ Бо́га позна́хом,/ и от тьмы к све́ту прибли́жившеся, о́чи и сердца́ да просвети́м,/ и в па́мять его́ ликовству́юще,/ ку́пно возвесели́мся,/ обре́тше вождя́, пра́во веду́ща в Ца́рствие Бо́жие.
И ны́не, Богоро́дичен: Кто Тебе́ не ублажи́т:
Вход. Проки́мен дне́ и чте́ния три святительская.
При́тчей чте́ние (гла́вы 10, 3, 8):
Па́мять пра́веднаго с похвала́ми,/ и благослове́ние Госпо́дне на главе́ его́./ Блаже́н челове́к, и́же обре́те прему́дрость,/ и сме́ртен, и́же уве́де ра́зум./ Лу́чше бо сию́ купова́ти,/ не́жели зла́та и сребра́ сокро́вища./ Честне́йшая же есть ка́мений многоце́нных,/ все же честно́е недосто́йно ея́ есть./ Долгота́ бо дней и ле́та живота́ в десни́це ея́,/ в шу́йце же ея́ бога́тство и сла́ва./ От уст ея́ исхо́дит пра́вда,/ зако́н же и ми́лость на язы́це но́сит./ Послу́шайте у́бо мене́, о ча́да!/ честна́я бо реку́:/ и блаже́н челове́к, и́же пути́ моя́ сохрани́т:/ исхо́ди бо мои́ – исхо́ди живота́,/ и уготовля́ется хоте́ние от Го́спода./ Сего́ ра́ди молю́ вас и предлага́ю мой глас сыново́м челове́ческим./ Я́ко аз, прему́дрость, устро́их сове́т,/ и ра́зум, и смысл аз призва́х./ Мой сове́т и утвержде́ние,/ мой ра́зум, моя́ же кре́пость./ Аз мене́ лю́бящия люблю́,/ и́щущии же мене́ обря́щут благода́ть./ Разуме́йте у́бо, незло́бивии, кова́рство,/ ненака́заннии же, прилага́йте сердца́./ Послу́шайте мене́ и па́ки, честна́я бо реку́,/ и отве́рзу от усте́н пра́вая,/ я́ко и́стине поучи́тся горта́нь моя́,/ ме́рзски же пре́до мно́ю устны́ лжи́выя./ С пра́вдою вси глаго́лы уст мои́х:/ ничто́же в них стро́потно, ниже́ развраще́но./ Вся пра́ва суть разумева́ющим/ и про́ста обрета́ющим ра́зум./ Науча́ю бо вас и́стине,/ да бу́дет о Го́споде наде́жда ва́ша,/ и испо́лнитеся Ду́ха.
Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (гла́вы 10, 6, 8, 9)
Уста́ пра́веднаго ка́плют прему́дрость,/ устне́ же муже́й му́дрых ве́дят благода́ть./ Уста́ му́дрых поуча́тся прему́дрости,/ пра́вда же избавля́ет их от сме́рти./ Сконча́вшуся му́жу праве́дну, не поги́бнет наде́жда./ Сын бо пра́веден ражда́ется в живо́т/ и во благи́х свои́х плод пра́вды объи́мет./ Свет пра́ведным всегда́,/ и от Го́спода обря́щут благода́ть и сла́ву,/ язы́к му́дрых до́брая свесть203,/ и в се́рдце их почи́ет му́дрость./ Лю́бит Госпо́дь преподо́бная сердца́,/ прия́тни же Ему́ вси непоро́чнии в пути́./ Му́дрость Госпо́дня просвеща́ет лице́ разу́мнаго./ Постига́ет бо жела́ющия ю,/ пре́жде да́же разуме́ти ю,/ и удо́бь у́зрится от лю́бящих ю./ У́треневавый к ней не утруди́тся,/ и бдяй ея́ ра́ди вско́ре без печа́ли бу́дет./ Я́ко досто́йных ея́ сама́ обхо́дит и́щущи,/ и во стезя́х ея́ явля́ется им благоприе́мне./ Му́дрости никогда́же одоле́ет зло́ба./ Сих ра́ди и рачи́тель бых добро́ты ея́,/ и возлюби́х ю, и поиска́х от ю́ности моея́./ И взыска́х неве́сту привести́ себе́,/ я́ко всех Влады́ка возлюби́ ю./ Таи́бница204 бо есть Бо́жия хи́трости/ и обрета́тельница дел Его́./ Труды́ ея́ суть доброде́тели:/ целому́дрию же и ра́зуму та учи́т,/ пра́вде и му́жеству,/ и́хже потре́бнее ничто́же есть в житии́ челове́ком./ А́ще же и многоиску́сства жела́ет кто,/ весть дре́вняя, и бы́ти хотя́щая разсмо́трит:/ свесть изви́тия слове́с и разреше́ния гада́ний,/ зна́мения и чудеса́ проразуме́ет,/ и сбытия́ време́н и лет,/ и всем сове́тник есть благ./ Я́ко безсме́ртие есть в ней/ и благосла́вие во обще́нии слове́с ея́./ Сего́ ра́ди бесе́довах ко Го́споду,/ и помоли́хся Ему́,/ и рех от всего́ се́рдца моего́:/ Бо́же отце́в и Го́споди ми́лости,/ сотвори́вый вся Сло́вом Твои́м/ и му́дростию Твое́ю устро́ивый челове́ка,/ да владе́ет бы́вшими от Тебе́ тварьми́/ и да управля́ет мир в преподо́бии и пра́вде,/ даждь ми Твои́х Престо́лов приседя́щую прему́дрость/ и не отлучи́ мене́ от о́трок Твои́х,/ я́ко аз раб Твой и сын рабы́ни Твоея́./ Посли́ ю с Небе́с от свята́го жили́ща Твоего́/ и от Престо́ла сла́вы Твоея́,/ да, су́щи со мно́ю, научи́т мя,/ что благоуго́дно есть пред Тобо́ю,/ и наста́вит мя в ра́зум,/ и сохрани́т мя в сла́ве свое́й./ Помышле́ния бо сме́ртных вся боязли́ва/ и погреши́тельна умышле́ния их.
Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (гла́вы 4, 6, 7, 2):
Похваля́ему пра́веднику возвеселя́тся лю́дие./ Безсме́ртие бо есть па́мять его́,/ я́ко от Го́спода познава́ется и от челове́ков,/ и уго́дна Го́споду душа́ его́./ Возлюби́те у́бо, о му́жие, му́дрость и поживете́,/ восхощи́те ея́ и нака́зани бу́дете./ Нача́ло бо ея́ – любы́ и соблюде́ние зако́на./ Почти́те прему́дрость, да во ве́ки ца́рствуете./ Возвещу́ вам и не скры́ю от вас та́ин Бо́жиих,/ я́ко Той му́дрости Наста́вник есть,/ и му́дрых Испра́витель,/ и вся́кому смы́слу и де́лу Хитре́ц./ И всем смы́слом научи́т му́дрость:/ есть бо в ней Дух Разу́мен и Свят,/ и сия́ние Све́та Присносу́щнаго,/ и о́браз бла́гости Бо́жия./ Та́я дру́ги Бо́жия и проро́ки устроя́ет./ Благоле́пнейши же есть со́лнца/ и па́че вся́каго сотворе́ния звезд,/ све́ту сосужда́ема, обрета́ется пе́рвейши./ Тая́ угожда́ющия ей от боле́зни изба́ви/ и наста́ви на стези́ пра́выя./ Даде́ им ра́зум име́ти свят,/ и сохрани́ от ловя́щих,/ и по́двиг кре́пок подаде́ им./ Да разуме́ют вси,/ я́ко си́льнейши всего́ есть благоче́стие./ И никогда́же премо́жет зло́ба му́дрости,/ ниже́ пре́йдет, злы́я облича́ющи, суд./ Реко́ша же в себе́, помы́сливше непра́ведно:/ наси́льствуем пра́веднаго/ и не пощади́м преподо́бства его́,/ ни усрами́мся седи́н ста́рости многоле́тны./ Бу́дет бо нам кре́пость зако́н,/ и улови́м пра́веднаго, я́ко неуго́ден нам есть:/ и проти́вится дело́м на́шим,/ и поно́сит нам отпаде́ние зако́на,/ и облича́ет нам согреше́ния наказа́ния на́шего./ Возвеща́ет нам ра́зум име́ти Бо́жий/ и о́трока Госпо́дня себе́ имену́ет./ Бысть нам на обличе́ние помышле́ний на́ших,/ и тя́жек нам есть, и ви́димь:/ я́ко неподо́бно ины́м житие́ его́,/ и измене́ны стези́ его́./ В поруга́ние вмени́хомся ему́:/ и удаля́ется от путе́й на́ших, я́ко от нечисто́т,/ и блажи́т после́дняя пра́ведных./ Уви́дим у́бо, а́ще словеса́ его́ и́стинна суть,/ иску́сим, я́же сбыва́ются ему́./ Руга́нием и му́кою истя́жем его́,/ да разуме́ем кро́тость его́,/ и иску́сим беззло́бство его́:/ сме́ртию безобра́зною осу́дим его́,/ бу́дет бо посеще́ние от слове́с его́./ Сия́ помы́слиша и прельсти́шася:/ ослепи́ бо я зло́ба их./ И не разуме́ша та́ин Бо́жиих,/ и не разсуди́ша, я́ко Ты еси́ Бог Еди́н,/ живота́ име́яй и сме́рти власть,/ и спаса́яй во вре́мя ско́рби,/ и избавля́яй от вся́каго зла./ Щедр и ми́лостив,/ и дая́й преподо́бным Свои́м благода́ть,/ и Свое́ю мы́шцею го́рдым противля́яйся.
На лити́и стихи́ры, глас 8:
Преподо́бне о́тче Иа́кове,/ ты возше́д на ле́ствицу Боже́ственнаго ра́зума/ и к Бо́гу приближа́яся,/ усыне́ния дар от Него́ прии́м,/ исцеля́я неду́ги неисце́льныя/ и отгоня́я ду́хи нечи́стыя./ Тем твое́ успе́ние пра́зднуем ра́достию се́рдца,/ Христа́ прославля́юще,/ велича́юща Своего́ уго́дника.
Глас 4:
Воззре́в неукло́нно на высоту́ ра́зума/ и усмотри́л еси́ безве́стно прему́дрости глубину́,/ уче́нии мир обогати́л еси́, о́тче,/ о нас при́сно моли́ Христа́, святи́телю Иа́кове.
Челове́че Бо́жий, ве́рный уго́дниче,/ строи́телю Того́ та́ин и муж жела́ний духо́вных,/ сто́лпе одушевле́нный, духо́вный о́браз,/ я́ко Боже́ственное сокро́вище Це́ркви обре́тше тя,/ моли́твенника о ду́шах на́ших.
Глас 8:
Святи́телю Иа́кове,/ высото́ю доброде́телей Бо́жие просвеще́ние,/ духо́вный орга́не231, правосла́вных сла́во,/ злове́рия обличи́телю,/ де́вственному ли́ку вели́кое, и спасе́нное,/ и ди́вное мудрова́ние показа́лся еси́.
Сла́ва, глас 6:
Правосла́вныя ве́ры/ душе́вныя ра́ди му́дрости учи́тель яви́лся еси́, Иа́кове блаже́нне,/ Христа́ обре́т наста́вника,/ сове́ты злосла́вныя ерети́ческия разгна́л еси́./ Тем мо́лим тя, свя́те:/ моли́ся Христу́ Бо́гу о нас всегда́,/ е́же о тебе́ изве́ствованную Правосла́вную ве́ру/ неподви́жну сохрани́ти нам/ и ве́лию ми́лость испроси́, о́тче Иа́кове.
И ны́не, Богоро́дичен.
На стихо́вне стихи́ры, глас 4.
Подо́бен: Я́ко до́бля:
3аря́ми духо́вными просвеще́нное/ светоза́рное со́лнце был еси́,/ я́коже лучи́ уче́ния во вся концы́ простира́я/ и ве́рных озаря́я исполне́ние, блаже́нне,/ и отгоня́я тьму́, Богоно́се, ересе́й/ си́лою от Де́вы Возсия́вшаго.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.
Благосказа́нием слове́с твои́х, свяще́нный Иа́кове,/ Це́рковь вся украша́ется,/ ра́дующися уче́ньми кра́сными в доброде́телех,/ и почита́ет свяще́нное твое́ преставле́ние, пресла́вне,/ свяще́нных похвало́, отце́в верхо́вниче,/ Пресвяты́я Тро́ицы побо́рниче.
Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду,/ и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.
О́гненными твои́ми уче́нии/ ересе́й вся́кая хвра́стная232 попаля́ется лесть, прему́дре,/ разу́мными глубина́ми погружа́ется/ во́инство не повину́ющихся злочести́вых,/ свяще́нне о́тче Иа́кове, уче́нии твои́ми,/ и украша́ется ве́рных всегда́ Це́рковь,/ велегла́сно чту́щих тя.
Сла́ва, глас 8:
И́же по о́бразу соблю́д невреди́мо, преподо́бне о́тче,/ о Христо́ве о́бразе проти́ву стал еси́ му́жески,/ не убоя́вся вра́жеского преще́ния,/ но духо́вным мече́м того́ уби́л еси́./ Те́мже, дерзнове́ние стяжа́в к Бо́гу,/ спаси́ ста́до твое́ от ересе́й всех,/ Иа́кове многострада́льне.
И ны́не, Богоро́дичен.
Тропа́рь, глас 4:
Избра́н от ю́ности Бо́гови быв,/ святи́телю Иа́кове,/ сего́ ра́ди архиере́йства са́ном почте́н,/ упа́сл еси́ лю́ди, я́же тебе́ Бо́гом вруче́нныя./ Те́мже и по преставле́нии/ чуде́с дарова́ния от Бо́га прия́л еси́/ исцеля́ти разли́чныя неду́ги./ Моли́ о нас, соверша́ющих честну́ю па́мять твою́,/ да тебе́ непреста́нно велича́ем.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.
НА У́ТРЕНИ
На Бог Госпо́дь: тропа́рь то́йже.
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 1.
Подо́бен: Гроб Твой:
Служи́тель быв Христа́, вся́ческих Влады́ки,/ научи́л еси́ лю́ди и просвети́л еси́ Боже́ственным уче́нием,/ к разуме́нию сих наставля́я, святи́телю./ Те́мже тя пропове́дника и́стинна вси имену́ем,/ всечестна́го святи́теля и уго́дника Христо́ва.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Безневе́стная чи́стая Богоро́дице Де́во,/ еди́на предста́тельница ве́рных и покро́в,/ бед, и скорбе́й, и лю́тых обстоя́ний вся изба́ви,/ и́же на Тя упова́ние иму́щия, Отрокови́це,/ и ду́ши на́ша спаси́ Боже́ственными мольба́ми Твои́ми.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 4.
От ю́ности взем кре́ст твой,/ благоче́стно после́довал еси́ и увяди́в плотско́е мудрова́ние воздержа́нием./ Тем, на архиере́йстем седа́лищи сед,/ возвели́чил еси́ Влады́ку и Того́ пречи́стую Ма́терь,/ зна́меньми разли́чными твою́ украси́вшия ра́ку, Иа́кове Богоблаже́нне.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Де́во Всенепоро́чная, Пресу́щнаго Бо́га ро́ждшая,/ со иера́рхом Иа́ковом Того́ непреста́нно моли́/ оставле́ние согреше́ний и исправле́ние жития́ да́ти нам пре́жде конца́,/ ве́рою и любо́вию чту́щим Тя по до́лгу, еди́на Всепе́тая.
По полиеле́и седа́лен, глас 8.
Подо́бен: Прему́дрости:
Над страстьми́ ца́рствовал еси́ плотски́ми,/ иера́рх яви́вся Богоподо́бен,/ град твой Росто́в упа́сл еси́,/ уче́нием же просвети́л еси́ и наказа́л еси́ сла́вити Еди́наго Бо́га в Трех Ипоста́сех./ Те́мже источа́еши исцеле́ния и по кончи́не/ ве́рою притека́ющим ко пречи́стей Бо́жии Ма́тери и к моще́м твои́м, Иа́кове,/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Небе́сную дверь и киво́т,/ пресвяту́ю го́ру, све́тлый о́блак воспои́м,/ неопали́мую купину́,/ слове́сный рай,/ Е́вы воззва́ние, вселе́нныя всея́ вели́кое сокро́вище,/ я́ко спасе́ние в Ней соде́лася ми́ру и оставле́ние дре́вних согреше́ний./ Сего́ ра́ди вопие́м Ей:/ моли́ся Сы́ну Твоему́ прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ благоче́стно покланя́ющимся всесвято́му Рождеству́ Твоему́.
Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость, и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум. Стих: Уста́ пра́веднаго поуча́тся прему́дрости, и язы́к его́ возглаго́лет суд. Проки́мен: Вся́кое дыха́ние да хва́лит Го́спода. Стих: Хвали́те Бо́га во святы́х Его́: Ева́нгелие от Иоа́нна, зача́ло 35.
По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6.
Самогла́сна:
Насле́дниче Христо́в, слуго́ Госпо́день Иа́кове,/ по и́мени твоему́ та́ко и житие́ твое́,/ просия́в бо седи́нами ра́зум,/ свиде́тельствоваше све́тлость лица́ твоего́ душе́вное незло́бие,/ изве́ствоваше кро́тость сло́во молчали́вое,/ жизнь твоя́ сла́вная и успе́ние со святы́ми,/ моли́ о душа́х на́ших.
Кано́н Богоро́дицы на 6 и свята́го на 8. Глас 6.
Песнь 1
Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль/ по бе́здне стопа́ми,/ гони́теля фарао́на/ ви́дя потопля́ема,/ Бо́гу, побе́дную песнь/ пои́м, вопия́ше.
Боже́ственными заря́ми и свяще́нными светосия́нии/ при́сно мою́ ду́шу озари́,/ твой, иера́рше, пра́здник, о́тче, сла́вяща.
Всесве́тлую тя звезду́ мы́сленное показа́ Со́лнце,/ све́тлость твои́х доброде́телей просвети́ зе́млю,/ святи́телю Христо́в, му́дре Иа́кове.
Житие́ при́сно очище́но и чи́сто/ и скве́рне несме́шено яви́в, Христо́в свяще́н сосу́д, прему́дре,/ показа́лся еси́ на земли́, Иа́кове блаже́нне.
Богоро́дичен: Со Отце́м Сый Единоро́дный,/ земны́я обожи́в, Чи́стая,/ за мно́гия щедро́ты я́ко Бог преблаги́й.
Катава́сия: Христо́с ражда́ется:
Песнь 3
Ирмо́с: Несть свят,/ я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой,/ вознесы́й рог ве́рных Твои́х, Бла́же,/ и утверди́вый нас на ка́мени/ испове́дания Твоего́.
Сын дне све́та, ты, святи́телю, труды́ твои́ми яви́лся еси́/ и я́сно во све́тлостех ны́не святы́х сия́еши благода́тию.
Пропове́дая ны́не благочести́вно Тро́ицы Еди́но Божество́,/ и́дольскую лесть искорени́л еси́ от земли́,/ я́ко честны́й святи́тель и я́ко Сло́ва и́стинный служи́тель.
Путь обличи́л еси́, му́дре, всем прельще́ным нечести́ваго искуше́ния/ и приве́л еси́ к Сло́ву Пастыренача́льнику,/ я́ко па́стырь слове́сный и спаси́тельный.
Богоро́дичен: Приста́нище бу́ди ми и окормле́ние,/ бе́дствующу страстьми́ неосла́бно и погиба́ющу,/ приста́нище су́щи в мо́ри жите́йстем, еди́на Чистая Присноде́во.
Седа́лен, глас 8:
Подо́бен: Прему́дрости:
Украша́яся прему́дростию ра́зума,/ горды́ню низложи́л еси́ плотски́я тя́гости/ и был еси́ оби́тель Ду́ха Пресвята́го,/ непреме́нно простира́яся ра́зумом к Лю́бящему тя./ Тем ре́вностию Боже́ственною разгара́яся, сла́вне,/ сирота́м и убо́гим утвержде́ние яви́лся еси́, А́нгелов собесе́дник Иа́кове,/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва, ин седа́лен, глас 4.
Подо́бен: Яви́лся еси́ днесь:
Правове́рно, преподо́бне, Це́рковь Христо́ву упа́сл еси́,/ ерети́ческия отгна́л еси́ пле́велы233/ и в Вы́шних се́лех водворя́ешися, преблаже́нне.
И ны́не, Богоро́дичен:
Я́ко Всенепоро́чная Неве́сто Творца́,/ я́ко Неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя,/ прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Препе́тая,/ беззако́нию мя су́ща скве́рное оби́телище/ и де́моном игра́лище в ра́зуме бы́вша,/ потщи́ся от тех злоде́йства мя изба́вити/ и све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́, Светоно́сная, Нетле́нная,/ отжени́ о́блак страсте́й, и Вы́шняго прича́стия сподо́би,/ и све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.
Песнь 4
Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла,/ Бог и Госпо́дь,/ честна́я Це́рковь/ Боголе́пно пое́т взыва́ющи,/ от смы́сла чи́ста/ о Го́споде пра́зднующи.
Предве́дый Бог, блаже́нне, твоея́ души́ красоту́ и ра́зума чистоту́,/ священнопропове́дника му́дра и учи́теля показа́ тя.
Ду́хом просвеще́н сый,/ су́щия во тьме пре́лести просвеща́еши/ и Креще́нием сы́ны дне соверша́еши, святи́телю преслову́щий.
От тьмы звере́й изба́вил еси́ ста́до твое́, растерза́ти и́щущих/ и отступи́ти ве́ры непоро́чныя,/ святи́телем добро́то и па́стырем старе́йшинство.
Богоро́дичен: Разу́мно в купине́ Тя огнепа́льней Моисе́й ви́дев,/ я́вственно образу́ющей Бо́га,/ хотя́ща из Тебе́ роди́тися неизрече́нно, Богоро́дице Присноде́во.
Песнь 5
Ирмо́с: Бо́жиим Све́том Твои́м, Бла́же,/ у́тренюющих Ти ду́ши любо́вию озари́, молю́ся,/ Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий,/ и́стиннаго Бо́га,/ от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.
Святи́тельскую твою́ оде́жду свяще́нную носи́в свяще́нно,/ нечести́выя просвети́л еси́, честны́й святи́телю,/ Еди́нство Несозда́нно в Трех Ли́цех, Иа́кове прему́дре, пропове́дал еси́.
От уст во́лка мы́сленнаго восхи́тил еси́ лю́ди уче́нием, Богогла́се,/ уста́ ерети́ческая велере́чивая твои́ми Богосло́вии загради́л еси́, о́тче.
Я́ко святи́теля вели́каго и апо́столом о́бщника/ Це́рковь сла́вит тя вся ве́рных, Иа́кове сла́вне, и гра́д Росто́в,/ его́же свои́ми моли́твами сохрани́ непрекло́нный и недви́жимый,/ Иа́кове свя́те, ра́вне апо́столом.
Богоро́дичен: Зако́ны естества́ Пресу́щный Бог обновля́ет, Непоро́чная,/ из Твоея́ утро́бы ражда́ется,/ еди́н усво́ив вся́ческая во́лею.
Песнь 6
Ирмо́с: Жите́йское мо́ре,/ воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею,/ к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти:/ возведи́ от тли живо́т мой,/ Многоми́лостиве.
Возвы́шено смире́ние чистото́ю ума́/ и любо́вь нелицеме́рну, ве́ру и наде́жду име́я и́стинну, Иа́кове всесла́вный,/ Тро́ицы яви́лся еси́ жили́ще.
Ны́не от созва́ния твоего́ Ду́хом, прему́дре,/ и́же по тебе́ благода́тию слове́сных ове́ц/ наста́вника приво́диши к же́ртвеннику, доброде́тели писа́нием облиста́ема.
Вельми́ украси́вшася Росто́вскаго свяще́ния,/ седа́лищу тя учи́т, прехва́льне, Дух Святы́й,/ и тебе́ па́стыря руко́ю святи́тельскою, Иа́кове, соверша́ет.
Богоро́дичен: Дверь Богоблагода́тная,/ отве́рзши две́ри Небе́сныя, две́ри све́та отве́рзи ми, Влады́чице,/ и от врат сме́ртных свободи́ мя, Чи́стая.
Конда́к, глас 8:
Я́ко архиере́ев сопресто́льник/ и святи́телем изря́дный побо́рник был еси́, святи́телю Иа́кове,/ непреста́нно сохраня́й оте́чество твое́, град же и лю́ди,/ тебе́ ве́рою почита́ющия и честны́м моще́м твои́м покланя́ющияся,/ да велегла́сно тебе́ вопие́м:/ ра́дуйся, Иа́кове Богому́дре.
И́кос:
Из чре́ва ма́терня освяще́ннаго святи́теля Госпо́дня/ хва́лит ны́не вся страна́ Росси́йская,/ преподо́бнаго Иа́кова, Росто́ву гра́ду утвержде́ние,/ благода́тныя да́ры прие́мшаго Боже́ственныя сла́вы,/ к нему́же притека́юще, вси ве́рою те́плою/ мо́щи его́ любе́зно целу́ем./ Тем и аз, недосто́йный и гре́шный, наде́яся на моли́твы твоя́, святи́телю,/ я́же ко Влады́це и Пречи́стей Его́ Ма́тери,/ жела́ю, а́ки пси от крупи́ц, па́дающих от трапе́зы госпо́дий свои́х, насыще́ние прия́ти,/ е́же в День Су́дный соде́янных мно́ю зол, моли́твами твои́ми, свя́те,/ проще́ние улучи́ти,/ да велегла́сно тебе́ вопию́:/ ра́дуйся, Иа́кове Богому́дре.
Песнь 7
Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пещь/ соде́ла А́нгел/ преподо́бным отроко́м,/ халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие/ мучи́теля увеща́ вопи́ти:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Вразумля́л еси́ неразу́мныя, обраща́л еси́ прельще́нныя,/ совраща́ющияся же, о́тче, спасл еси́ и Бо́гу приве́л еси́ чи́сты,/ Тому́ пою́щия благоче́стно:/ благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.
Украси́шася Боже́ственнии твои́ по́двиги,/ воплоще́ние пропове́дающе неизрече́нным милосе́рдием возсия́вшаго нам,/ Ему́же вопие́м приле́жно:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Облада́в страстьми́ теле́сными,/ поще́нием, сла́вне, необлада́емь жите́йскими напа́стьми яви́лся еси́./ Ны́не пое́ши при́сно:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Избавля́еши дре́вняго преступле́ния Рождество́м Твои́м, Пречи́стая,/ хва́лим Тя, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во, и, пою́ще, вопие́м Ти:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Песнь 8
Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́/ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́,/ вся бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти./ Тя превозно́сим во вся ве́ки.
Процве́л еси́, я́ко фи́никс, во дво́рех Бо́жиих/ и до́лжным сном преподо́бным усну́л еси́,/ при́сно же наслажде́ние пребоже́ственный гроб твой/ и чу́до ви́дящим, Иа́кове пропове́дниче, показу́еши.
Бо́жие бо Сло́во су́щественное,/ свяще́нно тя и святи́теля возставля́ет, пома́зающа лю́ди,/ священносвяти́телю и престо́льниче Росто́вский и свети́льниче вселе́нныя.
Вопло́щшагося Сло́ва Богосло́вил еси́,/ многобезслове́сия бо лю́ди изба́вив,/ Боже́ствен был еси́ учени́к возсия́вшаго, Иа́кове Богогла́се.
Богоро́дичен: Священнонаучи́вся Твои́м та́йнам,/ проро́чески Боже́ственный лик, Богоро́дице, издале́ча уви́дев/ и я́ко положи́в Богопропове́дно Боже́ственнаго пропове́дания Рождества́ Твоего́.
Песнь 9
Ирмо́с: Бо́га/ челове́ком невозмо́жно ви́дети,/ на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти,/ Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно,/ Его́же велича́юще,/ с Небе́сными во́и/ Тя ублажа́ем.
Я́ко свет, я́ко све́щник, я́ко вели́кое со́лнце,/ я́ко мо́лния Христо́ве Це́ркви возсия́л еси́,/ и ве́рных ра́зумы просвети́л еси́,/ и в невече́рняя места́ всели́лся еси́,/ поя́ трисвяты́ми гла́сы Тро́ицу Несозда́нную.
Пло́тию ми́ра кроме́ быв, святи́телю, в прекра́сных чи́не обита́я,/ ро́да на́шего обогаща́еши творе́нием све́тлым./ Те́мже па́мять твою́ ве́рою соверша́ем на земли́, Иа́кове прему́дре.
Земля́ те́ло твое́ блаже́нное скрыва́ет, я́ко исцеле́ния точа́щи ве́рным,/ Не́бо же дух со избра́нными от ве́ка но́сит,/ Боже́ственными сия́нии озаре́н еси́ вои́стинну, я́ко всесла́вный.
Богоро́дичен: Глас Арха́нгела Гаврии́ла прие́мши, Вели́каго Сове́та, Чи́стая,/ Христа́ Емману́ила родила́ еси́, со А́нгелы земны́я вся сочета́вшаго,/ еди́на вино́вна на́шего, Де́во, блаже́нства.
Свети́лен.
Подо́бен: Ученико́м:
Чу́днаго и сла́внаго святи́теля Иа́кова вели́каго,/ прииди́те, пе́сньми Боже́ственными и свяще́нными похва́лим,/ я́ко Росто́ву председа́льника и А́нгельским чино́м сослуже́бника бы́вша.
Сла́ва, други́й свети́лен.
Подо́бен: Посети́л ны есть:
Сла́вно кра́сится днесь светоза́рное торжество́,/ и́же во све́те сла́вы Бо́жия предстоя́, святи́телю,/ помяни́ нас, хва́лящих твою́ па́мять.
И ны́не, Богоро́дичен:
С Бо́гом упова́ние на Тя возложи́хом, Пречи́стая,/ И́же из Тебе́ проше́дшему сраспина́емся Христу́,/ Твои́ми же к Нему́ моли́твами невреди́ми да́же до конца́ сохрани́.
На хвали́тех стихи́ры, глас 1.
Подо́бен: Небе́сных чино́в:
На Небеси́ сый почива́яй веселя́ся,/ моли́ за ны Пресвяту́ю Тро́ицу/ ми́лость пода́ти нам, святи́телю,/ и житие́ безгре́шно,/ я́ко в Ту́ю ве́рующих при́сно ско́рби отгоня́ет/ и неду́ги исцеля́ет.
Милосе́рдия твоего́ исто́чник нам да́руй и благода́ть,/ вско́ре ра́дости испо́лни,/ пода́й же цельбы́ в ско́рбех и печа́лех,/ моля́ Христа́, всесла́вне,/ спасти́ вся, пою́щия тя.
На весе́лие вшед нетле́емое,/ весе́лие да́ти моли́, е́же спасти́ рабы́ твоя́,/ мо́жеши бо, Иа́кове, в моли́твах беды́ вся разгони́ти,/ моля́ Христа́ исцели́ти боля́щия/ и спасти́ ду́ши на́ша.
От зако́ннаго ко́рене израсте́ ветвь всыне́ния,/ вода́ми напое́н я́сно, Иа́кове,/ и́бо Це́ркви Христо́ве, я́ко фи́никс высокове́рхий,/ процве́л еси́ нам, просвеща́я ве́рныя./ Тем ны́не со святи́тели предстоя́ Престо́лу Христо́ву,/ моли́ся о душа́х на́ших.
Сла́ва, глас 6:
Доброде́телей твои́х, о́тче преподо́бне, плод/ просвети́л есть ве́рных сердца́,/ кто бо, слы́ша безчи́сленное твое́ смире́ние,/ и терпе́нию не удиви́тся,/ е́же к ни́щим ти́хости, скорбя́щим утеше́ние/ вся Боголе́пно научи́л еси́,/ преподо́бне святи́телю Иа́кове./ И ны́не неувяда́емым венце́м увя́злся еси́,/ моли́ о душа́х на́ших.
И ны́не, Богоро́дичен: Влады́чице, приими́:
Славосло́вие вели́кое, и отпу́ст. И час 1-й.
НА ЛИТУРГИ́И
Блаже́нны от кано́на, пе́сни 3-я и 6-я. Слу́жба вся святи́тельская.