Проповеди на праздники:


Служба святителя Арсения, архиепископа Сербскаго

Аще хощет настоятель, творит бде́ние

НА МА́ЛОЙ ВЕЧЕ́РНИ

Стихи́ры, глас 1.

Подо́бен: Небе́сных чино́в:

Из мла́да возраста Бо́га в себе нося́, о́тче Арсе́ние,/ де́монския полки́ огнем молитвенным пожегл еси́, блаже́нне./ Наставил еси́, мудре, стадо словесных овец на па́жить духо́вную/ и к Бо́гу привел еси́.

Девства тезоимени́тый, Сербский светильник,/ чудодейством сияя, великий о́тче Арсе́ние,/ всех нас созываеши в па́мять твою́/ торжество совершати духовное,/ воспевати Спа́са Христа.

Доброде́тели верх и верных основание,/ апостолов сла́ва, иерархов хвала́,/ сербское утверждение, великий о́тче Арсе́ние,/ всех призываеши све́тло праздновати/ всечестную па́мять твою́.

Сла́ва, глас 4:

Евангельских источник словесы́ твои́ми, святите́лю о́тче Арсе́ние,/ людей твои́х сердца́ напоил еси́,/ и семя благоче́стия в них моли́твами твои́ми возрасти́л еси́,/ и сия́ принесл еси́ Христу́ плод изря́ден./ И ны́не, предстоя у Него с ли́ки апостол и иера́рхов,/ и нас поминай, и сохрани от всякаго озлобле́ния,/ я́ко в мире совершати па́мять твою́.

И ны́не, Богоро́дичен: Богоро́дице, всех Царице:

На стихо́вне стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

Ума владыку на стра́сти поста́вив,/ плотолюбием не порабо́тився,/ А́нгельски чистотою, о́тче Арсе́ние, пожил еси́.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Архиереев похвала́ и священников сла́ва,/ правило монашествующих, о́тче Арсе́ние,/ ра́дуйся, Це́ркве утверждение великое.

Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся правдою,/ и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

Услы́ши моления раб твои́х, архиере́е, о́тче Арсе́ние,/ и слез не премолчи́,/ и сердечная прошения подавай лю́бящим тя.

Сла́ва, глас 4:

Подобает Сербскому роду Арсе́ния везде име́ти архиерея,/ я́ко не́кую у́тварь царскую и сокровище некра́домо,/ всем подаю́ща богатство, спасения проповедание,/ и вся собирающа к соединению пе́сней благолепных,/ к нему́же возопим:/ архиере́е и наста́вниче, Христа́ Бо́га моли́ о душах на́ших.

И ны́не, Богоро́дичен: Избави ны от нужд на́ших:

Тропа́рь, глас 8: Милости наставниче: пи́сан на велицей вече́рни. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен: Иже нас ради Рождейся от Девы: И отпуст.

НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ

Блажен муж: На Го́споди, воззвах: аще бдение, пое́м стихи́ры на 8; аще ли ни, пое́м на 6, глас 5

Подо́бен: Ра́дуйся:

Ра́дуйся, преосвященне архиере́е,/ доброе обре́т Христово подобие,/ имже возшел еси́ на высоту учений распложда́я,/ делы доброде́телей совершая,/ и си́ми колесницу огненную восхождения твоего́ сотворив,/ к широте́ Бо́жия гра́да достигл еси́./ Небесный человече, земный А́нгеле,/ Арсе́ние о́тче священне,/ Христа́ Бо́га моли́ душам нашим дарова́ти мир и ве́лию ми́лость.

Ра́дуйся, освящение о́тче архиере́е,/ деяния доброде́телей твои́х,/ Небесных каса́ющеся, подсо́лнечную просвещают,/ и к Божественней высоте вознося́щеся,/ умныя зари облистающе,/ столп доброде́телей возвы́шши выспрь,/ Божественнаго твоего́ зра́ка возводя́щ./ Небесный человече, земный А́нгеле,/ Арсе́ние освященне,/ Христа́ Бо́га моли/ дарова́ти душам нашим мир и ве́лию ми́лость.

Ра́дуйся, Богоглаголивая главо́, Свята́го Ду́ха глаголы вещающи,/ трубо́ А́нгельская, всем воздаяние глася́щи,/ архиере́ев ссельниче, грешащих заступниче,/ теплая уте́ха притекающим к тебе́,/ и сим возводя́щися, Небе́снаго зра́ка прие́м,/ обновил еси́, я́ко орел, юность твою́,/ учением ча́да твоя́ просвещая,/ Небесный человече, земный А́нгеле,/ Арсе́ние пресвященне,/ Христа́ Бо́га моли́ дарова́ти душам нашим мир и ве́лию ми́лость.

Сла́ва, глас 6. Самогласен:

Возсия́ всесветлая днесь иерарха память,/ верныя просвещающи и та́ки неоскудно благоухания точащи,/ в нейже собравшеся, цветы добропесненными главы́ своя увя́зше,/ просвещеннаго Арсе́ния хвалами почтим/ и сего освященней главе́ радость возгласи́м:/ ра́дуйся, Боже́ственная ластовице, всем глася́щи путь покаяния./ Ра́дуйся, благовонием ра́ки твоея́ яви́вый житие́ твое́./ Ра́дуйся, надежде всех хвалящих тя./ Освящение Арсе́ние, моли́ся о душах на́ших.

И ны́не, Богоро́дичен: Кто Тебе́ не ублажит:

Вход. Проки́мен дне. Чтения три святительская.

При́тчей чте́ние (глава́ 3):

Па́мять пра́веднаго с похвала́ми,/ и благослове́ние Господне на главе́ его./ Блаже́н челове́к, и́же обре́те прему́дрость,/ и сме́ртен, и́же уве́де ра́зум./ Лу́чше бо сию́ купова́ти,/ не́жели зла́та и сребра́ сокро́вища./ Честне́йшая же есть ка́мений многоце́нных,/ все же честно́е недосто́йно ея есть./ Долгота́ бо дней и лета живота́ в десни́це ея,/ в шу́йце же ея бога́тство и сла́ва./ От у́ст ея исхо́дит пра́вда,/ зако́н же и ми́лость на язы́це но́сит./ Послу́шайте у́бо мене́, о чада!/ честна́я бо реку́,/ и блаже́н челове́к, и́же пути моя сохрани́т./ Исхо́ди бо мои́, исхо́ди живота,/ и уготовля́ется хоте́ние от Го́спода./ Сего́ ра́ди молю́ вас/ и предлага́ю мой глас сыново́м челове́ческим:/ я́ко аз прему́дрость устро́их,/ сове́т, и ра́зум, и смы́сл аз призвах./ Мой совет и утверждение,/ мой разум, моя же кре́пость./ Аз мене́ любящия люблю,/ и́щущий же мене́ обря́щут благода́ть./ Разуме́йте убо, незло́бивии, кова́рство,/ ненака́заннии же, прилага́йте сердца́./ Послу́шайте мене́ и па́ки,/ честная бо реку́,/ и отве́рзу от усте́н правая,/ я́ко и́стине поучи́тся горта́нь мой,/ ме́рзски же предо мно́ю устны́ лжи́выя./ С пра́вдою вси глаго́лы уст мои́х,/ ничто́же в них стро́потно, ниже́ развраще́но./ Вся пра́ва суть разумева́ющим,/ и про́ста обрета́ющим ра́зум./ Науча́ю бо вас и́стине,/ да бу́дет о Го́споде наде́жда ваша,/ и испо́лнитеся Духа.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава́ 10):

Уста́ праведнаго ка́плют прему́дрость,/ устне́ же муже́й му́дрых ве́дят благода́ть./ Уста́ му́дрых поуча́тся прему́дрости,/ пра́вда же избавляе́т их от сме́рти./ Сконча́вшуся му́жу пра́ведну, не поги́бнет наде́жда./ Сын бо пра́веден ражда́ется в живо́т,/ и во благи́х свои́х плод пра́вды обы́мет./ Свет пра́ведным всегда́,/ и от Го́спода обря́щут благода́ть и сла́ву./ Язы́к му́дрых до́брая све́сть,/ и в се́рдце их почи́ет му́дрость./ Лю́бит Господь преподобная сердца́,/ прия́тни же Ему́ вси́ непоро́чнии в пути́./ Му́дрость Господня просвеща́ет лице́ разу́мнаго./ Постига́ет бо жела́ющий ю, пре́жде да́же разуме́ти ю,/ и удо́бь у́зрится от лю́бящих ю./ У́треневавый к ней, не утруди́тся,/ и бдя́й ея ра́ди, вско́ре без печа́ли бу́дет./ Я́ко досто́йных ея́ сама́ обхо́дит и́щущи,/и в стезя́х ея явля́ется им благоприе́мне./ Му́дрости никогда́же одоле́ет зло́ба./ Сих ра́ди и рачи́тель бых добро́ты ея,/ и возлюби́х ю, и поиска́х от ю́ности моея́,/ и взыска́х неве́сту привести́ себе́,/ я́ко все́х Влады́ка возлюби́ ю./ Таи́бница бо есть Бо́жия хи́трости,/ и обрета́тельница дел Его́./ Труды ея́, су́ть доброде́тели,/ целому́дрию же и ра́зуму та́ учи́т,/ пра́вде и му́жеству, и́хже потре́бив ничто́же есть в житии́ челове́ком./ Аще же и многоиску́сства жела́ет кто́, ве́сть дре́вняя/ и бы́ти хотящая разсмо́трит./ Све́сть извития слове́с и разреше́ния гада́ний,/ зна́мения и чудеса́ проразуме́ет/ и сбытия времен и лет./ И всем сове́тник есть благ,/ я́ко безсме́ртие есть в ней и благосла́вие во обще́нии словес ея́./ Сего́ ра́ди бесе́довах ко Господу, и помоли́хся Ему,/ и рех от всего́ се́рдца моего́:/ Боже отце́в и Го́споди ми́лости,/ сотвори́вый вся сло́вом Твоим и му́дростию Тво́ею устро́ивый челове́ка,/ да владе́ет бы́вшими от Тебе́ тварьми́/ и да управля́ет мир в преподо́бии и пра́вде./ Да́ждь ми Твоим Престо́лом приседя́щую прему́дрость/ и не отлучи́ мене от о́трок Твоих,/ я́ко аз раб Твой и сын рабы́ни Твоея́./ Посли́ ю с Небес от свята́го жили́ща Твоего́,/ и от Престо́ла Сла́вы Твоея́,/ да су́щи со мно́ю научи́т мя,/ что благоуго́дно есть пред Тобо́ю,/ и наста́вит мя в ра́зум,/ и сохрани́т мя в сла́ве сво́ей./ Помышле́ния бо сме́ртных вся боязлива/ и погреши́тельна умышле́ния их.

Прему́дрости Соломоновы чтение (глава́ 4):

Похваля́ему пра́веднику, возвеселя́тся лю́дие:/ безсме́ртие бо есть па́мять его́,/ я́ко от Го́спода познава́ется и от человек,/ и уго́дна Го́сподеви душа́ его./ Возлюби́те у́бо, о му́жие, му́дрость и поживете́:/ восхощи́те ея и нака́зани бу́дете./ Нача́ло бо ея любы́ и соблюде́ние зако́на./ Почти́те прему́дрость, да во ве́ки царствуете./ Возвещу́ вам и не скры́ю от вас таин Божиих,/ я́ко Той му́дрости На́ставник есть, и мудрых Испра́витель,/ и вся́кому смы́слу и де́лу Хитре́ц./ И всем смы́слом научи́т му́дрость,/ есть бо в ней Дух Разу́мен и Свят,/ и сия́ние Све́та присносу́щнаго, и о́браз бла́гости Бо́жия./ Та́я дру́ги Бо́жия и проро́ки устроя́ет,/ благоле́пнейши же есть со́лнца и па́че вся́каго сотворе́ния звезд,/ све́ту сосужда́ема, обрета́ется пе́рвейши./ Та́я угожда́ющих ей от боле́зни изба́ви/ и наста́ви на стези́ пра́выя./ Даде́ им ра́зум име́ти свят,/ и сохрани́ я от ловя́щих, и по́двиг кре́пок подаде́ им./ Да разуме́ют вси, я́ко си́льнейши всего́ есть благоче́стие,/ и никогда́же премо́жет зло́ба му́дрости,/ ниже́ пре́йдет злыя облича́ющи суд./ Реко́ша же в себе́, помы́сливше непра́ведно:/ наси́льствуем пра́ведному, и не пощади́м преподо́бства его,/ ни усрами́мся седи́н ста́рости многоле́тны./ Бу́дет бо нам кре́пость зако́н/ и улови́м пра́веднаго,/ я́ко неуго́ден нам есть,/ и проти́вится дело́м на́шим, и поно́сит нам отпаде́ние зако́на,/ и облича́ет нам согреше́ния наказа́ния на́шего./ Возвеща́ет нам ра́зум име́ти Божий,/ и о́трока Господня себе имену́ет./ Бысть нам на обличе́ние помышле́ний на́ших/ и тя́жек нам есть и ви́дим,/ я́ко неподо́бно иным житие́ его, и измене́ны стези́ его./ В поруга́ние вмени́хомся ему,/ и удаля́ется от путе́й на́ших, я́ко от нечисто́т,/ и блажи́т последняя праведных./ Уви́дим убо, а́ще словеса его́ и́стинна суть,/ иску́сим, яже сбыва́ются ему́./ Руга́нием и му́кою истяжем его,/ да разуме́ем кро́тость его и иску́сим беззлобство его,/ сме́ртию безобра́зною осу́дим его,/ бу́дет бо посеще́ние от слове́с его./ Сия́ помы́слиша и прельсти́шася, ослепи́ бо я зло́ба их,/ и не разуме́ша таин Божиих и не разсуди́ша,/ я́ко Ты еси́ Бог Еди́н, живота́ име́яй и сме́рти власть,/ и спаса́яй во вре́мя ско́рби, и избавля́яй от всякаго зла́./ Ще́др и Ми́лостив, и дая́й преподо́бным Свои́м благода́ть,/ и Сво́ею мы́шцею го́рдым противля́яйся.

На лити́и стихи́ры самогласны, глас 2:

Сербская пречестная Церковь, созывающи нас, ликовству́ет,/ тем, веселящеся с духовными твои́ми ча́ды,/ тебе́ предстояще и с любо́вию почита́юще тя,/ песньми и пении зове́м:/ архиере́е Арсе́ние, моли́ спасти́ся душам нашим.

Изво́лив лучшая,/ су́щия же в житии́ вещи преобидел еси́,/ и Горнее житие возлюбил еси́,/ оде́явся в смирение,/ мученически показа́л еси́ подвиг страдания телесными по́ты,/ райское наслаждение восприял еси́,/ и в светлости святы́х бога́тно вселился еси́./ С нимиже Христу́ предстоя́, пресвященне о́тче Арсе́ние,/ моли́ спасти́ся душам нашим.

Глас 6:

Церковное светило вси ве́мы Боговидное/ и душ спаси́теля, Христова иерарха Арсе́ния./ Сей у́бо чудодействы сия́я и Богословием украшаем,/ Христова стада достоин бысть, досточудный пастырь,/ милостив и благоуветлив,/ и всего мира концы просвети.

Сла́ва, глас 8:

Преславно прославися Святая Церковь,/ в нейже стекаются вси ве́рнии, духо́вная твоя́ чада,/ неисцельных страсте́й приемлют исцеления/ о имени твое́м, святите́лю о́тче Арсе́ние:/ моли́ спасти́ся душам нашим.

И ны́не, Богоро́дичен: Безневе́стная Де́во:

На стихо́вне стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: Ки́ими похвальными:

Ки́ими пе́сненными добро́тами воспои́м архиерея Христова,/ уста́ тихая и Евангелия Его́ проповедника светла,/ церковнаго хранителя и заступника земли Сербстей,/ православному воинству на́шему поборника;/ егóже моли́твами врагов шатание Христос низложи́,/ име́яй ве́лию ми́лость.

Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся правдою,/ и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

Ки́ими похвальными венцы увязе́м иерарха,/ священства венца́, благоче́стия управление,/ Церкве светлое украше́ние,/ источника Боже́ственных исцелений неисчерпа́емаго,/ проли́тие дарований духовных,/ реку́ многих чудес, землю Сербскую веселящу течением,/ Арсе́ния, добраго предстателя на́шего и хранителя.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Ки́ими украшенными гла́сы воспои́м иерарха,/ дивнаго в чудесе́х Арсения,/ безплотных сожителя, освяще́ннаго от пеле́н,/ столпа́ Церкве неподви́жима,/ веселие земли́ Сербския, правды правило,/ оби́димых заступника, немощных врача безмездна;/ егóже ради дарова́ Христос Церквам соединение, мир и ве́лию ми́лость.

Сла́ва, глас 6:

Небе́снаго Царствия во благода́ть/ у́зкою стезе́ю вшел еси́ пространства;/ райская оби́тель, прии́мши тя, наследника сотвори́,/ и глаголы уст твои́х хва́лящи, и житие доброде́телей цвету́щее,/ и своея красоты́ о́бщника тя устро́и,/ пресвященная же ра́ка благоуханием испо́лнися./ Мы же светоносную па́мять любе́зно празднуем,/ святите́лю о́тче Арсе́ние,/ моли́ спасти́ся душам нашим.

И ны́не, Богоро́дичен: Творе́ц и Изба́витель мой:

На благослове́нии хле́бов тропа́рь, глас 8:

Милости наставниче и благоутробия сокровище,/ еже всем отве́рзл еси́,/ правоверия учителю и архиере́ев Боже́ственное удобрение,/ о́тче наш, иерарше Арсе́ние,/ нищих был еси́ заступник:/ тем моли́ Христа́ Бо́га,/ просветити души на́ша, да не когда усне́м в смерть.

НА У́ТРЕНИ

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 3.

Подо́бен: Божественныя веры:

Великое солнце всея́ Сербския страны,/ доброде́телей твои́х сиянии/ и чудес светлостьми просветив твоя́ чада верная,/ и истребил еси́ страсте́й омрачение, святите́лю о́тче Арсе́ние,/ Христа́ Бо́га моли́ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Божественнаго естества́ не отлучи́вся,/ плоть быв во чреве Твое́м: но Бог вочеловечився и пребысть,/ И́же по рождестве Матерь Тя Де́ву, я́ко прежде Рождества,/ сохрани́в Всенепорочну, Един Госпо́дь:/ Того прилежно моли́ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 3.

Подо́бен: Божественныя веры:

Образы просиял еси́ Богоразу́мия, заре́ю облистал еси́ Сербское достояние/ и ча́да твоя́ наставил еси́ словесы́ твои́ми, нищелюбие и любовь источи́л еси́./ Авраа́мову страннолюбию подобяся, о́тче Арсе́ние,/ Христа́ Бо́га моли́ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Боже́ственная ски́ния была еси́ Сло́ва,/ Едина Пречистая Ма́ти Де́во, чистотою А́нгелы превозшедшая,/ па́че всех мене, персть бывша, оскверне́на плотскими прегреше́ньми,/ очисти молитв Твоих Божественными вода́ми,/ подающи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.

По полиеле́и седа́лен, глас 2.

Подо́бен: Повеленное:

Гряди́те, вси ве́рнии, воистину уви́дим чудо дивно,/ тленна бо я́ко нетленна зря́ще Божественнаго смотрения, в разум приводя́ща/ сего свята́го архиерея песньми воспоим,/ Боже́ственная деяния, яже о нем видяще, рцем:/радуйся, отче, земли Сербския, отец и учитель./ Моли Христа́ Бо́га грехов оставле́ние дарова́ти чтущим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Повеле́нное тайно прием в разуме, в кро́ве Ио́сифове тщанием предста́ Безплотный,/ глаголя Неискусобрачней:/ Приклонивый схожде́нием Небеса вмещается неизменно весь в Тя./ Eгoже и ви́дя в ложесна́х Твоих прие́мша ра́бий зрак,/ ужаса́юся звати Тебе́:/ ра́дуйся, Невесто Неневестная.

Степе́нна, 1-й антифо́н, 4-го гла́са. Проки́мен: Честна пред Го́сподем смерть преподо́бных Его́.

Стих: Что воздам Го́сподеви о всех: Ева́нгелие от Иоанна, зача́ло 36.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Преподобне о́тче и преблаже́нне,/ священный па́стырю до́брый,/ Первопа́стыря Христа́ угодниче,/ положи́вый ду́шу за сербское достояние:/ ты ны́не, архиере́е Арсе́ние блаже́нне,/ испроси у Го́спода дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Канон Богоро́дицы со ирмо́сом, на 6.

И свята́го на 8. Глас 6.

Песнь 1

Ирмо́с: Помощник и Покровитель/ бысть мне во спасе́ние,/ Сей мой Бог,/ и просла́влю Его́,/ Бог отца моего,/ и вознесу Его́:/ сла́вно бо прославися.

Боже Спа́се мой, отве́рзи мои устне́ и язык мой уясни́,/ я́ко да воспою па́мять иерарха Твоего́,/ егóже на земли́ удиви́л еси́ славно сла́вити Тя:/ славно бо прославися.

Иже превышняя держа́щи, в Небе́сная се́ла водворя́ше тя мудрость Бо́жия,/ де́тели дарова́ний тебе́ воздающи,/ Горних все́льника сотворя́ет, Господу поюща:/ славно бо прославися.

Боже́ственная краси́лища, веселя́ще священнаго твоего́ зра́ка,/ в вышняя вселяют поко́ища,/ к Божественней трапе́зе, Господу поюща:/ славно бо прославися.

Богоро́дичен:

Окова́нных Свободителя, Богоро́дице, и те́мных Просветителя чрево Твое́ пречистое вмести./ Eгoже рождеством и́дольския ле́сти свобо́ждшеся,/ Истинную навыко́хом воспевати Божию Матерь.

Катавасия: Отверзу уста моя:

Песнь 3

Ирмо́с: Утверди́, Го́споди,/ на ка́мени заповедей Твоих/ подвигшееся се́рдце мое,/ я́ко Един Свят еси́ и Господь.

Просвещение де́тели твоея́ Боже́ственных каса́яся,/ от земны́х к памяти возводит вышняго желания,/ преводя́ от тли в Жизнь неконечную.

Память твоя́ пребывает, святите́лю,/ и кротость сердца твоего́ в род и род,/ сей уподобля́еми, Божественныя твоея́ славы насыща́ющеся,/ досто́йно тя воспеваем.

Пре́йде сень закона, изнемо́гши,/ де́лом благовествования твоего,/ Христос Истина, сия́ющи, вся просвещает,/ верою па́мять твою́, святите́лю, празднующия.

Богоро́дичен: Света Божественнаго Заря́ из чрева Твоего́ просия́, верных благоухающа:/ Сего благовоние получи́вше,/ омраче́ния свободи́хомся Тобою, Богоро́дице Пречистая.

Седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Вознесыйся:

Днесь иерарха па́мять возсия́ нам, солнцеобразно луча́ми сияющи,/ света явление всем простирает,/ и всем велегла́сно вопие́т и глаголет:/ прииди́те, желаемых насладимся.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Теплое заступление сущих в беда́х, и Помощницу нашу,/ и к Бо́гу пременение, Еюже тли изба́вихомся,/ Богоро́дицу ве́рнии ублажа́ем.

Песнь 4

Ирмо́с: Услы́ша пророк пришествие Твое́, Го́споди,/ и убоя́ся,/ я́ко хощеши от Девы роди́тися/ и человеком явитися, и глаго́лаше:/ услышах слух Твой и убояхся,/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Возсия́вый свет и Просвеще́й утро,/ показа тя день, освященне о́тче Арсе́ние,/ учением Божества́ Его́, вся к свету Того возводящаго./ Имже просвещаема духо́вная твоя́ чада, па́мять твою́ празднуем.

Жити́я архиерейства твоего́ о́бразы, соперника не иму́ще,/ без свидетелей обличают тя:/ плотска́я бо духовным покори́в,/ отхождением свои́м в Небе́сная всели́ся,/ идеже ликовству́я, преблаже́нне Арсе́ние, светом Боже́ственным просвети́ любо́вию пою́щия тя.

Чуде́с, ихже сподо́бился еси́ от Владыки твоего, преподо́бне, зря́ще,/ Боже́ственная твоя́ чада, духовныя сладости насыщаемся,/ тя предстателя иму́ще к Нему́,/ прича́стия Божественнаго сподо́би нас улучити, молимся.

Богоро́дичен: Чрево девственное носит,/ Еде́мская дверь отверзается,/ а́бие верных со́нмы дерза́юще входят,/ Истинную Богоро́дицу верно восхваляют,/ Рожде́нному от Нея зову́ще:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Песнь 5

Ирмо́с: Мир мног лю́бящим Тя, Христе́,/ и нощь просвещения в пи́щи словес Твоих:/ сего ради от но́щи у́тренююще,/ просим милости от Тебе́, Человеколюбче.

Вседетельная и всемогущая мудрость, и сила Владычня,/ столпа́ истинна тя пресвященнаго сотво́рши, дом создала есть,/ Божественныя ограды Его́ наполня́ющ и ерети́ческая шатания прогоняющ,/ Арсе́ние преблаже́нне, тем тя восхваляем.

Возсия́в от Небес благолепие Вы́шняго,/ приме́сом святительства обло́ж тя, Небесныя трапе́зы состо́льника сотвори́,/ ны́нешняго же подателя ве́рным показа́, священне, вопиюща:/ про́сим милости от Тебе́, Человеколюбче.

Светоли́тия Божественнаго испо́лнившися,/ пресвященная твоя́ глава́ сладости языка удержати не возможе́:/ аще бо и в землена́я сни́де, но духом в Небе́сная достиже́,/ о́тче Арсе́ние, мир испроси душам нашим.

Богоро́дичен: Пра́дедняя кля́тва разреши́ся и прама́терняя болезнь исцели́ся,/ Пречистая, чрева Твоего́ Рождеством:/ безсеменно бо заче́нши, Слово родила́ еси́./ Емуже прилежно моли́ся спасти́ ны.

Песнь 6

Ирмо́с: Возопи́х всем сердцем моим/ к Щедрому Бо́гу,/ и услы́ша мя/ от а́да преисподняго,/ и возведе́/ от тли живот мой.

Божественныя славы путешествия де́лы явля́юще,/ земна́я проводят с веселием, Небе́сная же радуются,/ приемлюще духом пресвященнаго Арсе́ния.

Благословен плод Богоприятный,/ Божественнаго Ду́ха де́тельми сияя, и преисподняя мрачи́т,/ в торжество иерарха собирающияся просвещает воистину:/ грядите, ве́рнии, просветимся.

Гра́днаго шествия течение провосхища́я, ведяй предстоит Арсе́ний, зовы́й:/ грядите, чада, стра́ху Госпо́дню научи́теся, я́коже рече́ Госпо́дь:/ я́ко кро́ток есмь и сми́рен сердцем, и обря́щете покой душа́м вашим.

Богоро́дичен: Искони́ пророчествия о Тебе́ прореко́ша, ны́не же на Тебе́ испо́лнишася, Пречистая:/ ов бо Тя руно́ пронарече́, на негoже сни́де Слово Божие,/ ны́не же Ты, Де́во, родила́ еси́ Го́спода.

Конда́к, глас 2:

Подо́бен: Вышних ища́:

В пи́щи слове́с твои́х, Богоносе Арсе́ние,/ разумно ча́да твоя́ питая,/ язы́ком хваля, устна́ми же пение принося́, вещанием зовы́й:/ Христе́, Ты еси́ Свет неизреченный.

И́кос:

Сладкое твое́ вещание в послу́шество приходит,/ громо́вными о́бразы простираяся, в добропослуша́ние ну́дит,/ неизрече́нныя радости о́бщники увещава́я:/ прииди́те, чада, глаго́ля, возвеличите Го́спода со мною./ Eгoже сладости насыщающеся, в Небе́сная села водвори́мся/ и светлости сподо́бимся, вещанием зову́ще:/ Христе́, Ты еси́ Свет неизреченный.

Песнь 7

Ирмо́с: Неизреченное чудо,/ в пещи́ Изба́вивый преподобныя о́троки из пла́мене,/ во гро́бе мертв бездыха́нен полагается/ во спасе́ние нас поющих:/ Избавителю Бо́же,/ благослове́н еси́.

Аще и земна́я превосходит, Вы́шним каса́яся,/ благода́тию духовною с си́ми совокупля́яся,/ неизрече́нныя радости наполняет,/ сыны света сотворяет, пою́щия:/ благословен Бог отец на́ших.

Житейская унывают и Боже́ственная красу́ются,/ Небе́сная торжествуют, архиерейский твой дух приемлюще,/ земна́я попра́вша и в Небесных лику́юща, с веселием поя́ху:/ отец на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Де́тели Божественнаго твоего́ духа разширя́юще вхо́ды,/ Боже́ственная чада твоя́ ведут в Живо́т./ ихже, желающе, просим: моли́ о нас, пресвященне Арсе́ние.

Богоро́дичен: Дверь Тя заключе́нную нарече́ пророк, Чи́стая,/ юже никтоже про́йде, токмо Бог Един,/ отверзая нам паки еде́мския вхо́ды,/ верно сла́вящим Тя, Богоро́дице.

Песнь 8

Ирмо́с: За зако́ны оте́ческия/ блаже́ннии в Вавило́не юноши предбе́дствующе,/ царю́ющаго оплева́ша повеление безу́мное,/ и, совоку́плени имже, не свари́шася огне́м,/ Держа́вствующему достойную воспева́ху песнь:/ Го́спода пойте дела/ и превозносите во вся ве́ки.

Светом Боже́ственным озаря́ема, благоуханием цвету́щи,/ священная па́мять твоя́, Арсе́ние, просвещает верныя, созывающи вопи́ти:/ Го́спода воспевайте дела и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Желаемых сы́тости Боже́ственная твоя́ чада наполнится прося́ще,/ благоукраше́нною твое́ю памятию прохлажда́еми,/ и, веселящеся, верно поют Просла́вльшаго па́мять твою́, иерарше, взывающе:/ Го́спода воспевайте дела и превозносите Его́ во ве́ки.

Память твоя́ вечная, архиере́е, кротость и смирение сердца твоего́ возвещающи,/ в то́же собира́еми, просвещения Божественнаго хода́тайством твои́м/ надеющеся получи́ти желаемых, веселием зовуще:/ Го́спода пойте дела и превозносите Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Неоску́дныя то́ки милосердия источающи призывающим Тя, Влады́чице,/ и песньми хва́лящих Тя, Чи́стая,/ не оста́ви молящихся Тебе́, Царствия Сы́на Твоего́ сподо́би, вопиющия верою:/ Го́спода воспевайте дела и превозносите Его́ во ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Стра́нствия Владычня/ и безсмертныя трапе́зы/ на Горнем месте, высо́кими умы́,/ ве́рнии, прииди́те, наслади́мся,/ возшедша Слова,/ от Слова научи́вшеся, Eгoже величаем.

Тече́ньми премине́ землена́я твоя́ жизнь,/ и Небе́снаго тя селения не оста́ви,/ ибо не потче́ся нога́ пло́ти твоея́,/ дремания дух тебе́ не одоле, храня́щу тя Бо́гу./ Темже моли́ за ны Го́спода, пресвященне о́тче Арсе́ние.

Небе́снии ли́цы радуются, мы же, землени́и, славословим,/ де́монская кре́пость исчезе́, пресвященнаго твоего́ духа выспрь ви́дяще водворяема в Небе́сная селения,/ о хва́лящих тя моли, священне Арсе́ние.

Отцу, и Сыну, и Святому Духу верою покланя́емся,/ Тричи́сленное Единство сла́вяще и с любо́вию воспева́юще, глаголем:/ моли́твами иерарха Твоего́ Арсе́ния, помилуй и сохрани вся ны.

Богоро́дичен: Древним преступлением введе́ в па́губу пра́баба естество земно́е:/ Рождества же Твоего́ чревоноше́нием, Пречистая, па́ки к Бо́гу примири́хомся./ Eгoже сла́вяще, Тебе́, Де́во, величаем.

Свети́лен.

Подо́бен: Небо звездами:

Святителю преста́вльшуся, собра́шася наро́ди погребсти́ тело его,/ А́нгели же веселящеся, приима́ху душу его,/ вселя́юще во святые дворы́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Державным Твоим Покровом/ от враг наве́та рабы́ Твоя́ сохрани́, Чи́стая, вся ны невре́дны:/ Тя бо стяжа́хом Едину прибежище в ско́рбех.

На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 4.

Подо́бен: Я́ко до́бля:

Мимоте́к земна́я, Вышних достигл еси́/ и со А́нгельскими ли́ки водворя́ешися,/ Троицы проповедник яви́вся./ Ейже предстоя со дерзнове́нием,/ за ны моли́ся прилежно, Арсе́ние преподо́бне,/ сопрестольниче архиере́ев и похвала́.

От чувственна твоего́ жития́ на Небеса возводи́ма,/ со святыми сияюща пресветло, Горе́ вселя́ема,/ тя земная славословят и Небе́сная радуются:/ с нимиже Христу́ предстоя,/ моли́ся о нас, Арсе́ние,/ сопрестольниче архиере́ев и похвала́ преподобных.

Наи́тием Свята́го Духа,/ освященная твоя́ глава́, иерарше, чу́вственным зра́ком прозря́щи,/ язы́чными струя́ми со архиереи изво́ли сла́вити/ в Троице Едино Божество:/ Ейже предстоя, Арсе́ние, моли́ о нас,/ сопрестольниче архиере́ев и похвала́.

Сла́ва, глас 6:

Превзы́де па́мять твоя́, Богоносе иерарше Арсе́ние,/ па́че чувственнаго света сияющи,/ пречу́дная бо сотворил и дивная приял еси́,/ пра́выми пути́ шествовав, преславная наследовал еси́./ В нейже ликующе, духо́вная чада/ в Небе́сная се́ла моли́твами твои́ми водворяются,/ и веселятся, тебе́ предстоя́ще,/ и торжествуют твое́ кра́сное успе́ние,/ тобо́ю прося́ще получи́ти от Христа́ ве́лию ми́лость.

И ны́не, Богоро́дичен: Богоро́дице, Ты еси́ лоза:

Славосло́вие вели́кое. И отпуст.

НА ЛИТУРГИ́И

Блаженны от кано́на свята́го, песнь 3-я и 6-я. Проки́мен, глас 1: Уста́ моя́ возглаго́лют премудрость, и поучение се́рдца моего ра́зум. Стих: Услы́шите сия́ вси язы́цы: Апостол ко Евреом, зача́ло 318. Аллилу́ия, глас 2: Уста́ праведнаго поуча́тся премудрости: Стих: Закон Бо́га его в се́рдце его, и не запнутся стопы́ его. Ева́нгелие от Луки, зача́ло 24. Причастен: В па́мять вечную.



Проповеди на праздники:

Наверх