Служба святаго апостола Анании, единаго от семидесяти (служба ему в сей день поется вкупе со службами Покрову и преподобному Савве Вишерскому) и преподобнаго Романа Сладкопевца (службу ему поем на повечерии или во ин день)
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры апостола, глас 4.
Подо́бен: Зва́нный свы́ше:
Иже зарю́ Боже́ственную прие́м,/ егда́ манове́нием лу́чшим ослепле́н,/ прежде мра́ком держи́м, прии́де к тебе́ Савл,/ Боже́ственнаго прося́ очище́ния,/ тогда, всеблаже́нне, я́ко иера́рх мудр/ сынотвори́ши его Креще́нием,/ пото́м хотя́щаго вселе́нную всю осынотвори́ти./ Тем с ним блажи́м тя, Христо́ва апостола, Ана́ние Богому́дре,/ моли́теся спасти́ся нам.
Научи́вся Боже́ственным пресла́вно,/ гро́ма кре́пльше, блаже́нне,/ воструби́л еси́ Слово Божие спаси́тельное/ и спя́щия во гробе́х суеты́ возбуди́л еси́,/ умерщвле́ние отве́ргшия, ме́ртвым сообита́ющее/ и во аде держи́мыя возобраща́ющее,/ яже соде́лал еси́ Умертви́вшаго ме́ртвость сосу́ды че́стны/ Иисуса Владыки и Спа́са душ на́ших.
Я́ко светоно́сец, я́ко Боже́ственный пропове́дник,/ я́ко свиде́тель Богоизбра́нный Страсте́й Христовых/ и будущия яви́тися неизрече́нныя славы/ снасле́дник же и сприча́стник, сый со Владыкою,/ и наслажда́яся истека́ющаго всегда светоли́тия,/ от незаходи́маго Света, Богоглаго́ливе,/ светлый соверша́ющия твой ны́не праздник,/ моли́твами твои́ми от мра́чных бед, Ана́ние, изба́ви.
И́ны стихи́ры Романа, глас 1.
Подо́бен: Небе́сных чино́в:
Краснопе́снивая цевни́ца Боже́ственнаго Духа,/ слави́й и щур Боже́ственных песней,/ свире́ль церковная/ всем нам своя предлагает сладкопе́сненная учрежде́ния/ и теми весели́т Богому́дрыя.
Светле́йший свети́льник и проза́рнейший,/ сладковеща́нная гусль,/ струна́ благознамени́тых Ду́ха слове́с/ пое́т ясно, научая концы/ немо́лчными песньми славословите Божества́ едину зарю.
Ты, Влады́це всех я́ко предстоя́/ и дерзнове́ние, отче, к Нему́ стяжа́в,/ нам, соверша́ющим па́мять твою́ и све́тлое твое́ торжество́,/ моли́ изба́витися бед и напа́стей,/ Рома́не Богоблаже́нне.
Сла́ва, апостола, глас то́йже. Византиево:
Сосу́д избра́нный, вели́кое прия́телище Духа,/ Павла апо́стола просвети́л еси́, преподо́бне,/ Бо́гом по откровению навы́к,/ я́ко самови́дец Сло́ва и таи́нник чудес Его́,/ апостол же прежде учеников/ и верный строи́тель Новаго Завета,/ тем подража́я Учителя Христа,/ твою́ кровь пролия́л еси́,/ му́ченическою стра́стию испове́дник быв, Ана́ние,/ священнонача́льниче Христо́в,/ и тече́ние соверши́в, веру же некра́дому соблю́д,/ с Вы́шними служи́тели в Высоча́йших водворя́яся,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
Подо́бен: Прехва́льнии му́ченицы:
При Кресте предстоя́щи Сы́на Твоего́ и Бога/ и долготерпе́ние Его́ смотря́ющи,/ глаго́лала еси́, рыда́ющи, Ма́ти Чи́стая:/ увы Мне, Чадо Сладча́йшее,/ что сия́ стра́ждеши непра́ведно, Сло́ве Божий,/ да спасе́ши челове́чество.
Стиховна Окто́иха: и апостола стих, глас 4, с припевом: Во всю зе́млю изы́де веща́ние их,/ и в концы́ вселе́нныя глаго́лы их.
Страстоте́рпческое прия́телище, яви́лся еси́, Ана́ние апо́столе,/ ка́мением, я́ко цве́ты, учаща́емь,/ за Пострадавшаго пло́тию нас ради распя́тие во́льне/ кровь твою́ пролия́л еси́./ Тем и Дама́ск хва́лится священным твои́м торжеством днесь./ Не то́чию же той, но и вся подсо́лнечная,/ чудес твои́х зна́мения я́ве пропове́дающи, вопие́т:/ моли́ся к Бо́гу дарова́ти нам согреше́ний проще́ние.
Сла́ва, преподо́бнаго, глас 6:
Пе́рвое до́брых нача́ло/ яви́лся еси́ спасе́ния вина́, Рома́не, о́тче наш;/ А́нгельское бо соста́вив песнопе́ние,/ Боголе́пно показа́л еси́ житие́ твое́;/ Христа́ Бо́га моли́/ напа́стей и бед изба́вити пою́щия тя.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
Подо́бен: Тридне́вен:
Ви́дящи Тя распина́ема, Христе́,/ Тебе́ Ро́ждшая вопия́ше:/ что стра́нное еже вижу та́инство, Сы́не Мой?/ како на Дре́ве умира́еши,/ пло́тию пове́шен,/ жизни Пода́телю?
Тропа́рь апостола, глас 3:
Апо́столе святый Ана́ние,/ моли́ Милостиваго Бога/ да прегреше́ний оставле́ние/ пода́ст душа́м на́шим.
Сла́ва, преподо́бнаго, глас 8:
В тебе́, отче, известно спасе́ся еже по образу:/ прии́м бо крест, последовал еси́ Христу/ и, действуя, учил еси́ презирати у́бо плоть, преходит бо,/ прилежа́ти же о души вещи безсмертней./ Темже и со А́нгелы сра́дуется, преподо́бне Романе, дух твой.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
НА У́ТРЕНИ
Канон апостола, на 4, егóже краегране́сие: Анании сла́ва да прославится. Творение Иоа́нна мона́ха. Глас 8.
Песнь 1
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу,/ и еги́петскаго зла избежа́в,/ Изра́ильтянин вопияше:/ Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Отве́рзем уста́ похва́льная,/ уясни́м язык в памяти, вси ве́рнии, началопа́стыря Ана́нии/ и с ним Бо́гу на́шему воспои́м.
Жениху́ Пречи́стому/ невестово́дит нескве́рную Неве́сту Ана́ния пресла́вный,/ Христу́ сущую зде Церковь,/ с не́юже ясно Бо́гу на́шему воспои́м.
Первый был еси́ учени́к,/ новому дае́ши прозре́ние ученику́, дре́вле гони́телю, Ана́ние, и песнопо́еши:/ воспои́м Бо́гу нашему.
Богоро́дичен: Чи́ни Тя А́нгельстии и земны́х ро́ди, Безневе́стная Ма́ти, непреста́нно хва́лят:/ Зижди́теля бо их, я́коже Младенца, на объятиях Твоих носи́ла еси́.
Ин кано́н преподо́бнаго Романа, глас 6
(правится в иный день или на повечерии)
Песнь 1
Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль,/ по бе́здне стопа́ми,/ гони́теля фарао́на/ ви́дя потопля́ема,/ Бо́гу побе́дную песнь/ пои́м, вопия́ше.
Светосия́нныя лучи́ от Небе́с нам низпосли́/ моли́твами твои́ми, му́дре Рома́не Боже́ственне,/ твою́ похвали́ти священную па́мять пе́сньми.
От ю́ности весь ты Христу́ тя сама́го предложи́в,/ после́довал еси́ Ему,/ светоза́рными сия́ньми ум с Небесе́, Рома́не, облистава́я.
Укра́шен добро́тою Вседе́тельнаго и Свята́го Духа,/ я́ко звезда́ светосия́нная,/ доброде́телей све́тлостию, му́дре, яви́лся еси́, Рома́не, ми́ра конце́м.
Богоро́дичен: Из Тебе́ про́йде неизрече́нно Божие Слово Собезнача́льное в последняя времена́,/ и перваго человека Адама, во тлю па́дшаго, Богоро́дице, возспасе́.
Песнь 3
Ирмо́с: Ты еси́ утверждение/ притека́ющих к Тебе́, Го́споди,/ Ты еси́ свет омраче́нных,/ и поет Тя дух мой.
Повеле́нию после́дуя Учителя твоего,/ был еси́ архиерей, страстоте́рпческое же приноше́ние, апо́столе.
Милостива моли́твами твои́ми Богоуве́тливыми соде́лай Изба́вителя/ тебе́ пою́щим, Ана́ние апо́столе.
Все тебе́ связа́ зве́ря стремле́ние, Господь явився,/ светом неизрече́нным омрачи́в лице́.
Богоро́дичен: Тя вси стяжа́хом, прибежище и сте́ну нашу, христиане,/ и Тя славосло́вим немо́лчно, Безневе́стная.
Ин
Ирмо́с: Несть свят,/ я́коже Ты, Го́споди Боже мой,/ вознесы́й рог ве́рных Твоих, Бла́же,/ и утверди́вый нас на ка́мени/ испове́дания Твоего́.
Ум твой, Рома́не му́дре, бысть оби́телище Троицы Святыя,/ исполня́емь благоче́стно зна́ния истиннаго, источа́я Боже́ственная пропове́дания.
Струи́ искипе́ течений честны́й твой язык, поя́ Боже́ственная/ и уясня́я му́дростно Христо́во к нам от Девы Рождество́ неизрече́нное.
Се пита́еши обильно мудрыми уче́ньми и кра́сными песнопе́нии по́мыслы на́ша/ и исполня́еши сла́дости Боже́ственнейшия, Рома́не Богогла́се.
Богоро́дичен: Всех еси́ во́инств вы́шши, Де́во,/ тех бо Соде́теля, Сы́на Бо́жия, зачала́ еси́ во утро́бе/ и, ро́ждши, пребыва́еши Присноде́ва.
Конда́к преподо́бнаго, глас 8:
Боже́ственными доброде́тельми духа/ измла́да украси́вся, Рома́не прему́дре,/ Церкви Христо́ве пречестно́е украше́ние был еси́:/ пе́нием бо прекра́сным украси́в ю, блаже́нне./ Тем мо́лим тя: подаждь жела́ющим Божественнаго дарова́ния твоего,/ я́ко да вопие́м ти:/ ра́дуйся, о́тче преблаже́нне, красото́ церко́вная.
Седа́лен, апостола, глас то́йже.
Подо́бен: Прему́дрости:
Просвеще́н позна́нием Боже́ственным свяще́нник же, и мученик Иису́сов, и Боже́ственный апостол, Ана́ние, был еси́./ И иногда́ гони́теля Савла нарица́ема, ослепле́на манове́нием вы́шним, сла́вне,/ в воде погрузи́в, Богосоде́тельным науче́нием лу́чша его показа́л еси́, просвети́теля душа́м на́шим./ Сего ради вопие́м ти:/ моли́ Христа́ Бо́га грехов оставле́ние дарова́ти честву́ющим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва, преподо́бнаго, глас 5.
Подо́бен: Собезначальное Слово:
Насажде́н, я́коже дре́во, о́тче блаже́нне, при исхо́дищих вод по́стнических,/ Боже́ственным соде́йством плоды́ боле́зней твои́х во вре́мя я́вственно Садоде́лателю и Творцу отда́л еси́./ Сего ради святу́ю твою́ пое́м память, честву́юще тя, Рома́не преподо́бне.
И ны́не, Богоро́дичен:
В Тебе́ та́инство тре́петное соверша́ется, Деви́це,/ Су́щаго Бо́га Сло́ва от Отца в ложесна́х зачала́ еси́,/ и ражда́еши па́че естества́ Человека соверше́нна.
Крестобогоро́дичен:
На Кресте́ зря́щи Тя, Христе́, Ма́ти Твоя́ во́льно посреде́ разбойников ви́сяща,/ растерза́ющися утро́бою, ма́терски глаго́лаше:/ Безгрешный Сы́не, ка́ко непра́ведно на Кресте, я́коже злодей, пригвожде́н еси́,/ человеческий род хотя оживи́ти, я́ко Благоутро́бен?
Песнь 4
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела́ Твоя́/ и просла́вих Твое́ Божество́.
Тобою, Христе́, наказу́ем, страда́льчески побеждает смерть Ана́ния приснопа́мятный,/ от Тебе́ по́чести восприима́я.
Ученик был еси́ гони́маго Сло́ва, приснопа́мятне Ана́ние,/ и учитель Богоче́стия гоня́щему.
Яви́ тя Господь Са́влу безоче́сну кры́ющася,/ и показа́ тя хода́тая, Ана́ние, того исцеле́ния.
Богоро́дичен: Бога, Eгoже родила́ еси́, Пречистая Де́во,/ Того моли́ от всякаго обстоя́ния изба́вити вся пою́щия Тя.
Ин
Ирмо́с: Христос моя сила,/ Бог и Господь,/ честна́я Церковь/ Боголе́пно поет, взыва́ющи,/ от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.
Прия́телище был еси́ Боже́ственнаго Ду́ха и о́гнедохнове́нная уста́,/ возглаша́ющая Боже́ственная песнопе́ния и наслажда́ющая ду́ши, Рома́не, притека́ющих ти.
Я́ко цевни́ца ты был еси́ Небе́сная и гусль,/ всякую к себе влеку́щи мысль повестьми́ твои́ми и кра́сными твои́ми песнопе́нии.
Благода́ть дхне и всели́ся в светоно́сную твою́ душу,/ Вседе́тельнаго и Пресвята́го Ду́ха, прехва́льне,/ и тя прия́телище и му́дра Боговеща́теля соде́ла.
Богоро́дичен: Яд излия́ в прама́терния у́бо слу́хи змий,/ но Ты, Чи́стая, сего истрясла́ еси́, Арха́нгеловым гла́сом заче́нши и ро́ждши Христа.
Песнь 5
Ирмо́с: Вску́ю мя отри́нул еси́/ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый,/ и покры́ла мя есть чуждая тьма, окаяннаго;/ но обрати́ мя и к све́ту за́поведей Твоих/ пути́ моя напра́ви, молю́ся.
В бу́ри су́щим приста́нище Боже́ственное приснотеку́щий Исто́чник показа́ тя;/ во тьме же су́щим зарю́ непристу́пный Свет соде́ла тя, Ана́ние блаже́нне,/ и я́ко ученика достоявле́нна, ми́лостивно в тебе́ Воспочива́яй.
Ви́дяй сокрове́нная и прежде бытия́ Ве́дый вся́ческая,/ тебе́, тая́щемуся, тая́щагося солнца яви, иногда гони́теля,/ не по мно́зе времени, разоря́емыя от него Истины, апо́стола.
Постиже́ния конец неизсле́димый Твоего́ строе́ния:/ тем бо, Спа́се, страшная изничто́жися смерть./ Сего ради Ана́ния я́ко победи́тель и иерарх за Тя, ра́дуяся, закала́ется.
Богоро́дичен: Ма́тернее дерзнове́ние еже к Сыну Твое́му иму́щи, Пречи́стая,/ сро́днаго промышле́ния еже о нас не пре́зри, мо́лимся:/ я́ко Тебе́ и Едину христиане ко Влады́це очище́ние ми́лостивно предлага́ем.
Ин
Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твоим, Бла́же,/ у́тренюющих Ти ду́ши любо́вию озари́, молю́ся,/ Тя ве́дети, Сло́ве Божий,/ И́стиннаго Бога,/ от мрака грехо́внаго взыва́юща.
Я́ко благоле́пнейшо святилище,/ сосу́д я́ко чистейший, Уте́шителева благода́ть обре́тши тя, Романе Богомудре,/ храм содела, светом укра́шен, и всели́ся.
Воплоще́ннаго Сы́на Бо́жия Рождшая и́стинно твою́ душу просвети́/ и ум Боже́ственнаго зна́ния испо́лни, в нощи́ предста́вши тебе́, Присноде́ва.
Списа́ньми твои́х свяще́нных слове́с, приснопа́мятне, яви́вся всем вои́стинну сладчайший,/ вся увеселя́еши, всех просвеща́я ум и вся науча́я знанию спаси́тельному.
Богоро́дичен: Свет рождшая, О́тчее Сло́во Присносу́щное, Чи́стая,/ свеща́тельными моли́твами Твои́ми просвети́ ум мой/ и отжени́ тьму души моея́, Пречи́стая Влады́чице.
Песнь 6
Ирмо́с: Очи́сти мя, Спа́се,/ мно́га бо беззако́ния моя,/ и из глубины́ зол возведи́, молю́ся:/ к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя,/ Бо́же спасе́ния моего.
Служи́ти навы́к Бо́гу Жи́ву свяще́ннейше,/ разруши́л еси́ многоча́стное безумных злонра́вие,/ Единому науча́я, Ана́ние, покланя́тися Триипоста́сному Божеству́.
Прие́м в ру́це твои́ церко́вная корми́ла,/ к Ко́рмчию Христу́ прише́л еси́, апосто́ле,/ и сию Духом, я́ко кора́бль Боже́ственный, Ана́ние, упра́вил еси́.
Созда́вый пра́вый путь,/ правоше́ствующему посыла́ему быти сла́вному Твое́му ученику повеле́л еси́, Влады́ко,/ пра́веднейшаго Твоего́ избра́ния сосу́д открыва́я, моля́щася.
Богоро́дичен: Да изба́вимся от лю́тых прегрешений мольба́ми Твоими, Богороди́тельнице Чи́стая,/ и да улучи́м, Пречи́стая, Боже́ственное сия́ние из Тебе́ неизрече́нно Воплоще́ннаго Сы́на Бо́жия.
Ин
Ирмо́с: Жите́йское мо́ре,/ воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею,/ к ти́хому приста́нищу Твое́му прите́к, вопию́ Ти:/ возведи́ от тли живо́т мой,/ Многоми́лостиве.
Просвеще́ния исполня́емь и к высоте́ доброде́телей Боже́ственно возводи́мь,/ небре́гл еси́ о всех земны́х:/ и столп Небе́сный, и свети́льник благоче́стия был еси́.
Пло́ти увяди́л еси́ жела́ния/ и душу твою́ украси́л еси́ светле́йшими чистоты́ озаре́ньми,/ и добро́ту рачи́тельную доброде́телей благоле́пием обложи́л еси́.
Возненави́дев привре́менное и су́етное, и гнилое, и те́чное наслажде́ние,/ к храму Богоро́дицы прилежа́, ум освяти́л еси́, и душу, и тело, достосла́вне.
Богоро́дичен: Вси предзря́ще проро́цы све́тло будущее по́слежди от Девы, Христе́ мой,/ Твое́ на земли́ пренепоро́чное Рождество́,/ я́вственно Богови́дцы провеща́ша.
Конда́к апостола, глас 2.
Подо́бен: В моли́твах:
В моли́твах тепле́йший засту́пниче/ и прося́щим скоре́йший послу́шателю,/ приими́ моление, Ана́ние, наше/ и Христа́ моли́ поми́ловати ны,/ Единаго во святы́х Почива́ющаго.
И́кос:
Просвеще́нием сияния Твоего́ просвети́в, Христе́ мой, мрак моего се́рдца и слепоту́,/ даждь ми слово похвали́ти чи́стым смыслом апостола Богоза́рныя доброде́тели и стра́сти блаже́ннаго:/ Исто́чник бо Ты еси́ мудрости и Пода́тель благи́х, Многоблагоутро́бне./ Тем, уясни́в язык мой, пе́сненное приими́ похвале́ние, Еди́не во святы́х почива́яй.
Песнь 7
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы/ в Вавило́не иногда́/ ве́рою Тро́йческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Да востру́бит му́дренно Богоизбра́нное ста́до благогла́сною трубо́ю страда́ния па́стыря Ана́нии,/ вопия́ своему́ Началопа́стырю Христу:/ отцев на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Да славит тя, ученика Бо́жия, Ана́ние, и иера́рха ве́рна,/ и свиде́теля Боже́ственных страда́нии,/ возглаша́ющи, честна́я Церковь Христова:/ отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Не смерти боя́знию, но любо́вию па́ствы скрыва́яся,/ во́лка, я́коже а́гнца, зря укроти́вшася, Ана́ния зовя́ше:/ отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: От де́вственных ложе́сн вопло́щся, яви́лся еси́, Христе́, на спасе́ние наше./ Темже Твою́ Матерь ве́дяще Богоро́дицу, правосла́вно зове́м:/ отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Ин
Ирмо́с: О́троцы в Вавило́не/ пе́щнаго пла́мене не убоя́шася,/ но посреде́ пла́мене вве́ржени, ороша́еми, поя́ху:/ благослове́н еси́, Го́споди, Боже отец на́ших.
Богоро́дицу Марию Богому́дра имел еси́ Учи́теля,/ вразумля́ющую тя, и науча́ющую, и пе́ти повелева́ющую:/ благослове́н еси́, Го́споди, Боже отец на́ших.
Возсия́л еси́ в мире, я́ко светле́йшее солнце, Рома́не Богому́дре,/ и све́тло просвеща́я верою зову́щия:/ благослове́н еси́, Го́споди, Боже отец на́ших.
Твоих глаго́л веща́ние вселе́нную испо́лни/ и красно́ песнопе́ти Христу́ челове́ки научи́:/ благослове́н еси́, Го́споди, Боже отец на́ших.
Богоро́дичен: Ны́не блажа́т Тя вси ро́ди челове́честии, Богоро́дице Чи́стая,/ я́коже прорекла́ еси́,/ и ве́рою славят:/ благословен, Пречистая, Плод чре́ва Твоего́.
Песнь 8
Ирмо́с: Седмери́цею пещь/ халде́йский мучи́тель,/ Богочести́вым неи́стовно разжже́,/ си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев,/ Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше:/ о́троцы, благослови́те,/ свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.
Странно слы́шати, мня́ше Ана́ния славный,/ от восхити́тельныя губи́теля ста́да Твоего́ силы, Влады́ко,/ па́че сло́ва премене́ние к па́стырскому чи́ну./ Тем игра́я, вопия́ше:/ о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.
Да ра́дуется днесь и да играет ду́хом всесла́вный и блаженный град твой,/твоего́ благополучи́в заступле́ния, сла́вне,/ и, благодаря́ Спа́са, да вопие́т:/ о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.
Животворя́щим повеле́нием, Ана́ние прече́стне,/ светотвори́вую Ви́деннаго си́лу Савлу пропове́дал еси́/ и отразил еси́ ослепле́ние, враче́вственныя твоя́ возложи́в дла́ни,/ стре́лы змиины я исто́ргл еси́, я́ко чешуи́, вопия́:/ превозноси́те Христа́ во веки.
Троичен: Трисве́тлое Божество́, Еди́нственную сия́ющую Зарю,/ от Еди́наго Триипоста́снаго Естества́, Роди́теля Безнача́льна,/ Единоесте́ственно же Сло́во О́тчее и сца́рствующаго Единосу́щнаго Духа,/ о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.
Богоро́дичен: В ну́ждах спаса́ющая и те́пле предста́тельствующая/ всем су́щим в печа́ли, Всесвята́я Влады́чице,/ умилосе́рдися, спаси́ мя и лю́те па́дша воздви́гни,/ ру́ку по́мощи прежде конца подаю́щи, да не нощь мя сме́ртная обы́мет спяща;/ да Тя по до́лгу сла́влю во веки.
Ин
Ирмо́с: За зако́ны оте́ческия/ блаже́ннии в Вавило́не ю́ноши, предбе́дствующе,/ царю́ющаго оплева́ша повеле́ние безу́мное,/ и, совоку́плени, имже не свари́шася огне́м,/ Дерза́вствующему досто́йную воспева́ху песнь:/ Го́спода пойте дела́/ и превозноси́те во вся ве́ки.
Всю ми́ра красоту́, и сла́дость, и сла́ву оттря́с,/ ду́шу твою́ впери́л еси́ к Вы́шним лико́м, к та́мошним сла́вам и све́тлостям, му́дре,/ к добро́там неизрече́нным, к пребыва́нием та́мошним, к свету Богонача́лия, зовя́:/ Тя превозно́сим, Христе́, во веки.
Боже́ственным жела́нием распаля́емь,/ восхожде́ния положи́л еси́ в се́рдцы твое́м и безпло́тное во пло́ти житие́ стяжа́л еси́./ А́нгельским чино́м подо́бяся, му́дре,/ та́мо су́щая возлюбил еси́ в мире песнопе́ния, верою, Рома́не, взыва́я:/ Тя превозно́сим, Христе́, во веки.
Высоковеща́нием Боже́ственных твои́х и сладча́йших слове́с, блаже́ннейше Рома́не,/ всяк по́мысл весели́ши человеков и услажда́еши, я́коже некий пита́тель богатотво́рный,/ и просвеща́еши све́тло и науча́еши вопи́ти:/ Го́спода пойте дела и превозноси́те во вся ве́ки.
Богоро́дичен: Равнобо́жием прельсти́в мя, человекоуби́йца, змий лука́внейший,/ я́ко пле́нника, исхити́ сладости райския,/ но Владыка, естество́м Сын Божий, вопло́щся, прии́де от Девы Марии, и взят мя на высоту́, обожи́в:/ Eгoже превозно́сим во вся ве́ки.
Песнь 9
Ирмо́с: Тя, Неискусобра́чную Матерь Бо́га Вы́шняго,/ Тя, па́че ума ро́ждшую сло́вом вои́стину Бога,/ вы́шшую Пречи́стых сил,/ немо́лчными славословле́нии велича́ем.
Разруши́л еси́, всехва́льне, тьму неве́дения;/ Свет же и́стинный возсия́л еси́ Дама́ску Триипоста́сный:/ но я́ко чадолюби́вый отец и любо́вный пастыренача́льник в Правосла́вней вере того сохрани.
Сие́ ле́тное соверша́юще торжество́,/ прииди́те светоза́рно сия́юще душе́вным досто́инством:/ Троицы служи́теля же и пропове́дника Ана́нии трисия́нную добродетель воспои́м.
О па́че челове́ча досто́инства твоего, блаже́нне Ана́ние,/ я́ко ученик бо возлю́блен был еси́, я́ко пастырь почи́л еси́,/ и я́ко страда́лец Христу́ спросла́вился еси́, венцы́ му́ченически украша́ем.
Богоро́дичен: Пречи́стая, Всенепоро́чная, сосу́де благово́ния,/ испроси́ у Христа, Eгoже родила́ еси́,/ дарова́ти во́инству на́шему на враги́ победу и от рабо́тнаго ига да́ти осла́бу лю́дем Твоим:/ Тя бо непреста́нно велича́ем.
Ин
Ирмо́с: Безсе́меннаго зача́тия/ рождество́ неска́занное,/ Ма́тере Безму́жныя нетле́нен Плод:/ Бо́жие бо рожде́ние обновля́ет естества́./ Темже Тя вси ро́ди,/ я́ко Богоневе́стную Ма́терь,/ правосла́вно велича́ем.
Го́рнейшим, сла́вне, лико́м совокупи́лся еси́ безпло́тным,/ иде́же неизрече́нная пребыва́ет ра́дость и всегда́шнее наслажде́ние,/ иде́же о́ный Богонача́лия свет есть и весе́лие,/ иде́же неизглаго́ланная сла́ва, блаже́ннейше.
С пра́ведными внутрь Боже́ственныя славы всели́вся, зри́ши красоту́ неизрече́нную о́ную,/ зри́ши сладость неконча́емую, зри́ши добро́ты Небе́сныя, и́стинно желанныя, му́дре,/ ви́диши патриархов ли́ки, Рома́не славне.
Твою́ светоно́сную па́мять верно соверша́ющия/ от бед изба́ви моли́твами твои́ми, Богому́дре,/ и от всякаго вре́да, Рома́не, и ско́рби чужда́го/ и Небе́сныя славы получи́ти сподо́би и Ца́рствия Го́рняго, блаже́ннейше.
Богоро́дичен: От дре́вняго паде́ния челове́ческий род первозда́ннаго бысть тле́нен, Де́во Богоро́дице,/ и порабоще́н страстьми́ грехо́вными,/ но из Тебе́ рожде́йся Преблаги́й Бог Свои́м благоутро́бием того́ воззва́.
Свети́лен Окто́иха. Сла́ва, апостола.
Подо́бен: Жены́, услы́шите:
Дама́ск, апо́столе, ны́не о тебе́ хва́лится,/ ему́же упространи́л еси́ кре́пость муче́нием, Ана́ние,/ учитель быв Христа́ гоня́щему, я́ко ученик наро́чит Христа́ гони́маго,/ к Нему́же о нас моли́ся.
И ны́не, Богоро́дичен:
О та́инств Твоих, о чуде́с Твоих!/ Како по рождестве́ Дева пребыла́ еси́, я́коже прежде рождества́;/ како Бо́га вмести́ла еси́, нигде́же Вмести́маго;/ но вои́стину несказа́нна Твоя́ суть вся, Благослове́нная Де́во Мати, Марие.
На стиховне Окто́иха.
Сла́ва, апостола, глас 8. Анатолиево:
Учениче́ Спа́сов, иера́рше сла́вне,/ сла́во мучеников, Ана́ние,/ свети́льниче светле́йший, наш же градоде́ржче,/ прилежно моли́ся изба́вити стадо твое́ от бед/ и спасти́ души на́ша.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
Подо́бен: О пресла́внаго чудесе́:
Тя ви́дящи пригвожда́ема на Кресте, Иисусе, и стра́сти прие́млюща во́лею,/ Дева и Ма́ти Твоя́, Владыко,/ увы Мне, вопия́ше, Чадо Сладкое,/ раны непра́ведно ка́ко терпи́ши,/ Врачу́, исцели́вый челове́ческое неможе́ние/ и от тли всех изба́вивый милосе́рдием Твоим.
НА ЛИТУРГИ́И
Блаженны гласа на 4 и апостола песнь 3, на 4. Проки́мен апостола, глас 8: Во всю землю изы́де веща́ние их: Стих: Небеса пове́дают славу Божию: Апостол Деяний, зача́ло 21, от полу. Аллилуия, глас 1: Испове́дят Небеса чудеса́ Твоя́, Го́споди. Стих: Бог прославляем в сове́те святых. Ева́нгелие от Луки, зача́ло 51. Слу́шаяй вас: Причастен: Во всю землю
Ведомо же буди и сие, я́ко аще случится праздник Покрова Пресвятыя Богоро́дицы в день седмичный, кроме недели, и изволит кто пети купно с Покровом апостолу Анании и преподобному Савве, да поет сице:
На ма́лой вече́рни: Стихи́ры Покрова на 4, глас 1. Самогла́сны: Сла́ва, и ны́не, глас 6: Прииди́те, празднолю́бных собо́ри: На стихо́вне стихи́ры, глас 2. Подо́бен: До́ме Евфра́фов: Сла́ва, и ны́не, глас 3: Прииди́те, вси празднолю́бцы: Тропа́рь Покрова, глас 4: Днесь благове́рнии лю́дие: Та́же, ектения малая и отпу́ст.
На вели́цей вече́рни: Блажен муж: 1-й антифо́н. На Го́споди, воззвах: стихи́ры Покрова, на 4, и апостола 3, и преподо́бнаго Саввы 3: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова, глас 8: Сра́дуются с нами: Вход. Проки́мен дне. Чтения 3, Покрова: 1-е Бытия: Изы́де Иа́ков: 2-е: Пророчества Иезекиилева: Будет от дне осмаго: 3-е: Притчей: Премудрость созда Себе Дом: Ектении обычныя. На лити́и стихи́ры Покрова Богоро́дицы, глас 3: Наста́ днесь: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова Богоро́дицы, глас 2-й: Смысл очистивше и ум: На стиховне, стихи́ры Богоро́дицы, глас 2, Самогла́сны: Я́ко всех вышши сущи: Сла́ва, преподо́бнаго: и ны́не, Покрова, глас 2-й: Я́ко венце́м пресве́тлым: На благословении хлебов, тропа́рь Покрова, глас 4: Днесь благове́рнии лю́дие: трижды. И Бу́ди Имя Господне: трижды, с пением, и псалом 33: Благословлю Го́спода: И чтение.
На утрени: На Бог Госпо́дь: Тропа́рь Покрова Богоро́дицы. Та́же апостола: Сла́ва, Саввы: И ны́не, Покрова. И обычные кафизмы. По кафизмах седальны Покрова. И чтение. По полиеле́и седа́лен Покрова. И чтение. Степе́нна, 1-й антифо́н, 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Помяну́ и́мя Твое́: Стих: Лицу Твоему помолятся: Вся́кое дыха́ние. Ева́нгелие от Луки, зача́ло 4: Псалом 50. Сла́ва, Моли́твами Богоро́дицы: И ны́не, то́йже. Помилуй мя, Боже: По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 8: Сра́дуются с нами: Канон Покрова Богоро́дицы со ирмо́сом на 6: и апостола на 4: и преподо́бнаго на 4. Катавасия: Отве́рзу уста́ моя: По 3-й песни конда́к апостола и преподо́бнаго: и седа́лен апостола: Сла́ва, преподо́бнаго: И ны́не, Покрова. И чтение. По 6-й песни конда́к Покрова, глас 3: Дева днесь предстои́т в церкви: и икос. И пролог. По 9-й песни светилен Покрова: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. На хвалитех, стихи́ры Покрова, на 4: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. Славосло́вие вели́кое. По Трисвятом, тропа́рь апостола: Сла́ва, преподо́бнаго: И ны́не, Покрова: Ектении. И отпуст. И час 1-й. На 1-м часе тропа́рь Покрова: Сла́ва, апостола: И ны́не, Богоро́дичен часов. По Трисвятом конда́к Покрова. И совершенный отпуст. Такожде и на прочих часех, вначале глаголем тропа́рь Покрова: святы́х же тропари́ пременяем. Конда́к же на всех часех глаголем Покрова.
На Литургии: Блаженны: от кано́на Покрова, песнь 3-я, на 4: и апостола 6-я, на 4. По входе тропа́рь Покрова, и апостола, и преподо́бнаго. Конда́к апостола: Сла́ва, преподо́бнаго: И ны́не, Покрова. Проки́мен, песнь Богоро́дицы, глас 3: Величит душа Моя Го́спода: Стих: Я́ко призре на смирение Рабы Своея. И апостола, Во всю зе́млю: Апостол Покрова, ко Евреем, зача́ло 320: Другой Деяний, зача́ло 21, от полу: Аллилуия, глас 8: Слы́ши, Дщи, и виждь. Стих: Лицу́ Твое́му помо́лятся: И апостола: Испове́дят Небеса чудеса́ Твоя́: Ева́нгелие от Луки, зача́ло 54: И апостола, от Луки, зача́ло 51: Причастен: Чашу спасения: Другий, Во всю землю: Ряд, Апостол и Ева́нгелие, вычитаем напреди.
* * *
Подобает ведати: Аще случится праздник Пресвятой Богоро́дицы, Честнаго Ея Покрова, и свята́го апостола Анании в неделю:
В субботу вечера, на ма́лой вече́рни, На Го́споди, воззвах: стихи́ры воскресны гласа, на 4: Сла́ва, и ны́не, Покрова. На стиховне стихи́ра воскресна, 1-я. И Покрова стиховна великия вече́рни, с припевы их: Сла́ва, и ны́не, Покрова, ма́лой вече́рни. По Трисвятом тропа́рь воскре́сен: Сла́ва, и ны́не, Покрова. Ектения малая. И отпу́ст.
На велицей вече́рни, На Го́споди, воззвах: стихи́ры воскресны 3 и восточен 1, Анатолиев: и Покрова, 3: и апостола Анании, 3: Сла́ва, Покрова: И ны́не, Богоро́дичен гла́са. Чтения Покрова, 3. На лити́и стихи́ры Покрова. Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. На стихо́вне стихи́ры воскресны: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. На благословении хлебов, тропа́рь Покрова, трижды.
* * *
Аще ли несть бдения, глаголем тропа́рь воскре́сен: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова.
На утрени: На Бог Госпо́дь: тропа́рь воскре́сен, два́жды. Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. По кафизмах седальны воскресны, и Богородичны их. Та́же полиелей: И тропари, А́нгельский собор: Ипакои гласа, и седальны Покрова. Степенны и Проки́мен, гла́са. Ева́нгелие воскресно: и прочая. Канон воскре́сен на 4: и Покрова на 6: и апостола на 4. Катавасия: Отверзу уста моя: По 3-й песни конда́к Покрова, и апостола, и седа́лен апостола. Сла́ва, и ны́не, Покрова. По 6-й песни конда́к воскре́сен. На 9-й песни поем, Честнейшую: Свети́лен воскре́сен. Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. На хвали́тех стихи́ры воскресны: 4, и Покрова, 3 подобны: и самогласен, и́же на Славу, с припевы вече́рними. Сла́ва, стихи́ра Евангельская: И ны́не, Преблагословенна еси́: Славосло́вие вели́кое. По Трисвятом тропа́рь воскре́сен. Ектении: И отпуст. И час 1-й. На 1-м часе, тропа́рь воскре́сен: Сла́ва, Покрова: И ны́не, Богоро́дичен часов. По О́тче наш: конда́к Покрова: На 3-м часе, тропа́рь воскре́сен: Сла́ва, апостола: И ны́не, Богоро́дичен часов. По Отче наш: конда́к воскре́сен. Такожде и на прочих часах глаголем конда́к воскре́сен, и Покрова, пременяюще.
На Литургии: Блаженны гласа, на 4: и Богоро́дицы, песнь 3-я, на 4: и апостола, песнь 6-я, на 4. По входе тропа́рь воскре́сен, и Покрова, и апостола. Конда́к воскре́сен: Сла́ва, конда́к апостола: И ны́не, Покрова. Проки́мен, Апостол, аллилуиа, Ева́нгелие, и причастен, прежде воскре́сен: и потом Богоро́дицы. Преподобнаго же Саввы Вишерскаго служба оставляется и поется на повечерии.
* * *
Типикон не предусматривает отправления службы двум бденным или полиелейным святым, и в нем нет уставной главы, которая излагала бы соединение таких служб. В старинных же русских монастырских обиходниках и в соборных чиновниках (местные уставы) встречается указание на соединение служб Пресвятой Богоро́дице и полиелейному святому. Ниже приводится такое указание из Чиновника Новгородского Софийского собора XVI века, изданного проф. А. И. Голубцовым (служба Покрову Пресвятой Богоро́дицы и преподобному Савве Вишерскому, который относился в Новгороде к полиелейным святым). Этим уставным указанием рекомендуется пользоваться и при соединении службы святите́лю Григорию Богослову и Бо́жией Ма́тери в честь Ее иконы «Утоли моя печали» (25 января); святите́лю Алексию, Московскому и всея России чудотворцу, и Бо́жией Ма́тери в честь Ее Иверской иконы (12 февраля) и в других подобных случаях
На вечерне на Го́споди воззвах: стихи́ры на 8; Богоро́дицы 4 и преподо́бнаго 4, Сла́ва: свята́го, И ны́не: Богоро́дицы. Вход, прокимен дня, чтения 2 Богоро́дицы, а свята́го едино. На лити́и стихи́ры Богоро́дицы и свята́го стиховные стихи́ры, Сла́ва: свята́го, И ны́не: Богоро́дицы. На стихо́вне стихи́ры Богоро́дицы со стихи их, Сла́ва: свята́го, И ны́не: Богоро́дицы.
На утрени на Бог Госпо́дь: тропа́рь Богоро́дицы (два́жды), Сла́ва: свята́го, И ны́не: Богоро́дицы. По 1-й кафизме седа́лен Богоро́дицы, Сла́ва и ны́не: то́йже. По 2-й Кафизме седальны о́ба свята́го, Сла́ва и ны́не: Богоро́дицы. Величания два – Богоро́дицы и свята́го. По величании и ектении седа́лен свята́го и по степенне прокимен и Ева́нгелие Богоро́дицы. По 50-м псалме́ Сла́ва: Моли́твами преподо́бнаго: И ны́не: Моли́твами Богоро́дицы: стихи́ра Богоро́дицы. Каноны Богоро́дицы со ирмо́сом на 8 и свята́го на 6. По 3-й песни конда́к, И́кос: и седа́лен свята́го. Сла́ва и ны́не: Богоро́дицы. По 6-й песни конда́к и икос: Богоро́дицы. На хвали́тех стихи́ры на 6; Богоро́дицы 3 и свята́го 3, Сла́ва: свята́го: И ны́не, Богоро́дицы.
В данной уставной главе не указан порядок пения тропарей на благословении хлебов, а также после великого славословия, на часах и по входе, очевидно потому, что в этих случаях имеются в виду общие для всех праздников правила: а) тропа́рь Богоро́дицы, который идет первым на Бог Госпо́дь: и поется два́жды, – два́жды поется и на благословении хлебов; в третий раз – тропа́рь святого; б) по великом славословии тропа́рь святого, Сла́ва, и ны́не: Богоро́дицы (как заменяющий собою Богоро́дичен); в) на всех часах тропа́рь Богоро́дицы, Сла́ва: святого, И ны́не: Богоро́дичен часа, Конда́ки же попеременно; г) по входе тропа́рь Богоро́дицы и святого, Сла́ва: конда́к святого, И ны́не: Богоро́дицы.
(Богослужебные указания для священно-церковнослужителей на 1957 год. Издание Московской Патриархии, М., 1956, с. 30 – 31).