Проповеди на праздники:


Служба преподобнаго отца нашего Сергия Обнорскаго, Вологодскаго чудотворца, ученика преподобнаго Сергия Радонежскаго

НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:

Егда́ вслед Бо́га возгоре́ся духом, преподо́бне,/ тогда, я́коже древле Авраа́м праведный,/ уме́ты вмени в мире сущая/ и, отечество свое, Святую Го́ру, оставив,/ преселися в страну Богопросвеще́нную,/ идеже обрете великаго свети́льника преподо́бнаго Се́ргия,/ емуже и последова,/ Христу́ Бо́гу угоден был еси́,/ Егóже моли, блаже́нне Се́ргие,/ спасти́ и просветити души на́ша.

Егда любы Бо́жия воспали́ душу твою́, премудре,/ тогда мира красоты́ отве́ржеся, пребога́те,/ и удалися в пусты́ню дальную,/ идеже на высоту взы́де добродетелей,/ пресветлое светило показа́ся ми́рови,/ озаряя весь мир чудесными сия́нии,/ о нем же моля Христа́ Бо́га/ стадо твое́ сохранити от напа́стных нахождений,/ и спасти́, и просветити души на́ша.

Егда Христовым желанием уязви́ся, Се́ргие,/ тогда плотска́я мудрова́ния обузда́в, блаже́нне,/ Христу́ последова невозвратным по́мыслом,/ в пусты́ню вселися, в нейже подвизася,/ плоть свою покори ду́хови/ и ученик стадо собра, Христу́ привел еси́,/ Eгoже моли́ спасти́ и просветити души на́ша.

И́ны стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: Киими похвальными:

Ки́ими похвальными песньми восхвалим преподо́бнаго,/ теплаго рачи́теля,/ Боже́ственных А́нгел собеседника, и бесо́м прогонителя,/ и преподобным и праведным единокро́вника,/ и о нас молитвенника нело́жна, и хода́тая непреста́нна,/ те́мже Ему о нас прилежно моли́ся/ поми́ловати души на́ша.

Ки́ими блаженными хвалами ублажим блаженнаго,/ ублаже́ннаго Богом преподо́бнаго Сергия,/ дивнаго в чудесе́х, источника Боже́ственных даров неизреченных,/ прехвальнаго в терпении,/ столпа непреложнаго,/ Божественнаго Христова рачи́теля,/ молящася Го́сподеви,/ да́рующаго душам нашим смирение и ве́лию ми́лость.

Ки́ими смиренными устна́ми воскли́кнем святому/ и псало́мски воспле́щем духовными руками,/ Христов яре́м, имя возложшему/ и стопам преподо́бнаго Сергия последовавшему,/ похвале земли нашей Российстей,/ церковному украшению,/ иноком удобрению вку́пе и утверждению,/ предстателю сущим в беда́х и ско́рбех,/ путешествующим прави́телю,/ сирота́м и обидимым заступника и больным врачу безмездну,/ молящуся Господу о душах на́ших.

Сла́ва, глас 8:

Преподобне и Богоблаже́нне о́тче Се́ргие,/ воистину уподобися Божественныя жизни,/ постом и бдением изнуряя свою плоть,/ и благими делы образ бысть иноком./ Аще бо и телесный язык умолче́,/ но чудеса́ твоя́ свидетельствуют о предстательстве твое́м,/ лю́дие бо, чтуще честну́ю па́мять Твою́,/ велегласно прославляют прославльшаго тя Го́спода,/ Емуже моли́ся непрестанно/ дарова́ти православным христиа́ном на враги́ одоление,/ и вселе́нней смирение,/ и душам нашим ве́лию ми́лость.

И ны́не: Царь Небесный:

Та́же вход. Проки́мен дне. Паремии преподобническия.

Прему́дрости Соломоновы чтение (главы́ 5 и 6):

Праведницы во веки живут, и в Го́споде мзда их, и попече́ние их у Вы́шняго./ Сего ради прии́мут Ца́рствие благоле́пия и венец добро́ты от руки́ Господни:/ зане́ десни́цею покры́ет я и мы́шцею защити́т их./ Прии́мет всеору́жие рвение свое, и вооружи́т тварь в месть враго́м./ Облече́тся в броня́ правды и возложи́т шлем, суд нелицеме́рен./ Прии́мет щит непобедимый, преподо́бие;/ поостри́т же напрасный гнев, во оружие: спобо́рет же с ним мир на безу́мныя./ По́йдут праволу́чныя стре́лы мо́лниины,/ и я́ко от благокру́гла лу́ка облако́в на наме́рение полетят./ И от каменоме́тныя ярости испо́лнь падут гра́ды,/ вознегоду́ет на них вода морская, ре́ки же потопя́т я на́гло./ Сопроти́в ста́нет им дух силы, и я́ко ви́хор разве́ет их,/ и опустоши́т всю зе́млю беззаконие, и злодейство преврати́т престо́лы сильных./ Слы́шите у́бо, ца́рие, и разуме́йте, навы́кните судии́ концев земли́./ Внуши́те держа́щии мно́жества и гордя́щиися о наро́дех язы́ков:/ я́ко дана есть от Го́спода держа́ва вам и сила от Вы́шняго.

Прему́дрости Соломо́новы чтение (глава́ 3):

Праведных души в руце́ Божией, и не прико́снется их му́ка./ Непщева́ни бы́ша во очесе́х безу́мных умре́ти, и вмени́ся озлобле́ние исход их:/ и еже от нас ше́ствие сокруше́ние, они же суть в мире./ Ибо пред лице́м человеческим, аще и му́ку прии́мут, упова́ние их безсмертия испо́лнено./ И вма́ле нака́зани бывше, великими благоде́тельствовани будут,/ я́ко Бог искуси́ я и обре́те их достойны Себе./ Я́ко злато в горни́ле искуси́ их, и я́ко всепло́дие же́ртвенное прия́т я./ И во время посещения их возсияют и я́ко и́скры по сте́блию потекут./ Су́дят язы́ком и обладают людьми, и воцари́тся Господь в них во веки./ Надеющиися Нань разумеют истину, и ве́рнии в любви пребу́дут Ему./ Я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́,/ и посещение во избра́нных Его́.

Прему́дрости Соломо́новы чтение (глава́ 4):

Праведник, аще пости́гнет сконча́тися, в поко́и будет./ Старость бо честна́, не многоле́тна, ниже́ в числе лет исчита́ется./ Седина же есть мудрость челове́ком, и возраст старости, житие́ нескверное./ Благоуго́ден Бо́гови быв, возлю́блен бысть,/ и живы́й посреде́ грешников, преста́влен бысть./ Восхище́н бысть, да не злоба измени́т разума его,/ или́ лесть прельсти́т душу его./ Раче́ние бо злобы помрачает добрая, и паре́ние по́хоти пременя́ет ум незло́бив./ Сконча́вся вма́ле испо́лни ле́та до́лга:/ угодна бо бе Господу душа его: сего ради потща́ся от среды́ лука́вствия./ Лю́дие же ви́девше и не разуме́вше, ниже́ положиша в помышле́нии таковое:/ я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́,/ и посещение во избра́нных Его́.

На лити́и стихи́ры, глас 6:

Блажен еси́ воистину, о́тче Се́ргие,/ я́ко истинным постом плоть свою умертви́л еси́,/ душу же оживотвори́л еси́,/ с веселием и радостию по стопам Владыки Христа́ ше́ствовавый/ и узкий путь и прискорбный изво́ливший./ Темже пространства о́наго Небе́снаго насле́дствовавый,/ и со Христом царствуя в безконечныя веки,/ и со А́нгельскими лики веселяся,/ с ними же о нас прилежно моли́ся/ помиловати души на́ша.

Преподобен еси́, Богоно́се Сергие,/ любве́ ради Христовы вся оставил еси́,/ красоту́ тлеющую и богатство мира сего нивочто́же вмени́в,/ в пусты́ню вселися безмолвную и многoжеланную,/ в ней же, простираяся простирании Боже́ственными,/ безплотных враг победил еси́/ и никакоже тех устраша́яся злоковарств и устраше́ний./ Аще бо и многа́жды на тя подвизающе/ злонравных человек устремле́ния,/ хотяще тя изгнати от свята́го места сего,/ ты же тех моли́твами победи,/ Христу́ моля́ся непрестанно/ спасти́ся душам нашим.

Верою и любовию, о празднолюбцы,/ сошедшеся днесь, псалмы и песньми восхвалим,/ той бо на земли сей человек Небесный показася и земный А́нгел,/ в пустынях и горах со зверьми живяше,/ взыская Го́спода своего́ день и нощь,/ Егóже обрете доброде́тельми своими,/ освящен дом Пресвята́го Ду́ха соде́яся,/ от Него же возсия, я́ко пресветлое солнце,/ чудесными сия́нии просвещь весь мир,/ к нему́же возопие́м:/ о всенепорочная душе,/ я́ко имея дерзновение к Бо́гу,/ моли́ спасти́ся душам нашим.

Сла́ва, глас 6:

Приидите правоверных собори,/ и́ночествующих множества,/ днесь благочестию подражателя, Се́ргия,/ пеньми и песньми восхвалим, к нему глаголюще:/ ра́дуйся, пресла́вне о́тче Се́ргие, отечеству пресветлый свети́льниче;/ ра́дуйся, я́ко чисте́йшему Све́ту совоку́плься;/ ра́дуйся, Тро́ице предстоя со А́нгелы,/ Ю́же моли́ непрестанно/ дарова́ти православным христиа́ном на враги́ побеждение,/ и ми́ру смирение,/ и душам нашим ве́лию ми́лость.

На стихо́вне стихи́ры, глас 1.

Подо́бен: Небе́сных чино́в:

Я́ко в зерца́ле пресветле,/ душевным свои́м оком взираше к будущему,/ Бо́гу скорбным путем и тесным шествоваше,/ слезами своими землю омака́ше,/ я́ко финик, процвете во дворех Боже́ственных,/ моли́ся о и́же творящих пресвятую па́мять Твою́.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

К Бо́гу все свое́ желание умное,/ преподо́бне, простерл еси́/ и сего ради не дал еси́ сна свои́ма очи́ма,/ ни веждома дремание,/ тем орга́н бысть Святому Духу,/ подавая тобо́ю всем исцеле́ния,/ приходящим к тебе́ с верою.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Ре́вностию духовною уязви́ свою́ ду́шу,/ святы́х А́нгел житию́ на земли подражал еси́/ и на страсти телесныя подвизался еси́,/ мужественне плоть свою покорил еси́ ду́хови/ и сего ради наставник бысть и́ноком,/ Се́ргие преподо́бне,/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ души на́ша.

Сла́ва, глас 8:

И́нок множество наставника тя чтим, о́тче Се́ргие,/ тобо́ю бо стезю право ходи́ти познахом,/ блажен еси́, я́ко, Христови работав,/ и вражию разруши́л еси́ си́лу,/ А́нгелом собеседниче/ и преподобным единокровне и праведным,/ с ними же моли́ся Го́сподеви помиловатися душам нашим.

И ны́не, Богоро́дичен: Безневе́стная Де́во:

Тропа́рь, глас 8:

Желанием духовным разгара́шеся, пребога́те,/ слез твои́х течением душу свою напои́л еси́/ и еже из глубины́ воздыхании уязвля́ше се́рдце свое,/ и бодренными моли́твами, и всено́щным предстоянием Влады́це Христу/ многодоброде́телен плод принесе́ сам себе./ И сего ради я́ко Божий уго́дник све́тло ми́ру показа́ся,/ сия́я чудесы́, Сергие о́тче наш,/ теплый моли́твенниче к Бо́гу, всегда о нас Того моли́,/ да спасет души на́ша.

Сла́ва, и ны́не: И́же нас ради:

НА У́ТРЕНИ

По 1-й кафизме седа́лен, глас 1:

Наста днесь светоносная па́мять преподо́бнаго Сергия,/ приидите, ве́рнии, дави́дски воскликнем,/ Божественными песньми воспои́м блаженнаго,/ да прии́мем от него дары нетленныя,/ ибо он благоухает безсмертием,/ душам источает нетление, телесем подает здравие,/ моляся непрестанно о душах на́ших.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Тя песньми немолчными ублажа́ем, Де́во,/ я́ко от Тро́ицы Единаго родила еси́, Богоро́дице,/ и но́сиши на Божественную руку́ пребогатое Слово непременно и неизменно,/ Едина Благословенная.

По 2-й кафизме седа́лен, глас 4-й:

Преподобне о́тче Се́ргие,/ от юности возжелав Богови и сего ради удалився,/ бе́гая, водворися в пустыню,/ в ней же основание добродетелем на камени наздал еси́,/ душу же свою непорочну соблю́л,/ Христу́ предложил еси́, соверши́в, яже Тем заповеданная,/ и сего ради Ду́хом Святы́м наставляем,/ ученик стада́ собра,/ научив их чтити Троицу Единосущную.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Херувим и Серафим превыше еси́, Богоро́дице,/ Небеси и земли пространнейше,/ и видимыя же твари и невидимыя явися преимуще и неразсудным разсуждением,/ Егóже бо пространствия Небес не вмещают,/ в Своем чреве вмести́ла еси́, Чи́стая,/ Eгoже моли́ спасти́ся рабом Твоим.

По полиелее седа́лен, глас 8.

Подо́бен: Повеленное тайно:

Возгнуша́вся маловременныя славы красоты мира сего,/ смирением же и нищетою Христу́ последова,/ многи болезни, и скорби, и напа́сти во внутренней пусты́ни сей подъял еси́/ и сего ради всяку добродетель Божественную в души́ собра,/ моли́твами же и пощением Го́сподеви приближися,/ от Негoже и по кончине нестаре́емую благода́ть восприял еси́,/ во гробе бо лежа́, я́ко жив, чудеса́ твориши непрестанно,/ прогоняеши духи и исцеляеши неду́ги/ с верою приходящим и припа́дающим к тебе́,/ Богоблаже́нне Сергие,/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́нием оставле́ние дарова́ти чтущим святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Я́ко Всенепоро́чная Невесто Творцу,/ я́ко Неискусому́жняя Ма́ти Изба́вителя,/ приятелище я́ко сущи Уте́шителя, Препетая,/ беззаконию мя суща скверно жилище и бесом игралище бывша,/ в разуме потщися и сих злодействия мя избавити,/ светло жилище доброде́тельми соделавши,/ светоприе́мнице нетленная,/ разжени о́блак страсте́й,/ Вы́шняго прича́стия сподо́би/ и Све́ту Невечернему моли́твами Своими.

Степе́нна, первый антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен: Честна пред Го́сподем: Стих: Что воздам: Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 53.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Прииди́те, празднолюбцы, сошедшеся днесь,/ песньми и похвала́ми воспоем блаженнаго:/ и́ноком наставника, отцем похвалу,/ источника исцеле́нием, ве́рным заступника велика,/ бесо́м потребителя, страсте́м искоренителя,/ светильника пресветлаго, чудотворца великаго./ К нему́ возопие́м:/ о всечестне Сергие преподо́бне,/ непрестай моляся Христу́ Бо́гу/ спасти́ся душам нашим.

Канон Богоро́дице на 6, Многими содержим:

Кано́н преподо́бному на 8, глас 8.

Песнь 1

Ирмо́с: Воду прошед я́ко сушу/ и египетскаго зла избежав,/ изра́ильтянин вопия́ше:/ Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Воду страсте́й моих изсуши, Бо́же,/ источник безстрастия излия души моей,/ и дай же пети чистою душею и устнами Твоего́ преподо́бнаго Сергия,/ я́ко да пою присно:/ Изба́вителю Бо́гу на́шему пое́м, я́ко просла́вися.

Любовию Христовою уязвися, Сергие преподо́бне,/ вслед Того усердно от души последовал еси́,/ восприя житие А́нгельское, поя Бо́гу:/ Изба́вителю Бо́гу на́шему пое́м, я́ко просла́вися.

Утверди весь помысл в Боже́ственная запове́дания,/ житейских молв отвергся, в пустынех скитался,/ преподобному Павлу собеседник, блаже́нне, бысть,/ с ним пояше:/ Изба́вителю Бо́гу на́шему пое́м, я́ко просла́вися.

Богоро́дичен: Уста́ви неуста́вное смуще́ние помышле́ний моих, Богоро́дице Де́во,/ и́же Сыну Твое́му направля́ющих движения, и сердечную болезнь утоли́ воспева́ющих:/ Изба́вителю Бо́гу на́шему поем, я́ко просла́вися.

Другий кано́н, глас 2.

Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́/ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла,/ Вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный грех потреби́ло есть,/ препросла́вленный Господь, славно бо просла́вися.

Тленная яже на земли оставив, востече́ к Небе́сным обителем,/ Престо́лу всех Владыки предстои́ши,/ Емуже о нас моли́ся, преподо́бне Сергие, восхваляющих при́сно па́мять твою́.

От ю́ности Бо́гови освятися, преподо́бне,/ и к Нему́ приближаяся доброде́тельми, полки́ бесо́вския потребил еси́,/ но и ны́не отгоня́еши нечистыя ду́хи от человек, молящихтися с верою.

Я́ко крин, в пустыне Дави́дски процве́л еси́, преподо́бне,/ оби́тель яви́ся Пресвятому Духу и сего ра́ди славна показа тя вселенней,/ у Негoже нам испроси́ оставле́ние прегрешением нашим, тя, преподо́бне, восхваляющим.

Богоро́дичен: Всесвятая Богоро́дице, Соде́теля и Спа́са всех рождши, поющим Тя,/ спаси́ град Свой и оби́тель Свою,/ не престай моля́щи за ны Сы́на Своего́ и Бо́га на́шего.

Песнь 3

Ирмо́с: Ты еси́ утвержде́ние/ притека́ющих к Тебе́, Го́споди,/ Ты еси́ Свет омраче́нных,/ и пое́т Тя дух мой.

Ты, преподо́бне, нача́ло премудрости прием, страх Божий,/ и сего ради положи́ в души своей основание доброде́тели/ и на сем основании утверди́ вся помышления, Го́сподеви вопия́ше:/ поет Тя дух мой.

Мудрованием до́льним высоту и смирение возлюбил еси́/ и на гору безстрастия взыде,/ умертвив душетленныя страсти.

В предстоянии ти молитвеннем бодро имея душе́вное свое́ око,/ во еже прозирати грядущая, я́ко настоящая,/ сего ради сказова́ше собеседнику своему́, преподобному Павлу, хотящая ему по́слежде быти.

Богоро́дичен: Премудрость и Слово о́тчее несказанно родила еси́, Богоро́дице,/ души моей лютую язву исцели/ и сердечную болезнь утоли.

Ин

Ирмо́с: Процвела есть пустыня, я́ко крин, Го́споди,/ языческая неплодящая Церковь/ пришествием Твоим,/ в нейже утвердися мое сердце.

Я́ко фи́ник, процвете во юдо́ле плаче́вне,/ в месте, идеже источники слез проливая,/ возраста́я Ду́хом Святы́м,/ от Него же незави́стная чудеса́ подаваеши нам.

Не восхоте́ славы сия́ тленныя, но взыску́я Небесныя/ и сего ради оставль вся, в пустыню вселися,/ постом и моли́твами угождаше Бо́гови/ и сего ради прият от Него нетленную почесть трудов своих.

Тесный и прискорбный путь на земли ше́ствовавше, Богомудре,/ простра́нствия онаго Небе́снаго достигл еси́,/ отнюдуже с верою приходящим ти источаеши чудеса́ преславная.

Богоро́дичен: Спасение Тя на вся́ко время и место призываю,/ не пре́зри мене́, Всенепоро́чная,/ Яже Бо́га рождшая, Изба́вителя, вку́пе и Спа́са моего.

Седа́лен, глас 4:

Житейских молв удалися в пустыню, Го́спода, избавльшаго тя от лют, преподо́бне, при́сно чая,/ и Тому прилепися, жизнь А́нгельскую на земли поживе́ с плотию/ и сего ради приял еси́ нестареющееся блаженство,/ в немже ны́не водворяяся, поминай нас, чту́щих пресвятую па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Пречи́стеи руце Твои, Богоро́дице, Де́во Мати, просте́рши,/ покрый уповающия на Тя, Сыну Твое́му зовущия,/ всем же подай милости Твоя́.

Песнь 4

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела́ Твоя́/ и просла́вих Твое́ Божество.

Вменя́ше в се́рдцы́ своем, еже при́сно прилепля́тися Бо́гови благо есть,/ и сего ради на безмолвия по́прище прии́де,/ в немже при́сно с Богом пребывая, вопияше:/ си́ле Твое́й сла́ва, Человеколюбче.

В пустынном озлобле́нии и скорбех зело обрета́яся, прибежище и си́лу имеяше Бога,/ те́мже на Того возложи́ упование,/ вся победил еси́ творя́щая ти напасти, блаже́нне.

Желающу ти, преподо́бне, во дворы́ Госпо́дни скончати жизнь свою,/ день и нощь в моли́твах и во бде́ниих не даде покоя телеси своему́,/ дóндеже достиже присножелаемаго ти блаженства.

Богоро́дичен: Просвети мя, Влады́чице, заря́ми милости Твоея́,/ и́же во тьме прегрешений моих сущи, Деви́це,/ и к свету покаяния настави мя, молюся,/ и спасе́ние жизни испроси у Христа́ Бо́га на́шего.

Ин

Ирмо́с: Пришел еси́ от Девы не ходатай, ни А́нгел,/ но Сам, Го́споди, воплощся,/ и спасл еси́ всего мя человека./ Тем зову Ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Я́ко птищ, обрете себе пусты́ню безмолвия,/ в нейже подвизася, в слезах и умилении препроводи жизнь свою,/ те́мже свету и радости о́ноя сын бысть, моли́ о чту́щих тя.

Я́ко жив, с нами водворяяся,/ тако и ны́не, с преподобными Влады́це предстоя,/ моли́ избавитися всем всякаго гнева, и прещения,/ и будущаго грешных томления.

Стадо, еже стяжа́ труды своими, отче,/ не остави, но посещай я́ко отец чадолюбив,/ всем же, притекающим к чудотворным твои́м моли́твам,/ подаждь согреше́нием разрешение.

Богоро́дичен: Евина клятва упразднися Тобою, Богомати Всенепоро́чная,/ Воплоще́нно Слово родила еси́ Присносу́щное,/ И́же благословеньми мир венчавшаго.

Песнь 5

Ирмо́с: Просвети нас повелении Твоими, Го́споди,/ и мышцею Твое́ю высокою,/ Твой мир подаждь нам,/ Человеколюбче.

В моли́твах и во бде́ниих прилежа́ Богови/ и сле́зными источники тело с душею Чистому представил еси́,/ тем и по смерти твое́й сподо́бися Небесных дарований.

Обре́т тя равноангельна, преподо́бне Павле,/ во внутренней пустыни кры́ющася, сподру́г твой и собеседник Сергий преподобный,/ тем вку́пе и подвиза́стася, и клевре́та быста ближняя.

Облекся во Христово смирение и, я́ко я́гня незлобиво, Тому принесе себе,/ тем и землю кротких наследова,/ идеже водворяяся, сла́виши Го́спода.

Богоро́дичен: Спасение Тя на вся́ко время и место призываю,/ не пре́зри мене, Всенепоро́чная,/ Яже Бо́га рождшая, Избавителя вку́пе и Спа́са моего.

Ин

Ирмо́с: Ходатай Бо́гу и человеком был еси́, Христе́ Боже;/ Тобо́ю бо, Влады́ко, к Светоначальнику Отцу́ Твое́му/ от но́щи неве́дения/ приведе́ние и́мамы.

Ум свой к Бо́гу впери́в, вся, яже на земли сущая, преоби́дел еси́/ и сего ради, водворяяся ны́не во обителех Небесных,/ подавай нам при́сно спасе́ние и избавление,/ да вси тя, блаже́нне, воспеваем присно.

Светлость жити́я твоего, преподо́бне Се́ргие, всех просвещает,/ слепым прозрение, хромым течение дарует,/ всем же, празднующим пресвятую па́мять Твою́, от грех разрешение.

Потоки сле́зныя гаси́ло стяжа стра́стных разгорений,/ огнем же любве́ Бо́жия росе́ совокупи́ся безстрастия,/ Христу́ Бо́гу нашему,/ Емуже непрестанно о нас моли́ся, подавай нам ве́лию ми́лость.

Богоро́дичен: Се во чреве, Богоро́дице Пречистая,/ Христа́ Бо́га па́че слова имела еси́, я́коже Исаия предъизрече́,/ па́че естества́ бо Сего, Богородительнице, родила еси́.

Песнь 6

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Господу/ и Тому возвещу́ печа́ли моя,/ я́ко зол душа моя испо́лнися,/ и живо́т мой а́ду прибли́жися,/ и молю́ся, я́ко Иона:/ от тли, Бо́же, возведи́ мя.

Званию Христову после́дова и, Того святое иго на себе взем,/ вечный покой постиже,/ иде́же празднующих глас безконечный и непрестающая радость,/ еже уготова Бог любящим Его́ повеления.

Го́рлица пустыннолю́бная был еси́ в жизни сей, блаже́нне,/ безпрестанныя слезы точа́щи, взыскал Го́спода своего́ день и нощь,/ Егóже обрете, ны́не всякаго вреда лукаваго избавля́й пою́щих тя.

Благода́ть твоя́, преподо́бне Се́ргие,/ благоухает арома́ты Боже́ственных дарований,/ свет благоче́стия испущает верным.

Богоро́дичен: Без семени заче́нши Бога,/ Зиждителя естеству нетленно родила еси́,/ Того моли, Богомати, спасти́ся нам.

Ин

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну:/ от тли, Бо́же, мя возведи́.

От ю́ности, блаже́нне, имел еси́ житие свое́ чисто и того ради Пречистому Влады́це прилепи́ся,/ предстои́ши ны́не со А́нгельскими лики,/ при́сно источа́еши преславная чудеса́ и исцеления/ с верою приходящим к тебе́.

Всякаго навета вражия избавити потщися,/ я́ко да твою́ всесвяту́ю па́мять светло празднуем.

В пустыни безмолвия единствующу ти, Богоносе,/ лукавый враг злонравных разбойник на тя воображает, хотя изловити Боголюбивую твою́ душу,/ Бог же внят молитве твое́й/ победити того и ловления его.

Богоро́дичен: Во утробу Твою́ вселися/ и, все человеческое существо восприим, обожи́, Чи́стая,/ преподобных множество священное привлече́.

Конда́к, глас 8

Подо́бен: Взбра́нной:

Я́ко звезда пресветлая, от Святыя Горы провозшедши,/ добро́ты чудес твои́х весь просветил мир,/ Христов бо крест взем, последова Ему,/ в пустынном озлобле́нии, в моли́твах же и пощениих,/ во бде́ниих же и злостраданиих изнурив плоть свою,/ тем и Христос даром чудес одари́ тебе́,/ Емуже о нас моля́ся, посещай чад своих, да зовем ти:/ ра́дуйся, Сергие о́тче наш, пустынный жителю.

И́кос:

Закону Божию повину́яся, от младе́нства путем прискорбным, блаже́нне, шествовал еси́,/ вся бо, яже в мире сладкая и красная, преобидев, вселися в пустыню,/ в ней же крест свой взят, распя себе ми́рови, и мир тебе́ бысть ра́спят./ Темже от всех слышаще:/ ра́дуйся, я́ко презрел еси́ текущая и тленная;/ ра́дуйся, я́ко, Богом наставляем, пустыню достигл еси́;/ ра́дуйся, я́ко в Нем подвизався, Бо́гу угодил еси́ и врага победил еси́;/ ра́дуйся, я́ко собра ученик ста́до, имиже и доны́не Бог прославляем есть;/ ра́дуйся, я́ко пресве́тлым житием свои́м святы́х А́нгел удиви́ и человек по́льзова;/ ра́дуйся, я́ко на Небеси со А́нгелы ликовствуе́ши, Троице предстоя, и о нас мо́лишися;/ ра́дуйся, источниче чудесем неисчерпаемым;/ ра́дуйся, Сергие о́тче наш, пустынный жителю.

Песнь 7

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния/ огнь устыде́ся в Вавилоне иногда́,/ сего ради о́троцы в пещи́ ра́дованною ного́ю,/ я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху:/ благослове́н еси́, Боже отец на́ших.

В черто́зех Небесных водворяяся,/ одежду светови́дну нося́ и мно́гими доброде́тельми преукрашену,/ моли́ обрести нам ми́лость, поющим:/ отец на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Лучших по́мыслом плоти вне быв, преподо́бне,/ страсти удержав и бе́сом шата́ния разори́,/ и ны́не, с преподобными всеми в Небесных селех живый,/ вся чтущая тя спасай.

На горах добродетелей, я́ко еле́нь, пребывая,/ ко Христу́ Камени неотторжено прирази́ся,/ у Него же ро́су прие́м устуже́ний духовных желаний.

Богоро́дичен: Телесныя болезни и душевныя грехи, Богороди́тельнице,/ прилежно приступающим к крову Твое́му исцели́ти сподо́би,/ Яже нам Спа́са Христа́ рождшая.

Ин

Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля/ высо́к пламень вознесло́ есть,/ Христос же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную,/ Сый благословен и препрославлен.

Сердце стяжа́в чисто, вмести́лище бысть Свята́го Духа,/ и сего ради многоцеле́бныя ти мощи святыя/ источник исцелений изливают поющим:/ отец на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Молитвенника Ти, Владыко, приводим преподо́бнаго Сергия,/ тем просяще от грех свободи́тися/ и Твоим всеору́жием сохране́ным бы́ти от наве́т вражиих.

Плотско́е взыгра́ние воздержа́нием увяди́л еси́, блаже́нне,/ тем пастырь показа́ся Боголюбе́знаго ти ста́да,/ о немже не преста́й моляся Христу́ Бо́гу.

Богоро́дичен: Святых Свята́го, И́же во святы́х Почивающаго, свято породи́ла еси́, Де́во Всенепоро́чная,/ за милосердие многое Человека бывша,/ из Тебе́ воплощенна прежде Безплотнаго.

Песнь 8

Ирмо́с: Седмери́цею пещь/ халде́йский мучи́тель/ Богочести́вым неи́стовно разжже́,/ силою же лучшею спасе́ны сия́ ви́дев,/ Творцу и Изба́вителю вопия́ше:/ о́троцы, благословите,/ священницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Любовию, еже ко Христу, распала́емь,/ усердно вся, яже в пусты́ни сей, скорбная ше́ствия претерпе́л еси́/ и бесо́в лю́тая устремле́ния вся победив,/ тем и достойным венце́м от Бо́га венча́ся,/ с преподобными ликовству́я, пое́ши:/ Го́сподеви пойте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Плотско́е мудрова́ние, о́тче Се́ргие, умертви́л еси́/ и сего ради на Небесе́х со А́нгелы жи́ти сподо́бился еси́,/ идеже святы́х собо́ри ликовству́ют, непрестанно поюще с тобою:/ Го́спода пойте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Сле́зным тече́нием просвети́л еси́ душу,/ очистив ум свой от страстных приложений,/ Пресвятыя Троицы дом показа́ся, с ли́ки святы́х вопие́ши:/ Го́спода пойте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Умертве́ния ми плод, и́же дре́вле естеством рай,/ Жизни Ты Плод, Боже́ственный рай, Богоро́дице, процвела́ еси́,/ имже пита́яся, не ктому́ смерти порабоще́н буду.

Ин

Ирмо́с: В пещь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго/ и пламень в ро́су прело́жшаго Бога,/ пойте дела́ я́ко Го́спода,/ и превозноси́те во вся ве́ки.

Твердым помыслом на ра́мо крест взем, последова Христу́ я́ко инок преблаг,/ и сего ради благода́ть твоя́ изливает преславная чудеса/ благоче́стно Христа́ славословящим, блаже́нне Сергие.

Утверждься крепостию Духа, всю вражию си́лу смирил,/ кре́пость и победи́тель быв,/ верных души просвещаеши Божественными чудесы и знаменьми.

Подвигом Божественным, отче, в пусты́ни подвизася/ и сего ради предлежит тебе́, преподо́бне, добраго делания венец,/ тем Христу́ моляся не престай о и́же верою чту́щих тя.

Богоро́дичен: Уныл имея помысл и душу, сластьми отягчену,/ к Тебе́ прибегаю, Богородительнице Чи́стая, вопию Ти:/ воздвигни и спаси́ у́бо мя, отчаяннаго и осужденнаго.

Песнь 9

Ирмо́с: Ужасе́ся о сем Небо,/ и земли́ удиви́шася концы́,/ я́ко Бог яви́ся челове́ком пло́тски,/ и чре́во Твое́ бысть простра́ннейшее Небе́с,/ тем Тя, Богоро́дицу,/ А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Взирании непрестанными, отче, и́же к Бо́гу, умертвил еси́ плоть, победил еси́ врага/ и ны́не преставися к Небе́сным обителем,/ идеже со А́нгелы Бо́гови предстоя, сла́виши Сего присно.

Стопам последовал еси́ преподо́бнаго Сергия,/ я́ко солнце возсиявшаго в России,/ егóже от Бо́га избавление стяжа́л еси́,/ с ни́мже ны́не Христови предстоиши, приемля богатыя дары.

Блаженства Божественнаго воистину сподо́бися, Богомудре,/ волею бо Обнищавшему нас ради последова,/ Егóже ради вся сущая в мире преобидел еси́,/ и сего ради Той прослави тя Божественными прославлении.

Богоро́дичен: Спаси́ мя, Ма́ти Бо́жия, Яже ми́рови Спасение рождшая,/ от многообразных ми нахождений,/ на Тя бо надежду спасения моего возложих верно, раб Твой.

Ин

Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сын, Бог и Господь,/ вопло́щся от Де́вы нам яви́ся,/ омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная./ Тем Всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.

На горы святы́х заповедей восте́к, я́коже Моисей древле,/ тем Христа́ зриши ны́не яве, я́ко и́же в купине он,/ отнюду источаеши нам, я́ко миро благода́тное, животворныя воды исцелений.

Манове́нием Боже́ственным удобряем, Сергие,/ страсти всякия бысть непричастен и безстрастием, я́ко во одежду, облечеся,/ тем и ны́не пречистому Све́ту причащаяся, поминай нас, верно блажащих тя.

Освященный сосу́де Христа́ Бо́га на́шего,/ А́нгелом собеседниче и преподобным единокровниче и праведным,/ приими́ сие, и́же от недостойных уст приносимое,/ испроси от грех моих избавление.

Богоро́дичен: Светоносну дверь Тя предзрящи Иезекииль,/ Еюже про́йде Свет Истинный, Христос Бог наш,/ Егóже прилежно моли́, Чи́стая, покаяния ми дверь отверзти, молюся.

Свети́лен.

Подо́бен: Жены́, услы́шите:

Мирска́го веселия я́ко от скверны уклонился еси́,/ постом и моли́твами плоть увя́дил,/ души своей кре́пость, преподо́бне, обновил еси́,/ славою обогатился еси́ Небесною, славне,/ те́мже моля не престай о нас Го́спода.

Богоро́дичен: Воистину Тя, Богоро́дице, исповедуем, Влады́чице,/ и́же Тобо́ю спасшиися,/ и Бо́га неизреченно родила еси́, разоршаго Крестом смерть,/ к Себе же привлекши преподобных соборы,/ с ними же Тя восхваляем, Де́во.

На хвали́тех стихи́ры, глас 8.

Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе:

О, пресла́вное чу́до,/ преблаже́нне Се́ргие,/ я́ко от нетленна источника,/ от Тебе́ источаются преславная чудеса́ исцелений,/ приходящим ти с верою человеком,/ бесы прогоняеши и/ различныя неду́ги исцеляеши моли́твами,/ сшедшеся, любо́вию па́мять Твою́ почитаем.

О, пресла́вное чу́до,/ мно́гими ле́ты землею покрове́но бысть святое тело твое́/ и забвено бысть на долго время/ неизреченными судьбами Божиими,/ по сих же у́бо я́ве сотвори тебе́,/ я́ко светильника вознесе тя/ на свещник благотворений человеческому роду,/ те́мже молим тя, преподо́бне Сергие,/ посещай нас, тя почитающих.

О, пресла́вное чу́до,/ по мнозех временех преставления твоего/ воистину, я́ко жив,/ являешися некоему иноку,/ повелеваеши ему возвести́ти настоятелю святыя ти обители,/ да потребит и очистит место святы́х твои́х мощей,/ он же, презрев твое́ явление,/ наказание прием своего́ ослушания,/ ты же того паки помилова,/ те́мже празднуем пресвятую Твою́ память.

Сла́ва, глас 2:

Пустыни, и́же прежде имущи жилище бесовская,/ ны́не же вселение бысть стаду ученик твои́х,/ собрание инок, веселящеся, украшается,/ в себе бо имея честныя мощи твоя́,/ освящается различными добро́тами живото́чных чудес твои́х,/ созывающе весь мир к высоте Божиих славословлений./ Темже, сошедшеся днесь,/ тебе́ предстояще, умильно вопиюще, молимся:/ Сергие преподо́бне,/ Христу́ предстояще, испроси́ Церквам единомыслие дарова́ти/ и православным христиа́ном на враги́ одоление,/ и ми́ру смирение,/ и душам нашим ве́лию ми́лость.

И ны́не, Богоро́дичен:

Славосло́вие вели́кое.

На Литургии: Блаженны преподо́бнаго.



Проповеди на праздники:

Наверх