Проповеди на праздники:


Служба преподобнаго отца нашего Саввы, иже над Вишерою рекою

(служба ему в сей день поется вку́пе со службами Покрову и апостолу Анании)

НА ВЕЧЕ́РНИ

Блажен муж: На Го́споди, воззвах: поставим стихов 6 и пое́м стихи́ры свята́го, глас 5.

Подо́бен: Преподо́бне о́тче:

Преподо́бне о́тче Са́вво,/ любо́вию Боже́ственною разжига́емь,/ оте́чество и род оста́вил еси́/ и в чужди́х страна́х пусты́ню дости́г,/ и та́мо столп созда́в,/ и в нем до́бре подвиза́лся еси́./ Те́мже и по преставле́нии твое́м/ благода́ть от Го́спода прия́л еси́ чуде́с./ Моли́ спасти́ся тя почита́ющим.

Преподо́бне о́тче Са́вво,/ любве́ ради Учи́теля твоего́/ вся, яже на земли́, преоби́дел еси́/ и в пусты́ню всели́вся,/ пло́ти по́хотное мудрова́ние умертви́л еси́/ и по́стническими труды́ твое́ житие́ уясни́л еси́,/ отону́дуже и ученики́ собрав, ревну́ющия твое́му житию,/ и сия́ Христу́ приве́л еси́,/ Егóже моли́ спасти́ся всем пою́щим тя.

Иже непра́ведно разбо́йнически наше́дших на оби́тель твою́, преподо́бне,/ хотя́щих оскорби́ти ученики́ твоя́,/ от столпа́ я́ко уви́дев, то́кмо жезла́ ударе́нием устраши́л еси́:/ они же, я́ко позна́вше свое́ безчелове́чное суровство́,/ с студо́м к бе́гству устреми́шася./ Христу́ моли́ся, спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, глас 6:

В чужди́х страна́х водвори́вся, преподо́бне,/ и в пустыню безмо́лвия вшед,/ и та́мо столп созда́л еси́,/ в не́мже Небесное богатство стяжа́л еси́:/ слеза́ми постя́ся у́бо се́ял еси́,/ радостию же пожина́еши трудо́в твои́х плоды./ Тем оби́тель, юже труды́ твои́ми стяжа́л еси́, со ученики́/ не оста́ви, но ми́лостивно посеща́й,/ и Христу, о́тче Са́вво, моли́ся спасти́ся душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен: Кто тебе́ не ублажит:

Вход, прокимен дне и, аще престол, чтения 3 преподо́бническая.

Прему́дрости Соломоновы чтение (главы́ 5 и 6):

Праведницы во веки живут, и в Го́споде мзда их, и попече́ние их у Вы́шняго./ Сего ради прии́мут Ца́рствие благоле́пия и венец добро́ты от руки́ Господни:/ зане́ десни́цею покры́ет я и мы́шцею защити́т их./ Прии́мет всеору́жие рвение свое, и вооружи́т тварь в месть враго́м./ Облече́тся в броня́ правды и возложи́т шлем, суд нелицеме́рен./ Прии́мет щит непобедимый, преподо́бие;/ поостри́т же напрасный гнев, во оружие: спобо́рет же с ним мир на безу́мныя./ По́йдут праволу́чныя стре́лы мо́лниины,/ и я́ко от благокру́гла лу́ка облако́в на наме́рение полетят./ И от каменоме́тныя ярости испо́лнь падут гра́ды,/ вознегоду́ет на них вода морская, ре́ки же потопя́т я на́гло./ Сопроти́в ста́нет им дух силы, и я́ко ви́хор разве́ет их,/ и опустоши́т всю зе́млю беззаконие, и злодейство преврати́т престо́лы сильных./ Слы́шите у́бо, ца́рие, и разуме́йте, навы́кните судии́ концев земли́./ Внуши́те держа́щии мно́жества и гордя́щиися о наро́дех язы́ков:/ я́ко дана есть от Го́спода держа́ва вам и сила от Вы́шняго.

Прему́дрости Соломо́новы чтение (глава́ 3):

Праведных души в руце́ Божией, и не прико́снется их му́ка./ Непщева́ни бы́ша во очесе́х безу́мных умре́ти, и вмени́ся озлобле́ние исход их:/ и еже от нас ше́ствие сокруше́ние, они же суть в мире./ Ибо пред лице́м человеческим, аще и му́ку прии́мут, упова́ние их безсмертия испо́лнено./ И вма́ле нака́зани бывше, великими благоде́тельствовани будут,/ я́ко Бог искуси́ я и обре́те их достойны Себе./ Я́ко злато в горни́ле искуси́ их, и я́ко всепло́дие же́ртвенное прия́т я./ И во время посещения их возсияют и я́ко и́скры по сте́блию потекут./ Су́дят язы́ком и обладают людьми, и воцари́тся Господь в них во веки./ Надеющиися Нань разумеют истину, и ве́рнии в любви пребу́дут Ему./ Я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́,/ и посещение во избра́нных Его́.

Прему́дрости Соломо́новы чтение (глава́ 4):

Праведник, аще пости́гнет сконча́тися, в поко́и будет./ Старость бо честна́, не многоле́тна, ниже́ в числе лет исчита́ется./ Седина же есть мудрость челове́ком, и возраст старости, житие́ нескверное./ Благоуго́ден Бо́гови быв, возлю́блен бысть,/ и живы́й посреде́ грешников, преста́влен бысть./ Восхище́н бысть, да не злоба измени́т разума его,/ или́ лесть прельсти́т душу его./ Раче́ние бо злобы помрачает добрая, и паре́ние по́хоти пременя́ет ум незло́бив./ Сконча́вся вма́ле испо́лни ле́та до́лга:/ угодна бо бе Господу душа его: сего ради потща́ся от среды́ лука́вствия./ Лю́дие же ви́девше и не разуме́вше, ниже́ положиша в помышле́нии таковое:/ я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́,/ и посещение во избра́нных Его́.

На стихо́вне стихи́ры преподо́бнаго, глас 2.

Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

Я́ко преходя́щую жизнь, юже на земли́ презре́л еси́, блаже́нне:/ и та́мо сподо́бился еси́ улучи́ти жизнь блаженную/ и Бо́жия сия́ния при́емлеши, Богоносе.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Любве́ ради Христовы, преподо́бне Са́вво,/ плоти рачи́тельное умертви́л еси́ мудрова́ние/ и от страсте́й ду́шу свобо́дну Бо́гу предста́вил еси́.

Стих: Блажен муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Бо́дренными моли́твами и сле́зными исто́чники/ Церковь верных/ обогати́л еси́, Богоблаже́нне.

Сла́ва, глас 2:

В столп я́ко вшел еси́, преподо́бне,/ и отту́ду доброде́тели ра́ди к Небе́сному гра́ду преше́л еси́:/ дости́гл пра́ведных поко́я и святы́х ра́дования./ Темже с ними приле́жно, Са́вво, моли́ся/ о и́же ве́рою жизнь твою́ почита́ющих/ и честно́е твое́ успе́ние сла́вящих,/ всякаго сопроти́внаго обстоя́ния изба́витися свяще́нному твое́му стаду,/ да сего ради тя вси ве́рно почита́ем.

И ны́не, Богоро́дичен.

Тропа́рь, глас 4:

От ю́ности твоея́ весь Бо́гу порабо́тился еси́, блаже́нне,/ и Того ради любве́ оте́чество и род оста́вил еси́,/ в пустыню всели́вся/ и в ней жесто́кое житие́ показа́в,/ чуде́с дарова́ния от Го́спода приял еси́,/ Са́вво преподо́бне,/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь два́жды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен: Еже от века утае́нное:

По 1-й кафизме седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Удиви́ся Ио́сиф

Удиви́ся, преподо́бне Са́вво,/ во всем мире, Богоно́се, житие́ твое́,/ я́ко от утро́бы ма́терни избра́н еси́ Богом./ Тем ны́не со А́нгелы лику́еши в Небе́сных./ Помина́й нас, творя́щих па́мять твою́,/ Са́вво преподо́бне.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Обнови́ла еси́, Чи́стая,/ Боже́ственным Рождеством Твои́м/ истле́вшее во страсте́х земноро́дных ме́ртвенное существо́,/ и воздви́гла еси́ вся от сме́рти к животу́ нетле́ния./ Темже Тя по до́лгу блажи́м вси, Де́во Препросла́вленная,/ я́коже прорекла́ еси́.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 5.

Подо́бен: Собезнача́льное Сло́во:

По́стника Госпо́дня пе́сньми почти́м,/ я́ко умертви́вша вся прило́ги страсте́й воздержа́нием тве́рдым/ и кре́пким терпе́нием вои́стинну/ и посрами́вша зело́ сопроти́внаго всю горды́ню,/ и ны́не моля́щася Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Страшно́ чу́до зача́тия,/ и несказа́нен о́браз рождества́ в Тебе́ позна́ся, Чи́стая Присноде́во./ Ужаса́ет ми ум и удивля́ет помышле́ния:/ сла́ва Твоя́, Богоро́дице, всем простре́ся на спасе́ние душа́м на́шим.

По полиеле́и седа́лен, глас 1.

Подо́бен: Гроб Твой, Спа́се:

Погре́бл еси́ страсте́й все воста́ние умерщвле́нием пло́ти, свяще́нный отче,/ жизнь безконе́чную по сме́рти прия́л еси́./ Темже днесь Христова Це́рковь пра́зднует/ твою́ досточу́дную па́мять,/ преподо́бных украше́ние.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Наста́ви ны на путь покая́ния,/ уклоня́ющияся всегда ко злым безпу́тием и преблага́го Бо́га прогне́вающия,/ Неискусобра́чная Благослове́нная Мари́е,/ прибе́жище отча́янных челове́ков,/ Божие селе́ние.

Степе́нна, прокимен: Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие преподобническое.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Преподо́бне о́тче,/ во всю зе́млю изы́де веща́ние исправле́ний твои́х:/ те́мже на Небесе́х обре́л еси́ мзду трудо́в твои́х,/ де́монская разори́л еси́ по́лчища/ и А́нгельския дости́гл еси́ чи́ны ,/ ихже житию без поро́ка поревнова́л еси́,/ дерзнове́ние имея ко Го́споду,/ мир испроси́ душа́м на́шим.

Кано́н преподо́бнаго Саввы, глас 4.

Творение священномонаха Пахомия.

Песнь 1

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя,/ и напо́лнятся Духа,/ и сло́во отры́гну Царице Матери,/ и явлю́ся све́тло торжеству́я,/ и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Смири́лся еси́ Христа́ ради, о́тче, и крест взем,/ от оте́чества и сро́дников, я́ко от зми́я, бе́гал еси́:/ отню́дуже в пусты́ню вшед/ и в ней трудолю́бно подвиза́лся еси́, преподо́бне.

От ю́ности твоея́, о́тче Са́вво, ум к Бо́гу впери́в,/ и тле́нными нетле́нная, я́ко до́брый купе́ц, купи́л еси́:/ те́мже ны́не сше́дшеся,/ па́мять твою́ почита́ем.

Христо́вым раче́нием, о́тче Са́вво, па́че огня распала́емь,/ настоя́щая я́ко ничто́же су́щая презре́л еси́:/ и сего́ ра́ди в поко́ища вселился еси́,/ идеже пра́ведных души веселя́тся.

Богоро́дичен: Боля́ща исцели́ душе́ю и те́лом, Влады́чице, раба Твоего́,/ блаже́ннаго Са́ввы моле́нием:/ Тебе́ бо Предста́тельницу вси су́щии в печа́лех стяжа́хом, я́ко Ро́ждшую Спасе́ние наше.

Катавасия: Отверзу уста моя:

Песнь 3

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице,/ живы́й и незави́стный исто́чниче,/ лик себе совоку́пльшия, духо́вно утверди́/ в Боже́ственней Твое́й славе,/ венце́в сла́вы сподо́би.

Сна твои́м очесе́м не дал еси́, блаже́нне Са́вво,/ ни ве́ждом дрема́ния, до́ндеже сподо́бился еси́ пра́ведных селе́ния,/ яже угото́ва Бог, преподо́бне, лю́бящим Его́.

Бо́дренными твои́ми моли́твами, о́тче Са́вво, и жесто́ким воздержа́нием/ Бо́гу на земли́ до́бре угоди́л еси́:/ сего ради стра́шен враго́м/ и сла́вен челове́ком был еси́.

Ра́йскую жизнь и та́мо святы́х селе́ние/ всегда во уме твое́м помина́л еси́, преподо́бне./ Темже во слезах и воздыха́ниих всю твою́ жизнь, о́тче Савво, преше́л еси́./ Сего ради и по смерти Христо́с чудесы́ тя просла́ви.

Богоро́дичен: Источа́еши исцеле́ний струи́ боля́щим, Де́во, всюду:/ Тя бо исто́чник показа́ милосе́рдия, Влады́чице,/ И́же ми́лости исто́чник,/ из Тебе́ рожде́йся па́че ума́.

По 3-й песни седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Вознесы́йся:

Ю́ность твою́, преподо́бне, воздержа́нием увяди́л еси́,/ стра́сти теле́сныя, я́ко пле́нника ху́да, связа́в,/ ду́ху повину́л еси́:/ и сего́ ра́ди, о́тче Са́вво,/ Христос чудесы́ пресла́вно тебе́ венча́ет,/ Един прославля́яй святыя Своя.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Умертви́ся вся кре́пость моя от мно́жества безме́рных моих зол,/ и, мно́гими скорбьми́ одержи́м, уже отча́яхся:/ но помози́ ми, Влады́чице, Са́ввы блаже́ннаго предста́тельством,/ я́ко Ра́дость ро́ждшая пла́чущим и утеше́ние.

Песнь 4

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́/ во о́блаце ле́гце/ прии́де Иисус Пребоже́ственный,/ нетле́нною дла́нию, и спасе́ зову́щия:/ сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Житие́ твое́, о́тче Са́вво,/ чу́дно на земли́ показа́л еси́,/ вели́ко поще́ние и смирение:/ и сего ради та́мошняго жития́ вели́чество насле́дил еси́./ Моли́ спасти́ся от бед поющим тя.

Симео́на вели́каго, на столпе́ жи́вшаго,/ житию́ после́дуя, преподо́бне,/ те́мже тому́ ели́ко мо́щно именова́ние от жития́ стяжа́л еси́,/ Са́вво пребога́те.

Посто́м и моли́твами тело твое́, о́тче Са́вво, изнури́л еси́/ и сего ради сподо́бился еси́ ви́дети неизрече́нная блага́я,/ яже святым угото́вана./ С ни́миже, о́тче Са́вво, о нас моли́ся.

Богоро́дичен: Кров, и заступле́ние, и прибе́жище бу́ди ми, Де́во, рабу Твое́му,/ исцели́ мя от безме́рных зол,/ еже мощи́ воспева́ти, Пречи́стая:/ сла́ва Рождеству́ Твое́му.

Песнь 5

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая/ о Боже́ственней сла́ве Твое́й,/ Ты бо, Неискусобра́чная Де́во,/ име́ла еси́ во утро́бе над всеми Бога,/ и родила́ еси́ Безле́тнаго Сына,/ всем, воспева́ющим Тя,/ мир подава́ющая.

Чи́сто житие́ твое́/ от юности потща́лся еси́, преподо́бне, сохрани́те:/ темже, чистоту́ твою́ ви́дев, Пресвятый Дух/ в тя всели́ся.

Я́ко преоби́дев тле́нная, ве́чная, отче, сподо́бился еси́ прия́ти/ по нело́жному словеси́: проси́те и прии́мете./ Темже я́ко проси́л еси́,/ сия́ по досто́инству прия́л еси́.

Место, еже сподо́бися прия́ти честны́я мо́щи твоя́, преподо́бне, освяти́ся/ и по многим страна́м прославля́емо есть,/ я́ко в себе мо́щи твоя́ иму́щее.

Богоро́дичен: Не преста́й моля́щи, Eгoже родила́ еси́, Богоневе́сто,/ я́ко Спа́са и Влады́ку,/ разреше́ние ми пода́ти скорбе́й и боле́зней облегче́ние,/ я́ко да прииму́ прощение, песносло́вя Тя во веки.

Песнь 6

Ирмо́с: Боже́ственное сие и всечестно́е/ соверша́юще пра́зднество,/ Богому́дрии, Богоматере,/ прииди́те, рука́ми воспле́щим,/ от Нея ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Твое́ великое житие́ и чистоту́,/ к сим же безме́рное смире́ние прови́дев,/ Пресвяты́й Дух, славна тя всем, о́тче, показа́./ Темже от сего жития́ ко о́ному преше́д,/ получи́л еси́ с пра́ведными та́мо весе́лие.

Днесь наста́вши свяще́нная па́мять твоя́, преподо́бне Са́вво,/ весели́т ученики твоя́,/ воспева́ющия любо́вию по́двиги твоя́,/ иже, честно́е твое́ успе́ние сла́вяще, торжеству́ют,/ яже моли́твами твои́ми, отче, соблюди́.

Разбо́йницы пе́рвее прише́дше тебе́ оскорби́ти, преподо́бне,/ но тех разуме́в лука́вство, возви́гнути тем дре́во рекл еси́,/ не могу́щим же мно́гим тебе́ еди́ному проти́витися./ Темже я́ко посра́млени про́чее со страхом отбежа́ша,/ па́че побежде́ни бывше, не́жели победи́ша.

Богоро́дичен: Твою́ по́мощь даждь ми/ и изба́ви мя от бед и скорбе́й/ и прегреше́ний моих,/ яже всех ро́ждши Избавле́ние.

Конда́к, глас 8.

Подо́бен: Взбра́нной Воево́де:

Оте́чества, преподо́бне, удали́вся/ и всели́вся в пусты́ню,/ и та́мо на столп вшед, иде́же жесто́кое житие́ показа́л еси́,/ и мно́гих житие́м удиви́в,/ отню́дуже дарова́ние чудес от Христа́ прия́л еси́,/ помина́й нас, честву́ющих па́мять твою́, да зове́м ти:/ ра́дуйся, Са́вво, о́тче наш.

И́кос:

Ева́нгельский глас, отче, услы́шав,/ вся оста́вил еси́ плотска́я мудрова́ния,/ бога́тство и славу в ничто́же вмени́в,/ на стра́сти, я́ко безпло́тен, подвиза́лся еси́,/ и Безпло́тных ликостоя́ния чистото́ю сподо́бился еси́,/ и ра́зума дарова́ние от Бо́га прия́л еси́,/ еже пода́ждь в пе́снех пою́щему ти си́це:/ ра́дуйся, Са́вво преподо́бне и Богоно́сне, Небе́сный челове́че и земны́й А́нгеле;/ ра́дуйся, Ду́ха Свята́го прекра́сное оби́телище;/ ра́дуйся, Богоблаже́нне, вельми́ подвиза́вся во вре́менней жизни,/ по достоя́нию обогати́лся еси́ благода́тию Духа,/ ея́же дарова́ние пода́ждь нам, ча́дом твои́м, да зовем ти:/ ра́дуйся, преподо́бне Са́вво, о́тче наш.

Песнь 7

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии/ па́че Созда́вшаго,/ но о́гненное преще́ние му́жески попра́вше,/ ра́довахуся, пою́ще:/ препе́тый отце́в Господь и Бог благослове́н еси́.

Источа́ет чудеса́ честна́я ра́ка твоя́, преподо́бне,/ преизоби́лующи благода́тию,/ верою приходя́щим здра́вие да́рует,/ Христу́ от души́ вопию́щим:/ благослове́н Бог отцев на́ших.

Дре́вним о́нем и вели́ким отце́м, в посте́ просия́вшим,/ житие́м подо́бяся, преподо́бне,/ в пусты́ню всели́лся еси́/ и та́мо в поще́ниих мно́га ле́та пребы́л еси́,/ Са́вво, о́тче наш.

Я́ко и́стиннаго и кро́ткаго Пастыренача́льника Христа/ незло́бивое овча́, о́тче Са́вво, был еси́./ Темже незло́бив хотя́щим тебе́ озло́бити был еси́,/ Христу́ вопия́л еси́:/ благослове́н Бог отце́в на́ших.

Богоро́дичен: Обощре́ны боле́зни ра́нам моим от безме́рных моих прегреше́ний, Влады́чице,/ веду́т в смерть душе́вную и теле́сную:/ но исхи́ти я́ко си́льна вся́ких скорбе́й и неду́г.

Песнь 8

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́/ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ есть,/ тогда́ у́бо образу́емое,/ ны́не же де́йствуемое,/ вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́:/ Го́спода пойте дела/ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Изде́тска, преподо́бне отче,/ потща́лся еси́ свою со́весть и се́рдце с душе́ю чисто Го́споду предста́вити./ Тем и Христо́с чудесы́ тебе́ прославля́ет, Тому́ вопию́ща:/ Го́спода воспева́йте дела́/ и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ны́не пусты́ня весе́лием красу́ется, отче,/ иму́щи мо́щи твоя́ в себе, Савво преподо́бне./ Ученицы́ же твои́, твоему́ житию́ ревну́юще,/ о твое́й па́мяти ра́дующеся, Творцу вопию́т:/ Го́спода воспева́йте дела́/ и превозноси́те Его́ во ве́ки.

В пусты́ни, преподо́бне, идеже селе́ние имел еси́,/ тамо прече́стен храм в славу Христа́ воздви́гл еси́,/ в нем прославля́тися пречи́стому Того И́мени, и всем вопи́ти:/ Го́спода воспева́йте дела/ и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Свети́льниче Све́та Трисо́лнечнаго су́щи,/ заре́ю благоутро́бия Твоего́ тьму отыми́ прегреше́ний мои́х, Богороди́тельнице,/ избавле́ние ну́жных боле́зней подаю́щи,/ верою превознося́щему пречи́стое Твое́ Рождество́.

Песнь 9

Ирмо́с: Всяк земноро́дный/ да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь,/ да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́,/ почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере,/ и да вопие́т:/ ра́дуйся, Всеблаже́нная/ Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

От пусты́ннаго жития́ к преми́рней и ве́чней жи́зни, я́ко преше́д, блаже́нне,/ не преста́й моля Изба́вителя от разли́чных напа́стей и бед изба́вити/ любо́вию честно́е твое́ успе́ние ны́не пе́сньми сла́вящия.

Певце́в и́скренною любо́вию пою́щих/ и ве́рою тебе́ пе́ние хвале́ния приноша́ющих, треблаже́нне Са́вво,/ от вся́ких бед и скорбе́й избавля́й, да тя вси велича́ем.

От рук недосто́йных ма́лое сие пе́сней хвале́ние принося́щаго тебе́, приими́, блаже́нне Са́вво:/ не бо возмого́х проти́ву твоего́ вели́чества украси́ти:/ но ма́лое сие я́ко вели́ко приими́,/ да тебе́ всегда́ в пе́снех велича́ю.

Богоро́дичен: Пе́ние с пе́снию и хвале́ние исплете́ное от боле́зненныя души́ приношу́ с любо́вию, Тебе́,/ Ро́ждшей Христа, Естество́м Бога,/ еже благоприя́тно прие́мши, проше́ния на́ша, Богоро́дице, испо́лни/ и моли́твами Твои́ми мя соблюди́.

Свети́лен

Подо́бен: Жены́, услы́шите:

Процве́л еси́, я́ко фи́никс, Дави́дски, отче,/ и оби́тель яви́лся еси́ Ду́ха Пресвята́го,/ И́же сла́вна тя вселе́нней показа́./ Того о нас непреста́нно моли́,/ почита́ющих верою пречестну́ю па́мять твою́, преподо́бне Са́вво.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Тя пе́сньми немо́лчными ублажа́ем, Де́во,/ я́ко Тро́ицы Еди́наго родила́ еси́, Богоро́дице,/ и но́сиши на Боже́ственную руку́ пребога́тое Сло́во,/ непреме́нно и неизме́нно.

На хвали́тех стихи́ры преподо́бнаго на 4, глас 8.

Подо́бен: О пресла́внаго чудесе́:

Преподо́бне о́тче Са́вво,/ ты и́го Христо́во на ра́мо взем,/ до́блественне наи́тие вра́жие попра́л еси́./ Темже тя верою вси почита́ем,/ о преблаже́нне, мона́шествующих похвало́./ Темже Христа́ непреста́нно моли́ спасти́ ду́ши на́ша.

Ве́рою соше́дшеся вси,/ я́ко по́стника тя Христова почита́ем, Са́вво:/ ра́дуяся бо, ше́ствовал еси́ в пусты́ни непрохо́дней, му́дре,/ наста́вник был еси́ че́стен./ Темже Тебе́ мы верою взываем, блаже́нне:/ по́стников похвало́,/ о нас моли́ся ко Го́споду поми́ловатися душа́м на́шим.

Преподо́бне о́тче наш,/ бу́дущия ради жизни, на реце́, глаго́лемей Ви́шере, всели́лся еси́,/ ника́коже боя́ся неви́димых враго́в,/ мно́гажды толца́ния творя́щих к тебе́./ Ты же моли́твами сия́ безве́стны сотворя́л еси́,/ о терпели́вый душе́ю./ Те́мже тя ве́рою вси чтим и ублажа́ем.

Сла́ва, глас 8. Самогласен:

На Небо теку́щею возше́д колесни́цею, чу́дне, доброде́тели,/ дости́гл еси́ кра́йнее житие́./ Воздержа́нием в пусты́ни живы́й,/ смотря́я Вы́шняго Иерусали́ма красоту́,/ и боле́зненных по́двигов досто́йно по́чести прии́м,/ с Небе́сными ра́дуешися чинонача́лии, преблаже́нне,/ ве́чных благ насле́дник и Ца́рствия жи́тель быв./ Но моли́ся, преподо́бне Са́вво, Спа́су всех,/ умири́ти мир и спасти́ ду́ши на́ша.

И ны́не, Богоро́дичен.

Та́же, Славосло́вие вели́кое. И отпуст.

На Литургии служба преподобных.


Ведомо же буди и сие, я́ко аще случится праздник Покрова Пресвятыя Богоро́дицы в день седмичный, кроме недели, и изволит кто пети купно с Покровом апостолу Анании и преподобному Савве, да поет сице:

На ма́лой вече́рни: Стихи́ры Покрова на 4, глас 1. Самогла́сны: Сла́ва, и ны́не, глас 6: Прииди́те, празднолю́бных собо́ри: На стихо́вне стихи́ры, глас 2. Подо́бен: До́ме Евфра́фов: Сла́ва, и ны́не, глас 3: Прииди́те, вси празднолю́бцы: Тропа́рь Покрова, глас 4: Днесь благове́рнии лю́дие: Та́же, ектения малая и отпу́ст.

На вели́цей вече́рни: Блажен муж: 1-й антифо́н. На Го́споди, воззвах: стихи́ры Покрова, на 4, и апостола 3, и преподо́бнаго Саввы 3: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова, глас 8: Сра́дуются с нами: Вход. Проки́мен дне. Чтения 3, Покрова: 1-е Бытия: Изы́де Иа́ков: 2-е: Пророчества Иезекиилева: Будет от дне осмаго: 3-е: Притчей: Премудрость созда Себе Дом: Ектении обычныя. На лити́и стихи́ры Покрова Богоро́дицы, глас 3: Наста́ днесь: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова Богоро́дицы, глас 2-й: Смысл очистивше и ум: На стиховне, стихи́ры Богоро́дицы, глас 2, Самогла́сны: Я́ко всех вышши сущи: Сла́ва, преподо́бнаго: и ны́не, Покрова, глас 2-й: Я́ко венце́м пресве́тлым: На благословении хлебов, тропа́рь Покрова, глас 4: Днесь благове́рнии лю́дие: трижды. И Бу́ди Имя Господне: трижды, с пением, и псалом 33: Благословлю Го́спода: И чтение.

На утрени: На Бог Госпо́дь: Тропа́рь Покрова Богоро́дицы. Та́же апостола: Сла́ва, Саввы: И ны́не, Покрова. И обычные кафизмы. По кафизмах седальны Покрова. И чтение. По полиеле́и седа́лен Покрова. И чтение. Степе́нна, 1-й антифо́н, 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Помяну́ и́мя Твое́: Стих: Лицу Твоему помолятся: Вся́кое дыха́ние. Ева́нгелие от Луки, зача́ло 4: Псалом 50. Сла́ва, Моли́твами Богоро́дицы: И ны́не, то́йже. Помилуй мя, Боже: По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 8: Сра́дуются с нами: Канон Покрова Богоро́дицы со ирмо́сом на 6: и апостола на 4: и преподо́бнаго на 4. Катавасия: Отве́рзу уста́ моя: По 3-й песни конда́к апостола и преподо́бнаго: и седа́лен апостола: Сла́ва, преподо́бнаго: И ны́не, Покрова. И чтение. По 6-й песни конда́к Покрова, глас 3: Дева днесь предстои́т в церкви: и икос. И пролог. По 9-й песни светилен Покрова: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. На хвалитех, стихи́ры Покрова, на 4: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. Славосло́вие вели́кое. По Трисвятом, тропа́рь апостола: Сла́ва, преподо́бнаго: И ны́не, Покрова: Ектении. И отпуст. И час 1-й. На 1-м часе тропа́рь Покрова: Сла́ва, апостола: И ны́не, Богоро́дичен часов. По Трисвятом конда́к Покрова. И совершенный отпуст. Такожде и на прочих часех, вначале глаголем тропа́рь Покрова: святы́х же тропари́ пременяем. Конда́к же на всех часех глаголем Покрова.

На Литургии: Блаженны: от кано́на Покрова, песнь 3-я, на 4: и апостола 6-я, на 4. По входе тропа́рь Покрова, и апостола, и преподо́бнаго. Конда́к апостола: Сла́ва, преподо́бнаго: И ны́не, Покрова. Проки́мен, песнь Богоро́дицы, глас 3: Величит душа Моя Го́спода: Стих: Я́ко призре на смирение Рабы Своея. И апостола, Во всю зе́млю: Апостол Покрова, ко Евреем, зача́ло 320: Другой Деяний, зача́ло 21, от полу: Аллилуия, глас 8: Слы́ши, Дщи, и виждь. Стих: Лицу́ Твое́му помо́лятся: И апостола: Испове́дят Небеса чудеса́ Твоя́: Ева́нгелие от Луки, зача́ло 54: И апостола, от Луки, зача́ло 51: Причастен: Чашу спасения: Другий, Во всю землю: Ряд, Апостол и Ева́нгелие, вычитаем напреди.

* * *

Подобает ведати: Аще случится праздник Пресвятой Богоро́дицы, Честнаго Ея Покрова, и свята́го апостола Анании в неделю:

В субботу вечера, на ма́лой вече́рни, На Го́споди, воззвах: стихи́ры воскресны гласа, на 4: Сла́ва, и ны́не, Покрова. На стиховне стихи́ра воскресна, 1-я. И Покрова стиховна великия вече́рни, с припевы их: Сла́ва, и ны́не, Покрова, ма́лой вече́рни. По Трисвятом тропа́рь воскре́сен: Сла́ва, и ны́не, Покрова. Ектения малая. И отпу́ст.

На велицей вече́рни, На Го́споди, воззвах: стихи́ры воскресны 3 и восточен 1, Анатолиев: и Покрова, 3: и апостола Анании, 3: Сла́ва, Покрова: И ны́не, Богоро́дичен гла́са. Чтения Покрова, 3. На лити́и стихи́ры Покрова. Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. На стихо́вне стихи́ры воскресны: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. На благословении хлебов, тропа́рь Покрова, трижды.

* * *

Аще ли несть бдения, глаголем тропа́рь воскре́сен: Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова.

На утрени: На Бог Госпо́дь: тропа́рь воскре́сен, два́жды. Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. По кафизмах седальны воскресны, и Богородичны их. Та́же полиелей: И тропари, А́нгельский собор: Ипакои гласа, и седальны Покрова. Степенны и Проки́мен, гла́са. Ева́нгелие воскресно: и прочая. Канон воскре́сен на 4: и Покрова на 6: и апостола на 4. Катавасия: Отверзу уста моя: По 3-й песни конда́к Покрова, и апостола, и седа́лен апостола. Сла́ва, и ны́не, Покрова. По 6-й песни конда́к воскре́сен. На 9-й песни поем, Честнейшую: Свети́лен воскре́сен. Сла́ва, апостола: И ны́не, Покрова. На хвали́тех стихи́ры воскресны: 4, и Покрова, 3 подобны: и самогласен, и́же на Славу, с припевы вече́рними. Сла́ва, стихи́ра Евангельская: И ны́не, Преблагословенна еси́: Славосло́вие вели́кое. По Трисвятом тропа́рь воскре́сен. Ектении: И отпуст. И час 1-й. На 1-м часе, тропа́рь воскре́сен: Сла́ва, Покрова: И ны́не, Богоро́дичен часов. По О́тче наш: конда́к Покрова: На 3-м часе, тропа́рь воскре́сен: Сла́ва, апостола: И ны́не, Богоро́дичен часов. По Отче наш: конда́к воскре́сен. Такожде и на прочих часах глаголем конда́к воскре́сен, и Покрова, пременяюще.

На Литургии: Блаженны гласа, на 4: и Богоро́дицы, песнь 3-я, на 4: и апостола, песнь 6-я, на 4. По входе тропа́рь воскре́сен, и Покрова, и апостола. Конда́к воскре́сен: Сла́ва, конда́к апостола: И ны́не, Покрова. Проки́мен, Апостол, аллилуиа, Ева́нгелие, и причастен, прежде воскре́сен: и потом Богоро́дицы. Преподобнаго же Саввы Вишерскаго служба оставляется и поется на повечерии.

* * *

Типикон не предусматривает отправления службы двум бденным или полиелейным святым, и в нем нет уставной главы, которая излагала бы соединение таких служб. В старинных же русских монастырских обиходниках и в соборных чиновниках (местные уставы) встречается указание на соединение служб Пресвятой Богоро́дице и полиелейному святому. Ниже приводится такое указание из Чиновника Новгородского Софийского собора XVI века, изданного проф. А. И. Голубцовым (служба Покрову Пресвятой Богоро́дицы и преподобному Савве Вишерскому, который относился в Новгороде к полиелейным святым). Этим уставным указанием рекомендуется пользоваться и при соединении службы святите́лю Григорию Богослову и Бо́жией Ма́тери в честь Ее иконы «Утоли моя печали» (25 января); святите́лю Алексию, Московскому и всея России чудотворцу, и Бо́жией Ма́тери в честь Ее Иверской иконы (12 февраля) и в других подобных случаях

На вечерне на Го́споди воззвах: стихи́ры на 8; Богоро́дицы 4 и преподо́бнаго 4, Сла́ва: свята́го, И ны́не: Богоро́дицы. Вход, прокимен дня, чтения 2 Богоро́дицы, а свята́го едино. На лити́и стихи́ры Богоро́дицы и свята́го стиховные стихи́ры, Сла́ва: свята́го, И ны́не: Богоро́дицы. На стихо́вне стихи́ры Богоро́дицы со стихи их, Сла́ва: свята́го, И ны́не: Богоро́дицы.

На утрени на Бог Госпо́дь: тропа́рь Богоро́дицы (два́жды), Сла́ва: свята́го, И ны́не: Богоро́дицы. По 1-й кафизме седа́лен Богоро́дицы, Сла́ва и ны́не: то́йже. По 2-й Кафизме седальны о́ба свята́го, Сла́ва и ны́не: Богоро́дицы. Величания два – Богоро́дицы и свята́го. По величании и ектении седа́лен свята́го и по степенне прокимен и Ева́нгелие Богоро́дицы. По 50-м псалме́ Сла́ва: Моли́твами преподо́бнаго: И ны́не: Моли́твами Богоро́дицы: стихи́ра Богоро́дицы. Каноны Богоро́дицы со ирмо́сом на 8 и свята́го на 6. По 3-й песни конда́к, И́кос: и седа́лен свята́го. Сла́ва и ны́не: Богоро́дицы. По 6-й песни конда́к и икос: Богоро́дицы. На хвали́тех стихи́ры на 6; Богоро́дицы 3 и свята́го 3, Сла́ва: свята́го: И ны́не, Богоро́дицы.

В данной уставной главе не указан порядок пения тропарей на благословении хлебов, а также после великого славословия, на часах и по входе, очевидно потому, что в этих случаях имеются в виду общие для всех праздников правила: а) тропа́рь Богоро́дицы, который идет первым на Бог Госпо́дь: и поется два́жды, – два́жды поется и на благословении хлебов; в третий раз – тропа́рь святого; б) по великом славословии тропа́рь святого, Сла́ва, и ны́не: Богоро́дицы (как заменяющий собою Богоро́дичен); в) на всех часах тропа́рь Богоро́дицы, Сла́ва: святого, И ны́не: Богоро́дичен часа, Конда́ки же попеременно; г) по входе тропа́рь Богоро́дицы и святого, Сла́ва: конда́к святого, И ны́не: Богоро́дицы.

(Богослужебные указания для священно-церковнослужителей на 1957 год. Издание Московской Патриархии, М., 1956, с. 30 – 31).




Проповеди на праздники:

Наверх