Проповеди на праздники:


Служба преподобнаго отца нашего Нила, иже на езере Селигере, на острове, зовомом Столобное

НА МА́ЛОЙ ВЕЧЕ́РНИ

Стихи́ры, глас 1.

Подо́бен: Небе́сных чино́в:

Наста́, Богоно́се,/ со́лнца светле́йший твой пра́здник,/ озаря́ет приходя́щия к тебе́ ве́рою,/ и безсме́ртием облагоуха́ет,/ и душа́м источа́ет исцеле́ние, Ни́ле преподо́бне,/ моли́твенниче о душа́х на́ших.

Чу́вственный стра́сти теле́сныя/ укроти́в воздержа́ния брозда́ми, чудоде́йственниче Ни́ле,/ и, ре́вность Безпло́тных во пло́ти показа́в,/ вся плотска́я жела́ния ду́хови повину́л еси́./ Тем ны́не в Небе́сных селе́ниих водворя́яся,/ моли́ о душа́х на́ших.

Блаже́нне Ни́ле,/ основа́ние положи́в доброде́телей/ и ве́тхаго челове́ка совле́кся с похотьми́,/ во Христа́ облеклся еси́ вои́стинну./ Тем и победи́л еси́, преподо́бне,/ мно́гая враго́в ополче́ния,/ наста́вник мона́хом быв,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, глас 8:

Преподо́бне и Богоно́се о́тче наш Ни́ле,/ ты усе́рдно в пусты́ни подвиза́лся еси́,/ любве́ ра́ди Го́спода своего́ и воздая́ния ра́ди,/ е́же со все́ми святы́ми бу́дущих Его́ благ,/ и житие́м свои́м по́стническим,/ я́ко А́нгел на земли́, челове́ки удиви́л еси́,/ бе́сы же и всю си́лу их устраши́л еси́, и востаю́щия на тя злотво́рцы,/ неми́лостивыя разбо́йники по́мощию Бо́жиею посрами́л еси́./ И ны́не, преподо́бне, уго́дниче Христо́в,/ о́тче наш Ни́ле,/ моли́ о нас всеми́лостиваго Бо́га/ пода́ти мир ми́рови/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

И ны́не, Богоро́дичен.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

Дом и селе́ние Отцу́ Безнача́льному был еси́,/ преподо́бне Ни́ле, о́тче наш,/ Того́ моли́ пода́ти мир Це́ркви Его́/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Дом и оби́тель Безнача́льнаго Отца́/ Единоро́дному Сы́ну был еси́,/ преподо́бне Ни́ле, о́тче наш./ Того́ моли́ душа́м на́шим пода́ти ве́лию ми́лость.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Дом и жили́ще Ду́ху Пресвято́му был еси́,/ преподо́бне Ни́ле, отче́ наш./ Того́ моли́ пода́ти мир всему́ Правосла́вию/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Сла́ва, подо́бен то́йже:

Дом и пребыва́ние Пресвяте́й и Безнача́льней Тро́ице был еси́,/ преподо́бне Ни́ле, о́тче наш./ Ю́же моли́ мир оби́тели твоей пода́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

И ны́не, Богоро́дичен. Подо́бен то́йже:

Дом и храм прекра́сен воздви́жен во оби́тели твоей, преподо́бне,/ в похвалу́ и сла́ву Пресвя́тей Богоро́дице Мари́и./ Ю́же моли́, преподо́бне о́тче наш Ни́ле,/ пода́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Тропа́рь пи́сан на вели́цей вече́рни

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен: Е́же от ве́ка утае́нное:

НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ

Пое́м Блаже́н муж: 1-й антифо́н. На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 8, глас 4.

Подо́бен: Я́ко до́бля:

В пусты́ню дости́гл еси́,/ преблаги́м Бо́гом наставля́емь, преподо́бне о́тче Ни́ле,/ я́ко дре́во, при вода́х насажде́н,/ день и нощь поуча́яся в зако́не Госпо́дни,/ плоды́ воздержа́ния прине́сл еси́ Всесвяте́й Тро́ице,/ Ю́же, преподо́бне, моли́/ ве́рою притека́ющим к ра́це моще́й твои́х/ благода́ть исцеле́ния дарова́ти,/ и спасти́, и просвети́ти ду́ши на́ша.

В пусты́ню всели́вся,/ преблаги́м Христо́м Бо́гом наставля́емь,/ преподо́бне о́тче Ни́ле,/ в не́йже, я́ко дре́во при вода́х, насади́вся/ и в зако́не Госпо́дни поучи́вся день и нощь,/ плоды́ духо́вныя принеся́ еси́ Христу́ Бо́гу./ Его́же моли́ о притека́ющих с ве́рою к ра́це моще́й твои́х/ благода́ть исцеле́ний дарова́ти,/ и спасти́, и просвети́ти ду́ши на́ша.

В пусты́ню водвори́лся еси́/ благода́тию Христа́ Бо́га,/ преблаже́нне о́тче Ни́ле,/ в не́йже, я́ко лоза́ бла́гопло́дная,/ при вода́х насажде́н еси́,/ плоды́ Христу́ Бо́гу принося́/ и к жи́зни ве́чней/ наставля́я ве́рою пра́зднующих честну́ю па́мять твою́,/ моли́ Христа́ Бо́га/ от тли и бед изба́витися нам,/ и спасти́, и просвети́ти ду́ши на́ша.

Сла́ва, глас 8:

Преподо́бне о́тче Ни́ле,/ ты в зако́не Госпо́дни день и нощь поучи́вся,/ досто́ин быв дре́ва живо́тнаго ветвь бы́ти,/ и плод твой страда́ньми и венцы́ процвете́,/ дерзнове́ние име́я к Подвигополо́жнику Христу́ Бо́гу,/ проси́ и нам очище́ния грехо́в и ве́лия ми́лости.

И ны́не, Богоро́дичен: Царь Небе́сный:

Вход, проки́мен дне и чте́ния 3.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава́ 3):

Пра́ведных ду́ши в руце́ Бо́жией,/ и не прико́снется их му́ка./ Непщева́ни бы́ша во очесе́х безу́мных умре́ти,/ и вмени́ся озлобле́ние исхо́д их,/ и е́же от нас ше́ствие – сокруше́ние;/ они́ же суть в ми́ре./ И́бо пред лице́м челове́ческим а́ще и му́ку прии́мут,/ упова́ние их безсме́ртия испо́лнено./ И вма́ле нака́зани бы́вше,/ вели́кими благоде́тельствовани бу́дут,/ я́ко Бог искуси́ я/ и обре́те их досто́йны Себе́./ Я́ко зла́то в горни́ле, искуси́ их,/ и я́ко всепло́дие же́ртвенное прия́т я./ И во вре́мя посеще́ния их возсия́ют/ и, я́ко и́скры по сте́блию, потеку́т./ Су́дят язы́ком и облада́ют людьми́,/ и воцари́тся Госпо́дь в них во ве́ки./ Наде́ющиися Нань разуме́ют и́стину/ и ве́рнии в любви́ пребу́дут Ему́./ Я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́/ и посеще́ние во избра́нных Его́.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (главы́ 5, 6):

Пра́ведницы во ве́ки живу́т,/ и в Го́споде мзда их, и попече́ние их у Вы́шняго./ Сего́ ра́ди прии́мут Ца́рствие благоле́пия/ и вене́ц добро́ты от руки́ Госпо́дни;/ зане́ десни́цею покры́ет я и мы́шцею защити́т их./ Прии́мет всеору́жие рве́ние свое́/ и вооружи́т тварь в месть враго́м./ Облече́тся в броня́ пра́вды/ и возложи́т шлем – суд нелицеме́рен./ Прии́мет щит непобеди́мый – преподо́бие,/ поостри́т же напра́сный гнев во ору́жие,/ спобо́рет же с ним мир на безу́мныя./ По́йдут праволу́чныя стре́лы мо́лниины,/ и, я́ко от благокру́гла лу́ка облако́в, на наме́рение полетя́т./ И от каменоме́тныя я́рости, испо́лнь паду́т гра́ды,/ вознегоду́ет на них вода́ морска́я,/ ре́ки же потопя́т я на́гло./ Сопроти́в ста́нет им дух си́лы,/ и, я́ко ви́хор, разве́ет их,/ и опустоши́т всю зе́млю беззако́ние,/ и злоде́йство преврати́т престо́лы си́льных./ Слы́шите у́бо, ца́рие, и разуме́йте,/ навы́кните судии́ конце́в земли́./ Внуши́те, держа́щии мно́жества/ и гордя́щиися о наро́дех язы́к,/ я́ко дана́ есть от Го́спода держа́ва вам/ и си́ла от Вы́шняго.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава́ 4):

Пра́ведник, а́ще пости́гнет сконча́тися, в поко́и бу́дет./ Ста́рость бо честна́ не многоле́тна,/ ниже́ в числе́ лет исчита́ется./ Седи́на же есть му́дрость челове́ком/ и во́зраст ста́рости – житие́ нескве́рное./ Благоуго́ден Бо́гу быв, возлю́блен бысть/ и живы́й посреде́ гре́шников преста́влен бысть./ Восхище́н бысть, да не зло́ба измени́т ра́зума его́,/ или́ лесть прельсти́т ду́шу его́./ Раче́ние бо зло́бы помрача́ет до́брая/ и паре́ние по́хоти пременя́ет ум незло́бив./ Сконча́вся вма́ле, испо́лни ле́та до́лга,/ уго́дна бо бе Го́споду душа́ его,/ сего́ ра́ди потща́ся от среды́ лука́вствия./ Лю́дие же, ви́девше и не разуме́вше,/ ниже́ положи́вше в помышле́нии таково́е,/ я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́/ и посеще́ние во избра́нных Его́.

На лити́и стихи́ры, глас 8:

Ра́дуйся, свети́льниче пресве́тлый,/ преподо́бне и Богоно́се о́тче наш Ни́ле,/ ты на земли́, я́ко безпло́тен, пожи́л еси́,/ посто́м и моли́твою Бо́га себе́ ми́лостива сотвори́л еси́/ и дар от Него́ прозре́ния и проро́чества прия́л еси́,/ и по преста́влении чудеса́ от святы́х моще́й твои́х,/ я́ко от исто́чника, преизоби́льно источа́ются,/ и с ве́рою приходя́щии,/ разли́чными неду́ги одержи́мии, исцеле́ваются. И ны́не, преподо́бне о́тче наш Ни́ле,/ моли́ о нас Христа́ Бо́га/ пода́ти мир ми́рови/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Ра́дуйся, Росси́йския земли́ свети́ло незаходи́мое,/ преподо́бне о́тче наш Ни́ле,/ ты в пусты́ни трина́десять лет/ Го́спода ра́ди своего́ терпели́во подвиза́лся еси́,/ и плотски́я стра́сти воздержа́нием свои́м умертви́л еси́,/ и в ней, мно́го пострада́в/ от нача́льника зло́бы, губи́теля врага́,/ с ним му́жественно брался еси́,/ и по́мощию Бо́жиею, и свое́ю к Бо́гу те́плою ве́рою/ все его́ злокознство, я́ко паучи́ну, до конца́ расто́ргнул еси́,/ и посрами́л еси́ всеси́льною по́мощию Пречи́стыя Богоро́дицы/ прише́дшия на тя злы́я разбо́йники,/ и ны́не, преподо́бне о́тче наш Ни́ле,/ не преста́й о нас моля́ Христа́ Бо́га/ дарова́ти мир ми́ру/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Ра́дуйся, преподо́бне о́тче наш Ни́ле,/ ты на о́стров Столо́бное,/ я́ко на о́блак, ра́дуяся, возше́л еси́/ и на нем моли́твою и посто́м,/ чистото́ю и благогове́нием,/ смире́нием и беззло́бием и все́ми доброде́тельми,/ я́ко А́нгел, подвиза́лся еси́ во вре́менней сей жи́зни:/ два́десять бо и седмь лет препроводи́л еси́,/ соверша́я за́поведи Госпо́дни/ и устрояя себе́ на Небесе́х пала́ты нерукотворе́ны и ве́чны,/ о ни́хже рече́но бысть:/ и́хже око не ви́де, и ухо не слы́ша,/ и на се́рдце челове́ку не взыдо́ша,/ я́же угото́ва Бог лю́бящим Его́;/ а́може и пресели́лся еси́ к ве́чным оби́телем онем,/ и прия́т тя Госпо́дь с пра́ведными,/ и́хже житию́ после́довал еси́./ Ра́ка же и святы́я мо́щи твоя́, я́ко мо́ре,/ с ве́рою приходя́щим неоску́дно исцеле́ния излива́ют,/ и мно́зи мно́гия и разли́чныя цельбы́ прие́млют:/ слепи́и прозира́ют, глуси́и слы́шат,/ слуки́я8 исправля́ются, прокаже́ннии очища́ются,/ неми́и благоглаго́ливи быва́ют,/ бе́си же от челове́к моли́твами твои́ми отбега́ют./ И ны́не, преподо́бне о́тче наш Ни́ле,/ не преста́й моля́ся Христу́ Бо́гу/ о ста́де и о оби́тели свое́й/ и душа́м на́шим пода́ти мир и ве́лию ми́лость.

Сла́ва, глас 8:

Что ти принесе́м, преподо́бне,/ я́ко неоску́дно излива́еши тре́бующим благода́ть?/ и́бо те́ло твое́, о́тче,/ чистоты́ жили́ще показа́ся./ Тем и, посеще́нием Свята́го Ду́ха озари́вшеся,/ нетле́нно в на́ше благослове́ние соблюда́ется,/ благода́тных луч сия́ний испо́лнено,/ и́хже бе́сове не терпя́т зре́ти, дале́че отбега́ют,/ да́нныя ти благода́ти трепе́щут,/ и́хже от душ на́ших и теле́с отжени́, мо́лимся,/ и ненаве́тны нас при́сно соблюди́/ от тех ла́яния твои́ми моли́твами.

И ны́не, Богоро́дичен: Ра́дуйся, вселе́нныя Похвало́:

На стихо́вне стихи́ры, глас 8.

Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́!

Преподо́бне и Богоно́се о́тче наш Ни́ле,/ ты от ю́ности отве́рглся еси́ ми́ра и сро́дник свои́х/ и прия́л еси́ о́браз А́нгельский и́ноческаго жития́/ во оби́тели свята́го апо́стола и Евангели́ста Иоа́нна Богосло́ва/ и преподо́бнаго отца́ на́шего Са́ввы, и́же в Кри́пцах,/ и в ней подвиза́вся смире́нием и послуша́нием,/ я́ко до́брый во́ин Христо́в./ Того́ о нас моли́, преподо́бне, со святы́ми си́ми/ пода́ти грехо́в оставле́ние/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Преподо́бне и равноа́нгельне о́тче наш Ни́ле,/ ты, от ю́ности Христа́ возлюби́в,/ и ле́гкое и́го Его́ на ся восприя́л еси́,/ и невозвра́тным по́мыслом после́довал еси́ стопа́м Влады́ки своего́,/ и прия́л еси́ от Него́ трудо́м свои́м воздая́ния,/ е́же с Ним пребыва́ние, и со а́нгелы ликова́ние,/ и со все́ми святы́ми ра́дование;/ Того́ моли́ о нас, преподо́бне,/ пода́ти грехо́в проще́ние/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Преподо́бне и Богому́дре о́тче наш Ни́ле,/ ты Христа́ ра́ди от ю́ности в пусты́ню всели́лся еси́,/ и в ней, я́ко безпло́тен, на стра́сти плотски́я подвиза́лся еси́/ посто́м, и моли́твою, и святы́м смире́нием,/ и нача́льника зло́бы, врага́,/ с кова́рствы его́ до конца́ низложи́л еси́,/ и ны́не, преподо́бне, предстоя́ у Престо́ла всех Царя́,/ моли́ся о почита́ющих свяще́нную и многора́достную па́мять твою́/ пода́ти грехо́в оставле́ние/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Сла́ва, глас то́йже:

Мона́хов мно́жества,/ наста́вника тя почита́ем, о́тче наш Ни́ле:/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хом./ Блаже́н еси́, Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ а́нгелов собесе́дниче, преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных;/ с ни́миже моли́ся Го́споду/ поми́ловатися душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен: Безневе́стная Де́во:

На благослове́нии хле́бов тропа́рь свята́го два́жды и Богоро́дице Де́во: еди́ножды.

Тропа́рь, глас 4:

Я́ко свети́льник всесве́тел,/ яви́лся еси́ во о́строве Селиге́ра е́зера,/ преподо́бне о́тче Ни́ле,/ ты бо, крест Христо́в от ю́ности своея́ на ра́мо взем,/ усе́рдно Тому́ после́довал еси́,/ чистото́ю Бо́гови прибли́жився,/ отону́дуже и чуде́с дарова́нием обогати́лся еси́./ Тем и мы, притека́юще к ра́це моще́й твои́х, уми́льно глаго́лем:/ о́тче преподо́бне,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь преподо́бному два́жды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.

По 1-м стихосло́вии, седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Ско́ро предвари́:

Зва́нию Го́спода своего́ после́довал еси́,/ мир оста́вив, и вся, я́же в ми́ре, красова́ния, преблаже́нне Ни́ле,/ претерпе́л еси́ усе́рдно пусты́нное озлобле́ние,/ полки́ же бесо́вския победи́л еси́ му́жески;/ те́мже па́мять твою́ при́сно восхваля́ем пе́сньми ве́рно.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Обнови́ла еси́, Чи́стая, Боже́ственным Рождество́м Твои́м/ истле́вшее страстьми́ земноро́дных существо́/ и возста́вила еси́ от сме́рти к жи́зни нетле́ния./ Те́мже Тя по до́лгу блажи́м вси, Де́во Препросла́вленная,/ я́коже прорекла е́си.

По 2-м стихосло́вии, седа́лен, глас 5.

Подо́бен: Собезнача́льное Сло́во:

По́стника Госпо́дня пе́сньми почти́м,/ я́ко умертви́вша вся прило́ги страсте́й/ воздержа́нием тве́рдым и кре́пким терпе́нием вои́стинну,/ и посрами́вша зело́ сопроти́внаго всю горды́ню,/ и ны́не моля́щася Го́сподеви поми́ловатися душа́м на́шим.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Стра́шно чу́до зача́тия и несказа́нен о́браз Рождества́/ в Тебе́ позна́ся, Чи́стая Присноде́во,/ ужаса́ет ми ум и удивля́ет помышле́ния;/ сла́ва Твоя́, Богоро́дице, всем простре́ся на спасе́ние душ на́ших.

По полиеле́и седа́лен, глас 1.

Подо́бен: Гроб Твой, Спа́се:

Погре́бл еси́ страсте́й все воста́ние умерщвле́нием пло́ти, свяще́нный о́тче,/ жи́знь безконе́чную по сме́рти прия́л еси́;/ те́мже днесь Христо́ва Це́рковь/ пра́зднует твою́ досточу́днуто па́мять, преподо́бным украше́ние.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Наста́ви нас на путь покая́ния,/ уклоня́ющихся при́сно к безпу́тиям зол и Преблага́го Бо́га прогне́вающих,/ Неискусобра́чная Благослове́нная Мари́е,/ прибе́жище отча́янных челове́ков, Бо́жие селе́ние.

Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Честна́ пред Го́сподем: Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех: Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43.

По 50-м псалме́, стихи́ра, глас 8:

Преподо́бне о́тче Ни́ле,/ ми́ра красоты́ и пи́щи сла́достныя возненави́дев,/ и́ноческое житие́ па́че возлюби́л еси́/ и, А́нгелом собесе́дник быв,/ свети́льник многосве́тлый яви́лся еси́/ чудесми́, я́ко со́лнце, сия́я./ Тем всех нас помина́й,/ соверша́ющих свяще́нную па́мять твою́:/ мы бо ча́да твоя́/ и о́вцы слове́сных ти уче́ний/ и тя на по́мощь призыва́ем,/ прося́ще тобо́ю прия́ти мир и ве́лию ми́лость.

Кано́н Богоро́дицы, со ирмосо́м на 6, и свято́му еди́н кано́н, на 8, глас 4.

Песнь 1

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́,/ и наполня́тся Ду́ха,/ и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери/ и явлю́ся, све́тло торжеству́я,/ и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Смири́лся еси́ Христа́ ра́ди, о́тче Ни́ле,/ и, крест взем, оте́чества и сро́дник бе́гал еси́;/ отню́дуже в пусты́ню вшед/ и в ней трудолю́бно подвиза́лся еси́, преподо́бне.

От ю́ности своея́, о́тче Ни́ле, ум к Бо́гу впери́в,/ и тле́нными нетле́нная, я́ко до́брый купе́ц, искупи́л еси́,/ те́мже, ны́не соше́дшеся, па́мять твою́ почита́ем.

Христо́вым раче́нием, о́тче Ни́ле, па́че огня́ распала́емь,/ настоя́щая, я́ко ничто́же су́щи, презре́л еси́,/ и того́ ра́ди в поко́ище всели́ся,/ иде́же пра́ведных ду́ши веселя́тся.

Богоро́дичен: Боля́ща исцели́ душе́ю же и те́лом, Влады́чице,/ раба́ Твоего́ блаже́ннаго Ни́ла моле́нием:/ Тебе́ бо Предста́тельницу вси су́щии в печа́лех стяжа́хом,/ я́ко ро́ждшую Спасе́ние на́ше.

Катава́сия: Христо́с ражда́ется:

Песнь 3

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице,/ живы́й и незави́стный Исто́чниче,/ лик себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́,/ в Боже́ственней Твое́й сла́ве/ венце́в сла́вы сподо́би.

Сна твои́м очесе́м не дал еси́, блаже́нне Ни́ле, ни ве́ждом дрема́ния,/ до́ндеже сподо́бился еси́ пра́ведных селе́ния,/ я́же угото́ва Бог лю́бящим Его́.

Бо́дренными твои́ми моли́твами, о́тче Ни́ле,/ и жесто́ким воздержа́нием Бо́гу на земли́ до́бре угоди́л еси́,/ и сего́ ра́ди быв стра́шен враго́м и сла́вен челове́ком.

Ра́йскую жи́знь и та́мо святы́м весе́лие/ всегда́ во у́ме свое́м помышля́я, преподо́бне,/ те́мже во слеза́х и в воздыха́нии всю жи́знь свою́, о́тче Ни́ле, проше́л еси́/ и сего́ ра́ди по сме́рти от Христа́ чудесы́ просла́вися.

Богоро́дичен: Источа́еши исцеле́нием струи́ боля́щим, Де́во, всю́ду:/ Тя бо исто́чник показа́ исцеле́ний, Влады́чице,/ И́же ми́лости Госпо́дь, из Тебе́ рожде́йся па́че ума́.

Седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Ско́ро предвари́:

Стра́стное покори́л еси́ плотско́е мудрова́ние/ и ху́ждшее порабо́тил еси́ лу́чшему, о́тче Ни́ле пресла́вне,/ сокруши́л еси́ бесо́вския ко́зни посто́м/ и возсия́л еси́ в ми́ре, я́ко луча́ со́лнечная,/ сия́нии твои́х доброде́телей:/ сего́ ра́ди тя воспева́ем.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Стена́ непобеди́мая нам, христиа́ном, еси́, Богоро́дице Де́во,/ к Тебе́ прибега́юще, невреди́ми пребыва́ем/ и, па́ки согреша́юще, и́мамы Тя Моли́твенницу./ Тем, благодаря́ще, вопие́м Ти:/ ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю.

Песнь 4

Ирмо́с: Седя́й в Сла́ве на Престо́ле Божества́/ во о́блаце ле́гце,/ прии́де Иису́с Пребоже́ственный/ Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия:/ сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Житие́ свое́, о́тче Ни́ле, чу́дно на земли́ показа́л еси́,/ вели́ко поще́ние и смире́ние,/ и сего́ ра́ди на Небесе́х жи́знь ве́чную насле́довал еси́;/ моли́ спасти́ся от бед пою́щим тя.

Симео́на вели́каго, на столпе́ жи́вшаго, житию́ после́дуя, преподо́бне,/ те́мже того́, ели́ко мо́щно, именова́ние от жития́ стяжа́л еси́,/ Ни́ле пребога́те.

Посто́м и моли́твами те́ло твое́, о́тче Ни́ле, изнури́л еси́/ и сего́ ра́ди сподо́бился еси́ ви́дети неизрече́нная блага́я, я́же святы́м угото́вана,/ с ни́миже, о́тче Ни́ле, о нас моли́ся.

Богоро́дичен: Покро́в, и заступле́ние, и прибе́жище бу́ди ми, Де́во, рабу́ Твоему́,/ исцели́ мя от безме́рных зол, воспева́ти, Пречи́стая:/ сла́ва Рождеству́ Твоему́.

Песнь 5

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая/ о Боже́ственней сла́ве Твое́й:/ Ты бо, Неискусобра́чная Де́во,/ име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га/ и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на,/ всем воспева́ющим Тя/ мир подава́ющая.

Чи́сто житие́ твое́ от ю́ности потща́лся еси́, преподо́бне, сохрани́ти;/ те́мже, чистоту́ твою́ ви́дев,/ Пресвяты́й Дух в тя всели́ся.

Я́ко преоби́дев тле́нная,/ ве́чная, о́тче, сподо́бился еси́ прия́ти по нело́жному словеси́:/ проси́те и прии́мете./ Темже, я́ко проси́л, сия́ по досто́инству прия́л еси́.

Ме́сто освяти́ся, на не́мже честны́е мо́щи твоя́ положи́шася, преподо́бне,/ и по мно́гим страна́м прославля́емо есть,/ я́ко в себе́ мо́щи твоя́ иму́щее.

Богоро́дичен: Не преста́й моля́щи, Его́же родила́ еси́, Богоневе́сто,/ я́ко Спа́са и Влады́ку,/ разреше́ние ми пода́ти скорбе́й и боле́зней облегче́ние,/ я́ко да прииму́ проще́ние, песносло́вя Тя во ве́ки.

Песнь 6

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е/ соверша́юще пра́зднество,/ Богому́дрии, Богома́тере,/ прииди́те, рука́ми воспле́щим,/ от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Твое́ вели́кое житие́ и чистоту́,/ к сим же безме́рное смире́ние прови́дев, Пресвяты́й Дух/ сла́вна тя, о́тче, показа́;/ те́мже, от сего́ жития́ ко о́ному преше́д,/ получи́л еси́ с пра́ведными та́мо весе́лие.

Днесь наста́вши, свяще́нная па́мять твоя́, преподо́бне Ни́ле,/ весели́т учени́ки́ твоя́, воспева́ющия любо́вию по́двиги твоя́,/ и́же, честно́е твое́ успе́ние сла́вяще, торжеству́ют,/ и́хже моли́твами твои́ми, о́тче, соблю́ди.

Разбойницы иногда́ приидо́ша тебе́ оскорби́ти, преподо́бне,/ но ты, тех лука́вство разуме́в,/ Преве́чнаго Христа́ Бо́га си́лою и Пречи́стыя Его́ Ма́тере по́мощию/ сих не́мощны сотвори́л еси́,/ и́же, не могу́ще тебе́ проти́витися, стра́хом отбего́ша,/ побежде́ни па́че бы́вше, не́жели победи́ша.

Богоро́дичен: Твою́ по́мощь даждь ми/ и изба́ви мя от бед, и скорбе́й, и прегреше́ний мои́х,/ я́же всех ро́ждши Избавле́ние.

Конда́к, глас 8:

Оте́чества, преподо́бне, удали́вся,/ в пусты́ню всели́лся еси́,/ и, на о́стров Селиге́ра е́зера возше́д,/ жесто́ко житие́ показа́л еси́,/ и, мно́гих доброде́тельми удиви́в,/ дарова́ния чуде́с от Христа́ прия́л еси́./ Помина́й нас, чту́щих па́мять твою́, да зове́м ти:/ ра́дуйся, Ни́ле, о́тче наш.

И́кос:

Возлюби́в, преподо́бне, Христо́вы Боже́ственныя за́поведи/ и возненави́дев ми́ра сего́ наслажде́ние,/ прите́кл еси́ усе́рдно к Тому́/ и был еси́ свети́льник, просвеща́яй концы́ блиста́нием духо́вным./ Тем, припа́дая, молю́ тя:/ просвети́ ми о́чи серде́чныя воспе́ти твоя́ по́двиги,/ поще́ние, бде́ние, сле́зы, боле́зни, изнуре́ние те́ла/ блаже́нныя ра́ди бу́дущия жи́зни,/ ея́же ны́не наслажда́яся, моли́ непреста́нно о всех нас.

Песнь 7

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии/ па́че Созда́вшаго,/ но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше,/ ра́довахуся, пою́ще:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

Источа́ет чудеса́ честна́я ра́ка твоя́, преподо́бне, преизоби́лующи благода́тию,/ ве́рою приходя́щим здра́вие да́рует,/ Христу́ от души́ вопию́щим:/ благослове́н Бог отце́в на́ших.

Дре́вних о́нех и вели́ких отце́в, в посте́ просия́вших,/ житию́ подо́бяся, преподо́бне,/ в пусты́ню всели́лся еси́/ и та́мо в поще́ниих мно́га ле́та пребы́л еси́, Ни́ле, о́тче наш.

Я́ко и́стиннаго и кро́ткаго Пастыренача́льника Христа́/ незло́бивое овча́, о́тче Ни́ле, был еси́./ Те́мже незло́бив хотя́щим тебе́ озло́бити яви́лся еси́, Христу́ вопия́:/ благослове́н Бог отце́в на́ших.

Богоро́дичен: Обощре́ны боле́зни ра́нам мои́м/ от безме́рных мои́х прегреше́ний, Влады́чице,/ веду́т в смерть душе́вную и теле́сную,/ но исхи́ти, я́ко си́льна, вся́ких скорбе́й и неду́г.

Песнь 8

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́/ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ есть;/ тогда́ у́бо образу́емое,/ ны́не же де́йствуемое,/ вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́:/ Го́спода по́йте, дела́,/ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Изде́тска, преподо́бне о́тче, потща́лся еси́/ свою́ со́весть и се́рдце с душе́ю чи́сто Го́споду предста́вити./ Тем и Христо́с чудесы́ тебе́ прославля́ет, тому́ вопию́ща:/ Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ны́не пусты́ня весе́лием красу́ется, о́тче,/ иму́щи мо́щи твоя́ в себе́, Ни́ле преподо́бне,/ ученицы́ же твои́, твоему́ житию́ ревну́юще,/ о твое́й па́мяти ра́дующеся, Творцу́ вопию́т:/ Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

В пусты́ню, преподо́бне, иде́же селе́ние име́л еси́,/ прече́стен храм во сла́ву Богоявле́ния Госпо́дня воздви́гл еси́,/ в не́мже прославля́ется Пречи́стое Того́ и́мя, и вси вопию́т:/ Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Свети́льник Све́та Трисо́лнечнаго су́щи,/ заре́ю благоутро́бия Твоего́ тьму отъими́ прегреше́ний мои́х, Богороди́тельнице,/ избавле́ние ну́ждных боле́зней подаю́щи/ ве́рою превознося́щему Пречи́стое Твое́ Рождество́.

Песнь 9

Ирмо́с: Всяк земноро́дный/ да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь,/ да торжеству́ет же Безпло́тных умов естество́,/ почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере,/ и да вопие́т:/ ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице,/ Чи́стая Присноде́во.

Бога́тство и пи́ща, похвала́ и ра́дость преподо́бным еси́, Христе́ Бо́же,/ Его́же возлюби́в, преподо́бный Нил/ вся, я́же в ми́ре кра́сная, нивочто́же вмени́;/ те́мже наслажда́ется Твоея́ красоты́ во блаже́нном Све́те.

Страстьми́ коле́блющихся и бу́рею грехо́вною погружа́емых,/ я́ко дерзнове́ние име́яй ко Го́споду, всегда́ сохраня́й,/ благоче́стно тя воспева́ющих и прославля́ющих.

Облиста́в заре́ю, просия́л еси́ духо́вно/ и яви́лся еси́ Вы́шнему ликостоя́нию све́тел;/ озари́ ми ум, блаже́нне, Трисия́нным Све́том Божества́/ и от страсте́й мя изба́ви моли́твами твои́ми.

Богоро́дичен: Ты еси́ ве́рным похвала́, Безневе́стная,/ Ты заступле́ние и свяще́нное прибе́жище христиа́ном:/ к Сы́ну бо Своему́ и Бо́гу мольбы́ но́сиши, Всенепоро́чная,/ и от бед спаса́еши/ ве́рою и любо́вию Богоро́дицу Чи́стую Тя воспева́ющих и велича́ющих.

Свети́лен.

Подо́бен: Не́бо звезда́ми:

Посто́м тече́ние твое́ соверши́в,/ на Небеса́ возше́л еси́ и Христу́ Бо́гу предстои́ши./ Ни́ле, о́тче преподо́бне,/ за ны моли́ся, те́пле пою́щих тя.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Ра́дость неизрече́нную ро́ждши, Го́спода,/ ра́дости Небе́сныя прича́стников всех нас сотвори́,/ Тебе́ почита́ющих, Пречи́стая, и от души́ вопию́щих Ти:/ не забу́ди Твоя́ рабы́, Благослове́нная Мари́е.

На хвали́тех стихи́ры, глас 4.

Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:

Светле́йши со́лнца просия́/ всепра́зднственная па́мять твоя́, преподо́бне,/ луча́ми блиста́ющи твои́х доброде́тельных дея́ний/ и озаря́ющи ве́рных чу́вства/ све́том чуде́с твои́х;/ сию́ у́бо пра́зднующе,/ ра́достно тя восхваля́ем и ве́рно ублажа́ем.

Я́коже А́нгел, на земли́ пожи́л еси́,/ воздержа́нием те́ло твое́ увяди́в, сла́вне,/ бде́нием же и па́мятию сме́ртною/ к верхо́вному Богомы́слию возше́л еси́./ Тем и прибли́жился еси́ к Самому́ Краеуго́льному Ка́меню – Христу́, Бо́гу на́шему.

Стра́сти теле́сныя/ приле́жным моле́нием к Бо́гу/ и воздержа́нием укроти́л еси́,/ зми́я льсти́ваго сле́зными пото́ки умертви́л еси́,/ о́тче преподо́бне,/ и угоди́л еси́ Бо́гу па́че ине́х, досточу́дне;/ тем тя украси́ небе́сными дарова́ньми/ Иису́с Человеколю́бец и Спас душ на́ших.

Сла́ва, глас 5:

Преподо́бне о́тче Ни́ле,/ глас Ева́нгельский Госпо́день услы́шав,/ ми́ра оста́вил еси́ красоту́,/ бога́тство и сла́ву нивочто́же вмени́л еси́,/ всем вопия́, глаго́ля:/ возлюби́те Бо́га и обря́щете благода́ть ве́чную, и ничто́же предпочти́те, па́че любве́ Его́,/ да егда́ прии́дет во сла́ве Свое́й,/ обря́щете покой со все́ми святы́ми,/ и́хже моли́твами, Христе́,/ сохрани́ и спаси́ ду́ши на́ша.

И ны́не, Богоро́дичен:

Блажи́м Тя, Богоро́дице Де́во,/ и сла́вим Тя, ве́рнии, по до́лгу град непоколеби́мый, сте́ну необори́му,/ тве́рду Предста́тельницу/ и прибе́жище душа́м на́шим.

Славосло́вие вели́кое. И отпу́ст.

НА ЛИТУРГИ́И

Блаже́нны от кано́на свята́го, пе́сни 3-я и 6-я. Проки́мен глас 7: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Господе́ви о всех: Апо́стол к Кори́нфяном, зача́ло 176. Аллилу́ия, глас 6: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода: Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 24. Прича́стен: В па́мять ве́чную.



Проповеди на праздники:

Наверх