Служба преподобнаго отца нашего Николы Святоши, князя Черниговскаго
НА ВЕЧЕ́РНИ
Блажен муж: 1-й антифо́н. На Го́споди, воззвах: стихи́ры на 6, глас 8. Подо́бен: О пресла́внаго чудесе́:
Богому́дре блаже́нне Нико́ло,/ ты, видя, я́ко прехо́дит мира сего образ/ и тле́нию вся прича́стна суть,/ образ славы своея скоро измени́л еси́,/ диади́му и ски́петр оставил еси́/ и, к Небесному Царствию взира́я,/ тесный путь изволил еси́ ше́ствовати;/ и ны́не в Небесных селениих живы́й,/ Христу́ Бо́гу моли́ся/ прияти нам Вечнаго Царства блаженство.
Преподо́бне Нико́ло,/ ты по имени твое́му и житие хотя́ стяжати беззлобно,/ мир сей победи́л еси́,/ престол кня́жества оставил еси́,/ богатство, славу и влады́чество, аки уме́ты, вменяя,/ во убо́гий образ иноческий облекся,/ обнищавшему нас ради Христу́ последовал еси́,/ Емуже ны́не предстоя,/ о нас прилежно моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
Святе Нико́ло, о́тче блаже́ннейший,/ провидя умным твои́м оком,/ я́ко ца́рие и князи славы своея лиша́ются и на́зи во гроб отходят,/ отверглся еси́ подобосе́нныя власти века сего,/ Христовым стопам последуя,/ Тому во смирении работал еси́,/ те́мже улучил еси́ нестаре́ющееся блаженство,/ идеже помяни и нас, чту́щих па́мять твою́.
Сла́ва, глас 2:
Царство Твое́, Христе́ Бо́же,/ и владычество Твое́ пребывающее во веки провидя,/ уго́дник Твой Никола ски́петр и диади́му отве́рже,/ и многопечалия удалися,/ к безмяте́жному житию и́ночествующих притек,/ бысть раб и́стинен и верен,/ Тебе́ Спасу своему́ послужив в преподо́бии и правде.
И ны́не, Богоро́дичен: Прейде сень законная:
Та́же вход, прокимен дне. И чтения три преподо́бническая.
Прему́дрости Соломоновы чтение (главы́ 5 и 6):
Праведницы во веки живут, и в Го́споде мзда их, и попече́ние их у Вы́шняго./ Сего ради прии́мут Ца́рствие благоле́пия и венец добро́ты от руки́ Господни:/ зане́ десни́цею покры́ет я и мы́шцею защити́т их./ Прии́мет всеору́жие рвение свое, и вооружи́т тварь в месть враго́м./ Облече́тся в броня́ правды и возложи́т шлем, суд нелицеме́рен./ Прии́мет щит непобедимый, преподо́бие;/ поостри́т же напрасный гнев, во оружие: спобо́рет же с ним мир на безу́мныя./ По́йдут праволу́чныя стре́лы мо́лниины,/ и я́ко от благокру́гла лу́ка облако́в на наме́рение полетят./ И от каменоме́тныя ярости испо́лнь падут гра́ды,/ вознегоду́ет на них вода морская, ре́ки же потопя́т я на́гло./ Сопроти́в ста́нет им дух силы, и я́ко ви́хор разве́ет их,/ и опустоши́т всю зе́млю беззаконие, и злодейство преврати́т престо́лы сильных./ Слы́шите у́бо, ца́рие, и разуме́йте, навы́кните судии́ концев земли́./ Внуши́те держа́щии мно́жества и гордя́щиися о наро́дех язы́ков:/ я́ко дана есть от Го́спода держа́ва вам и сила от Вы́шняго.
Прему́дрости Соломо́новы чтение (глава́ 3):
Праведных души в руце́ Божией, и не прико́снется их му́ка./ Непщева́ни бы́ша во очесе́х безу́мных умре́ти, и вмени́ся озлобле́ние исход их:/ и еже от нас ше́ствие сокруше́ние, они же суть в мире./ Ибо пред лице́м человеческим, аще и му́ку прии́мут, упова́ние их безсмертия испо́лнено./ И вма́ле нака́зани бывше, великими благоде́тельствовани будут,/ я́ко Бог искуси́ я и обре́те их достойны Себе./ Я́ко злато в горни́ле искуси́ их, и я́ко всепло́дие же́ртвенное прия́т я./ И во время посещения их возсияют и я́ко и́скры по сте́блию потекут./ Су́дят язы́ком и обладают людьми, и воцари́тся Господь в них во веки./ Надеющиися Нань разумеют истину, и ве́рнии в любви пребу́дут Ему./ Я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́,/ и посещение во избра́нных Его́.
Прему́дрости Соломо́новы чтение (глава́ 4):
Праведник, аще пости́гнет сконча́тися, в поко́и будет./ Старость бо честна́, не многоле́тна, ниже́ в числе лет исчита́ется./ Седина же есть мудрость челове́ком, и возраст старости, житие́ нескверное./ Благоуго́ден Бо́гови быв, возлю́блен бысть,/ и живы́й посреде́ грешников, преста́влен бысть./ Восхище́н бысть, да не злоба измени́т разума его,/ или́ лесть прельсти́т душу его./ Раче́ние бо злобы помрачает добрая, и паре́ние по́хоти пременя́ет ум незло́бив./ Сконча́вся вма́ле испо́лни ле́та до́лга:/ угодна бо бе Господу душа его: сего ради потща́ся от среды́ лука́вствия./ Лю́дие же ви́девше и не разуме́вше, ниже́ положиша в помышле́нии таковое:/ я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́,/ и посещение во избра́нных Его́.
На стиховнах стихи́ры, глас 1:
Подо́бен: Небесных чино́в:
Божественным желанием разжизаем,/ преподо́бне о́тче Николо,/ мирскую славу преобидел еси́/ и, иноческое житие́ возлюбив,/ был еси́ преподобным отцем единоревни́тель,/ с нимиже ны́не водворя́яся,/ моли́ о чту́щих твое́ преставление.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Христови весь порабо́тился еси́,/ впери́в все свое́ желание к Нему́,/ Егóже ради любве мира сего отреклся еси́,/ возлюбив Возлюбившаго род человеческий;/ сего ради тя песньми ублажа́ем/ и любо́вию кланяемся раце мощей твои́х.
Стих: Блажени вси, боящиеся Го́спода,/ ходящии в путех Его́.
Всех любо́вию чту́щих тя/ заступления твоего́ не лиши, отче,/ но еликомощно предстательствуй всем/ и посо́бствуй в беда́х и напа́стех,/ полезная подая моли́твами твои́ми.
Сла́ва, глас 5:
Преподобне отче,/ не дал еси́ телу твое́му упокое́ния,/ до́ндеже страсти сердца твоего́ очистил еси́,/ Христова повеле́ния исполняя,/ дом, сродники и други оставил еси́,/ к тихому пристанищу Бо́жия Ма́тере притек,/ вели́чество и славу свою всем под ноги покорил еси́,/ в посте просияв, тело умертвил еси́/ и, Духом Божиим водяся присно,/ сын и наследник Присносу́щнаго Света показался еси́,/ идеже ны́не живый,/ моли́ улучи́ти и нам ми́лость в день Судный.
И ны́не, Богоро́дичен:
Обра́дованная, хода́тайствуй Твоими моли́твами,/ и испроси́ душа́м на́шим множество щедро́т/ и очищение многим согреше́нием нашим, молимся.
Тропа́рь, глас 2:
Отечество и славу княжения твоего́ оставил,/ Князю смирения, Христови, усердно последовал еси́,/ преподо́бне о́тче наш Николо;/ тем приял еси́ от Него вечное царство и славу на Небеси,/ идеже ликуя, поминай нас чту́щих па́мять твою́ верно.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен: Вся па́че смысла:
НА У́ТРЕНИ
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 1.
Подо́бен: Гроб Твой:
Веселия исполня́ются Росси́йстии лю́дие/ и радостне поют твою́ память, блаже́нне,/ имуще тя скораго в беда́х помощника/ и во всех болезнех избавле́ние:/ сего ради, я́ко приемый от Бо́га благода́ть словом неду́ги прогоня́ти,/ не отступи и ны́не, всем посо́бствуя,/ честно́е твое́ успение почита́ющим.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Исто́чник исцеле́ний ве́дуще Тя, Де́во,/ в теплоте сердца прибегаем, гре́шнии раби Твои;/ Ты же сро́дное имущи о нас промышле́ние,/ не забуди волнуемых напа́стьми:/ но, простерши длани, моли́ся Сыну Своему́,/ я́ко да приимем тех скорое пременение.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 4.
Подо́бен: Яви́лся еси́:
Яже на земли в суете́ преходящая возненави́дев, блаже́нне,/ и яже на Небеси присносущная от сердца возлюби́в,/ сия́ по многих твои́х труде́х и наследовал еси́,/ идеже живый, о всех нас моли́ся Христу, преподо́бне,/ в песнех твою́ па́мять почита́ющих.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Обнови́ла еси́, Де́во, святым Рождеством Твоим/ истлевшее страстьми́ земнородных естество/ и возста́вила еси́ всех от смерти к жизни нетле́нней./ Тем Тя по долгу, Ма́ти Чи́стая, при́сно ублажа́ем/ я́ко блажимую во вся верных роди.
По полиеле́и седа́лен, глас 8.
Подо́бен: Повеленное тайно:
Да радуется днесь святый твой прароди́тель,/ на высоте престола седы́й равноапостольный Владимир,/ я́ко от ко́рене его, благая ветвь, прозябл еси́ ты, преблаже́нне Николо,/ носящи на себе плод духовный,/ во образ всем хотящим спасти́ся/ и Христу́ во смирении после́довати,/ я́коже ты, преподо́бне отче, сотворил еси́;/ и ны́не во сла́ве радующуся ти,/ плод и́ноческих трудов твои́х пребывает во веки.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Да радуется днесь Давид песнописец,/ я́ко от ко́рене его возрасте́ нам мысленное древо, Дева Мария,/ носящая плод Христа́ Бо́га на́шего,/ Имже пита́ются всего мира концы́ и причастницы бывают вечныя жизни,/ тем, вси ве́рнии, я́ко Богоро́дицу благоче́стно ублажа́ем.
По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:
Ве́лие смирение жития твоего, о́тче наш,/ ибо вся земная: род и престол княжения своего, оставив,/ Единаго Христа́ возлюбил еси́,/ и Тому чистою совестию служа́,/ на земли А́нгельски пожил еси́,/ бесо́вския полки́ прогна́л еси́, возшед на высоту добродетелей,/ блажен еси́ тако Христу́ работав;/ и мы у́бо труды твоя́ познавше,/ любо́вию тя ублажа́ем.
Кано́н преподо́бному, глас 4.
Песнь 1
Ирмо́с: Отве́рзу уста моя,/ и напо́лнятся Духа,/ и слово отры́гну Царице Матери,/ и явлю́ся светло торжествуя,/ и воспою, ра́дуяся, Тоя́ чудеса.
Отверзи мне устне́, Христе́ мой, посли Паракли́та,/ да Твоего́ уго́дника пети возмогу стихосло́вии высоту́ добродетелей,/ на нюже в чистоте сердца смирением взыде.
В пра́вду нареклся еси́ Святоша:/ исполнь бо сый святыни, всякаго непреподо́бнаго действа удалился еси́/ и, к Богови́дению ум свой впери́в,/ оттуду познал еси́ вся, яже в мире су́етная быти.
Прежде тебе́ бывших помяну́л еси́,/ от коли́кия славы напрасно отпадо́ша, и с безче́стием пожат серп смерти;/ сего ты да изба́вишися, престол на земли княжий оставил еси́,/ и приял еси́ на Небеси престол, и́же пребывает выну со святыми.
Блаженному Иоаса́фу Инди́йскому поревновал еси́:/ я́коже бо той остави царство земное и взыска́ Небесное,/ тако и ты, блаже́нне, временное княже́ние оставль, приял еси́ вечное.
Богоро́дичен: Вы́шняго Царствия не лиши мя,/ Небе́сными и земными Владычествующая Госпоже,/ сего бо ища́, удаля́юся, обладаем вою́ющими всегда на мя страстьми́,/ обаче к Тебе́ несумне́нною наде́ждою прибега́ю.
Песнь 3
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице,/ живы́й и незави́стный источниче,/ лик себе совокупльшия, духовно утверди́,/ в Боже́ственней Твое́й славе/ венцев славы сподо́би.
Раб Единому Бо́гу да будеши, не восхотел еси́ работати миру,/ от негoже изшед, аки вторы́й Авраа́м, дом и землю свою оставил еси́/ и пришед, аки в Харра́нь, в пречестну́ю Бо́жия Ма́тере Печерскую оби́тель,/ видел еси́ ле́ствицею деяния и ве́дения блаженных отец к Небеси восходящих.
Го́сподин сый иногда́ княже́нию своему́,/ за любовь Го́спода своего́ сотворился еси́ раб,/ служа рабом Христовым в пова́рни,/ да бывшему нас ради Послушли́ву до смерти последуеши.
Порфи́рою одея́н и в руце́ имеяй ски́петр,/ не устыде́лся еси́ на ра́менах дрова носити и сещи́ рукама своима;/ да вся уды в порабощение предаси Вышнему Влады́це,/ от Негoже возмездие приял еси́ живот вечный.
Мирсти́и мирска́я му́дрствующе, братия твоя́, блаже́нне,/ мняху дея́ние твое́ в пова́рне безче́стно быти,/ тем и развращаху тя, да оставиши сие./ Но ты, любя послуша́ние сие,/ еще едино лето испросил еси́ себе в том пребывати.
Богоро́дичен: За́поведем Го́спода моего не повину́ющася, ни хранящаго послуша́ния уставы,/ убеди́ мя, Влады́чице моя, к де́ланию тех/ и укрепи в прочее время в обои́х совершенно испра́витися,/ да не в лености скончався, с непотребными рабы казнь прииму по дело́м.
Седа́лен, глас 8:
Я́ко истиннаго послу́шателя Евангельскаго слова,/ и и́ноков любителя, и ревнителя преподобным,/ приидите, братие, песненными хвалами воспоем блаженнаго Николу:/ той бо тело свое́ порабо́ти Бо́гу, да душу свободит от страсте́й/ и, аки солнце, возсияв лучами доброде́телей своих,/ всех нас озаряет, поющих:/ сла́ва Бо́гу, призывающему рабы Своя в вечное спасе́ние.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Вы́шняго мя гражданина покажи, Чи́стая Де́во,/ прибегающаго к Твое́му покрову и просящаго от Тебе́ теплаго заступления,/ я́ко, да Тобо́ю обрет благода́ть, воспою:/ сла́ва Бо́гу, спасающему род человеческий.
Песнь 4
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́/ во облаце легце,/ прии́де Иисус Пребоже́ственный/ нетленною дланию и спасе́ зовущия:/ сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Седя́й во сла́ве прежде на престоле и вельможам предстоящим ти,/ не устыде́лся еси́, блаже́нне, седе́ти при врате́х монасты́рских три лета,/ я́ко верно храня́й сих вход от бездельно влазя́щих.
Председящу ти пе́рвее на трапе́зе любопи́щней/ и многим рабом служа́щим я́ко владыце,/ не возгнушался еси́ последи́, святе, раб быти рабом Христовым,/ тем служа и представляя брашна от Бо́жияго дарования.
Я́коже степе́ньми на высоту́ мирския славы возшедши, имут упокоение по трудех,/ тако и ты, преподо́бне, советом игумена и братии вся послушания чины прошед,/ принужде́н с миром в келлии безмолвствовати и внимати спасению своему́.
Я́ко трудолюби́вый раб, умножа́я Влады́це своему́ талант,/ не дал еси́ упокое́ния многотрудному твое́му телу,/ но рукама своима насадил еси́ вертоград;/ и видеша братия трудов твои́х плоды.
Богоро́дичен: Леня́щася мя, на доброде́тели пону́ди, Богоро́дице,/ и даждь ми вертогра́д душевный мысленными древесы насади́ти,/ слезами умиления напая́ти, и принести Влады́це моему стори́чный плод,/ да и аз с верными рабы Его́ прииму от руку́ Его́ мзду трудов моих.
Песнь 5
Ирмо́с: Ужасошася всяческая/ о Божественней сла́ве Твое́й,/ Ты бо, Неискусобрачная Де́во,/ имела еси́ во утробе над всеми Бога/ и родила́ еси́ Безлетнаго Сына,/ всем воспева́ющим Тя,/ мир подавающая.
Дивля́хуся вси трудолюбию твое́му, блаже́нне,/ я́ко никогдаже ви́ден был еси́ пра́зден,/ но в руках дело, в устех же имел еси́ выну молитву Иису́сову/ и сею́ отразил еси́ беса, празднолюбием напа́дающаго.
Да пищи Небесныя причастник будеши, сластолюбия отверглся еси́:/ ничтоже бо ядяше, кроме от о́вощия монастырскаго мало/ и тако соблюл еси́ чистоту души и тела.
По многих твои́х постнических трудех/ приял еси́ от Бо́га дар единем словом неду́ги исцеля́ти и посо́бствовати в ско́рбех./ Молюся ти, и мене от одержащаго недуга в здравие премени́ скоро.
Многоплете́нными се́тьми тщася враг/ отврати́ти Боголюбивую душу твою́ от добраго трудолю́бия пути,/ наусти́ не́когда служа́щаго тебе́ врача;/ ты же, святе, увеща́нием увещал еси́ того,/ я́ко да не тебе́, но своему́ спасению внимает.
Богоро́дичен: Сердцем и душою развратихся/ и, отвергшися данныя ми благода́ти, в неподобныя хожду пути,/ но, прежде даже не впаду в руце врагом,/ Ты, Ма́ти Бо́жия, управи мя на первое блаженство:/ овча́ бо есмь спасенныя Твоея́ огра́ды.
Песнь 6
Ирмо́с: Боже́ственное сие и всечестно́е/ соверша́юще празднество,/ Богомудрии, Богоматере,/ приидите, руками восплещем,/ от Нея рождшагося Бо́га сла́вим.
Божественным желанием к Бо́жией любви устреми́вся,/ вся находя́щия ти скорби, блаже́нне, сладце терпел еси́,/ разсуждая реченное, я́ко недостойны суть страсти века сего к хотя́щей яви́тися в нас славе.
Увещава́ющему тя Петру врачу от трудов и́ноческих преста́ти/ целомудренно отвещал еси́ мно́гажды, святе:/ престани, отвращая мя от сицева́го начинания,/ ни скорбь бо, ни глад, ни теснота отлучит мя от любве Христовы,/ ея́же ради терплю вся находящая на мя.
Да во Христе́ Живот Вечный обрящеши,/ умертвил еси́ тело твое́ многим воздержа́нием и трудом/ и не лишился еси́, Егóже желал:/ се бо ны́не живеши со святыми во дворех Небесных.
Единаго имея врача Христа,/ никогдаже попустил еси́ себе в болезни врачевати,/ но глаголал еси́ со Апостолом:/ мне еже жити Христос, а еже умре́ти приобре́тение,/ и сим словом сам свой недуг исцелял еси́.
Богоро́дичен: Изнемогшую мою душу от грехов многих,/ посещением Твоим исцели, Госпоже́,/ и водою благода́ти Твоея́ напой мя,/ да сво́бод сый душевных и телесных недугов,/ порабо́таю Тебе́, Влады́чице моей, со усердием всегда.
Конда́к, глас 8:
Вся кра́сная мира сего/ и тленное богатство нивочтоже вменив,/ обогати́лся еси́ мно́гими чудесы и зна́мении от Христа́ Бо́га,/ Емуже в веселии предстоя́,/ поминай нас, чту́щих любо́вию па́мять твою́, да зовем ти:/ ра́дуйся, Нико́ло пречудне.
И́кос:
Ангельски на земле поживша/ и со А́нгельскими чи́нми ны́не светло на Небесе́х ликующа,/ тя, блаже́нне, си́ми ублажа́ем песньми:/ ра́дуйся, ро́да светлость и княже́ние презревый;/ ра́дуйся, богатство и славу тщетную попра́вый;/ ра́дуйся, нищ и убо́г, вся оставль, Го́сподеви последовавый;/ ра́дуйся, гордость низложи́вый и смирению прилежа́вый;/ ра́дуйся, вся послушания монастырская проше́дый;/ ра́дуйся, в тех со всяким смирением пребы́вый;/ ра́дуйся, пова́рства и вра́тарства невозгнуша́выйся;/ ра́дуйся, братий твои́х, князей, отвергийся сожительства;/ ра́дуйся, сам от немощи возмоги́й и врача исцели́вый;/ ра́дуйся, спасе́ние враче́ви моли́твами твои́ми исхода́тайствовавый/ и свою, и онаго смерть прозревый;/ ра́дуйся, брату твое́му по уме́ртвии твое́м исцеле́ние пода́вый,/ ра́дуйся, всем те́пле тя призывающим чудный и скорый помощниче,/ ра́дуйся, Нико́ло пречу́дне.
Песнь 7
Ирмо́с: Не послужиша твари Богомудрии/ па́че Создавшаго,/ но огненное прещение мужески попра́вше,/ ра́довахуся, пою́ще:/ препе́тый отцев Господь и Бог благослове́н еси́.
От коли́кия славы прешел еси́, княже, глаго́лаше ти Петр,/ и укоря́ше тя, блаже́нне, я́ко всем работаеши и сме́тищу19 приседи́ши,/ но ты отвещал еси́ ему:/ не погубих чести моея, па́че же сим прославля́юся,/ последуя всем пришедшему послужити Христу, Емуже и зову,/ благословен Бог отец на́ших.
Тебе́ хотя́й в болезни Петр уврачева́ти, сам разболеся,/ егóже не зе́лием, но молитвою исцелил еси́/ и наказал того не надеятися на врачебную хитрость,/ но токмо на Бо́га уповати, зовущи:/ препетый отцев Бо́же, благослове́н еси́.
Послушание твое́ у врат скончава́я,/ провидел еси́, святе, по триех месяцех и живота твоего́ кончину,/ тем призвал еси́ Петра и увещавал еси́,/ да восприимет зде иноческий образ и вместо тебе́ послужит Бо́гу,/ И́же есть благословенный во веки.
Измене́ние жизни твоея́ слышав Петр,/ припаде со слезами к ногам твои́м, преподо́бне,/ рыдающи, я́ко лишается го́сподина своего;/ ты же воздви́г его, утешал и увещавал еси́ не скорбети о сем, но звати:/ благословен Бог отец на́ших.
Богоро́дичен: Измене́ния жизни моея скверных ради дел не иму́ща,/ кто мя не воспла́чет, отхожду бо в путь неве́дом./ От пути за́поведей Сы́на Твоего́ уклони́хся, темже, слезя́, призываю Тя, Влады́чице,/ скажи мне путь, и пойду́ во истине, поя́:/ Препе́тая еси́, Богоро́дице, и Благослове́нная от рода в род.
Песнь 8
Ирмо́с: Отроки благочестивыя в пещи,/ Рождество Богоро́дичо спасло есть,/ тогда у́бо образу́емое,/ ны́не же действуемое,/ вселенную всю воздвиза́ет пети Тебе́:/ Го́спода пойте дела/ и превозносите Его́ во вся ве́ки.
Благочестномудренне пожив и при́сно провидя исход свой, преподо́бне Нико́ло,/ сам себе угото́вал еси́ место во святей пещере,/ еже Петру на моление его даровал еси́, глаголя:/ буди тебе́, аще хощеши и я́коже Господь восхощет, превозносимый во веки.
Дерзнове́ние име́яй к Бо́гу и упование по вере непоколебимо,/ приял еси́ прозрения дар, имже уве́дав по триех днех отшествие Петрово к Бо́гу,/ повелел еси́ тому угото́витися к сицево́му исходу,/ он же по словеси твое́му Святая Святых прием, отыде радуяся и поя:/ превозносимый Бог во веки.
Три́десят лет по смерти врача свято пожив и верно Го́сподеви поработав,/ стори́чныя израсти́л еси́ плоды, с нимиже отшел еси́, блаже́нне,/ ко святы́х Святе́йшему Господу Иисусу, поя́ и превознося́ Его́ во ве́ки.
Твое́ сла́вное и честно́е успе́ние лю́дие слышаще,/ стекошася от всего града, да́ти тебе́ последнее целование/ и погребоша тя со слеза́ми, несе́ннаго с радостию А́нгелов на лоно Авраа́мле,/ да тамо со всеми святыми предстоиши Го́сподеви во веки.
Богоро́дичен: Жизнь вре́менная скончава́ется, увы мне!/ камо несе́н буду, всех человек окая́ннейший:/ Судия ждет, Книги разгну́шася и по делом моим злых часть насле́дити ми есть известно;/ но прежде даже не отыду́ отсю́ду со уго́дником Твоим Нико́лою,/ моли́ся, Госпоже, Сыну Твое́му благих части мне насле́дити.
Песнь 9
Ирмо́с: Всяк земноро́дный/ да взыгра́ется, Духом просвеща́ем,/ да торжествует же Безплотных умов естество́,/ почита́ющее священное торжество Богоматере,/ и да вопиет:/ ра́дуйся, Всеблаженная/ Богоро́дице, Чи́стая Приснодево.
Всяк от земнородных да подражает житию Богохвальнаго отца,/ той бо славу временную на земли презрел и, во славу вечную прешед,/ ны́не радуется, име́яй престол недвижим в Небесных селениих,/ идеже и о нас молит, да будем наследницы блаженныя жизни.
Всяк, любя́й Мя, Мне последует, да будет со Мною./ Сия́ Ева́нгельская внуши́в словеса,/ преблаженный Свято́ша, возлюбив Бога, Тому после́дова/ и ничтоже па́че Того любве стяжа́ в мире;/ те́мже ны́не живет со Христом в Свете неприступнем.
Рекий: прославляющаго Мя просла́влю,-/ исполни обеща́ние на тебе́, святе;/ не токмо бо тя просла́ви сама́го дароноше́ньми,/ но и крест твой, возгла́вница и власяни́ца славлятся от брата твоего/ и воспомина́ются даже досе́ле, я́ко сла́вная от них сотвори́шася.
От ро́да в ро́ды па́мять твоя́ сла́вится, преподо́бне отче:/ труды же и подвиги твоя́ хвалит Церковь с нами,/ но и мощи твоя́, содержащияся во свято́й пещере,/ являет рака и созывает всех молити тя ны́не/ я́ко теплаго предстателя и заступника в неможе́нии нашем.
Богоро́дичен: От всех племе́н сла́вимая и почте́нная от Троицы Пресвятыя,/ нам, в песнех хва́лящим Тя, Чи́стая Де́во, Предстательница буди/ и Заступница скорая от вражиих навет, да выну пое́м ти:/ ра́дуйся, Богоро́дице Приснодево.
Свети́лен:
Храм Ду́ха Пресвята́го был еси́,/ и, пришед Отец с Сыном, оби́тель в тебе́ сотвори́,/ и тем Боже́ственных причастием райскаго тя гражданина показа;/ в немже ны́не от Разумнаго древа питаяся и нетленныя славы наслажда́яся,/ помяни и нас, верою кланяющихся раце мощей твои́х, о́тче преподо́бне.
Сла́ва, и ны́не:
Храм пречистый воплощшемуся из Тебе́ Слову была еси́, Де́во;/ храм мя всякаго беззако́ния суща,/ сотвори храм узаконе́нных повелений Сы́на Твоего́ предстательством Твоим,/ да селение Бо́жия благода́ти быв, досто́йно воспою Тя,/ я́ко вся о Бозе могу́щую, Богоотрокови́це.
На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 1
Подо́бен: Небе́сных чино́в:
Вели́кая исправления постнических трудов/ великих отец Печерских привлекоша тя, Николо блаже́нне,/ к постническому сословию,/ ихже житию поревновал еси́ усердно,/ и ны́не с ними на Небеси живый, моли́ о пою́щих тя.
На горе святей, идеже Бо́жия Ма́ти положи свое́ селение,/ процвел еси́, я́ко финикс сенноли́ственный,/ ве́твами у́бо твои́х трудов/ покрый от напасти всех, призывающих тя в помощь,/ и подава́й от плодов твои́х исцеле́ние/ благоче́стно чтущим всечестную твою́ память, Николо всеблаженне.
Днесь в памяти твое́й, преподо́бне,/ Лавра Печерская весели́тся,/ и и́ночествующих собрание честно́е,ко гробу твое́му пришедшее,/ духовне во псалмех ликовству́ет,/ похваляющи живущаго в Свете неприступнем/ и хвали́маго во святы́х Бога,/ с нимиже и ты ны́не живе́ши,/ приемля от Него почесть.
Сла́ва, глас 2:
Древо сый доброветвенно,/ я́ко кедр в Лива́не в дому́ Бо́жия Ма́тере насажден был еси́,/ блаже́ннейший о́тче Нико́ло,/ и при вода́х животных напая́ем от учений отец Печерских:/ се́нию у́бо твое́ю осени́ прибегающия к тебе́ люди,/ заступи от языческих нашествий, низлагая их востания,/ постави бо тя Господь князя Российстей земли,/ тем, припа́дающе, мо́лимся,/ страну нашу в мире соблюди/ и оби́тель сию до́бре сохрани моли́твами твои́ми.
И ны́не:
Спаси́ от бед рабы Твоя́,/ Пресвята́я Богоро́дице Де́во,/ я́ко вси усе́рдно по Бозе к Тебе́ прибегаем,/ я́ко к нерушимой стене и предстательству.