Служба преподобнаго отца нашего Илариона Великаго
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 6, глас 4.
Подо́бен: Зва́нный свыше:
Кроток душею и сердцем,/ егда́ тя Боже́ственное раче́ние уязви́/ и священными восхождении отлучи́тися мирски́х смущений покори́,/ тогда вооружи́вся силою Креста,/ на демоны устремился еси́, всеблаженне, боре́нием/ и сплел еси́ победы диади́му./ И ны́не водворя́ешися во све́тлостех святых,/ с нимиже и нам испроси просвещение, и мир, и согрешений избавление.
Светода́тельными зарями/пресла́вно, о́тче достославне, исцелений твои́х/ просвеща́еши подсо́лнечную,/ неду́гов разреша́яй тьму глубочайшую,/ тем тя солнце иное познава́ем/ и мона́шествующих утверждение,/ и наставника спаса́емых Боже́ственным Ду́хом./ И ны́не па́мять совершаем твою́ светлую и спаси́тельную, Иларио́не,/ прегрешений тобо́ю разрешение прие́млюще.
Воздержанием телесныя страсти, отче,/ покорил еси́ разумному души́/ и, безстрастия крилы́ укра́шен,/ благода́ть приял еси́ цели́ти, преподо́бне, человеков не́мощи,/ и отгони́ти духо́в лука́вствия,/ и спасати притекающия к тебе́./ Темже ли́цы тя блажа́т мона́шествующих, достославне,/ и почитает вся тварь, Иларио́не, подвиги твоя́.
Сла́ва, глас 2. Анатолия:
От ю́ности твоея́ нося совершенства мудрость,/ возложи́в на себе, Иларио́не, и́го Христово/ и житию́ поревнова́л еси́ Божественнаго Анто́ния,/ равными ме́рами доброде́тели подо́бяся,/ изсуши́л еси́ плоть, ска́чущу, аки жребя́,/ я́ко до́лжно бе души́ покори́ти,/ постное течение соверши́в./ Но, о блаже́ннейше о́тче и чудоде́йственне Богоно́се,/ па́мять твою́ любо́вию совершающим/ проси очищения и ве́лия милости.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:
Древу Кре́стному Тя, Иисусе, пригвожде́на зря́щи,/ Неискусобра́чная, плачущи, глаго́лаше:/ Чадо Сладкое, почто́ оставил еси́ Мене, рождшую Тя, едину,/ Све́те неприступный Пребезнача́льнаго Отца,/ потщи́ся и просла́вися, я́ко да славу получа́т Божественную,/ и́же Божественныя страсти Твоя́ сла́вящии.
На стиховне Окто́иха.
Сла́ва, глас 8. Самогла́сен:
Духа Свята́го исполнен быв преподобный Иларио́н,/ де́монския ко́зни упраздни́,/ кресто́м бо вооружи́вся и в нем дерза́я,/ вся неду́ги словом исцели,/ душевныя у́бо страсти,/ теле́с же всякую я́зю./ Того моли́твами, Христе́,/ низпосли́ нам мир я́ко Человеколюбец.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
Подо́бен: О пресла́внаго чудесе́:
Ю́ница Нескве́рная,/ Юнца́ видящи на Древе пригвожда́ема волею,/ рыдающи жа́лостне:/ увы́ Мне, вопия́ше, любимейшее Чадо,/ что Ти сонм воздаде́ безблагода́тный еврейский,/ хотя Мя обезча́дствовати от Тебе́, Вселюбе́зне.
Тропа́рь, глас 8:
Слез твои́х тече́ньми пусты́ни безплодное возде́лал еси́/ и, и́же из глубины́ воздыха́ньми, во сто трудо́в уплодоноси́л еси́,/ и был еси́ светильник вселенней, сияя чудесы́,/ Иларио́не, о́тче наш:/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Сла́ва, ин тропа́рь, глас 8:
Я́ко и́ноков утверждение, наставник же гра́ждан пустынных,/ и чудотворец благода́тию Великому Антонию подо́бяся,/ помощник в страсте́х бе́дствующим неотступен, Иларио́не о́тче наш,/ моли́ за чтущия святу́ю па́мять твою́.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
НА У́ТРЕНИ
Оба кано́на Окто́иха, без мученичнов, и свята́го на 6, егóже краегране́сие: Светлость пою, всеблаженне, твои́х чудес. Феофа́ново. Глас 2
Песнь 1
Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда/ фараони́тское всево́инство Преоруже́нная Сила,/ Вопло́щшееся же Слово всезлобный грех потреби́ло есть,/ препрославленный Господь славно бо прославися.
Светоно́сное и светови́дное житие́ твое́, блаже́нне,/ прера́достно благохвали́ти усе́рдствующа,/ твоея́ светлости ти́хостию просвети́ мя, молюся,/ и греха́, отче, уныние отжени́.
Всенра́вно, блаже́нне, к Бо́гу, радуяся, приступи́л еси́,/ вне плоти и мира быв,/ и ум нему́тен, утвержден воздержа́нием, соблюл еси́,/ Боже́ственным безстра́стием отсю́ду присвоя́яся.
Светлыми ты заря́ми просвещаемь Безначальнаго и Несозда́ннаго Божества́,/ о́тча небрегл еси́ зловерия/ и многомяте́жнаго невежества того отврати́вся,/ Единей Троице сочетался еси́.
Богоро́дичен: Возсия́вый Солнце из Тебе́, Ма́ти Присноде́во,/ из Отца прежде век Неви́димый,/ и видимым же пресла́вно опису́емь телом,/ благоче́стия светом человеки просвети́л есть.
Песнь 3
Ирмо́с: На ка́мени мя веры утверди́в,/ разшири́л еси́ уста́ моя на враги́ моя,/ возвесели́бося дух мой, внегда пе́ти:/ несть свят, я́коже Бог наш,/ и несть праведен па́че Тебе́, Го́споди.
Ядовитых страсте́й востания,/ лечбо́ю по́стничества обложе́н,/ изсушил еси́, приснопа́мятне, взывая:/ несть свят, я́коже Бог наш,/ и несть праведен па́че Тебе́, Го́споди.
Кожныя ме́ртвенныя ри́зы острога́в ноже́м воздержа́ния,/ истка́л еси́ ризу спасения,/ вопия́ Творцу твое́му:/ Ты еси́ Бог наш,/ и несть свят па́че Тебе́, Го́споди.
Укрепля́емь надеждею вечных/ и Бо́гу приводи́мь, Богоносе, дла́ньми Богомудраго Антония,/ егóже подража́я, светильник был еси́,/ преславными чудесы́ светя́ся, преподо́бне.
Богоро́дичен: Иже вся вообрази́вый хотением Боже́ственным,/ в человека вообрази́тися сподо́бися,/ созида́яся во утробе Твое́й, Богоро́дице./ Емуже ны́не зовем:/ Ты еси́ Бог наш,/ и несть праведен, па́че Тебе́, Го́споди.
Седа́лен, глас 8.
Подо́бен: Прему́дрости:
Антония Боже́ственнаго духовне доброде́тельному житию поревновав,/ на ра́мена твоя́ взял еси́ крест Го́спода твоего,/ оставив жития́ все попече́ние/ и страсти умертвив, ду́хом пожи́л еси́./ Тем и тварь преславными исполнил еси́ чудесы́, преподо́бне,/ Ду́ха благода́тию, Иларио́не, о́тче наш,/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ чтущим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Я́ко Де́ву и Едину в жена́х/ Тя, без Се́мене Рождшую Бо́га пло́тию,/ вси ублажа́ем ро́ди человечестии,/ огнь бо всели́ся в Тя Божества́/ и я́ко Младенца дои́ши Зижди́теля и Го́спода./ Тем А́нгельский и человеческий род/ досто́йно сла́вим пресвятое Рождество Твое́ и согласно вопие́м Ти:/ моли́ Христа́ Бо́га прегрешений оставле́ние дарова́ти/ покланяющимся верою пресвято́му Рождеству́ Твое́му.
Крестобогоро́дичен:
А́гнца,и Пастыря, и Изба́вителя/ А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше,/ плачущи и горько рыдающи, вопия́ше:/ мир у́бо радуется, прие́мля Тобо́ю избавление,/ утроба же Моя гори́т, зря́щи Твое́ распятие,/ еже терпи́ши за милосердие милости,/ Долготерпели́ве Го́споди, милости бе́здно и источниче неисчерпаемый,/ умилосе́рдися и даруй согрешений оставле́ние/ верою поющим Божественныя страсти Твоя́.
Песнь 4
Ирмо́с: Пою Тя, слухом бо, Го́споди, услышах и ужасохся,/ до мене́ бо и́деши, мене ища́, заблу́ждшаго./ Тем многое Твое́ снизхождение, е́же на мя,/ прославля́ю, Многоми́лостиве.
Умертви́в плоти мудрова́ние,/ поток беззакония мяте́жи, преподо́бне, и демонских ко́зней избежа́в,/ к тихости Божественнаго Духа/ с праведными, отче, воспочи́л еси́.
Водны́ми слез тече́нии напаяемь, преподо́бне,/ душевную ни́ву многоплодну де́ланием я́ве Спасовым, отче, показа́л еси́,/ постников умно́жив составле́ния.
Причастием Свята́го Ду́ха укрепляемь, Богоно́се,/ лукавствия ду́хи низложи́л еси́/ и силою Христовою немощны́я исцеля́еши,/ пророческою обогати́вся чистото́ю.
Богоро́дичен: Храм Тя и Черто́г одушевле́нный,/ и мы́сленную трапе́зу, и светильник, Богомати Благословенная, разуме́ем,/ из Неяже су́щим во тьме Свет возсия,/ о́тча Существа́ Сияние.
Песнь 5
Ирмо́с: Просвещение во тьме лежащих,/ спасе́ние отча́янных, Христе́ Спа́се мой,/ к Тебе́ у́тренюю, Царю́ мира,/ просвети́ мя сиянием Твоим:/ ино́го бо, ра́зве Тебе́, бога не знаю.
Я́ко молния, чистотою жития́ и жи́тельством безпло́тным подо́бяся, просияв в мире,/ тьмы предстателя отго́ниши, Богоблаже́нне,/ благоче́стия светом просвещаемь.
Вся́ческими светя́ся, Богому́дре, чудодействы/ и благода́тию Боже́ственною озаре́н,/ всем познался еси́ сокровище исцелений лю́бящим,/ о́тче Богоприя́тне,/ я́ко други́й не́кий пророк Божий познава́емь.
Све́тлостию твои́х, отче, кро́тких исправле́ний/ мрачныя вражия силы прогна́л еси́,/ и от тех ярости исхити́в к тебе́ прибега́ющия, Божественными твои́ми учении/ к вере просвети́л еси́.
Богоро́дичен: Еди́ну нам во дву существу́ ви́димую Ипоста́сь, Едина Благослове́нная,/ родила́ еси́ неизреченно Бо́жия Бо́га Слова,/ вопло́щшася за ми́лость неизглаго́ланную./ Сего у́бо моли́ сохранити пою́щия Тя.
Песнь 6
Ирмо́с: В бе́здне греховней валя́яся,/ неизсле́дную милосердия Твоего́ призываю бе́здну:/ от тли, Бо́же, мя возведи.
Единонача́лию служа́ Божества́ Безначальнаго,/ многоначалие обличи́л еси́,/ идольское нечестие упраздни́в, Богомудре, благода́тию.
Прозя́б, отче,/ я́ко финикс процвел еси́ в Церкви, всеблаженне Богомудре,/ плодо́в сладостию верных возвеселяя исполнение.
Низложи́тель яви́лся еси́ непобеди́мь лукавых духо́в, всеславне,/ богатотво́рная дарова́ния от Христа́ получив, блаже́нне.
Богоро́дичен: Неискусому́жно, Де́во, родила́ еси́ и ве́чнуеши Дева,/ являющи Истиннаго Божества́, Сы́на и Бо́га Твоего́, образы.
Конда́к, глас 3.
Подо́бен: Дева днесь:
Я́ко светильника незаходимаго умнаго тя Солнца,/ сошедшеся днесь, восхваля́ем в песнех,/ возсиял бо еси́ сущим во тьме неведения,/ вся возводя́ к Божественней высоте́, Иларио́не./ Темже вопием:/ ра́дуйся, отче, всех по́стников основание.
И́кос:
Возлюби́в Христовы Божественныя заповеди/ и возненави́дев всего мира наслаждение,/ пришел еси́ усердно к Тому/ и был еси́ светильник, просвещая вся концы блистанием Духа./ Тем, припа́дая, молю тя:/ просвети́ и моя очи душевныя, воспе́ти твоя́ подвиги,/ яже показа́л еси́ на земли́ ра́ди будущия жизни./ Ея́же ны́не наслажда́яся, поминай вопию́щих ти:/ ра́дуйся, отче, всех по́стников основание.
Песнь 7
Ирмо́с: Богопроти́вное веление беззако́ннующаго мучителя/ высо́к пла́мень вознесло есть,/ Христос же простре́ Богочестивым отроко́м ро́су духо́вную,/ Сый благословен и препрославлен.
Глагол вещание твое́ и чудес благода́ть Боже́ственная/ во всю изы́де землю, всеблаженне,/ Богочестия зарею всем сияя верно исцеле́ний тишину́.
Крестом ограждаемь Спасовым, неврежде́н пребыл еси́,/ безумно окуси́вшуся де́монскому свире́пству о тебе́, всемудре,/ весть бо Вышний Бог соблюдати Своя уго́дники.
Я́ко столп непоколе́блен небесовысо́кий,/ я́ко стена́ неподви́жима, яви́лся еси́ посто́м,/ просвещая чудесы́ и дая́ исцеления,/ и источа́я Божественныя догма́ты от источника приснотеку́ща Богодухнове́нных Писаний.
Богоро́дичен: Облак Дева Тя, правды Солнце, роди́ и Дева пребывши,/ дебельству́ плоти приобщи́вшася, Человека бывша за благоутробие и снизхождение:/ Егóже воспеваем, я́ко препросла́влена.
Песнь 8
Ирмо́с: Пещь иногда́ огненная в Вавилоне де́йства разделя́ше,/ Божиим велением халде́и опаляющая,/ верныя же орошающая, пою́щия:/ благословите вся дела Господня Го́спода.
Престол истинно чу́вствия был еси́,/ Боже́ственным разумом просвещаемь/ и Божиим повелением Богомудренно наставляемь,/ и доброде́телию светя́ся, зовы́й:/ благословите вся дела Господня Го́спода.
Колесница та́инственная, носящая Имя Господне, яви́лся еси́, преподо́бне,/ све́тлостию дел и чудес явлением,/ и чистотою жития́, взывая:/ благословите вся дела Господня Го́спода.
Сыноположе́н Боже́ственною благода́тию, снасле́дник Христов был еси́/ и богатство Небесное, и Царство непрее́мное приял еси́, Богоглаго́ливе, зовя:/ благословите вся дела Господня Го́спода.
Богоро́дичен: Ми́ро умное истоще́нное, Де́во, именуема Сы́на чревоноси́ла еси́,/ куре́нием Божества́ земныя благово́нствующа/ и от тли избавляющаго взывающия:/ благословите вся дела Господня Го́спода.
Песнь 9
Ирмо́с: Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь,/ воплощся от Девы, нам явися,/ омраче́нная просвети́ти, собрати расточе́нная./ Тем Всепетую Богоро́дицу величаем.
Святых жилища проходи́ти сподо́бился еси́, житие́ соверши́в свя́то, преподо́бне,/ и, я́ко су́щу праведну, тебе́ Трисветлый возсия́ Свет,/ и Того сопру́г веселие прия́ше.
Трудо́в воздаяние от Христа́ прием и жизни вечныя я́ве причасти́вся,/ и па́че ума благолепия добро́тами, отче, преизя́ществован,/ о пою́щих тя ко Влады́це моли́ся.
Я́ко кедр высокове́рхий доброде́телию возвышаемь,/ во дво́рех, Богоносе, Божиих насажде́н был еси́,/ и я́ко заключе́н огра́д, я́ко благоцветы́й рай яви́лся еси́,/ и я́ко источник кипящий исцелений дарования.
Богоро́дичен: Черто́г была еси́ па́че ума Воплоти́вшагося Слова, Де́во Богороди́тельнице,/ оде́яна славою доброде́телей и укра́шена,/ тем Тя, Всенепоро́чная, Богоро́дицу возвещаем.
Свети́лен.
Подо́бен: Жены́, услы́шите:
Мирска́го пристрастия, я́ко стра́стна, уклонился еси́/ и, безпи́щием плоть увяди́в, обновляеши брозды́ держа́щих/ и славою обогатился еси́, чудоде́йствуя изрядная,/ пастыренача́льников верх, Богоприятне Иларио́не.
Богоро́дичен: Во двух хоте́ниих и естества́х, Всенепоро́чная,/ Еди́ней же Ипоста́си раждаеши Бо́га неизреченно,/ нас ради обнищавшаго до Креста хотением/ и даровавшаго нам Божества́ богатство, Богомати Де́во.
На стиховне Окто́иха.
Сла́ва, глас 2. Самогла́сен:
Тихое твое́, отче, и чистое житие́ ви́дев Христос, кроткое и молчаливое,/ оби́тель сотвори в тебе́, и был еси́ жили́ще Боже́ственное,/ и сего ради со А́нгелы на Небесе́х водворяешися, блаже́нне.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:
Егда Нескве́рная А́гница ви́де Своего́ А́гнца,/ на заколе́ние, я́ко человека, волею влеко́ма, плачущи, глаго́лаше:/ безча́дствовати Мя ны́не тщи́шися, Христе́, Рождшую Тя,/ что сие сотворил еси́, Изба́вителю всяческих,/ оба́че воспева́ю и сла́влю Твою́, юже па́че ума и слова, крайнюю благость, Человеколюбче.
НА ЛИТУРГИ́И
Блаженна Окто́иха на 4 и свята́го песнь 3, На 4. Проки́мен, глас 7: Честна пред Го́сподем смерть преподо́бных Его́. Стих: Что воздам Го́сподеви о всех, яже воздаде ми: Апостол к Коринфяном, зача́ло 188. Аллилуия, глас 6: Блажен муж, бояйся Го́спода: Ева́нгелие от Луки, зача́ло 24. Причастен: В па́мять вечную будет праведник.