Служба преподобнаго Никона Сухаго, в Ближних пещерах почивающаго
Стихи́ры на Го́споди, воззва́х: глас 4.
Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:
Сто́лпе терпе́ния,/ Ни́коне сла́вне и Богоно́сне,/ водруже́нне в любви́ Бо́жией,/ в не́йже пребы́л еси́ неподви́жимь мно́гими искуше́нии,/ тем тя сла́вим, о́тче,/ во дне́шний день па́мять твою́ соверша́юще,/ я́ко на Небеси́ сла́вимаго от Иису́са Человеколю́бца/ и Спа́са душ на́ших.
Огне́м искуша́емь и озло́бляемь вся́чески,/ благода́рственная возсыла́л еси́, блаже́нне, Творцу́ и Бо́гу,/ тем, изба́влься от руки́ нечести́вых,/ стал еси́ в це́ркви свя́тей,/ и ны́не, предстоя́ в Це́ркви торжеству́ющих,/ да изба́вимся и мы от искуше́ний,/ моли́ Иису́са Человеколю́бца и Спа́са душ на́ших.
Огнь любве́ твоея́, я́же к Бо́гу,/ угаси́ огнь чу́вственный,/ струи́ же крове́й твои́х потопи́ша мы́сленнаго врага́ полки́,/ и победи́л еси́ му́чащих тя, преподо́бне,/ тем и дарова́ тебе́ по́честь вы́шних чинонача́лий Иису́с Человеколю́бец/ и Спас душ на́ших.
Сла́ва, глас 6:
Мона́хов мно́жества/ терпе́нию твоему́ удивля́ются,/ ка́ко, от неве́рных озло́бляемь,/ огне́м искуша́емь и ножи́ ссека́емь,/ вар и зной, глад и жа́жду терпя́/ и на Бо́га име́я наде́жду спасе́ния своего́,/ легко́ те́сный путь преше́л еси́/ и кра́йняго доспе́л еси́ блаже́нства./ Блаже́н еси́, си́це Христо́ви рабо́тав,/ и прия́л еси́ мзду́ де́лания своего́:/ с А́нгелы селе́ние/ и Боже́ственнаго Све́та прича́стие./ Тем мо́лим тя, Ни́коне преблаже́нне,/ я́ко име́я дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу,/ ми́ра испроси́ ми́рови/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
На стихо́вне во Окто́ихе.
Сла́ва, глас 6:
Прииди́те, Росси́йстии христолюби́вии собо́ри/ и и́ноческих лико́в совокупле́ния,/ прииди́те благоче́стно к святе́й Пеще́ре,/ похва́льныя пе́сни любому́дренно в дар принесе́м/ и поклони́мся моще́м Ни́кона сла́внаго,/ я́ко да его́ святы́ми моли́твами/ прии́мем вене́ц неувяда́емыя сла́вы/ от Христа́ Бо́га и Спа́са душ на́ших.
Тропа́рь, глас 8:
Бо́га Блага́го возлюби́в,/ и́ноческое прия́л еси́ житие́/ и, до́бре в нем подвиза́вся,/ плене́н был еси́ по́ловцы,/ и́миже мно́го му́чим, крепкоду́шне Ни́коне,/ благода́тию Христо́вою свободи́лся еси́ от них неви́димо,/ и ны́не во Све́те пребыва́я непристу́пнем,/ моли́ спасти́ся нам, твою́ па́мять почита́ющим.
Кано́н свято́му, глас 4.
Песнь 1
Ирмо́с: Воспою́ Тебе́, Го́споди Бо́же мой,/ я́ко изве́л еси́ лю́ди из рабо́ты еги́петския,/ покры́л же еси́ колесни́цы фарао́новы и си́лу.
Воспе́ти ми всечестну́ю па́мять преподо́бнаго Твоего́ спосо́бствуй, Го́споди Бо́же мой,/ и песносло́вии почти́ти Ни́кона сла́внаго, посли́ Паракли́та Пресвята́го,/ да, бо́дростию препоя́сан, песнь Тебе́ принесу́,/ подаю́щему всем си́лу.
Кто тя досто́йно восхва́лит, о́тче блаже́ннейший,/ от ю́ности возлюби́вшаго Го́спода своего́/ и Тому́ во́льною нището́ю после́довавшаго да́же до сме́рти?/ Тем ны́не, живы́й со А́нгелы, моли́ и нам посла́ти к терпе́нию си́лу.
Тьму и мрак любостра́стнаго ми́ра/ любо́вию ко Христу́ пыла́ющею непреткнове́нно преше́д/ и све́тлости а́нгельскаго о́браза приче́тся, а́ки вне пло́ти был еси́,/ сего́ ра́ди пое́ши Пода́вшему ти си́лу.
Богоро́дичен: Тьму, ослепи́вшую страстьми́ мы́сленныя ми о́чи,/ молю́ся, прожени́, Чи́стая Де́во:/ Ты бо еси́ светоприе́мная свеща́ во тьме су́щим,/ огне́м возжже́нная невеще́ственным,/ и наставля́еши на ра́зум Боже́ственный пою́щих:/ ра́дуйся, Свети́ло Незаходи́маго Све́та.
Песнь 3
Ирмо́с: Я́ко непло́ды, роди́ от язы́к Це́рковь,/ и мно́гое в ча́дех изнемо́же со́нмище,/ чу́дному Бо́гу на́шему возопии́м:/ Свят еси́, Го́споди.
Я́ко непло́ды ра́дуется, прие́мшая во утро́бе,/ та́ко весели́тся Пече́рская гора́, стяжа́вшая тя свети́льника преподо́бным,/ и с и́ноческими чи́нми пое́т:/ Свят еси́, Го́споди.
Пе́рвым отце́м подража́я,/ ра́достию крест возложи́в на ра́мо, Ни́коне сла́вне,/ того́ великоду́шне носи́л еси́ да́же до сме́рти,/ любве́ ра́ди Го́спода своего́,/ Ему́же пое́ши ны́не:/ Свят еси́, Го́споди.
Кре́пкия ве́ры щито́м вооружся, шел еси́ в плен, преподо́бне,/ и плени́ти хотя́щаго врага́ та́мо в развраще́ние великоду́шием связа́л еси́, наступи́в ного́ю,/ укрепля́ющему же тя Бо́гу воспе́л еси́:/ Свят еси́, Го́споди.
Богоро́дичен: Кре́постию страсте́й востаю́щаго на мя врага́ не моги́й одоле́ти,/ к Тебе́ прибега́ю, Ма́ти Бо́жия, помози́ ми,/ Ты бо еси́ столп кре́пкий, ору́жие на бра́ни/ и непреобори́мая Воево́да.
Седа́лен, глас 8:
Ни́ву души́ своея́ хотя́ возде́лати,/ крест, а́ки яре́м, во́льнаго терпе́ния возложи́л еси́ на ся,/ и сим, а́ки ра́лом, возде́лал еси́ непло́дствующую страсте́й зе́млю,/ се́яв слеза́ми, мета́ющи се́мя по́стнических трудо́в,/ из ни́хже ны́не ра́достныя пожина́еши рукоя́ти, предстоя́ Христу́ Бо́гу,/ Его́же моли́, Ни́коне сла́вне,/ я́ко при́сно сый моли́твенник о блажа́щих любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Ра́дуйся, неора́нная Ни́во, возрасти́вшая Клас несе́янный,/ из Него́же хлеб спаси́тельный ми́ру сотвори́ся,/ сим напита́й ду́ши любо́вию чту́щих непоро́чное зача́тие Твое́, Чи́стая Де́во.
Песнь 4
Ирмо́с: Любве́ ра́ди, Ще́дре, Твоего́ о́браза/ на Кресте́ Твое́м стал еси́,/ и раста́яшася язы́цы:/ Ты бо еси́, Человеколю́бче,/ кре́пость моя́ и хвале́ние.
Любо́вь твоя́ бысть, о́тче, крепка́ к Бо́гу,/ за Него́же страда́ти от неве́рных жела́я,/ ника́коже искупле́н бы́ти восхоте́л еси́,/ возлюби́вшаго тя Го́спода/ и, на Того́ наде́яся, взыва́л еси́:/ Свят еси́, Го́споди.
Наказа́ние Госпо́дне прие́м любе́зно,/ сла́дце искуше́ние боле́зней преше́л еси́, блаже́нне, глаго́ля с Дави́дом:/ блаже́н челове́к, его́же нака́жеши, Го́споди, тем и зову́ Ти:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
На бу́дущая взира́я,/ настоя́щия боле́зни ни во что же вмени́л еси́, Ни́коне чу́дне,/ а́ще и огнь, и мраз, и желе́зо прирази́шася тебе́,/ но вся сия́ истаева́ху,/ ты же, а́ки адама́нт кре́пкий, пребы́л, реки́й:/ Свят еси́, Го́споди.
Богоро́дичен: На бу́дущая не взира́я, прильпе́ земли́ душа́ моя́/ и уподо́бихся ското́м несмы́сленным,/ но Ты, Чи́стая Де́во, отве́рзи ми мы́сленныя о́чи/ и удиви́ ми́лость Твою́ на мне, да, разуме́я, вопию́:/ свята́ еси́ и ди́вна в пра́вду.
Песнь 5
Ирмо́с: Ты, Го́споди, мой Свет,/ в мир пришел еси́,/ Свет Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения/ ве́рою воспева́ющия Тя.
Ты, о́тче, вся́чески от неве́рных озло́бляемь, неради́л еси́ о сем,/ но, благода́рственная возсыла́я Бо́гу, глаго́лал еси́:/ спаси́ мя, Бо́же,/ я́ко внидо́ша во́ды до души́ моея́,/ Ты бо Еди́н еси́, изводя́й окова́нныя му́жеством, ве́рою воспева́ющия Тя.
Терпе́ние твое́, преблаже́нне, смути́ плени́вшаго тя половча́нина,/ сего́ ра́ди три ле́та пребы́сть, му́ча тя на всяк день,/ озлобля́ющи гла́дом, жа́ждою, сту́дению и ва́ром,/ но ты, свя́те, наде́жду имел на Бо́га,/ я́ко Той избавля́ет ве́рою воспева́ющия Его́.
Струи́ крове́й твои́х, подре́зания лы́стов и ины́я му́ки ви́дя,/ враг мы́сленный наусти́ половча́нина,/ и́же слы́ша иму́щее тебе́ бы́ти свобожде́ние свы́ше,/ тя́жкия вери́ги возложи́ти на тя,/ но ты, о́тче, псало́мски взыва́л еси́:/ Бо́же, в по́мощь мою́ вонми́,/ Ты бо Еди́н еси́, спаса́яй ве́рою воспева́ющия Тя.
Богоро́дичен: Струя́ми по́мощи Твоея́, Богоневе́стная Де́во,/ потопи́ неви́димыя враги́, влеку́щия вери́гами страсте́й ду́шу мою́ во а́дову про́пасть,/ да, свобо́дь сый от сих, вопию́ Ти:/ ра́дуйся, Мо́ре, потопи́вшее мы́сленнаго фарао́на.
Песнь 6
Ирмо́с: Возопи́, прообразу́я погребе́ние тридне́вное,/ проро́к Ио́на, в ки́те моля́ся:/ от тли изба́ви мя, Иису́се, Царю́ сил.
Желе́зо скорбе́й пронза́ше ду́шу твою́, Ни́коне сла́вне,/ до́ндеже Евстра́тий му́ченик даде́ извеще́ние свобожде́ния, посла́ннаго ти вско́ре от Бо́га,/ к Нему́же взыва́л еси́:/ на Тя, Го́споди, упова́х,/ пра́вдою Твое́ю изба́ви мя, Иису́се, Царю́ сил.
Я́ко Авваку́ма, неви́димо восхи́ти тя Вы́шняго десни́ца,/ стрегу́щии же тя удиви́шася, глас свы́ше слы́шаще,/ и постыде́шася, неве́дуще Бо́га,/ я́ко Той Еди́н есть Царь сил.
Богоро́дичен: Изба́вительнице кре́пкая,/ изба́ви мя от рук сопроти́вных,/ се бо понре́т глава́ моя́ в про́пасть и не изы́ду от а́довых закле́п ве́чных,/ а́ще не Ты ми да́си по́мощь, су́щи Ма́ти Царя́ сил.
Конда́к, глас 6:
Первому́ченику подо́бяся,/ о мучи́теле твое́м моли́лся еси́/ и, изба́вив того́ от сме́рти, приве́л еси́ ко Христу́,/ преподобному́чениче Ни́коне сла́вне,/ те́мже, с первострада́льцем зря Христа́ одесну́ю Отца́,/ моли́ся о нас, да не пребу́дем вне черто́га Христо́ва.
Песнь 7
Ирмо́с: Авраа́мстии иногда́ в Вавило́не о́троцы/ пе́щный пла́мень попра́ша,/ пе́сньми взыва́юще:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Стра́шнаго обще́ния Та́ин вре́мени су́щу в це́ркви,/ си́лою Бо́жиею восхище́н от пле́на,/ стал еси́ среди́ бра́тии, Ни́коне сла́вне/ и вси, узре́вше у́зы твоя́ и кровь, ка́плющую от лы́стов,/ возде́ша ру́це о свобожде́нии твое́м, глаго́люще:/ Бо́же, благослове́н еси́.
И́же пе́рвее име́ тя, о́тче, в пле́не,/ се той последи́ узре́в тя свобо́дна десни́цею Вы́шняго среди́ бра́тии,/ умили́вся и крести́вся, плени́ себе́ в послуша́ние Христо́во, зовы́й:/ Бо́же, благослове́н еси́.
Блаже́нни пле́нницы, иму́ще тя спле́нника, му́дре,/ тобо́ю бо от неду́га свобожде́ни, от рук нечести́вых избего́ша,/ и испо́лнися рече́нное в Писа́нии:/ мно́го мо́жет моли́тва пра́веднаго поспешеству́ема.
Богоро́дичен: Плене́н сый от враго́в мы́сленных/ и свя́зан вери́гами страсте́й от лю́таго велиа́ра,/ к Тебе́ вопию́, Неискусобра́чная Ма́ти:/ исхи́ти мя от сих, да, свобо́дь сый, воззову́:/ ра́дуйся, Ро́ждшая Свободи́теля плене́нным.
Песнь 8
Ирмо́с: Изба́вителю всех, Всеси́льне,/ посреде́ пла́мене благоче́ствовавшия,/ снизше́д, ороси́л еси́/ и научи́л еси́ пе́ти:/ вся дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.
Изба́вителя всех и Спа́са своего́ нося́й незло́бие,/ не убоя́лся еси́, о́тче, мучи́теля, распя́ти тя хотя́ща,/ но, благи́м за зло́е воздава́я, исцели́л еси́ его́, в боле́зни лежа́ща,/ да и той, обра́щся, благослови́т Го́спода, и превозно́сит во веки.
В скуде́льном те́ла твоего́ сосу́де,/ коль мно́гое чтем бы́ти сокро́вище чудотворе́ния, блаже́нне,/ и сла́вим Небе́снаго Отца́, да́вшаго ти сицева́я на по́льзу на́шу,/ сим и нас испра́ви, мо́лим тя,/ да тобо́ю пресла́вная Де́ющаго воспое́м и превозно́сим во веки.
Стал еси́ проти́ву ми́ру и пло́ти/ и, обоя́ связа́в, покори́л еси́ ду́ху,/ те́мже, к Вы́шнему ми́ру возше́д,/ ра́дуешися, и со А́нгелы пое́ши,/ и превозноси́ши Го́спода во ве́ки.
Богоро́дичен: Предста́ни нам в по́мощь, ско́ро призыва́ющим Тя, Пречи́стая Де́во,/ и укрепи́ ны, проти́ву ми́ра и пло́ти на ду́ха похотству́ющия,/ се бо приво́дим Ти Ни́кона сла́внаго в моли́тву,/ его́же ра́ди даждь нам во Све́те святы́х превозноси́ти Тя во ве́ки.
Песнь 9
Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом преслуша́ния/ кля́тву всели́ла есть;/ Ты же, Де́во Богоро́дице,/ прозябе́нием чревоноше́ния ми́рови Благослове́ние процвела́ еси́./ Тем Тя вси велича́ем.
Е́вин неду́г в души́ свое́й исцели́ти хотя́ще,/ собра́ся полк доблему́дрых оте́ц на горе́ Пече́рстей,/ от ни́хже Ни́кон сла́вный, я́ко звезда́, просия́/ и луча́ми свои́х моли́тв просвеща́ет нас,/ те́мже его́ велича́ем.
Све́том мы́сленным озари́лся еси́,/ и́же пе́рвее отверже́нием страсте́й отврати́л еси́ о́чи твои́ не ви́дети суеты́,/ те́мже Поста́вльшаго рабу́ Своему́ сло́во Свое́ в страх Свой Христа́ велича́ем.
Ди́вна дела́ Твоя́, Несозда́нная Тро́ице,/ и сла́вишися во святы́х Свои́х, Бо́же Изра́илев,/ мольба́ми уго́дника Твоего́ Ни́кона удиви́ и на нас благода́ть Твою́,/ отвраще́нием от дел неподо́бных, да Тя вы́ну велича́ем.
Богоро́дичен: Ди́вна дела́ смотре́ния Своего́ сотвори́ на Тебе́ Вы́шний, Безневе́стная Де́во,/ и велича́ют Тя, блажа́ще от ро́да в род, вся земноро́дных коле́на;/ мольба́ми преподо́бных Пече́рских даждь нам,/ да и мы Тя во веки велича́ем.
Свети́лен:
Воздержа́нием кре́пким и муче́нием от неве́рных/ блюду́щаго пяты́ твоея́ зми́я уби́л еси́, о́тче,/ по кончи́не свое́й вене́ц сугу́бый до́блестей твои́х прия́л еси́,/ и ны́не, живы́й на Небеси́,/ я́ко преподо́бным сла́ва и му́чеником сый похвала́,/ моли́ся о нас, да и мы прича́стницы сла́вы твоея́ бу́дем, Ни́коне му́дре.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Невоздержа́нием во тьму все́льшийся род наш/ Рождество́м Твои́м приве́дшая к Све́ту,/ нас невоздержа́ния изба́ви/ и к све́ту за́поведей Сы́на Твоего́ наста́ви, да пое́м Ти, Богоро́дице:/ ра́дуйся, воздержа́ния неувяда́емый ве́нче.
На стихо́вне
Сла́ва, глас 5:
Земна́го А́нгела и Небе́снаго граждани́на,/ преподо́бным равностоя́теля,/ Ни́кона сла́внаго, прииди́те, лю́дие, ублажи́м:/ той бо сугу́быми страда́нии подвиза́ся/ и, по́двигом свои́м приемь сугу́быя венцы́,/ предстои́т Христу́ Бо́гу,/ непреста́нно моля́ за град и оби́тель сию,/ во е́же получи́ти ей ве́лию ми́лость.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен по гла́су.