Служба преподобнаго Нестора Летописца, в Ближних пещерах почивающаго
НА ВЕЧЕРНИ
На Го́споди, воззвах: стихи́ры, глас 4.
Подо́бен: Я́ко до́бля:
Времена́ и ле́та достопа́мятных дея́ний,/ подвиги и труды Богоносных отец,/ Несторе блаже́нне, напису́я,/ любо́вию возгорелся еси́ ко у́мному желанию/ и, я́ко добр ученик показа́вся,/ последовал еси́ стопа́м первоначальных;/ еще же в жизни сей избрал еси́ часть благую,/ сущую и ны́не с тобою./ Тоя́ и нас причастники сотвори моли́твами твои́ми,/ усердно пою́щих па́мять твою́.
Словеси́ Боже́ственных пи́саний,/ подвиги А́нгельски поживших в книгу неле́ностно напису́я,/ написал еси́ в книзе сердца твоего́ па́мять будущаго воздаяния,/ тем имя твое́ и́маши напи́сано в Книзе Животней;/ но, о блаже́ннейший отче, моли́ о нас,/ да и мы обрящемся в Книзе Животней напи́санни,/ чтущии твоея́ любве́ воспоминание.
Прему́дрости духовныя разум име́ти хотя, преподо́бне,/ пришел еси́ к великим отцем,/ от нихже научился еси́ Небесных разумений;/ тем А́нгельски во плоти пожив,/ просиял еси́, я́ко мысленное утро,/ и ны́не, сын дне и причастник света сущи,/ не престай, прилежно молящи от тли и бед избавитися/ верою поющим всечестну́ю па́мять твою́.
Сла́ва, глас 6:
Скрижаль Духу Святому/ угото́вав се́рдце твое́, Не́сторе о́тче наш,/ душу твою́ украси́л еси́ чистотою и смирением,/ избранием вольныя нищеты́,/ бдением, и послушанием, и молением непрестанным/ и написал еси́ тростию целомудрия своего,/ не от внешния философии, но духовнаго разума,/ святоле́пная жития первонача́льных отец Печерских,/ непрестанное желание име́яй к Бо́гу,/ обрел еси́, Eгoже иска́л./ И ны́не, я́ко сцарствуя Безконечному Све́ту,/ моли́ спасти́ся душам нашим.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
На стиховне в Октоихе.
Сла́ва, глас 5:
Пророческое рече́ние исполнил еси́, Не́сторе преподо́бне,/ возвещая нам пи́санием дела Бо́жия,/ глаголя с Дави́дом в псалме:/ помянух дела Господня и от начала чудеса́ Твоя́, Бо́же,/ яже в начале обители Твоея́ Матере ви́дев, почуди́хся,/ позна́нну творю последнему роду/ в преподобных си́лу Твою́:/ сию мы от твои́х пи́саний, преблаже́нне, уви́девше,/ лобызаем труды твоя́,/ ублажа́ем пе́сньми па́мять твою́,/ и в Вышних Сущему псаломское пение приносим:/ Ты еси́ Бог, творяй чудеса.
И ны́не, Богоро́дичен по гласу.
или Крестобогоро́дичен.
Тропа́рь, глас 4:
Великих князей русских деяния/ и преподобных отец Печерских жития и чудеса́ написа́вый,/ свое́ же, Богому́дре Несторе, многих ти ради доброде́телей имя/ напи́сано на Небеси стяжа́вый,/ моли́ и нам написатися в Книги Животныя.
Ин тропа́рь, глас 4:
Времена́ и ле́та достопа́мятных дея́ний,/ по́двиги и труды́ Богоно́сных отец,/ Не́сторе прему́дре, напису́я,/ любо́вию возгоре́лся еси́ после́довати стопа́м первонача́льных,/ с нимиже не преста́й моли́тися Христу́ Бо́гу,/ спасти́ся душа́м на́шим.
Кано́н преподо́бному, глас 4.
Песнь 1
Ирмо́с: Ли́цы Изра́ильстии/ невла́жными стопами/ понт Че́рмный и влажную глуби́ну прогна́вше,/ всадники триста́ты враги видяще в ней погруже́ны,/ с веселием пояху:/ пои́м Бо́гу нашему, я́ко просла́вися.
Ли́цы и́ночестии, в летней памяти Богоноснаго отца стеци́теся усердно к святей пещере/ и, любо́вию кланяющеся ра́це мощей Нестора любомудраго,/ воспойте Бо́гу, я́ко во святы́х Своих славно просла́вися.
Лико́м и́ноческим сочета́ющуся и в днешний день па́мять твою́ воспети дерзающу,/ мне, па́че всех грубейшему, моли́твами твои́ми способствуй, Несторе святе,/ Бог бо в тебе́ дивно просла́вися.
Лико́м А́нгельским причте́н быти хотяй,/ лико́м равноангельным во пло́ти причта́лся еси́, отче,/ от нихже А́нгельскому житию научи́вся, возшел еси́ к умному желанию:/ те́мже тя чтим, я́ко Бог в тебе́ дивно прославися.
Богоро́дичен: Ли́ки святы́х и преподобных отец с ли́ки А́нгельскими предстояще,/ сла́вите Рождшую всех святы́х Святе́йшее Слово;/ сла́вити же днесь Божию Матерь и нам земным помози́те, Та бо от всех дивно просла́вися.
Песнь 3
Ирмо́с: Лук сильных изнемо́же,/ и немощству́ющии препоя́сашася силою:/ сего ради утверди́ся в Го́споде се́рдце мое.
Предложение твоего́ ума бе, аки лук напряже́н, отче,/ живы́й бо во юдо́ле сей плачевней, восхождение имел еси́ в се́рдце своем выну к Бо́гу;/ и мне убо, жизнь свою веду́щу выну в печалех, Не́сторе,/ помози, моля́ся о мне, да возвеселится о Го́споде се́рдце мое.
Седмьнадесятоле́тен сый, мысленне приял еси́ мужа совершенна возраст:/ просиял бо еси́, аки в старческих седи́нах, де́лы благи́ми,/ сия́ и во мне испра́ви, блаже́нне, и возвеселится о Го́споде се́рдце мое.
Чистоту и смирение глубо́ко к нищете прием,/ возлетел еси́, святе, аки крило́ма, на го́ру и́ноческих добродетелей;/ отню́дуже, усмотри́в во мгновении ока преходя́щ мира сего образ,/ и па́че в любовь Божию впери́л еси́ се́рдце твое́.
Богоро́дичен: Сад чистоты Рождшая, плодо́м сего, верующих Тя быти Матерь Божию, напита́ла еси́ обильно;/ и мне убо, верою покланяющемуся Тебе́, Богоневестная Де́во,/ даждь от сего плода поне́ мало вкусити,/ да печальное возвеселится се́рдце мое.
Седа́лен, глас 4:
От великих отец упра́влен в благия нравы/ и в юности весь Бо́гови присоединився,/ плотски́я похоти умертви́л еси́ поще́нием кре́пким,/ дух оживи́л еси́ наде́ждою благ вечных;/ А́нгельски на земли пожи́в,/ со А́нгелы ны́не водворяешися,/ тем тя почитаем, Несторе блаже́нне.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Страшных чудес несказа́нный образ вижду в Тебе́, Пречистая Де́во,/ я́ко Бо́га зачала еси́ и Необыме́ннаго объяла еси́ утробою Твое́ю,/ но какова се бысть тайна, не испыту́ю,/ па́че же верую и со страхом ублажаю Тя, поющи:/ ра́дуйся, Бо́га Невместимаго пространное селение.
Песнь 4
Ирмо́с: Услыша́х славное смотрение Твое́, Христе́ Бо́же,/ я́ко родился еси́ от Девы,/ да от лести изба́виши зовущия:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Услышав славная и предивная на горе Пече́рской, пришел еси́ тамо, преподо́бне,/ и, ви́дев с огнем и росо́ю низходящую благода́ть Божию в начале основания церкве,/ юн еще сый, со старцы воспел еси́:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Бо́льшую и соверше́ннейшую в души твое́й скинию творя Духу Святому,/ любезным восприятием за́поведи от Богоносных отец позлатил еси́ о́ну, Несторе святе:/ тем, я́ко в красный чертог, прии́де и оби́тель в тебе́ сотвори Отец с Сыном и Духом.
Аки сладкое млеко́, учение отец Богоносных прием, слово де́лом исполнил еси́, блаже́нне,/ и исполнен был еси́ Вышния Прему́дрости, юже и мы от пи́саний твои́х чтуще,/ увеселя́ем ду́ши на́ша ве́дением на сих горах бывшия Бо́жия благода́ти.
Богоро́дичен: Сладкое млеко́ покаяния и нектар Небесный умиления/ песни любо́вию Тебе́ приносящим, подаеши, Чи́стая Отроковице,/ яже и аз, страхом одержим, любо́вию же движим, приношу Ти, Влады́чице, и молю:/ услади се́рдце мое, Сладкаго Иисуса Христа́ моего рождшая.
Песнь 5
Ирмо́с: От света пресеки́й Первородный Свет,/ я́ко во свете дела поют Тя, Христе́, Соде́теля,/ во Свете Твое́м пути на́ша напра́ви.
От света лестнаго любве́ удалився,/ желанием вожделел еси́, Несторе, великих отец стопам, нравом и учениям последовати:/ сим даждь и нам прилежа́ти, и во свете дея́ний о́ных моли́твами твои́ми пути на́ша направи.
Глубоким смирением огражде́н сый, преподо́бне,/ высото́ю тщеславия ходящаго врага низве́рг, ногами попрал еси́;/ хода́тайством твои́м к Бо́гу, отче, даждь и нам смирение и во о́ном стопы на́ша напра́ви.
Ангельски жизнь свою управльша, вси тя, аки А́нгела Бо́жия, име́яху;/ тем и на диа́конский степе́нь взы́ти сподо́бился еси́, в немже до́бре шествие свое́ управив,/ и на́ша пути во святыни, Несторе, управи.
Богоро́дичен: Путь рождшая Жизни, Всесвятая Де́во,/ стезями соблазн ходящих я́ко Милосе́рдая наставляеши на стези правды;/ и мене, заблуждающаго, Влады́чице, не пре́зри,/ но я́ко рождшая Наставника заблуждшим, во Свете Его́ пути моя направи.
Песнь 6
Ирмо́с: Внегда скорбе́ти ми,/ возопих ко Господу,/ и услыша мя Бог спасения моего.
В преподобии и правде чин свой управля́я, храм Духу Святому весь сотворился еси́,/ и, вшед в храм нерукотворенный, Престо́лу Вы́шняго предстои́ши;/ и мне, хотящему быти тамо, моли́твами твои́ми, отче, помози́,/ молю тя, молитвенника спасения моего.
Краснаго сада Де́лателя Небе́снаго кра́сное был еси́ прозябе́ние,/ кра́сными бо де́лы украше́н, благия плоды, ихже ны́не благоухание обоняем, возрастил еси́;/ молю у́бо тя, блаже́нне, подаждь сия́ в дар и мне от Бо́га Спа́са моего.
От труда подви́гов твои́х, Несторе преподо́бне, многия излив по́ты, напоил еси́ ниву души́ твоея́/ и, израстив доброде́телей кла́сы, пожина́еши ны́не рукоя́ти, живы́й во веки в Небесных кро́вех;/ в нихже и мне быти моли́ Христа́ Спа́са моего.
Богоро́дичен: Насе́янная Духом Отчим земле́ святая, ра́дуйся, я́ко прозябла́ еси́ нам Древо благосенноли́ственное;/ зноем мя страсте́й опале́нна под сень о́наго приведи, Влады́чице,/ молю Тя я́ко Ходатаицу спасения моего.
Конда́к, глас 2:
Я́ко сый Богоноснаго Феодо́сия ученик/ и истинный жития того подражатель,/ первый честны́х его мощей самови́дец быти сподо́бился еси́,/ яже с прочиими святолепно прене́с,/ насле́дил еси́ с темиже Царство Небесное,/ еже получи́ти и нам, чтущим тя, Го́сподеви моли́ся.
Песнь 7
Ирмо́с: Авраа́мстии иногда в Вавилоне отроцы/ пе́щный пламень попра́ша,/ песньми взывающе:/ отец на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Авраа́мовым стопа́м последуя, святе, исполнением заповедей принесл еси́, я́коже он Исаа́ка, чист ум Влады́це,/ сего ради от жизни сея́ прешел еси́ в землю, точа́щую безконечную сладость,/ идеже и мне моли́ быти, Несторе, собеседниче Богоносных отец на́ших.
От стра́стнаго мира сего преставлься, прешел еси́ в безстрастный мир,/ иде́же в мире с сына́ми мира живы́й, и нас, в мире сем сущих, не отступай,/ моля Творца своего, да сопричастницы тебе́ будем, пою́ще:/ Бо́же, благослове́н еси́.
Не уклони́л еси́ се́рдца своего́ в словеса лукавствия в жизни сей многомятежней, преподо́бне,/ тем и возду́шных духо́в лукавствия безмятежно прошед, к Небе́сным врато́м доспе́л еси́:/ яже и нам отве́рзти потщися моли́твами твои́ми, да и мы с тобо́ю поем:/ Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Уклони́хся от стези правды и не хождах ногама моима на пути пра́вы,/ но на стремни́нах страсте́й заблуждающе, уязви́х плесне́ мои тернием греха,/ обаче и храмля́я, притекаю к Твое́й благости и молюся:/ Влады́чице, исцели мя, Ты бо еси́ души́ моея врачевание.
Песнь 8
Ирмо́с: В Вавилоне о́троцы/ Боже́ственною распала́еми ре́вностию,/ мучителя и пламене преще́ние му́жески попра́ша,/ и посреде́ огня вве́ржени, ороша́еми, пояху:/ благословите вся дела Господня Го́спода.
Силою духовною укрепле́н, прелетел еси́, Богомудре, крило́ма твои́х доброде́телей к Горним,/ и по ле́тех сих живеши ны́не, идеже ле́та не оскудевают,/ к ни́мже и нам доспе́ти моли́, поющим:/ благословите вся дела Господня Го́спода.
От дому Бо́жия Ма́тере прешел еси́, Несторе, в Дом Божий, всесветя́щийся Иерусалим,/ и, А́нгелом в числе граждан Небесных сожительствуя, ходатайствуй и нам те́мже причтенным быти,/ в памяти твое́й поющим песньми Го́спода.
Троичен: Троическое Едино Естество: Отче, и Сы́не, и Душе Святый, Едино Царство, си́лу и власть имущее,/ нас от власти князя тьмы избави, моли́твами Богоносных отец на́ших Печерских,/ с нимиже и Нестора приводим Ти в молитву днесь,/ благословяще Тя во веки, Го́спода.
Богоро́дичен: Троическому предстоящи Престо́лу, Ма́ти Де́во, и славу Триипостаснаго Божества́ выну зрящи,/ моли́ся за ны грешныя, да и мы Небесныя Славы не лишимся,/ песньми Тя славяще и из Тебе́ рождшагося Го́спода.
Песнь 9
Ирмо́с: Рождество Твое́ нетленно яви́ся,/ Бог из боку́ Твое́ю про́йде,/ я́ко Плотоно́сец явися на земли/и с человеки поживе́,/ Тя, Богоро́дице, тем вси величаем.
Отшел еси́ в селения праведных и духом предстоиши Присносу́щному Све́ту;/ при́зри у́бо на ны, живущия в се́лех многомятежнаго мира,/ и пособствуй сущим во бра́нех, Несторе блаже́нне,/ я́ко песньми тя ны́не величаем.
С нимиже любовь стяжа́л еси́ живы́й телом, с сими, и духом изше́д, сожительствуеши не отлучен,/ я́коже показу́ют мощи твоя́, преподо́бне, со святыми в пещере лежащия,/ с нимиже предстани о нас молящися Бо́гу, па́мять твою́ величающих.
Любит ми́лость и истину Господь,/ и ты, преблаже́нне, подо́бяся Тому, милостивый буди хода́тай о спасении нашем,/ да тебе́ ради и мы, обретше благода́ть, не отпаде́м вечныя славы,/ я́ко успение твое́ святое песньми величаем.
Богоро́дичен: Любит всех Владыка ходатайство Твое́, Пречистая Де́во, и молитвы Твоя́ о человечестем роде прие́млет;/ моли́ся у́бо и о нас, рабех Твоих, Всецарице, да улучи́м ми́лость в день Судный,/ выну бо Тебе́ я́ко Хода́таицу, кланяющеся, величаем.
На стиховне в Октоихе.
Сла́ва, глас 2:
Предочи́стився и́ноческими деянии, преподо́бне,/ сосу́д че́стен сотворился еси́ Ду́ха Свята́го:/ от Негoже приял еси́ благода́ть неоску́дну/ всем, с верою к тебе́ притекающим, посо́бствовати в ско́рбех./ И ны́не у́бо нам, к раце мощей твои́х припа́дающим,/ помощник неотступен буди,/ пособствуя невидимо на борю́щияся с нами,/ и моли́ Творца всех и Бога/ подати нам грехов прощение/ и ми́лость улучити в день Судный,/ блажащим па́мять твою́, Несторе Богомудре.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.