Служба преподобнаго Максима Грека
НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 2.
Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:
Егда́ вся мирска́я мудрова́ния/ отве́ргл еси́, о́тче Макси́ме,/ кресто́м ра́зум просвети́в,/ обре́л еси́ бесце́нный би́сер – Христа́,/ И́же тя прему́дра показа́,/ улови́в мре́жею ве́ры./ Сего́ ра́ди мо́лимся ти, о́тче Макси́ме:/ моли́ Христа́ Бо́га умудри́ти нас/ и спасти́ ду́ши на́ша.
Егда́ Христа́ ра́ди стра́нствия/ подъя́л еси́, прему́дре Макси́ме,/ кресто́м вся стре́лы лука́ваго разжже́нныя угаси́в,/ стяжа́л еси́ благода́ть Свята́го Ду́ха,/ И́же тя чудото́чца просла́ви,/ явля́я исцеле́ния и цельбы́./ Сего́ ра́ди мо́лимся ти, о́тче Макси́ме:/ моли́ Христа́ Бо́га благода́ть пода́ти нам/ и спасти́ ду́ши на́ша.
Егда́ мно́гия кни́ги от гре́ческаго на слове́нский язы́к/ преве́л еси́, преподо́бне Макси́ме,/ кресто́м ве́ру уясни́в,/ оклеве́тан был еси́ и в темни́цу осужде́н,/ иде́же Свято́му Ду́ху кано́н написа́л еси́,/ не иму́щу ти черни́л, угле́м по сте́нам./ Сего́ ра́ди мо́лимся ти, многострада́льне Макси́ме:/ моли́ Христа́ Бо́га укрепи́ти нас/ и спасти́ ду́ши на́ша.
Егда́ ле́стный мрак уны́ния/ просвети́л еси́, свя́те Макси́ме,/ кресто́м ду́шу утверди́в,/ позна́л еси́ Бо́га – И́стиннаго Отца́,/ И́же тя, я́ко сы́на, в Ца́рствие Небе́сное призва́,/ па́че сне́га убели́в./ Сего́ ра́ди мо́лимся ти, о́тче Макси́ме:/ моли́ Христа́ Бо́га умири́ти нас/ и спасти́ ду́ши на́ша.
Сла́ва, глас 1:
В преставле́нии твое́м к Бо́гу, преподо́бне Макси́ме,/ жа́лостию сердца́ на́ша исполня́ются,/ и сле́знии исто́чницы излива́ются,/ и мона́хов мно́жество уми́льными словесы́/ тя, отца́, и учи́теля, и наста́вника венчава́ют,/ вся же страна́ Росси́йская безпреста́ни красу́ется/ сла́дкими словесы́ твои́ми.
И ны́не, Богоро́дичен.
Вход. Проки́мен дне. Чте́ния три преподо́бническая.
Прему́дрости Соломо́ни чте́ние (глава́ 3):
Пра́ведных ду́ши в руце́ Бо́жией,/ и не прико́снется их му́ка./ Непщева́ни бы́ша во очесе́х безу́мных умре́ти,/ и вмени́ся озлобле́ние исхо́д их,/ и е́же от нас ше́ствие – сокруше́ние,/ они́ же суть в ми́ре./ И́бо, пред лице́м челове́ческим а́ще и му́ку прии́мут,/ упова́ние их безсме́ртия испо́лнено./ И вма́ле нака́зани бы́вше,/ вели́кими благоде́тельствовани бу́дут,/ я́ко Бог искуси́ я и обре́те их досто́йны Себе́./ Я́ко зла́то в горни́ле, искуси́ их/ и, я́ко всепло́дие же́ртвенное, прия́т я./ И во вре́мя посеще́ния их возсия́ют/ и, я́ко и́скры по сте́блию, потеку́т./ Су́дят язы́ком и облада́ют людьми́,/ и воцари́тся Госпо́дь в них во ве́ки./ Наде́ющиися Нань разуме́ют и́стину/ и ве́рнии в любви́ пребу́дут Ему́,/ я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́/ и посеще́ние во избра́нных Его́.
Прему́дрости Соломо́ни чте́ние (глава́ 4):
Пра́ведник, а́ще пости́гнет сконча́тися, в поко́и бу́дет./ Ста́рость бо честна́ не многоле́тна,/ ниже́ в числе́ лет исчита́ется./ Седи́на же есть му́дрость челове́ком,/ и во́зраст ста́рости – житие́ нескве́рное./ Благоуго́ден Бо́гови быв, возлю́блен бысть,/ и живы́й посреде́ гре́шник преста́влен бысть./ Восхище́н бысть, да не зло́ба измени́т ра́зума его́/ или́ лесть прельсти́т ду́шу его́./ Раче́ние бо зло́бы помрача́ет до́брая/ и паре́ние по́хоти пременя́ет ум незло́бив./ Сконча́вся вма́ле, испо́лни ле́та до́лга,/ уго́дна бо бе Го́сподеви душа́ его́,/ сего́ ра́ди потща́ся от среды́ лука́вствия./ Лю́дие же ви́девше и не разуме́вше,/ ниже́ поло́жше в помышле́нии таково́е,/ я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́/ и посеще́ние во избра́нных Его́.
Прему́дрости Соломо́ни чте́ние (гла́вы 5 и 6):
Пра́ведницы во ве́ки живу́т,/ и в Го́споде мзда их, и попече́ние их у Вы́шняго./ Сего́ ра́ди прии́мут Ца́рствие благоле́пия/ и вене́ц добро́ты от руки́ Госпо́дни,/ зане́ десни́цею покры́ет я и мы́шцею защити́т их./ Прии́мет всеору́жие рве́ние свое́/ и вооружи́т тварь в месть враго́м./ Облече́тся в броня́ пра́вды/ и возло́жит шлем – суд нелицеме́рен./ Прии́мет щит непобеди́мый – преподо́бие,/ поостри́т же напра́сный гнев во ору́жие,/ спобо́рет же с ним мир на безу́мныя./ По́йду́т праволу́чныя стре́лы мо́лниины/ и, я́ко от благокру́гла лу́ка облако́в, на наме́рение полетя́т./ И от каменоме́тныя я́рости испо́лнь паду́т гра́ды./ Вознегоду́ет на них вода́ морска́я,/ ре́ки же потопя́т я на́гло./ Сопроти́в ста́нет им дух си́лы,/ и, я́ко ви́хор, разве́ет их,/ и опустоши́т всю зе́млю беззако́ние,/ и злоде́йство преврати́т престо́лы си́льных./ Слы́шите у́бо, ца́рие, и разуме́йте,/ навы́кните, судии́ конце́в земли́./ Внуши́те, держа́щии мно́жества и гордя́щиися о наро́дех язы́к./ Я́ко дана́ есть от Го́спода держа́ва вам/ и си́ла от Вы́шняго.
На стихо́вне стихи́ры, глас 2.
Подо́бен: До́ме Евфра́фов:
Дом Ду́ха Свята́го/ и Ца́рствия насле́дник/ ты еси́, Макси́ме,/ моли́ся о нас,/ чту́щих святу́ю па́мять твою́.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.
Дом благода́ти/ яви́лся есть гроб твой,/ Макси́ме прему́дре,/ моли́ся о нас,/ притека́ющих к тебе́.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Дом твой но́вый -/ свята́я Ла́вра,/ вку́пе и Афо́н/ пе́сненно да восхва́лят/ по́двиги и страда́ния твоя́.
Сла́ва, глас то́йже:
До́ме Святы́я Тро́ицы,/ красу́йся и лику́й,/ име́я свети́льник,/ и́же под спу́дом/ сия́ет па́че со́лнечных луч.
И ны́не, глас то́йже:
Дом Бо́жий,/ и пала́та Ца́рская,/ и черто́г Небе́сный/ ты еси́, Пречи́стая,/ упова́ние и покро́в.
Тропа́рь, глас 8.
Заре́ю Ду́ха облиста́емь,/ вити́йствующих богому́дренно сподо́бился еси́ разуме́ния,/ неве́дением омраче́нная сердца́ челове́ков све́том благоче́стия просвеща́я,/ пресве́тел яви́лся еси́ Правосла́вия свети́льник, Макси́ме преподо́бне,/ отону́дуже ре́вности ра́ди Всеви́дящаго/ оте́чества чужд и стра́нен, Росси́йския страны́ был еси́ пресе́льник,/ страда́ния темни́ц и заточе́ния от самодержа́внаго претерпе́в,/ десни́цею Вы́шняго венча́ешися и чудоде́йствуеши пресла́вная./ И о нас хода́тай бу́ди непрело́жен,/ чту́щих любо́вию святу́ю па́мять твою́.
И ны́не, Богоро́дичен.
НА У́ТРЕНИ
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 8:
Тве́рдыя и Боговеща́нныя глаго́лы со тща́нием изъясня́я и нечести́выя писа́нии облича́я/ ум свой впери́в в Го́рняя к Бо́гу,/ у́зы страда́льческия от наве́т проти́вных претерпе́л, Макси́ме преподо́бне,/ и сих ра́ди и́ноком яви́лся еси́ о́браз, па́че же и похвала́.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Тя, превосходя́щую безпло́тныя Боже́ственныя чи́ны несравне́нною чистото́ю,/ молю́, Всепе́тая:/ скве́рную мою́ ду́шу очи́сти от беззако́нных помышле́ний,/ я́ко да досто́йно сла́влю Тя.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 8:
Все свое́ у́мное жела́ние к Бо́гу впери́л еси́,/ и Того́ зва́нию невозвра́тно от души́ после́довал еси́,/ во оби́тель преподо́бнаго Се́ргия коне́чно всели́вся, и, та́мо а́нгельски пожи́в,/ мно́гим путь был еси́ ко спасе́нию,/ сего́ ра́ди и Госпо́дь тебе́ просла́ви, чудесы́ обогати́в,/ те́мже вси вопие́м ти:/ ра́дуйся оби́тели Тро́ицкия чудесото́чное похвало́, Макси́ме о́тче наш.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Молю́ Тя, Пречи́стая,/ не пре́зри мене́, потопля́ема лю́те в скве́рную ти́ну греха́,/ но измы́й мене́ от злосмра́дия благоуха́нным ми́ром моле́ний Твои́х/ и све́том сладча́йшим Боже́ственныя Твоея́ любве́ всю тьму души́ моея́ просвети́.
По полиеле́и седа́лен, глас 4:
Я́ко звезда́ пресве́тлая, обте́кшая восто́чныя стра́ны и к се́веру прише́дшая,/ озаря́ет мглу, те́мность мра́ка просвеща́я вся́ческую,/ та́ко и ты, преподо́бне Макси́ме, уподо́бился еси́ сей,/ держа́внаго испроше́нием стра́нен яви́лся еси́ и пресе́льник от Афо́на в вели́цей Росси́и,/ в исправле́нии Боже́ственных Писа́ний преди́вен, изя́щен показа́ся,/ но наве́тующими льсти́ваго борца́ науще́нии пострада́л еси́,/ и за страда́ния своя́ и в темни́це заточе́ния от Бо́га свы́ше прия́т чудоде́йствия дар,/ и ны́не мо́лим тя:/ при́сно проси́ Христа́ мир вселе́нней дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Уще́дри мене́, Влады́чице, к Тебе́ прибега́ющаго,/ и изба́ви мя сту́днаго72 наси́лия зло́бных предста́телей лю́таго, зми́я,/ и́же, я́ко ехи́дны, уязвля́ют ду́шу мою́./ А́ще бо аз и неключи́мый раб Твой, Влады́чице, но упова́ю на Тя.
Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43.
По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:
Подо́бен: Егда́ преставле́ние:
Егда́ страда́ния претерпева́л еси́, преподо́бне Макси́ме,/ тогда́, пла́ча и рыда́я,/ моли́л еси́ святи́теля Мака́рия:/ даждь ми узре́ти Святу́ю Го́ру -/ моли́твенницу о вселе́нней./ Он же со слеза́ми вопия́ше ти:/ о Макси́ме!/ Ви́жду тя невино́вна/ моли́твенника и сокруша́юся,/ у́зы твоя́ я́ко еди́наго от святы́х целу́ю,/ а помощи́ не могу́ ти./ Но, о преподо́бне о́тче,/ моли́ся приле́жно Бо́гу и Ма́тери Его́/ спасти́ся се́тей вра́жиих/ нам невреди́мым.
Кано́н Пресвяте́й Богоро́дице ра́ди Ея́ ико́ны, нарица́емыя Ватопе́дския, и преподо́бному Макси́му Гре́ку кано́н, глас 1.
Песнь 1
Ирмо́с: Пои́м, вси лю́дие,/ от го́рькия рабо́ты фарао́ни Изра́иля изме́ншему/ и во глубине́ морсте́й нога́ми немо́крыми Наста́вльшему/ песнь побе́дную,/ я́ко просла́вися.
Воспе́ти кий язы́к возмо́жет по достоя́нию/ твоя́, преди́вный о́тче, ве́лия исправле́ния, высо́кое учи́тельство,/ в темни́це и во у́зах му́ченическое страда́ние и долготерпе́ние?
Ка́ко воспое́м и что тя нарече́м, предо́блий о́тче?/ Проро́ка ли, я́ко провеща́ неудо́бь разумева́емая и ве́домая нам,/ апо́стола ли, я́ко зы́блемую проти́вными нам ве́тры/ утверди́ христиа́нскую ве́ру Боже́ственных писа́ний уче́нии,/ учи́теля ли, но вои́стинну ничи́м же ху́ждши и ни́жши еси́ вели́ких о́нех вселе́нских учи́тель.
Воспе́ти Свята́го и поклоня́емаго Паракли́та в те́мнице извеще́ние от А́нгела, прии́м,/ сотвори́л еси́ кано́н Свято́му Ду́ху,/ И́мже еще́ в во́ли просвеще́н, свяще́нныя и Богодухнове́нныя кни́ги соста́вил еси́.
Богоро́дичен: Пои́м, вси лю́дие, святы́ню и сла́ву Пречи́стыя и Всепе́тыя Бо́жия Ма́тере,/ вы́шшую Небе́с и всех у́мных Сил,/ поноси́вшую в пречи́стой Свое́й утро́бе Емману́ила,/ я́ко свя́та и пресла́вна есть.
Песнь 3
Ирмо́с: Утверди́ мене́, Христе́, на недви́жимом ка́мени за́поведей Твои́х/ и просвети́ мя све́том лица́ Твоего́:/ несть бо свят, па́че Тебе́, Человеколю́бче.
Утверди́л еси́, преподо́бне Макси́ме, в се́рдце свое́м Боже́ственный страх,/ вся по́хоти плотска́я возненави́дев,/ се́го ра́ди умудри́лся еси́, я́коже прост младе́нец,/ и вслед Го́сподеви восте́кл еси́.
Утвержде́нием име́я распе́ншагося Го́спода Иису́са Христа́,/ стра́нен, незна́ем, бездо́мен, безоте́чествен,/ безъиме́нен, безсмы́слен был еси́, преподо́бне Макси́ме,/ пред свои́ми сро́дники, зна́емыми и дру́ги.
Утвержда́яся на за́поведех Госпо́дних,/ от го́рести темни́чныя был еси́ на мног час, я́ко мертв,/ но де́ял еси́ о злонра́вных моли́тву, си́це глаго́ля:/ Го́споди, Иису́се Христе́, Сы́не Бо́га Жива́го,/ не поста́ви им греха́ сего́, клеве́щущих на мя непра́вду.
Богоро́дичен: Утверди́ нас к хвале́нию Твоему́, Де́во,/ и сохрани́ без вре́да от вся́кия ко́зни лука́ваго,/ и сподо́би стоя́ния одесну́ю Единоро́днаго Сы́на Твоего́,/ Ему́же подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние во ве́ки веко́в.
Седа́лен, глас 4:
Ум украси́в поуче́нии Богодохнове́нных Писа́ний,/ тре́звенною моли́твою и бде́нии Богоуго́дными,/ утверди́л еси́ се́рдце свое́ в Го́споде исполне́нием за́поведей спаси́тельных Его́,/ сего́ ра́ди прославля́ют тя вы́ну росси́йстии лю́дие и Афо́н,/ и оби́тель Ватопе́дская вку́пе с на́ми вопие́т:/ Макси́ме прему́дре, не оста́ви нас, моля́щихся тебе́.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Молю́ Тя, Пречи́стая Ма́ти Бо́га Вы́шняго,/ еди́но души́ моея́ утеше́ние, упова́ние, сла́досте,/ Боже́ственный покро́ве, све́те, заступле́ние и спасе́ние!/ Сподо́би мя Твои́ми моли́твами услы́шати глас,/ благослове́нных призыва́ющий внутрь черто́га Влады́ки.
Песнь 4
Ирмо́с: Ве́лия та́йна/ Твоего́, Христе́, смотре́ния:/ сию́ бо свы́ше прови́дя богозри́тельно, Авваку́м,/ изше́л еси́, вопия́ше Тебе́,/ во спасе́ние люде́й Твои́х, Человеколю́бче.
От та́йных ерети́ческих лжеуче́ний/ ничто́же утаи́ся от Тебе́, преподо́бне Макси́ме,/ но благода́тию Свята́го и поклоня́емаго Ду́ха вся тебе́ открове́на суть.
Та́инственных догма́тов Правосла́вныя ве́ры/ не то́чию побо́рника и́стинна и ве́рна себе́ показа́,/ но и па́че прео́стра секи́ра/ на вся, я́же под небесе́м, е́реси яви́лся еси́.
Я́ко таи́н Свята́го Ду́ха строи́тель,/ и Небе́снаго жи́тельства рачи́тель, и зако́на Госпо́дня учи́тель/ вои́стинну показа́лся еси́, прему́дре Макси́ме.
Богоро́дичен: Ве́лию та́инству Моисе́й Богови́дец науче́н, зря купину́ неопали́му:/ купина́ – не́мощь челове́ческаго естества́,/ огнь же – Божество́ Единоро́днаго Сы́на Вы́шняго,/ и́бо Бог наш – огнь есть, пояда́яй грехи́ на́ша,/ я́коже Боже́ственный апо́стол рече́.
Песнь 5
Ирмо́с: От но́щи у́тренююще, пое́м Тя, Христе́,/ Отцу́ Собезнача́льна и Спа́са душ на́ших,/ мир ми́рови пода́ждь, Человеколю́бче.
Но́щию луна́, днем со́лнце просвеща́ют и веселя́т тварь всю ви́димую,/ житие́ же и прему́дрость святы́х просвеща́ют и веселя́т ду́ши всех челове́ков,/ хотя́щих спасти́ся и в ра́зум и́стины приити́./ Си́це и писа́ния преподо́бнаго Макси́ма Гре́ка, я́ко богодухнове́нныя труды́, велегла́сно вопию́т.
В нощи́ моля́щуся тебе́ в темни́це,/ Богонача́льныя и Преблаги́я Тро́ицы про́мыслом внем73 А́нгел Госпо́день и ре́че:/ о ста́рче! Си́ми му́ками избу́деши ве́чных мук.
В нощи́, я́ко сладкогла́сный и добропе́снивый сла́вий74,/ воспе́л еси́, прему́дре Макси́ме:/ не тужи́, не скорби́, ниже́ тоску́й о ни́хже,-/ любе́зна ми душе́,-/ стра́ждеши без пра́вды,/ твоя́ бо мзда ве́лия на Небесе́х.
Богоро́дичен: От но́щи у́тренююще, пое́м Тя, Де́во,/ Дщерь Царе́ву, ря́сны златы́ми оде́яну и преиспещре́ну,/ ле́ствицу, ю́же Иа́ков ви́де,/ го́ру, ю́же благоволи́ Бог жи́ти в ней, и́бо Госпо́дь всели́тся до конца́.
Песнь 6
Ирмо́с: Проро́ка спасл еси́ от ки́та, Человеколю́бче,/ и мене́ из глубины́ прегреше́ний возведи́, молю́ся.
Проро́чески75, преподо́бне Макси́ме, лю́ди облича́л еси́, к покая́нию приводя́:/ заблуди́хом, заблуди́хом от пра́ваго и незаблу́днаго жи́тельства преподо́бных и́нок/ и без ума́ тече́м к по́чести вы́шняго зва́ния.
Проро́к покая́ния яви́лся еси́, преподо́бне Макси́ме,/ души́ трезве́ние снабдева́я Боже́ственными словесы́/ и из ро́ва страсте́й возводя́ омраче́нных грехми́.
Проро́ческия писа́ния, в та́йне глаго́ланныя,/ я́вны соде́лал еси́, прему́дре Макси́ме,/ сего́ ра́ди послу́шают тя оби́льно вси лю́дие.
Богоро́дичен: Проро́ки Тя провозвести́ша, Де́во Чи́стая,/ апо́столи пропове́даша, святи́и вси ублажи́ша,/ мы же со Арха́нгелом вопие́м:/ ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю.
Конда́к, глас 8.
Подо́бен: Прему́дрости:
Богодухнове́нным Писа́нием и Богосло́вия пропове́данием/ неве́рствующих суему́дрие обличи́л еси́, всебога́те,/ па́че же, в Правосла́вии исправля́я, на стезю́ и́стиннаго позна́ния наста́вил еси́,/ я́коже свире́ль Богогла́сная, услажда́я слы́шащих ра́зумы,/ непреста́нно весели́ши, Макси́ме досточу́дне,/ сего́ ра́ди мо́лим Тя:/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние низпосла́ти/ ве́рою пою́щим всесвято́е твое́ успе́ние, Макси́ме, о́тче наш.
И́кос:
Ка́ко воспое́м велича́йшему тезоимени́таго76, Макси́ма предо́бляго?/ преподо́бных кра́сна венца́, страда́льцев тве́рдаго пра́вила,/ еретико́в нело́жнаго посрамле́ния, Це́ркви столпа́ непоколеби́маго,/ де́вственник изве́стнаго наста́вника и супру́жества честна́го засту́пника,/ филосо́фов прему́дршаго мудреца́, и́стины исто́чника приснотеку́щаго,/ и́нок похвалу́ и всех люде́й вои́стинну украше́ние,/ сего́ ра́ди мо́лим тя, досточу́дне Макси́ме:/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние низпосла́ти/ ве́рою пою́щим всесвято́е твое́ успе́ние, Макси́ме, о́тче наш.
Песнь 7
Ирмо́с: О́бразу служи́ти,/ мусики́йскому согла́сию созыва́ющу лю́ди,/ от пе́сней сио́нских по́юще оте́чески, о́троцы Дави́довы/ мучи́телево разори́ша злочести́вое веле́ние/ и пла́мень в ро́су преложи́ша,/ песнь воспева́юще:/ превозноси́мый отце́в и наш Бо́же, благослове́н еси́.
О́бразу промышле́ния Пресвяты́я Тро́ицы песнь благода́рственну возда́в, преподо́бне Макси́ме,/ вся ны призва́л еси́ благослови́ти небла́зненно Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха,/ Еди́наго Бо́га в Трие́х Ипоста́сех.
О́браз злострада́ния, терпе́ния и моли́твы показа́лся еси́, свя́те Макси́ме, па́че же и упова́ния,/ я́ко Бог Судия́ пра́веден, и кре́пок, и долготерпели́в есть,/ и Той возда́ст коему́ждо по дело́м его́.
О́браз превы́спренняго Богосло́вия стяжа́л еси́, прему́дре Макси́ме,/ сии есть догма́ты Боже́ственных апо́стол и оте́ц,/ от Свята́го Паракли́та излия́нныя, и́мже и нас науча́еши Богому́дрыми свои́ми писа́нии.
Богоро́дичен: О́браз пречи́стаго Твоего́ рождества́, Де́во Ма́ти,/ неизрече́нен и недове́дом есть,/ Ты бо вселе́ние преве́чнаго Единоро́днаго Сы́на О́тча была́ еси́, не опали́вшися от Него́.
Песнь 8
Ирмо́с: В пла́мени о́гненне горя́щия пе́щи/ сохра́ншаго де́ти/ и во зра́це А́нгела снизше́дшаго к ним/ по́йте Го́спода/ и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Пла́мене Боже́ственнаго Паракли́това облиста́ния возжеле́в, преподо́бне Макси́ме,/ сего́ ра́ди и сладча́йшим све́том уче́ния и чуде́с огне́м/ отгна́л еси́ вся́кий мрак бесо́вский.
Пла́мене гее́нскаго бе́гати лю́ди научи́л еси́, преподо́бне Макси́ме,/ сих призыва́я де́лом соверша́ти за́поведи Христо́вы/ и отступи́ти зло́бы, блуда́, лжи, го́рдости, льсти и хище́ния непра́веднаго чужи́х име́ний.
Пла́менно нече́стие ерети́ческое попали́л еси́, прему́дре Макси́ме,/ ве́ры же христиа́нския непоро́чныя Боже́ственное испове́дание изъясни́в.
Богоро́дичен: В пла́мени о́гненне горя́щия купины́ ви́де Тя Моисе́й Богови́дец,/ провозвести́в безсе́менное рождество́ Твое́, Де́во Пречи́стая,/ сего́ ра́ди и нас плотски́х страсте́й свободи́.
Песнь 9
Ирмо́с: Тебе́, све́тлую свещу́ и Ма́терь Бо́жию,/ пречу́дную сла́ву и вы́шшую всех тва́рей,/ пе́сньми велича́ем.
Тебе́, све́тлую свещу́, и ум кра́йнейший, и столп непоколеби́м ве́мы,/ па́че же наста́вника мона́хов и ересе́й наказа́теля пропове́дуем.
Све́тло от полу́денных стран возсия́л еси́, преподо́бне Макси́ме,/ све́тло житие́ показа́в, мрак лука́вствия прогоня́я/ и благоприя́тною моли́твою просия́в.
Свеща́ Боже́ственнаго ра́зума быв, дости́гл еси́ в позна́ние Сы́на Бо́жия,/ в му́жа соверше́нна, в ме́ру во́зраста Христо́ва,/ сего́ ра́ди и мы вопие́м ти:/ блаже́н ты еси́ вои́стинну по всему́,/ и по́двиги, и сла́вою, и благода́тию, я́же еси́ свы́ше получи́л.
Богоро́дичен: Тебе́, и све́тлую свещу́ в нощи́ страсте́й,/ и покро́в благосты́ни, и сте́ну необори́му от наве́т вра́жиих,/ пе́сньми велегла́сно велича́ем.
Свети́лен:
Свет возсия́л есть преподо́бному Макси́му Боже́ственных слове́с и повеле́ний,/ сего́ ра́ди я́ко свет вторы́й и ум крайне́йший нам яви́ся.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Ужасо́шася а́нгельския си́лы, зря́ще Де́ву,/ Свет от Све́та в рука́х держа́щу,/ чи́сте Ро́ждшей вопия́ше:/ Свет возсия́л есть нам от деви́ческих ложе́сн.
На хвали́тех стихи́ры, глас 8:
Отре́клся еси́ себе́, преподо́бне Макси́ме,/ и стра́нна себе́ показа́ всего́ жития́ сего́ су́етнаго,/ ни пи́ще сла́дкой, ни сла́ве, ни име́нием ктому́ ра́дуяся,/ ниже́ дру́жбам си́льных./ Вся же вку́пе отри́нул еси́ нестяжа́тельным житие́м,/ и слеза́ми, и безмо́лвием, моли́твами, и бде́нии, и кни́жными прочита́нии,/ Боже́ственною добро́тою мы́сленно пита́яся, ра́дуешися,/ весе́лия при́сно наполня́емь.
Макси́м преподо́бный, я́коже и дре́вле отцы́,/ не ху́де боре́ния показа́,/ о́во еретики́ словесы́ свои́ми бия́,/ о́во же ве́рныя неподви́жимо ве́ре стоя́ния укрепля́я,/ не поколеба́ша бо сего́ отца́ лю́тыя бу́ри прира́жения,/ ни темни́ца, ни у́зы, те́ло держа́щии,/ а ду́шу просвеща́ющии.
Макси́м прему́дрый,/ вторы́й земны́й и многострада́льный херуви́м,/ Боже́ственную трапе́зу нам предлага́ет в па́мяти свое́й,/ усе́рдно теце́м, о празднолю́бцы,/ на пресла́дкий сей и изоби́льный исто́чник,/ распали́вшуюся жа́жду от ло́жных ерети́ческих уче́ний угаша́юще/ и ду́ши в Го́рния оби́тели возво́дяще.
Сла́ва, глас 3:
Спаси́ нас Твое́ю благода́тию, Пресвята́я Тро́ице,/ Соде́телю всех и Содержа́телю,/ сохрани́ нас чи́сты, в настоя́щем убо жити́и благове́рно служа́щих Ти,/ в бу́дущем ве́це сподо́би соучини́тися нам/ Боже́ственному ли́ку избра́нных Твои́х,/ иде́же шум чист пра́зднующих и глас неизрече́ннаго весе́лия.
И ны́не, Богоро́дичен:
Славосло́вие вели́кое.
На Литурги́и слу́жба преподо́бническая.