Служба преподобнаго Арсения Комельскаго, Вологодскаго, иже прежде бысть игумен Троице-Сергиевы обители
НА МА́ЛОЙ ВЕЧЕ́РНИ
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 4, глас 2:
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ любве́ ра́ди Христо́вы,/ вся, я́же в житии́ су́етная, презре́л еси́,/ облече́ся во о́браз смире́ния,/ пи́щу возненави́дел еси́,/ воздержа́ние стяжа́/ и пра́вду возлюби́л еси́,/ те́мже, блаже́нне, помина́й нас всегда́/ в преподо́бных свои́х моли́твах ко Го́споду.
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ ты святы́я Ла́вры вели́каго Се́ргия дости́гл еси́,/ и судо́м Бо́жиим ту сподо́бися па́стырем бы́ти,/ и я́ко безпло́тен во пло́ти пожи́л еси́,/ о́браз мно́гим доброде́телию яви́ся,/ и и́нех ту во оби́тели житие́м свои́м удиви́л еси́,/ моли́ся Го́сподеви, о́тче,/ спасти́ся душа́м на́шим.
Преподо́бне о́тче, всечестны́й Арсе́ние,/ ты жесто́кое житие́ по Бо́зе пожи́л еси́,/ по́мыслом благи́м стра́сти удержа́л еси́,/ и бесо́м шата́ние разори́л еси́,/ и ны́не, блаже́нне, живе́ши в Небе́сных се́лех,/ всех чту́щих святу́ю па́мять твою́ помина́й,/ Христу́ со дерзнове́нием предстоя́, пребога́те.
Сла́ва, глас 6:
Прииди́те, и́ноческое боголюбе́зное собра́ние/ и вси правове́рнии лю́дие,/ воспои́м све́тло всечестну́ю па́мять блаже́ннаго Арсе́ния/ и припаде́м с ве́рою к честне́й и цельбоно́сней и чудотво́рней ра́це его́,/ от нея́же Госпо́дня благода́ть сия́ет/ и благи́х арома́т воню́ испуща́ет,/ мы же освяща́емся,/ и, неду́гом исцеле́ние прие́млюще, ему́ возопии́м, реку́ще:/ ра́дуйся, пресве́тлый свети́льниче/ и моли́твенниче ко Спа́су, Христу́ Бо́гу на́шему,/ о и́же с ве́рою и любо́вию притека́ющих к ра́це моще́й твои́х,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.
И ны́не, Богоро́дичен: Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная:
На стихо́вне стихи́ры, глас 2.
Подо́бен: До́ме Евфра́фов:
Наста́ па́мять/ блаже́ннаго Арсе́ния,/ по́стника, и возде́ржника,/ и и́ноком наста́вника,/ Христо́ва уго́дника.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных Его́.
Прииди́те,/ и́ноческая собра́ния/ и вси ве́рнии лю́дие,/ ублажи́м преподо́бнаго Арсе́ния/ ве́рою и любо́вию.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ Христо́в уго́дниче/ и Пречи́стыя Богома́тере,/ пусты́нный жи́телю,/ ты еси́ и́ноком похвала́.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Влады́чице Блага́я,/ святе́и Свои́ ру́це к Сы́ну Своему́ воздежи́,/ душелюби́вому Соде́телю,/ уще́дрити рабы́ Своя́.
Тропа́рь пи́сан на вели́цей вече́рни.
НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ
Блаже́н муж: 1-й антифо́н. На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 8, глас 8.
Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ и́стинно все́ю душе́ю/ возложи́лся еси́ Бо́гу Вседержи́телю,/ мирски́й мяте́ж оста́вль,/ после́довал еси́ Христу́ ти́хим и безмо́лвным житие́м/ и был еси́ упра́влен в Ца́рствие Бо́жие,/ блаже́нне о́тче,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ своему́ Влады́це Христу́ подража́тель был еси́,/ ми́ра оста́вль, бога́тство и сла́ву ни во что́же поче́л еси́,/ Крест Христо́в на ра́мо свое́ восприя́т/ и тем попра́л еси́ ко́зни бесо́вския,/ мы же тя ве́рою и любо́вию почита́ем,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ Христо́вы ра́ди любве́/ оте́чество, род, и дру́ги, и сла́ву маловре́менную оста́вль,/ Влады́це после́довал еси́, благоподвиза́вся,/ моли́твою, и посто́м, и слеза́ми Бо́гу угоди́л еси́,/ и сего́ ра́ди мы вопие́м ти, блаже́нне:/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.
И́ны стихи́ры, глас 4.
Подо́бен: Зва́нный свы́ше:
Егда́ Боже́ственное раче́ние на́йде на тя, блаже́нне Арсе́ние,/ тогда́, мирска́я мудрова́ния дале́че отри́нув,/ Христа́ еди́наго возлюби́л еси́,/ боже́ственно вооружи́вся,/ Ла́вры вели́каго Се́ргия дости́гл еси́/ и судо́м Бо́жиим та́мо па́стырем поставля́емь быва́еши,/ мно́гим доброде́тели о́браз быв./ Те́мже мо́лим тя:/ моли́, преподо́бне,/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Егда́ Боже́ственное раче́ние на́йде на тя, блаже́нне Арсе́ние,/ тогда́ мирска́я возненави́дел еси́,/ и в Ла́вру Святы́я Тро́ицы отше́л еси́,/ и та́мо о Го́споде труди́лся еси́,/ и, ревни́тель быв житие́м свои́м вели́кому отцу́ Се́ргию,/ равноа́нгельное житие́ пожи́л еси́,/ мно́гим воздержа́нием и моли́твами/ подо́бник ему́ во всем быв./ Те́мже мо́лим тя:/ моли́ся, преподо́бне,/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Егда́ Боже́ственное раче́ние на́йде на тя,/ Богому́дре и всеблаже́нне Арсе́ние,/ тогда́ вся су́щая в ми́ре преоби́дел еси́,/ и Христа́ еди́наго от души́ возлюби́л еси́,/ и, Того́ живоно́сным стопа́м после́дуя,/ пусты́ню дости́гл еси́,/ и, сию́ насе́яв се́мены трудо́в твои́х/ и напои́в ту́чами слез твои́х,/ умно́жил еси́ плоды́ доброде́телей,/ и, те́ми напита́в ча́да, приве́л еси́ Христу́,/ Его́же моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Сла́ва, глас 5:
Востру́бим тру́бою пе́сней,/ взыгра́ем пра́зднственная в це́ркви Бо́жии,/ возвели́чим па́мять отца́ на́шего, Богому́драго Арсе́ния,/ пе́сньми и пе́нием просла́вим Спа́са Христа́,/ И́же такова́ уго́дника нам дарова́,/ к нему́ же воспои́м и ра́достно ему́ рцем:/ ра́дуйся, ру́сская похвало́/ и и́ноком наста́вниче, Арсе́ние вели́кий,/ прииди́ и ны́не и о нас помоли́ся,/ пра́зднующих твое́ торжество́,/ да твои́ми моли́твами да́рует Христо́с Бог наш/ всем ве́рным ве́лию и бога́тую ми́лость.
И ны́не, Богоро́дичен: В Че́рмне́м мо́ри:
Та́же вход. Проки́мен дне. И чте́ния 3 преподо́бническая.
Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (главы́́ 5 и 6):
Пра́ведницы во ве́ки живу́т, и в Го́споде мзда их,/ и попече́ние их у Вы́шняго./ Сего́ ра́ди прии́мут ца́рствие благоле́пия/ и вене́ц добро́ты от руки́ Госпо́дни,/ зане́ десни́цею покры́ет я и мы́шцею защити́т их./ Прии́мет всеору́жие рве́ние свое́/ и вооружи́в тва́рь в ме́сть враго́м./ Облече́тся в броня́ пра́вды/ и возложи́т шлем суд нелицеме́рен./ Прии́мет щит непобеди́мый преподо́бне,/ поостри́т же напра́сный гнев во ору́жие,/ спобо́рет же с ним мир на безу́мныя./ По́йдут праволу́чныя стре́лы мо́лниины/ и, я́ко от благокру́гла лу́ка облако́в, на наме́рение полетя́т,/ и от каменоме́тныя я́рости испо́лнь паду́т гра́ды./ Вознегоду́ет на них вода́ морска́я,/ ре́ки же потопя́т я на́гло./ Сопроти́в ста́нет им дух си́лы/ и, я́ко ви́хор, разве́ет их,/ и опустоши́т всю зе́млю беззако́ние,/ и злоде́йство преврати́т престо́лы си́льных./ Слы́шите у́бо, ца́рие, и разуме́йте,/ навы́кните, судии́ конце́в земли́./ Внуши́те держа́щии мно́жества/ и гордя́щиися о наро́дех язы́к,/ я́ко дана́ есть от Го́спода держа́ва вам/ и си́ла от Вы́шняго.
Прему́дрости Соломо́ни чте́ние (глава́ 3):
Пра́ведных ду́ши в руце́ Бо́жией,/ и не прико́снется их му́ка./ Непщева́ни бы́ша во очесе́х безу́мных умре́ти,/ и вмени́ся озлобле́ние исхо́д их,/ и е́же от нас ше́ствие – сокруше́ние,/ они́ же су́ть в ми́ре./ И́бо пред лице́м челове́ческим а́ще и му́ку прии́мут,/ упова́ние их безсме́ртия испо́лнено./ И вма́ле нака́зани бы́вше, вели́кими благоде́тельствовани бу́дут,/ я́ко Бог искуси́ я и обре́те их досто́йны Себе́./ Я́ко зла́то в горни́ле, искуси́ их/ и, я́ко всепло́дие же́ртвенное, прия́т я./ И во вре́мя посеще́ния их возсия́ют/ и, я́ко и́скры по сте́блию, потеку́т./ Су́дят язы́ком и облада́ют людьми́,/ и воцари́тся Госпо́дь в них во ве́ки./ Наде́ющиися На́нь разуме́ют и́стину/ и ве́рнии в любви́ пребу́дут Ему́,/ я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́/ и посеще́ние во избра́нных Его́.
Прему́дрости Соломо́ни чте́ние (глава́ 4):
Пра́ведник а́ще пости́гнет сконча́тися, в поко́и бу́дет./ Ста́рость бо честна́ не многоле́тна,/ ниже́ в числе́ лет исчита́ется./ Седи́на же есть му́дрость челове́ком,/ и во́зраст ста́рости житие́ нескве́рное./ Благоуго́ден Бо́гови быв, возлю́блен бы́сть/ и живы́й посреде́ гре́шник преста́влен бы́сть./ Восхище́н бы́сть, да не зло́ба измени́т ра́зума его́/ или́ ле́сть прельсти́т ду́шу его́./ Раче́ние бо зло́бы помрача́ет до́брая/ и паре́ние по́хоти пременя́ет ум незло́бив./ Сконча́вся вма́ле, испо́лни ле́та до́лга,/ уго́дна бо бе Го́сподеви душа́ его́,/ сего́ ра́ди потща́ся от среды́ лука́вствия./ Лю́дие же ви́девше и не разуме́вше,/ ниже́ поло́жше в помышле́нии таково́е,/ я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́/ и посеще́ние во избра́нных Его́.
На лити́и стихи́ры, глас 1:
Днесь, ве́рнии, соше́дшеся, ликовству́ем ра́достно/ в па́мять честна́го отца́ на́шего,/ Богому́драго Арсе́ния,/ сей бо, измла́да возненави́дев суету́ ми́ра сего́,/ и сла́ву ни во что́же вмени́в,/ да Христа́ еди́наго приобря́щет,/ и Тому́ прилепи́вся вседу́шно,/ по́стническими труды́ уясни́л есть житие́ свое́,/ тем и благода́ть прия́л есть/ стра́сти лю́тыя исцеля́ти/ и бе́сы от челове́к прогоня́ти./ Сего́ ра́ди вопие́м ему́, глаго́люще:/ о́тче Арсе́ние, моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.
Глас 2: Пусты́ни иногда́ бесо́вская страши́лища име́ша,/ ны́не же, Арсе́ние, учени́к твои́х мно́жеством исполня́емы, украша́ются,/ честна́я же твоя́ оби́тель весели́тся,/ в себе́ име́ющи храм прече́стен Бо́жия Ма́тере,/ разли́чными добро́тами укра́шен,/ в не́мже соше́дшеся, ученицы́ твои́,/ честны́й гроб твой обстоя́ще/ и любе́зно покланя́ющеся, мо́лимся:/ моли́твами свои́ми нам испроси́ оставле́ние грехо́в/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Глас 5: По преставле́нии твое́м, преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ уте́шительница быва́ет нам честна́я твоя́ ра́ка,/ всегда́ бо излива́ющимися чудесы́ вопие́т,/ возводя́щи к трудо́м и по́двигом, глаго́лющи:/ возлюби́те Го́спода,/ да обря́щете благода́ть ве́чную,/ и ничто́же па́че его́ предпочти́те,/ да, егда́ прии́дет во сла́ве,/ обря́щете поко́й со избра́нными,/ его́же да и мы улучи́м твои́ми моли́твами.
Сла́ва, глас 6:
Прииди́те днесь, и́ночестии ли́цы/ и вси правове́рнии лю́дие,/ воспои́м све́тлый и всепра́зднственный день,/ честну́ю па́мять преподо́бнаго Арсе́ния,/ та бо я́коже второ́е со́лнце возсия́,/ вся празднолю́бных собо́ры просвеща́ющи/ и мглу отгоня́ющи дре́вняго помраче́ния,/ присту́пим со стра́хом и любо́вию к честне́й и чудотво́рней ра́це его́,/ любе́зно облобыза́ем и мо́лимся/ во́инству на́шему побе́дное одолени́е на супоста́ты дарова́ти,/ и плене́нным свобожде́ние,/ и ми́ру устрое́ние,/ и Це́рквам соедине́ние,/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
И ны́не, Богоро́дичен.
На стихо́вне стихи́ры, глас 1.
Подо́бен: Прехва́льнии му́ченицы:
Прехва́льне о́тче Арсе́ние,/ стопа́м вели́каго Се́ргия после́довал еси́,/ он бо Ла́вру свою́ град сотвори́л есть/ и А́нгелом собесе́дник бы́ти сподо́бися,/ ты же Го́сподеви потруди́ся,/ и да́льную страну́ дости́же,/ и свет неизрече́нный зре́ти сподо́бися,/ о́ного житию́ поревнова́в,/ с ни́мже Святе́й Тро́ице предстоя́,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных Его́.
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ я́ко пресве́тлое свети́ло,/ в да́льней стране́, в пусты́нях, просия́л еси́,/ и, я́ко фи́никс, в дому́ Бо́жии проро́чески процве́л еси́,/ и плод прече́стен сам себе́ Влады́це,/ жи́ву же́ртву без кро́ве, прине́сл еси́,/ те́мже тя, любо́вию соше́дшеся,/ по досто́инству при́сно ублажа́ем.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Пусты́ня, в не́йже лежи́т свяще́нное те́ло твое́,/ преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ Ду́ха Пресвята́го си́лою/ неду́ги разли́чныя исцеля́ет с ве́рою приходя́щим,/ бе́си отгони́ми быва́ют,/ и разсла́бленнии здра́вие прие́млюще отхо́дят,/ мы же, похваля́юще Го́спода, глаго́лем:/ честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных Его́.
Сла́ва, глас 8:
Мона́хов мно́жества,/ наста́вника тя почита́ем, о́тче наш Арсе́ние,/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хом./ Блаже́н еси́, Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ А́нгелов собесе́дниче, преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных,/ с ни́миже моли́ся Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.
И ны́не, Богоро́дичен: Безневе́стная Де́во:
Тропа́рь, глас 4:
Удали́вся ми́ра, и водвори́вся в пусты́ню,/ и ту подвиза́вся до́брым по́двигом,/ посто́м, и моли́твами, и мно́гим терпе́нием,/ и жив показа́л еси́ мно́гая чудеса́,/ и по преставле́нии свое́м источа́еши разли́чная исцеле́ния/ с ве́рою приходя́щим к честно́му гро́бу твоему́,/ Арсе́ние, о́тче наш,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.
НА У́ТРЕНИ
На Бог Госпо́дь: тропа́рь преподо́бнаго, два́жды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 4.
Подо́бен: Ско́ро предвари́:
Зва́нию Го́спода твоего́ после́довал еси́,/ мир отве́рг и вся, я́же в ми́ре кра́сная, всеблаже́нне Арсе́ние,/ претерпе́л еси́ пусты́нное озлобле́ние усе́рдно,/ полки́ же отрази́л еси́ де́монов му́жественне./ Те́мже твою́ па́мять при́сно пе́сньми восхваля́ем ве́рно.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Обнови́ла еси́, Чи́стая, Боже́ственным Рождество́м Твои́м/ истле́вшее страстьми́ земноро́дных ме́ртвенное существо́/ и воздви́гла еси́ вся от сме́рти к жи́зни нетле́ния./ Те́мже Тя по до́лгу блажи́м вси, Де́во Препросла́вленная,/ я́коже прорекла́ еси́.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 5.
Подо́бен: Собезнача́льное Сло́во:
По́стника Госпо́дня пе́сньми почти́м,/ я́ко умертви́вша вся прило́ги страсте́й воздержа́нием и тве́рдым терпе́нием вои́стинну,/ и посрами́вша зело́ противобо́рца врага́ и всю его́ горды́ню,/ и ны́не моля́щася Го́сподеви поми́ловатися душа́м на́шим.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Ужа́сно чу́до зача́тия и несказа́нен о́браз рождества́ в Тебе́ позна́ся, Присноде́во Чи́стая,/ ужаса́ет мой ум и удивля́ет помышле́ние./ Сла́ва Твоя́, Богоро́дице, во всех простре́ся ко спасе́нию душ на́ших.
По полиеле́и седа́лен, глас 1.
Подо́бен: Гроб Твой, Спа́се:
Погре́бл еси́ страсте́й все воста́ние умерщвле́нием пло́ти, свяще́нный о́тче,/ жи́знь безконе́чную по сме́рти прия́л еси́./ Те́мже днесь Христо́ва Це́рковь пра́зднует твою́ досточу́дную па́мять, преподо́бных украше́ние.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Наста́ви ны на путь покая́ния,/ уклоня́ющияся при́сно к злым безпу́тием/ и Преблага́го прогне́вающия Го́спода, Неискусобра́чная Благослове́нная Мари́е,/ прибе́жище отча́янных челове́ков, Бо́жие обита́лище.
Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43.
По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ во всю зе́млю изы́де веща́ние исправле́ний твои́х,/ те́мже на Небесе́х обре́л еси́ мзду трудо́в твои́х,/ де́монская разори́л еси́ по́лчища/ и а́нгельския дости́гл еси́ чи́ны,/ и́хже житию́ непоро́чно поревнова́л еси́./ Дерзнове́ние име́я ко Христу́ Бо́гу,/ мир испроси́ душа́м на́шим.
Кано́н Богоро́дице, со ирмосо́м на 6 и преподо́бному на 8, глас 2.
Песнь 1
Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие,/ пои́м песнь Христу́ Бо́гу,/ разде́льшему мо́ре и наставльшему лю́ди,/ я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския,/ я́ко просла́вися.
Го́споди Иису́се Христе́, отве́рзи ми устне́ недосто́йнеи/ и даждь ми орга́н светлогла́сен/ досто́йно воспе́ти све́тлую па́мять уго́дника Твоего́, Арсе́ния преподо́бна.
Госпо́дня словеса́ услы́шав,/ тогда́ су́щая вся оста́вль, и во ум свой прия́т сло́во Бо́жие,/ и бысть сосу́д избра́н Свята́го Ду́ха,/ того́ ра́ди обре́л еси́ спасе́ние души́ свое́й.
Госпо́дню зако́ну повину́яся, о́тче,/ усе́рдно к мы́сленным влече́ся дея́нием,/ побежда́я бесо́вская ополче́ния и де́йства всегда́шним Боже́ственным посо́бием.
Богоро́дичен: Госпо́дню Ма́терь воспева́ем Тя, Пречи́стая Богоро́дице Де́во./ От враг наве́та нас, Чи́стая, Своя́ рабы́, сохрани́ вся невре́дно,/ ве́рно сла́вящия Тя.
Песнь 3
Ирмо́с: Процвела́ есть пусты́ня, я́ко крин, Го́споди,/ язы́ческая неплодя́щая Це́рковь/ прише́ствием Твои́м,/ в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.
Процве́л еси́, преподо́бне Арсе́ние, о́тче наш,/ в по́стнических труде́х и во бде́ниих, я́ко фи́никс дави́дский,/ ду́шу свою́ с те́лом очи́стив,/ и до конца́ подвиза́ся благи́м житие́м свои́м, всеблаже́нне.
Процве́л еси́, Арсе́ние преподо́бне, восприя́тием Свята́го Ду́ха,/ и, роди́телей любве́ возгнуша́вся, сла́дкую пи́щу от себе́ отри́нул еси́,/ и еди́ну за́поведь Христо́ву возлюби́л еси́, блаже́нне и Богому́дре.
Процве́л еси́ житие́м свои́м светосия́нно,/ и яви́ся пресве́тло пребыва́ние твое́,/ Святы́м Ду́хом бесо́вское кова́рство до конца́ посрами́л еси́,/ преблаже́нне Арсе́ние и пусты́нником украше́ние.
Богоро́дичен: Пе́сньми Боже́ственными почти́м Тя, ро́ждшую Бо́га,/ вопло́щшагося из Тебе́ и па́че со́лнечных луч возсия́вшаго,/ жи́ти бо с челове́ки благоизво́лил есть.
Седа́лен, глас 8:
Простри́ дла́ни свои́ ко Всеми́лостивому Спа́су Христу́, преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ Ему́же, от ю́ности до́бре потруди́вся, и угоди́,/ и тре́бующим твоея́ по́мощи пода́й неоску́дное утеше́ние,/ и устне́ свои́ простри́ на моли́тву, и́миже Бо́га хвали́,/ и нас, чад свои́х, на благоразу́мие наста́ви, и ускори́ на по́мощь на́шу,/ и изба́ви нас от находя́щих бед и зол и вся́кия ну́жды,/ и моли́ Христа́ Бо́га дарова́ти чту́щим пресла́вную святу́ю па́мять твою́/ спасти́ся душа́м на́шим.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Яко Всенепоро́чная Неве́ста Творца́,/ я́ко Неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя,/ прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Всепе́тая,/ беззако́нию мя су́ща скве́рно жили́ще и де́монов игра́лище в ра́зуме бы́вша,/ потщи́ся от сих злоде́йствия мя изба́вити,/ све́тло жили́ще доброде́тельми соде́лавши,/ Светода́тельная и Нетле́нная, разжени́ о́блак страсте́й и Вы́шняго прича́стия сподо́би/ и све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.
Песнь 4
Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни А́нгел,/ но Сам, Го́споди, вопло́щся,/ и спасл еси́ всего́ мя, челове́ка./ Тем зову́ Ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ ше́ствия твоя́ напра́вишася ко спасе́ния пути́/ наставлени́ем Боже́ственнаго Ду́ха, И́же в тя все́льшагося, блаже́нне.
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ ты храм Пресвяты́я Богоро́дицы воздви́гл еси́,/ и уго́дно Ей послужи́л еси́,/ и огра́ду и́ночествующим во спасе́ние созда́.
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ ты бысть и́ноком наста́вник,/ име́л бо еси́ ра́зум, му́дростию устро́ен,/ и кра́сно чистото́ю сия́я, благи́м смире́нием.
Богоро́дичен: Прииди́те, вси воспои́м Богоро́дицу Чи́стую/ и, ве́рно моля́щеся, возопии́м Ей:/ не преда́ждь нас враго́м во изможде́ние/ и моли́твами Свои́ми спаси́ нас.
Песнь 5
Ирмо́с: Xода́тай Бо́гу и челове́ком был еси́, Христе́ Бо́же:/ Тобо́ю бо, Влады́ко, к Светонача́льнику, Отцу́ Твоему́,/ от но́щи неве́дения/ приведе́ние и́мамы.
Xода́тай ты к Бо́гу, преподо́бне, быв,/ Живоно́сный Крест на ра́мо свое́ взем,/ после́довал еси́ Ему́ ти́хим и безмо́лвным житие́м,/ того́ ра́ди всели́ся душа́ твоя́ в се́ла Небе́сная.
Xода́тай ты, блаже́нне Арсе́ние, до конца́ быв,/ возлюби́л еси́ еди́наго Бо́га,/ разже́гся заре́ю мы́сленною,/ ревну́я житие́м свои́м в чудесе́х свои́х вели́кому Се́ргию преподо́бному.
Хоте́вше тя окая́ннии бе́сове от сего́ свята́го ме́ста отлучи́ти,/ иногда́ же на тя люде́й вооружи́ша,/ ты же, блаже́нне, оты́де в да́льную пусты́ню,/ Бог же тебе́ возврати́ в пребыва́ние твое́.
Богоро́дичен: Христиа́ном Засту́пницу, ве́рнии, ублажа́ем:/ укрепи́ нас, Влады́чице, недосто́йных раб Свои́х,/ и град наш соблюди́ и жи́тельство сие́/ моли́твами уго́дника Твоего́ Арсе́ния преподо́бнаго.
Песнь 6
Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну:/ от тли, Бо́же, мя возведи́.
В пусты́ни, я́ко во огра́де, поживе́, блаже́нне,/ моли́твы непреста́нныя, я́ко меч в руце́, име́л еси́/ и всю бесо́вскую я́рость до конца́ сокруши́л еси́.
Влады́це своему́ подо́бяся,/ воздержа́ние и терпе́ние стяжа́, ве́ру и любо́вь и́стинну/ и всено́щное стоя́ние возлюби́,/ моли́твы, и сле́зы, и воздыха́ние в се́рдцы име́я, блаже́нне.
В па́мять твою́ ра́достно веселя́тся и лику́ют и́ноческая собра́ния, вопию́ще тебе́:/ помина́й нас всегда́,/ почита́ющих тя, преблаже́нне Арсе́ние.
Богоро́дичен: В бе́здне грехо́вней одержи́м есмь аз, окая́нный,/ и припа́даю к Тебе́, Влады́чице:/ приими́ моли́твы на́ша,/ и сохрани́ нас от вся́каго наве́та вра́жия, и спаси́ нас.
Конда́к, глас 8.
Подо́бен: Взбра́нной Воево́де:
Жите́йския молвы́ отбе́г,/ и в пусты́ню всели́лся еси́,/ и та́мо житие́м жесто́ким пожи́л еси́,/ и зве́ря свире́паго а́ркуда41 моли́твами укроти́л еси́,/ и мно́гим был еси́ наста́вник ко спасе́нию,/ и того́ ра́ди получи́л еси́ жи́знь ве́чную на Небесе́х./ Всегда́ зря Святу́ю Тро́ицу,/ моли́ изба́витися нам от бед, да зове́м ти:/ ра́дуйся, о́тче наш Арсе́ние, пусты́нный жи́телю.
И́кос:
Ева́нгельский глас услы́шав,/ мир оста́вль, возлюби́л еси́ Христо́вы Боже́ственныя за́поведи/ и, сла́дкия пи́щи оша́явся42 , му́дре,/ поще́ние и воздержа́ние изве́стно показа́,/ пусты́нное житие́ возлюби́л еси́,/ мы же вопие́м ти:/ ра́дуйся, ра́зума дарова́ние прия́л еси́;/ ра́дуйся, Арсе́ние преподо́бне, Небе́сный челове́че и земны́й а́нгеле;/ ра́дуйся, притека́ющим к тебе́ хода́тай быв ко спасе́нию;/ ра́дуйся, стране́ на́шей похвало́ и утвержде́ние;/ ра́дуйся, я́ко твои́х ра́ди моли́тв бе́сове сопроти́внии побежда́ются;/ ра́дуйся, я́ко с ве́рою прося́щим да́руеши дар, от Го́спода дарова́нный ти, исцеле́ния;/ ра́дуйся, Арсе́ние преподо́бне, пусты́нный жи́телю.
Песнь 7
Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля/ высо́к пла́мень вознесло́ есть,/ Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную,/ Сый благослове́н и препросла́влен.
Блаже́нне Арсе́ние,/ ты ми́лованием безме́рным укра́шаемь,/ и нищелю́бием мно́гим удобря́емь,/ и тих ду́хом был еси́, о́тче, поя́ Христо́ви:/ благосло́вен Бог оте́ц на́ших.
Блаже́нне Арсе́ние,/ ты, всем жела́нием ко Христу́ иды́й,/ доса́ды, и безче́стия, и я́звы, преподо́бне, терпе́л еси́,/ Христу́ Бо́гу песнь непреста́нную поя́:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Блаже́нне Арсе́ние,/ безмо́лвно свою́ сконча́л еси́ оте́ческую жи́знь,/ не стяжа́в, просвеща́яся и воздержа́нием украша́яся, поя́ Христо́ви:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Без се́мене, Всенепоро́чная, родила́ еси́ Христа́ Бо́га на́шего,/ освяще́ние, и избавле́ние, и оставле́ние грехо́в ве́рным хода́тайством Твои́м подаю́щаго,/ мольба́ми Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, я́ко еди́н Многоми́лостив.
Песнь 8
Ирмо́с: Пещь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше,/ Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая,/ ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Преблаже́нне о́тче Арсе́ние,/ тече́нием твои́х усте́н медото́чных слове́с, я́коже Боже́ственным исцеле́нием,/ напая́еши хва́лящия тя, поя́ Бо́гови:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Преблаже́нне о́тче Арсе́ние,/ я́ко со́лнце многосве́тло от восто́ка, возсия́л еси́ заря́ми доброде́телей/ и чуде́с твои́х сия́ние бога́тно просте́рл еси́, поя́ Бо́гови:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Преблаже́нне о́тче Арсе́ние,/ ты зве́ря свире́паго моли́твами укроти́л еси́,/ он же смире́н быва́ше, ничто́же ти ско́рбная показу́я,/ но и повеле́нию твоему́ повину́яся./ Те́мже вопие́м:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богоро́дичен: Просвеще́ние нам, рабо́м Свои́м, испроси́, Препе́тая Богоро́дице Де́во,/ мольбы́ всех прие́млющи,/ тем вси а́нгельски зове́м Ти, Богора́дованная, всех Влады́чице.
Песнь 9
Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сын, Бог и Госпо́дь,/ вопло́щся от Де́вы, нам яви́ся,/ омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная./ Тем Всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.
Боже́ственными блиста́яся сия́нии, свети́льник был еси́,/ наставля́я с ве́рою к тебе́ приходя́щих, блаже́нне и Богому́дре Арсе́ние,/ плотски́я стра́сти Влады́чнею си́лою умертви́л еси́.
Богому́дре свяще́нниче, к све́ту незаходи́мому преше́л еси́,/ светови́ден быв доброде́тельми,/ всели́лся еси́, ра́дуяся, иде́же преподо́бных ду́си,/ и о ста́де свое́м моли́ся.
Благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха напая́ема,/ приноша́ет честна́я ра́ка твоя́ исцеле́ние./ Прииди́те и почерпи́те, вси ве́рнии лю́дие, и освяти́те ду́ши,/ и от неду́г очи́ститеся моли́твами преподо́бнаго.
Богоро́дичен: Богоро́дице Де́во, упова́ние нам, гре́шным,/ Ты бо породи́ красне́йша па́че всех сыно́в челове́ческих и и́стиннаго Бо́га,/ се уже́ ви́дима на́шим существо́м, я́ко Челове́к, спаса́я челове́ки.
Свети́лен:
А́нгельское житие́ поживе́,/ уда́лил еси́ себе́ всех кра́сных жития́,/ водвори́ся во дво́рех за́поведей Госпо́дних/ и со А́нгелы всегда́ ра́дуешися.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Богоро́дицу пе́сньми почти́м немо́лчными,/ благоче́стно пое́м, вопию́ще:/ ра́дуйся, А́нгелом ра́досте и преподо́бным похвало́.
На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 2:
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ основа́ние име́я доброде́телей,/ дре́вняго челове́ка совле́кся с похотьми́,/ и во Христа́ облече́ся вои́стинну./ Тем обличи́л еси́, блаже́нне,/ мно́гая кова́рствия вра́жия,/ наста́вник и́ноком быв,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ любве́ ра́ди Христо́вы,/ вся, я́же на земли́ кра́сная, преоби́дел еси́/ и в пусты́ню всели́ся,/ по́стническими труды́ уясни́л еси́ житие́ свое́,/ тем и Христо́с чуде́с да́ры обогати́ тя,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Преподо́бне о́тче Арсе́ние,/ вси почита́ют све́тло па́мять твою́,/ сподо́би твои́ми моли́твами/ лю́тых напа́стей и страстны́х бурь всех избы́ти ны́не,/ и грехо́м проще́ние получи́ти,/ и доити́ ми́лости и ра́дости неизрече́нныя,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Сла́ва, глас 6:
Днесь вели́кий град Во́логда/ пресла́вно ра́дуется,/ име́я в преде́лех свои́х Богора́дованное сокро́вище,/ преподо́бнаго Арсе́ния блаже́ннаго,/ оби́тель твоя́, иму́щи мо́щи твоя́ в себе́, зело́ весели́тся,/ и Ла́вра Се́ргиева лику́ет,/ прославля́ющи па́стыря своего́,/ мы же, ча́да твоя́, воспева́ем пресла́вную святу́ю па́мять твою́./ О всеблаже́нне, вели́кий о́тче,/ пусты́нный жи́телю и засту́пниче наш и моле́бниче,/ ускори́ на моли́тву, и потщи́ся на по́мощь,/ и моли́ Христа́ Бо́га изба́вити нас от всех бед/ и спасти́ся душа́м на́шим.
И ны́не, Богоро́дичен, глас 6:
Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная,/ возрасти́вшая нам Плод Живота́,/ Тебе́ мо́лимся:/ моли́ся, Влады́чице, со святы́ми апо́столы/ поми́ловати ду́ши на́ша.
Славосло́вие вели́кое. Ектении́. И отпу́ст.
НА ЛИТУРГИ́И
Блаже́нны от кано́на, песни 3-я и 6-я. Проки́мен, глас 7: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Апо́стол к Гала́том, зача́ло 213. Аллилу́ия, глас 6: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода, в за́поведех Его́ восхо́щет зело́. Стих: Си́льно на земли́ бу́дет семя его́. Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 10. Прича́стен: В па́мять ве́чную: