Проповеди на праздники:


Служба преподобнаго Амвросия, старца оптинскаго

НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ

Блаже́н муж: 1-й антифо́н. На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 8, глас 8.

Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:

Днесь све́тло торжеству́ет / Введе́нская пу́стынь, / прославля́ющи своего́ вели́каго моли́твенника, / преподо́бнаго ста́рца о́птинскаго, / Амвро́сия чудотво́рца, / и́же зде подвиза́ся ре́вностно / и, возше́д на ле́ствицу духо́вную, / просия́л есть, я́ко свети́льник огнезра́чный, // по всей земли́ Росси́йстей.

Прииди́те, ве́рнии лю́дие, / воздади́м досто́йное поклоне́ние / ны́не просла́вленному ста́рцу Бо́жию / и согла́сно воспои́м ему́: / преподо́бне о́тче наш Амвро́сие, / моли́твенниче наш пред Престо́лом Царя́ Небе́снаго, / не забу́ди нас, убо́гих чад твои́х, / ча́ющих твоея́ по́мощи, / и изба́ви нас от вся́кия ну́жды и печа́ли.

Что тя нарече́м, преподо́бне Амвро́сие? / В по́двизех бо возше́л еси́ / на го́ру свя́тости и соверше́нства, / я́ко земны́й А́нгел и челове́к Небе́сный / ны́не же ра́дуешися и весели́шися в черто́зех Царя́ ца́рствующих, / и та́мо зри́ши сла́ву и добро́ту неизрече́нную, / и с го́рними Си́лами непреста́нно / воспева́еши Трисвяту́ю песнь // Бо́гу, в Тро́ице сла́вимому.

Пра́зднующе па́мять богоно́снаго Амвро́сия, / вели́каго ста́рца Оптинскаго, / всеросси́йскаго наста́вника благоче́стия, / воспо́йте, лю́дие, песнь но́вую: / блаже́н еси́, преподо́бне о́тче наш, / сотвори́вый вся, запове́данная Христо́м, / ны́не бо ты, прославля́емь в сове́те святы́х, / созерца́еши сла́ву Вседержи́теля Бо́га, // прославля́ющаго просла́вльших Его́.

И́ны стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:

Преподо́бне о́тче Амвро́сие, / кто испове́сть труды́ и боле́зни твоя́, / я́же поне́сл еси́ ра́ди Ца́рствия Небе́снаго? / И был еси́ о́браз терпе́ния и смире́ния, / кро́тости и воздержа́ния, / целому́дрия и послуша́ния, / те́миже обогати́л еси́ ду́шу твою́ / и стяжа́л еси́ да́ры Ду́ха Всесвята́го, // И́мже вся́ка душа́ живи́тся.

Благословля́л еси́ Го́спода / на вся́кое вре́мя, / в ра́дости и печа́ли земна́го жития́, / всегда́ хвала́ Его́ бысть во усте́х твои́х, / да услы́шат кро́тцыи и немощству́ющии глас твой и возвеселя́тся, / взыска́л бо еси́ Го́спода, и услы́ша тя, / и от всех скорбе́й твои́х изба́ви тя. / Присту́пим и мы, бра́тие, к Бо́гу и просвети́мся, // и ли́ца на́ша не постыдя́тся.

Святы́й уго́дниче Бо́жий, / ве́ры правосла́вныя ревни́телю, / сосу́де благода́ти избра́нный, / ди́вным житие́м твои́м пу́стынь Оптина просла́вися, / и вси концы́ земли́ на́шея возра́довашася, / тебе́ бо вси стяжа́хом сте́ну и утвержде́ние, / моли́ся при́сно ко Го́споду, / всеми́лостивому Бо́гу на́шему, // да спасе́т ду́ши на́ша.

Богоблаже́нне о́тче Амвро́сие, / су́етная и ло́жная ми́ра сего́ / отве́ргл еси́ непоколеби́мо, / облеки́йся в ри́зы мона́шеския, / препобеди́л еси́ в себе́ ве́тхаго челове́ка, / угаси́в разжже́нныя стре́лы вра́жия, / ду́шу свою́, я́ко зе́ницу о́ка, / соблю́л еси́ невреди́му, // те́мже тя вси ублажа́ем.

Сла́ва, глас 1:

Прииди́те, мона́хов мно́жество, / хвале́бными пе́сньми / па́мять почти́м богоно́снаго ста́рца Амвро́сия, / о́птины пу́стыни украше́ния, / се бо, я́ко фи́никс, насажде́нный в дому́ Бо́жием, / процве́л и возблагоуха́л есть цвет неувяда́емый, / и ны́не предстои́т пред Царе́м Небе́сным, / моля́ся о душа́х на́ших.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: Всеми́рную сла́ву: Вход. Проки́мен дне. И чте́ния.

При́тчей чте́ние (главы́ 10, 3 и 8):

Па́мять пра́веднаго с похвала́ми, / и благослове́ние Госпо́дне на главе́ его́. / Блаже́н челове́к, и́же обре́те прему́дрость, / и сме́ртен, и́же уве́де ра́зум. / Лу́чше бо сию́ купова́ти, / не́жели зла́та и сребра́ сокро́вища. / Честне́йшая же есть ка́мений многоце́нных, / все же честно́е недосто́йно ея́ есть. / Долгота́ бо дней и ле́та живота́ в десни́це ея́, / в шу́йце же ея́ бога́тство и сла́ва. / От уст ея́ исхо́дит пра́вда, / зако́н же и ми́лость на язы́це но́сит. / Послу́шайте у́бо мене́, о ча́да, / честна́я бо реку́, / и блаже́н челове́к, и́же пути́ моя́ сохрани́т. / Исхо́ди бо мой – исхо́ди живота́, / и уготовля́ется хоте́ние от Го́спода. / Сего́ ра́ди молю́ вас / и предлага́ю мой глас сыново́м челове́ческим: / я́ко аз, прему́дрость, устро́их сове́т, / и ра́зум и смысл аз призва́х. / Мой сове́т и утвержде́ние, / мой ра́зум, моя́ же кре́пость. / Аз мене́ лю́бящия люблю́, / и́щущии же мене́ обря́щут благода́ть. / Разуме́йте у́бо, незло́бивии, кова́рство, / ненака́заннии же, прилага́йте сердца́. / Послу́шайте мене́ и па́ки, / честна́я бо реку́, / и отве́рзу от усте́н пра́вая, / я́ко и́стине поучи́тся горта́нь моя́, / ме́рзки же предо мно́ю устны́ лжи́выя. / С пра́вдою вси глаго́лы уст мои́х, / ничто́же в них стро́потно, ниже́ развраще́нно. / Вся пра́ва суть разумева́ющим / и про́ста обрета́ющим ра́зум. / Научу́ бо вас и́стине, / да бу́дет о Го́споде наде́жда ва́ша, / и испо́лнитеся Ду́ха.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (главы́ 10, 6, 8 и 9):

Уста́ пра́веднаго ка́плют прему́дрость: устне́ же муже́й му́дрых ве́дят благода́ть. / Уста́ му́дрых поуча́тся прему́дрости, пра́вда же избавля́ет их от сме́рти. / Сконча́вшуся му́жу пра́ведну, не поги́бнет наде́жда. / Сын бо пра́веден ражда́ется в живо́т и во благи́х свои́х плод пра́вды обы́мет. / Свет пра́ведным всегда́, и от Го́спода обря́щут благода́ть и сла́ву. / Язы́к му́дрых до́брая свесть, и в се́рдце их почи́ет му́дрость. / Лю́бит Госпо́дь преподо́бная сердца́, прия́тни же Ему́ вси непоро́чнии в пути́. / Му́дрость Госпо́дня просвеща́ет лице́ разу́мнаго. / Постига́ет бо жела́ющия ю, пре́жде да́же разуме́ти ю, и удо́бь у́зрится от лю́бящих ю. / Утреневавый к ней не утруди́тся, и бдяй ея́ ра́ди вско́ре без печа́ли бу́дет. / Я́ко досто́йных ея́ сама́ обхо́дит, и́щущи, и во стезя́х ея́ явля́ется им благоприе́мне. / Му́дрости никогда́же одоле́ет зло́ба. / Сих ра́ди и рачи́тель бых добро́ты ея́, и возлюби́х ю, и поиска́х от ю́ности моея́. / И взыска́х неве́сту привести́ себе́, я́ко всех Влады́ка возлюби́ ю. / Тайбница бо есть Бо́жия хи́трости, и обрета́тельница дел Его́. / Труды́ ея́ суть доброде́тели: целому́дрию же и ра́зуму та учи́т, пра́вде и му́жеству, / и́хже потре́бнее ничто́же есть в житии́ челове́ком. / А́ще же и мно́гаго иску́сства жела́ет кто, весть дре́вняя и бы́ти хотя́щая разсмо́трит. / Свесть изви́тия слове́с и разреше́ния гада́ний, зна́мения и чудеса́ проразуме́ет и сбытия́ време́н и лет, / и всем сове́тник есть благ, я́ко безсме́ртие есть в ней и благосла́вие во обще́нии слове́с ея́. / Сего́ ра́ди бесе́довах ко Го́споду, и помоли́хся Ему́, и рех от всего́ се́рдца моего́: / Бо́же отце́в и Го́споди ми́лости, сотвори́вый вся сло́вом Твои́м / и му́дростию Твое́ю устро́ивый челове́ка, да владе́ет бы́вшими от Тебе́ тварьми́ и да управля́ет мир в преподо́бии и пра́вде. / Даждь ми Твои́х Престо́лов приседя́щую прему́дрость и не отлучи́ мене́ от о́трок Твои́х, я́ко аз раб Твой и сын рабы́ни Твоея́. / Посли́ ю с Небе́с от свята́го жили́ща Твоего́, и от Престо́ла сла́вы Твоея́, / да, су́щи со мно́ю, научи́т мя, что благоуго́дно есть пред Тобо́ю, / и наста́вит мя в ра́зум, и сохрани́т мя в сла́ве свое́й. / Помышле́ния бо сме́ртных вся боязли́ва, и погреши́тельна умышле́ния их.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава́ 3):

Пра́ведных ду́ши в руце́ Бо́жией, и не прико́снется их му́ка. / Непщева́ни бы́ша во очесе́х безу́мных умре́ти, и вмени́ся озлобле́ние исхо́д их. / И е́же от нас ше́ствие сокруше́ние, они́ же суть в ми́ре. / И́бо пред лице́м челове́ческим а́ще и му́ку прии́мут, упова́ние их безсме́ртия испо́лнено. / И вма́ле нака́зани бы́ше, вели́кими благоде́тельствовани бу́дут, / я́ко Бог искуси́ я и обре́те их досто́йны Себе́. / Я́ко зла́то в горни́ле искуси́ их и я́ко всепло́дие же́ртвенное прия́т я. / И во вре́мя посеще́ния их возсия́ют и, я́ко и́скры по сте́блию, потеку́т. / Су́дят язы́ком и облада́ют людьми́, и воцари́тся Госпо́дь в них во ве́ки. / Наде́ющиися Нань разуме́ют и́стину и ве́рнии в любви́ пребу́дут Ему́. / Я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́, и посеще́ние во избра́нных Его́.

На лити́и стихи́ра хра́ма и свята́го, глас 6:

Преподо́бне о́тче наш Амвро́сие, / всея́ Росси́и наста́вниче богому́дрый, / же́зле немощны́х и стра́ждущих, / о́бразе ве́ры и благоче́стия, / пропове́дниче смире́ния и терпе́ния, / моли́твенниче за Оте́чество на́ше правосла́вное, / днесь ублажа́ем честну́ю твою́ па́мять, / с ве́рою и любо́вию притека́юще, / взыва́ем ти дерзнове́нно: // моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, глас 8: Прииди́те, ве́рнии лю́дие:

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: Безневе́стная Де́во:

На стихо́вне стихи́ры, глас 5.

Подо́бен: Ра́дуйся, Живоно́сный Кре́сте:

Песнь воспои́м, лю́дие, / учи́телю душеспаси́тельнаго жи́тельства, / исто́чнику любве́ Христо́вы, вели́кому ста́рцу Амвро́сию, / мона́хов путеводи́телю, / а́лчущих пита́телю, бе́дствующим помо́щнику, / всем христиа́ном прибе́жищу: / приими́, уго́дниче Бо́жий, на́ша моле́ния, / ве́рных чад твои́х, // чту́щих святу́ю па́мять твою́.

Стих: Честна́ пред Го́сподем // смерть преподо́бных Его́.

Пра́зднующе, преподо́бне о́тче, / святу́ю па́мять твою́, / благода́рную песнь воспева́ем ти, / ты бо ве́си ну́жды нас, чад твои́х, / обремене́нных скорбьми́ мно́гими, / помога́еши нам си́лою свы́ше / и огражда́еши, я́ко щит, / от вся́ких де́монских нахожде́ний, // низпосыла́я ве́лию ми́лость.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода, // в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Притеце́м, бра́тие, / к исто́чнику све́та и́стины, / богоблаже́нному Амвро́сию, / просвети́мся его́ уче́ньми духо́вными / и с ве́рою возопии́м ку́пно: / приими́ на́ша моли́твы // и изба́ви нас от вся́ких зол и скорбе́й.

Сла́ва, глас 8:

Наста́вниче всех приходя́щих к тебе́, / о́тче наш Амвро́сие, / любве́ насади́телю, / ни́щих корми́телю, / жа́ждущих напои́телю, / гре́шников до́брый испра́вителю, / неве́рных вразуми́телю, / при́зри на нас, чад твои́х, // чту́щих святу́ю па́мять твою́.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: Безневе́стная Де́во:

Тропа́рь, глас 5:

Я́ко к целе́бному исто́чнику, / притека́ем к тебе́, Амвро́сие, о́тче наш, / ты бо на путь спасе́ния нас ве́рно наставля́еши, / моли́твами от бед и напа́стей охраня́еши, / в теле́сных и душе́вных ско́рбех утеша́еши, / па́че же смире́нию, терпе́нию и любви́ науча́еши; / моли́ человеколю́бца Христа́ / и Засту́пницу усе́рдную // спасти́ся душа́м на́шим.

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь свята́го два́жды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 8:

Це́рковь свята́я ны́не пра́зднует / твою́ честну́ю па́мять, о́тче наш Амвро́сие, / почита́ющи по́двиги твоего́ земна́го жития́, / ты бо яви́лся еси́ вои́стину я́ко река́ благода́ти Ду́ха Свята́го, / врачу́я не́мощи теле́сныя и душе́вныя / всех прибега́ющих к тебе́ с ве́рою и наде́ждею. / Тем взыва́ем тебе́ непреста́нно: / моли́ся Христу́ Бо́гу о спасе́нии душ на́ших.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Упова́ние и прибе́жище христиа́ном, / Богоро́дице Присноде́во Мари́е, / не пре́зри упова́ющих на Тя рабо́в Твои́х, / тре́буем бо всегда́ Твоея по́мощи и заступле́ния, / я́ко Ма́ти еси́ Зижди́теля всех, Христа́ Бо́га на́шего: / тем и велича́ем Рождество́ Твое́, Пречи́стая, и вопие́м: / ра́дуйся, Богора́дованная Влады́чице, / ра́дуйся, спасе́ние душа́м на́шим и ве́лия ми́лость.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 1:

Любо́вию Христо́вою привле́кл еси́ вся концы́ земли́ на́шея / и учи́л еси́ до́брому христиа́нскому жи́тельству, / терпе́ние и смире́ние насажда́я в душа́х а́лчущих спасе́ния, / наипа́че помога́еши нам, / предстоя́ ны́не у Царя ца́рствующих и Влады́ки жи́зни ве́чныя / и моля́ Его́, / да поми́лует недосто́йных раб Свои́х / и спасе́т ду́ши на́ша.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Тя, Пресвята́я Богоро́дице, / А́нгели пою́т непреста́нно, / я́ко Соде́теля тех и Бо́га на́шего несказа́нно во чре́ве Твое́м заче́нши, / родила́ еси́ неискусому́жно во спасе́ние на́ше и избавле́ние, / Его́же и мо́лиши при́сно, / су́щим на земли́ здра́вие дарова́ти / и ми́ру всему́ умире́ние. / Те́мже и зове́м Ти: / ра́дуйся, всех родо́в весе́лие, / ра́дуйся, Де́во, христиа́н похвало́.

По полиеле́и седа́лен, глас 8:

Досто́йно восхва́лим, бра́тие, / по́двиги всея́ Росси́и чудотво́рца, / преподо́бнаго отца́ на́шего Амвро́сия, / возше́дшаго на высоту́ ле́ствицы духо́вныя / и просла́вльшаго Бо́га соверше́нством доброде́телей душеспаси́тельных, / и па́ки воспои́м, со умиле́нием серде́ц на́ших зову́ще: / ра́дуйся, Амвро́сие, о́тче святы́й, / до́брый наста́вниче благоче́стия.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Де́во пренепоро́чная и неискусобра́чная Мари́е, / при́зри и посети́ рабо́в Твои́х, / ве́рно пою́щих и хва́лящих Тя во хра́ме Твое́м, Препе́тая: / ра́дуйся, Богоблагода́тная Богоро́дице Всепе́тая, / ра́дуйся, спасе́ние на́ше и утвержде́ние, / ра́дуйся, просвети́вшая род наш светоно́сным Рождество́м Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего, / И́мже искорени́ся лесть бесо́вская, / ра́дуйся, совокупи́вшая до́льняя Небе́сным: / ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.

Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Честна пред Го́сподем // смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Богоно́сный о́тче наш Амвро́сие, / в христоподража́тельнем житии́ свое́м / стяжа́л еси́ плоды́ духо́вныя: / любо́вь, мир, ра́дость, / долготерпе́ние, бла́гость, милосе́рдие, / ве́ру, кро́тость, воздержа́ние, / плоть распя́в со страстьми́ и похотьми́, / тяготы́ други́х поне́сл еси́ / и та́ко испо́лнил еси́ зако́н Христо́в, // достоблаже́нне о́тче, моли́ся о спасе́нии душ на́ших.

Кано́н Богоро́дицы со ирмосо́м на 6 и свята́го на 8.

Кано́н свята́го, глас 8.

Песнь 1

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ / чудотворя́й иногда́ / Моисе́йский жезл, крестообра́зно порази́в / и раздели́в мо́ре: / Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, // песнь Бо́гови воспева́юща.

Це́рковь ны́не торжеству́ет, / све́тло пра́зднующи твою́ святу́ю па́мять, / и с ра́достию воспева́ет ти хвале́бную песнь, / сла́вящи Го́спода, ди́внаго во святы́х Свои́х.

Позна́л еси́ сла́дость жи́зни во Христе́ / и не обину́яся оста́вил еси́ пре́лесть земны́х благ и суету́ ми́ра, / всего́ себе́ покори́в Бо́гу.

Кто изочте́т по́двиги твоя́, / я́же поне́сл еси́ ра́ди Ца́рствия Небе́снаго, / в пе́нии, бде́нии и поще́нии утвержда́я дух свой?

Восходи́л еси́ от си́лы в си́лу в доброде́лании за́поведей Христо́вых / и стяжа́л еси́ дар Ду́ха Свята́го, / Его́же де́йствием спасл еси́ мно́гия ду́ши христиа́нския.

Богоро́дичен: Богоро́дице Присноде́во Мари́е, / простри́ ми ми́лостивне десни́цу на по́мощь, / умоля́ющи Сы́на Твоего́ и Бо́га, / я́ко уя́звен есмь лю́те / и на Тя то́чию наде́жду мою́ положи́х, / Ты мя уще́дри.

Катава́сия: Отве́рзу уста́ моя́:

Песнь 3

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом / и зе́млю на вода́х основа́вый, / на ка́мени мя, Христе́, за́поведей твои́х утверди́: // я́ко несть свят, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

Послуша́нием соверше́нным отве́рглся еси́ во́ли своея́ / и тем стра́сти существа́ па́дшаго Ада́ма отри́нул еси́, / всего́ себе́ преда́в води́тельству богому́дрых ста́рцев и отце́в пу́стыни, / и́же и возрасти́ша тя в ме́ру во́зраста духо́внаго.

Целому́дрия красоту́ стяжа́ла есть твоя́ чи́стая душа́, / си́лою покая́ния совле́кшися ве́тхаго челове́ка / и в духо́внем преуспе́янии обле́кшися во Христа́.

Бога́тства тле́ннаго ми́ра возненави́дел еси́ / и был еси́ я́ко стра́нник и пришле́ц на земли́, / взыску́я Гра́да Небе́снаго, / те́мже Домовлады́ка введе́ тя в черто́г сла́вы Своея́.

Христо́с Бог обогати́ тя да́ром чуде́с, / и мно́гия боле́зни стра́ждущих исцели́л еси́, / не оста́ви нас, ча́ющих от тeбе́ благода́тныя по́мощи.

Богоро́дичен: Наде́ждо и упова́ние на́ше, / Влады́чице ми́ра, блага́я Помо́щнице, / спаси́, и в кре́пости рог вознеси́ правосла́вных, / и лю́ди на́ша от вся́ких бед и от разли́чных обстоя́ний свободи́.

Седа́лен, глас 4:

Лик мона́хов ны́не славосло́вит тя, / преподо́бне о́тче наш Амвро́сие, / ублажа́я честну́ю па́мять твою́, / и вся оби́тель в ра́дости торжеству́ет, / почита́ющи твое́ чи́стое в доброде́телех житие́ / и мно́жество чудотворе́ний, тобо́ю преизлива́емых. / Те́мже мы вси вку́пе вопие́м: / спаса́й нас моли́твами твои́ми, Амвро́сие, о́тче наш.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Под Твое́ благоутро́бие притека́юще, / мо́лим, Богоро́дице Де́во, / не пре́зри пла́ча на́шего и моли́твы, / но ускори́ изба́вити от бед и скорбе́й лю́ди безотве́тныя: / Ты бо еди́на еси́ изве́стнейшее христиа́ном упова́ние, / и к Тебе́ прибега́юще, вси спаса́емся.

Песнь 4

Ирмо́с: Ты моя́ кре́пость, Го́споди, / Ты моя́ и си́ла, / Ты мой Бог, Ты мое́ ра́дование, / не оста́вль не́дра О́тча / и на́шу нищету́ посети́в. / Тем с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти: // си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Избра́нный сосу́д Ду́ха Свята́го был еси́ / и то́ки чуде́с изли́л еси́. / Приими́ на́ша моли́твы / и исцели́ нас от ран грехо́вных и страсте́й.

Позна́вый си́лу моли́твы во спасе́ние души́, / научи́ нас душеполе́зно моли́тися / ко Изба́вителю всех ми́лостивому Иису́су.

Ве́ру и́стинную правосла́вную утверди́ в лю́дех твои́х, / чту́щих тя я́ко ревни́теля уче́ния Христо́ва.

Что воздади́м ти, преблаже́нне о́тче наш, / за вся, я́же возда́л еси́ нам, ча́дом твои́м, / чту́щим твою́ честну́ю па́мять?

Богоро́дичен: Из твоего́ пречи́стаго чре́ва, Богороди́тельнице, / Сло́во Бо́жие произы́де несказа́нно, / Его́же объе́мши, от зол изба́вити умоли́ зову́щих: / сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Песнь 5

Ирмо́с: Вску́ю мя отри́нул еси́ / от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый? / И покры́ла мя есть чужда́я тьма, окая́ннаго. / Но обрати́ мя и к све́ту за́поведей Твои́х // пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Све́том уче́ния Христо́ва просвеще́нный, / мрак заблужде́ния грехо́внаго отме́л еси́, / наста́ви во све́те повеле́ний Бо́жиих и нас, омраче́нных страстьми́.

Но́вая свеща́ возсия́л еси́, о́тче, на земли́ Росси́йстей, / озаря́я све́том любве́ Боже́ственныя вся до́льняя, / просвети́, богоно́се, нас, недосто́йных чад твои́х, / све́том за́поведей Христо́вых.

Возлюби́л еси́ бли́жняго и подъя́л еси́ его́ бре́мя грехо́в и скорбе́й, / да у́зрит свет и́стины и испра́вит стопы́ своя́ к де́ланию за́поведей Христо́вых.

Унасле́довал еси́ Ца́рство Небе́сное, / иде́же пра́зднующих глас непреста́нный / и безконе́чная сла́дость зря́щих лица́ добро́ту Бо́га неизрече́нную.

Богоро́дичен: Нескве́рная А́гнице и Богоотрокови́це Мари́е, / Твои́ми моли́твами укрепи́вшеся, / святи́и победи́ша бесо́вския си́лы. / Те́мже и нам, упова́ющим на Тя, / ско́ро предста́ни в по́мощь, / да посра́мятся и паду́т вси, явля́ющии рабо́м Твои́м зла́я.

Песнь 6

Ирмо́с: Очи́сти мя, Спа́се, / мно́га бо беззако́ния моя́, / и из глубины́ зол возведи́, молю́ся: / к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя, // Бо́же спасе́ния моего́.

Кре́пкое заступле́ние бу́ди всем, / притека́ющим к твое́й по́мощи в неду́зех и печа́лех, о́тче наш Амвро́сие, / О́птинския оби́тели вели́кий ста́рче.

Изба́ви нас от кова́рства лука́вых духо́в / и изведи́ из глубины́ грехо́вныя, / да очи́стит нас Христо́с Бог от беззако́ний на́ших и спасе́т ду́ши на́ша.

Ка́ко рцем твои́ благодея́ния лю́дем, стра́ждущим и уничиже́нным? / Ка́ко воспои́м ти благода́рственную песнь? / Приими́ ны́не песнь хвале́бную недосто́йных чад твои́х.

Посети́ на́ша не́мощи по ми́лости твое́й, / исцели́ я́звы духо́вныя си́лою да́нною ти свы́ше благода́ти, / да воста́нем от ме́ртвеннаго сна грехо́внаго.

Богоро́дичен: Песносло́вяще, Чи́стая, из утро́бы Твоей Вопло́щшагося, / Тя славосло́вим, я́ко Бо́жию Ма́терь.

Конда́к, глас 2:

Заве́т Пастыренача́льника испо́лнив, / ста́рчества благода́ть насле́довал еси́, / боле́знуя се́рдцем о всех, с ве́рою притека́ющих к тебе́. / Те́мже и мы, ча́да твоя́, с любо́вию вопие́м ти: / о́тче святы́й Амвро́сие, // моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

И́кос:

Доброзра́чное житие́ показа́л еси́ / и свои́ми доброде́тельми озари́л еси́ всю зе́млю Ру́сскую, / привле́кл еси́ к себе́ вся концы́ Оте́чества на́шего, / окормля́я неисче́тную па́ству ве́рных чад твои́х, / и́хже с любо́вию призре́л еси́, я́ко оте́ц чадолюби́вый и ми́лостивый. / Те́мже сте́кшеся в день преставле́ния твоего́, / во умиле́нии зове́м: / ра́дуйся, подви́жниче благоче́стия, восприе́мый бога́тыя да́ры Ду́ха Всесвята́го; / ра́дуйся, высото́ смире́ния и терпе́ния, и́миже науча́еши ве́рная ча́да своя́; / ра́дуйся, дре́во плодоно́сное, и́мже напита́л еси́ мно́жество а́лчущих жи́зни ве́чныя; / ра́дуйся, цве́те благоуха́нный любве́ Боже́ственныя, е́юже утеша́ются скорбя́щии и боле́знующии; / ра́дуйся, исто́чниче приснотеки́й чуде́с и благотворе́ний, от ни́хже боля́щии исцелева́ют и ги́бнущии спаса́ются; / ра́дуйся, дерзнове́нный хода́таю наш пред пра́ведным Судие́ю; / ра́дуйся, помо́щниче нам пресла́вный во всех обстоя́ниих. / Ра́дуйся, богому́дре Амвро́сие, вели́кий ста́рче всеросси́йский.

Песнь 7

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния / огнь устыде́ся в Вавило́не иногда́: / сего́ ра́ди о́троцы в пещи́ ра́дованною ного́ю, / я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху: // благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Пресели́лся еси́ в Го́рния черто́ги / и та́мо зри́ши сла́ву неизрече́нную преве́чнаго Бо́га, зовя́: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

В со́нме святы́х уго́дников ны́не / прославля́еши прему́драго Творца́ и Го́спода Сил, воспева́я: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

С ли́ки А́нгелов и Арха́нгелов предстои́ши пред лице́м Вседержи́теля / и та́мо немо́лчно пое́ши: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Вни́де в ра́дость Го́спода, я́ко до́брый и ве́рный раб его́ был еси́ на земли́, / и ны́не на Небесе́х взыва́еши: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Виждь, Влады́чице, души́ моея́ злосмра́дныя ра́ны, / и́хже самохо́тне подъя́х, окая́нный, и не могу́ приложи́ти пла́стыря, но е́ле жив сый, вопию́: / ми́лостива мне Врача́ всех и Бо́га ма́терними твои́ми моли́твами сотвори́, / я́ко да воспою́ ти: / благослове́н, Пречи́стая, Плод Твоего́ чре́ва.

Песнь 8

Ирмо́с: Седмери́цею пещь / халде́йский мучи́тель / богочести́вым неи́стовно разжже́, / си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, / Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: / о́троцы, благослови́те, / свяще́нницы, воспо́йте, // лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Це́рковь ны́не ликовству́ет, / пра́зднующи блаже́нную па́мять твою́, достохва́льне о́тче, / и обре́тение честны́х моще́й твои́х прославля́ет ра́достно, пою́щи: / да благослови́т вся тварь Го́спода и превозно́сит Его́ во ве́ки.

Собра́шася ны́не в оби́тели святе́й мона́хов мно́жество, / ублажа́ющих твою́ честну́ю па́мять и пою́щих с ра́достию: / да благослови́т вся тварь Го́спода и превозно́сит Его́ во ве́ки.

Па́стырие и учи́телие стеко́шася в сей град оби́тельный, / иде́же в доброде́телех ты процве́л еси́, поя: / да благослови́т вся тварь Го́спода и превозно́сит Его́ во ве́ки.

Ста́рии и млади́и, си́льнии и немощни́и приидо́ша ны́не в дом Госпо́день / просла́вити преподо́бнаго ста́рца и отца́ на́шего Амвро́сия, вопию́ще: / да благослови́т вся тварь Го́спода и превозно́сит Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Oт Тебе́, Пресвята́я Богоро́дице, / излия́ся вода́ живо́тная на омове́ние скве́рны всеми́рныя, / е́юже благоволи́ и мое́ се́рдце прохлади́ти / и окропи́ти росо́ю моли́тв в кро́ве крил Твои́х во ве́ки вся.

Песнь 9

Ирмо́с: Ужасе́ся о сем Не́бо, / и земли́ удиви́шася концы́, / я́ко Бог яви́ся челове́ком пло́тски / и чре́во Твое́ бысть простра́ннейшее Небе́с. / Тем Тя, Богоро́дицу, // А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Пропове́дует ны́не Правосла́вная Це́рковь по́двиги твоя́, / я́ко всеросси́йскаго уго́дника Бо́жия, / и чтит твою́ па́мять, / восхвали́ющи твое́ ангелоподо́бное житие́.

При́зри с Небесе́, о́тче наш Амвро́сие, на ве́рныя лю́ди твоя́ / и низпосли́ свы́ше ру́ку по́мощи / всем покланя́ющимся честно́му о́бразу твоему́.

Услы́ши глас моле́ния на́шего, / посети́ ми́лостию твое́ю боле́зни и не́мощи чад твои́х, / с ве́рою к тебе́ прибега́ющих, досточу́дне о́тче наш.

Припа́даем во умиле́нии серде́ц на́ших к стопа́м твои́м, / вели́кий ста́рче земли́ на́шея, про́сим и мо́лим: / не забу́ди посеща́ти чту́щия пречестну́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Ко́е Тебе́ дарова́ние принесе́м, Богоро́дице? / Или́ что веща́ти и́мамы, гре́шнии? / То́чию уми́льно вопие́м, моля́щеся: / спаси́ рабы́ Твоя́, Богоблагода́тная Отрокови́це, / я́ко да Тя при́сно велича́ем.

Свети́лен:

Мона́шескаго о́браза житие́ избра́в непрело́жно / и отри́нув ми́ра сего́ суету́ и сла́ву, / всели́лся еси́ в оби́тель Богоро́дицы, / преподо́бне о́тче наш Амвро́сие, / и процве́л еси́, я́ко крин се́льный. / Мы же, чту́ще святу́ю па́мять твою́, зове́м ти: / бу́ди нам помо́щник и засту́пник в беда́х и ско́рбех обстоя́щих.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Ра́дуйся, Тебе́ зове́м, благослове́нная Богоро́дице Де́во, / я́ко Тобо́ю присносу́щныя ра́дости прича́стницы бы́хом. / Живо́т бо наш и спасе́ние недомы́слимо и превы́ше естества́ родила́ еси́, / сего́ ра́ди непреста́нно ублажа́ют Тя ро́дове родо́в, / я́коже пре́жде прорекла́ еси́.

На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 6:

Восхва́лим, ве́рнии лю́дие, / достоблаже́нную па́мять преподо́бнаго Амвро́сия, / вели́каго ста́рца О́птинскаго, / всея́ Росси́и чудотво́рца, / той бо, сконча́в земно́е стра́нствие, / вни́де в оби́тель Царя́ Небе́снаго / и зрит та́мо красоту́ неизрече́нную, / вчини́вся с ли́ки безпло́тных, / пое́т с ни́ми песнь Трисвяту́ю // в Тро́ице сла́вимому Бо́гу.

Возра́дуемся, бра́тие, / пра́зднующе све́тлую па́мять / богоно́снаго ста́рца Амвро́сия, / учи́теля благоче́стия, / пропове́дника любве́ Христо́вы, / его́же Бог сотвори́ сосу́д избра́нный благода́ти своея́ живоно́сныя, / воспои́м, зову́ще: / моли́, о́тче, всеще́драго Бо́га // спасти́ся душа́м на́шим.

Преблаже́нне о́тче Амвро́сие, / вонми́ гла́су душ на́ших, / ча́ющих твоея́ ми́лости, / се бо ско́рби и ну́жды / превзыдо́ша главу́ на́шу, / и несть исцеле́ния пло́ти на́шей; / прииди́ и помози́ всем // чту́щим твою́ святу́ю па́мять.

Це́рковь Ру́сская ны́не пра́зднует / твою́ прехва́льную па́мять, / богому́дре о́тче Амвро́сие, / прославля́ющи твое́ земно́е житие́, / е́же укра́сил еси́ доброде́тельми Христо́выми. / Не премолчи́ за ны ко Го́споду / в твои́х те́плых моли́твах, // да спасе́т ду́ши на́ша.

Сла́ва, глас 8:

Бу́ди помо́щник и засту́пник нам, / обурева́емым в пучи́не жите́йскаго мо́ря, / богоблаже́нне о́тче Амвро́сие, / до́брый па́стырю и де́лателю жа́твы мно́гия, / тебе́ бо вси ве́мы / я́ко ми́лостиваго чудотво́рца, / ско́раго врача́ душ и теле́с на́ших, / кре́пкаго моли́твенника пред Бо́гом // о спасе́нии душ на́ших.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: Влады́чице, приими́:

Славосло́вие вели́кое и отпу́ст.

На Литурги́и слу́жба преподо́бническая.

Моли́тва

О вели́кий ста́рче и уго́дниче Бо́жий, преподо́бне о́тче наш Амвро́сие, о́птинская похвало́ и всея́ Руси́ учи́телю благоче́стия! Сла́вим твое́ во Христе́ смире́нное житие́, и́мже Бог превознесе́ и́мя твое́, еще́ на земли́ тебе́ су́щу, наипа́че же увенча́ тя Небе́сною че́стию по отше́ствии твое́м в черто́г сла́вы ве́чныя. Приими́ ны́не моле́ние нас, недосто́йных чад твои́х, чту́щих тя и призыва́ющих и́мя твое́ свято́е, изба́ви нас твои́м предста́тельством пред Престо́лом Бо́жиим от всех ско́рбных обстоя́ний, душе́вных и теле́сных неду́гов, злых напа́стей, тлетво́рных и лука́вых искуше́ний, низпосли́ Оте́честву на́шему от великодарови́таго Бо́га мир, тишину́ и благоде́нствие, бу́ди непрело́жный покрови́тель святы́я оби́тели, в не́йже в преуспе́янии сам подвиза́лся еси́ и угоди́л еси́ все́ми в Тро́ице сла́вимому Бо́гу на́шему, Ему́же подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.



Проповеди на праздники:

Наверх